• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Litiumbatteri

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Funderar på att köpa ett sådant, är det bara att koppla in det som man gör med ett vanlig batteri som nu sitter i bodelen och vilket batteri kan experterna här rekomendera. Vi har solceller som vi använder ibaland, kör bara på sommarhalvåret. Tacksam för tips från en som har tummen mitt i handen.
 
Första bilden tror jag visar en solcellsregulator av PWM-typ och den är isåfall INTE lämplig för litiumbatterier. Byt den till en LRM 1218 eller annan laddare av MPPT-typ
Jag tror inte att den skadar batteriet. Däremot finns det regulatorer som är mer effektiva och ger ett fulladdat batteri, vilket LR 1218 inte ger.
 
Jag var själv inne på Skanbatts FB-grupp, och läste om LR1218, där de skriver att den fungerar bra ihop med deras lithiumbatterier. Ingen varning eller farhåga om att den skulle skada batteriet.

Det är säkert några av medlemmarna i detta forum som har denna regulator installerad tillsammans med lithiumbatterier. Skulle vara kul att få veta hur dessa installationer fungerar.
 
Kan någon kunnig från dessa 2 bilder utläsa om jag bara kan koppla på ett litiumbatteri.Visa bilaga 24913Visa bilaga 24915

Din solpanelsregulator Schaudt LR1218 är en så kallad PWM- regulator som jobbar med pulser som ett litiumbatteri inte gillar, så den behöver bytas ut mot en MPPT- regulator med litiumläge.

På ditt elektroblock EBL226 har du en liten röd ställare där du kan välja gel/blysyra, det kommer att fungera bra i båda lägena

Image~2.jpeg
 
Jeg har ikke tilgang til kretskort diagram for den solar regulatoren, men den er listet som en PWM og kan være risikabel. Det finnes teknisk mulighet for å sikre en PWM slik at den glatter ned pulsene ved hjelp av spoler, kondensatorer og seriemotstand. Problemet er at dette reduserer effekten laderen kan gi og koster ekstra. Veldig få rene PWM regulatorer har dette tillegget og prisen ville fort komme opp i prisen på en MPPT regulator.
 
Din solpanelsregulator Schaudt LR1218 är en så kallad PWM- regulator som jobbar med pulser som ett litiumbatteri inte gillar, så den behöver bytas ut mot en MPPT- regulator med litiumläge.

På ditt elektroblock EBL226 har du en liten röd ställare där du kan välja gel/blysyra, det kommer att fungera bra i båda lägena

Visa bilaga 24929
En fråga till dig Peter. Om man tittar på laddkurvorna för denna EBL så är de ju lika vad avser spänning. Det som skiljer är tiden för ” Full charge” där Gel-läget är 16 timmar och Bly/syra läget är 4 timmar. Man brukar ju ange att välja den inställning för lithiumbatterier som ger kortast Full charge tid, då den längre tiden inte behövs. Sen tror jag att de flesta är överens om att det inte skadar batteriet att välja den längre laddtiden. Vad säger du?
 
En fråga till dig Peter. Om man tittar på laddkurvorna för denna EBL så är de ju lika vad avser spänning. Det som skiljer är tiden för ” Full charge” där Gel-läget är 16 timmar och Bly/syra läget är 4 timmar. Man brukar ju ange att välja den inställning för lithiumbatterier som ger kortast Full charge tid, då den längre tiden inte behövs. Sen tror jag att de flesta är överens om att det inte skadar batteriet att välja den längre laddtiden. Vad säger du?
Det stämmer, och det beror helt på hur mycket man tömt sitt batteri samt hur stort batteri man har, och slutligen hur kraftig laddare man har, men även den vanliga förbrukningen under laddtiden.
Har man ett litiumbatteri på t.ex 100Ah som är tömt till 50%, en laddare på 18A, en förbrukning på ex.8A
Då laddas batteriet med 10A i bulk = 5h. Då kanske gel-läget skulle vara bättre.
 
Det stämmer, och det beror helt på hur mycket man tömt sitt batteri samt hur stort batteri man har, och slutligen hur kraftig laddare man har, men även den vanliga förbrukningen under laddtiden.
Har man ett litiumbatteri på t.ex 100Ah som är tömt till 50%, en laddare på 18A, en förbrukning på ex.8A
Då laddas batteriet med 10A i bulk = 5h. Då kanske gel-läget skulle vara bättre.
Tack Peter.
Jag fick själv rekommendationen om bly/syra-läget av både Sunlux och Skanbatt. Min EBL har samma laddprofil i bägge lägena. Bara tiden som skiljer.
 
Tack Peter.
Jag fick själv rekommendationen om bly/syra-läget av både Sunlux och Skanbatt. Min EBL har samma laddprofil i bägge lägena. Bara tiden som skiljer.
Sedan kommer laddaren automatiskt att bromsa laddningen innan batteriet är fullt, jag har bly inställt ,visserligen ett annat elblock men min blyladdare kommer aldrid att ladda batteriet helt fullt, det är vad jag provat, nu har jag inte haft laddaren inkopplad i år,jag klara mig bra på sommarhalvåret med DcDc och sol.
 
i min husbil drog jag ur 230V kontakten till mitt EBL119 när jag bytte till litium, så jag har fortfarande ingen 230V, skulle fixat det 2020, första året med LFP, men har fortfarande inte gjort det 🥴. Så i mitt fall om jag har laddbehov inför en tur, så brukar jag sätta en biltema-laddare (10A) på startbatteriet.
Då startar laddningen även till bobatteriet via min dc/dc, men jag lyckas sällan nå 100% i mitt bobatteri då bulkfasen är så kort på den laddaren som saknar ett gel-läge, samt stort batteri (400A). Min husbil står i ett varmgarage så jag får ingen nytta av solpanelerna därinne, och där har den stått sen sept.-22. Men hoppas få till en premiärtur nu i maj.
 
Senast ändrad:
i min husbil drog ur 230V kontakten till mitt EBL119 när jag bytte till litium, så jag har fortfarande ingen 230V, skulle fixat det 2020, första året med LFP, men har fortfarande inte gjort det 🥴. Så i mitt fall om jag har laddbehov inför en tur, så brukar jag sätta en biltema-laddare (10A) på startbatteriet.
Då startar laddningen även till bobatteriet via min dc/dc, men jag lyckas sällan nå 100% i mitt bobatteri då bulkfasen är så kort på den laddaren som saknar ett gel-läge, samt stort batteri (400A). Min husbil står i ett varmgarage så jag får ingen nytta av solpanelerna därinne, och där har den stått sen sept.-22. Men hoppas få till en premiärtur nu i maj.
Blir D+ signalen aktiv automatiskt när spänningen blir över en viss nivå på startbatteriet? Alltså är den ej beroende av nyckel-läget eller att generatorn går?

Jag funderar på att skaffa LFP batteri + DC-DC boster som jag tänkt lägga i serie före EBL-99G men är då beroende av att D+ är aktiv annars laddas ej Bodelsbatteriet
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Blir D+ signalen aktiv automatiskt när spänningen blir över en viss nivå på startbatteriet? Alltså är den ej beroende av nyckel-läget eller att generatorn går?

Jag funderar på att skaffa LFP batteri + DC-DC boster som jag tänkt lägga i serie före EBL-99G men är då beroende av att D+ är aktiv annars laddas ej Bodelsbatteriet
Mvh
Anders

Nej så funkar det inte för mej, i mitt fall så känner min dc/dc-laddare av spänningen på startbatteriet, stiger den till >13,4V så startar min dc/dc laddningen av bobatteriet automatiskt.
 
Jag kanske är ute och cyklar eftersom tekniken går framåt?
D+ lär vara fältlindningen och magnetiseringen av den avgör hur mycket generatorn ska ladda, det som styr det är laddningsregulatorn som skickar på en spänning dit i husbilen används den för att säkerställa att laddning finns så att kylen kan slå på i läge 12v vilket brukar ta 10A eller 110w. Jag är inte helt säker men det kan även den vara den spänningen som styr om bobatterierna ska laddas eller prio 1 startbatteriet. Den spänningen på D+ finnas bara när motorn går och generatorn laddar. När man har en inbyggd regulator finns egentligen ingen orsak att ha D+ ut annat än att få lampan på instrumentet att lysa vid fel och att lyssna av om generatorn laddar för en del utrustning. Knut får kommentera hoppas jag så jag inte far med osanning.
 
Jag kanske är ute och cyklar eftersom tekniken går framåt?
D+ lär vara fältlindningen och magnetiseringen av den avgör hur mycket generatorn ska ladda, det som styr det är laddningsregulatorn som skickar på en spänning dit i husbilen används den för att säkerställa att laddning finns så att kylen kan slå på i läge 12v vilket brukar ta 10A eller 110w. Jag är inte helt säker men det kan även den vara den spänningen som styr om bobatterierna ska laddas eller prio 1 startbatteriet. Den spänningen på D+ finnas bara när motorn går och generatorn laddar. När man har en inbyggd regulator finns egentligen ingen orsak att ha D+ ut annat än att få lampan på instrumentet att lysa vid fel och att lyssna av om generatorn laddar för en del utrustning. Knut får kommentera hoppas jag så jag inte far med osanning.
Jag är inte säker på att det är ”riktig” D+ på alla bilar , utan det är spänningsatt när du vrider på nyckeln istället.
 
Hej @PeterK angående
"Så i mitt fall om jag har laddbehov inför en tur, så brukar jag sätta en biltema-laddare (10A) på startbatteriet.
Då startar laddningen även till bobatteriet via min dc/dc,"

Hur har du kopplat din DC-DC, har försökt ladda ner schemat från Schaudt på din EBL119 (men har inte fått något mail med länk, kanske jag överskridit max antalet nedladdningar på 5ggr)

På min EBL99G, så måste D+ vara aktiv (+12V) för att SB+ (Start-Batteri) vara ihopkopplat med LAB+ (Living Area Battery = Bodelsbatteriet) via reläet "Battery Cut-off relay" som jag gul-markerat uppe till höger i schema-urklippet nedan. Har EBL119 en annan koppling i denna del?

Mvh
Anders

EBL-99_Battery_cut-off_relay.png
 
Blir D+ signalen aktiv automatiskt när spänningen blir över en viss nivå på startbatteriet? Alltså är den ej beroende av nyckel-läget eller att generatorn går?
Nej, D+ är aktiv när generatorn laddar.
Men som Peter skrev finns det DC/DC-laddare som styrs av spänningsnivån och inte behöver någon signal från D+

D+ var traditionellt +12V, men i nyare bilar kan det vara annorlunda. Mer om detta finns här:

https://forum.ihusbil.se/threads/d-är-inte-alltid-positiv.853/
 
Nej, D+ är aktiv när generatorn laddar.
Men som Peter skrev finns det DC/DC-laddare som styrs av spänningsnivån och inte behöver någon signal från D+
Hej Mats,

Mitt problem är inte själva DC-DC laddaren, utan hur den ska kopplas så att den kan ladda bodelsbatteriet via startbatteriet utan att motorn är igång, se schemat i mitt inlägg ovan, nr 38, där du ser att det finns ett inbyggt relä i EBL99 som drar när D+ är +12V och då kopplar ihop Startbatteriet med Bodelsbatteriet.

Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen