• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Litiumbatteri

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Funderar på att köpa ett sådant, är det bara att koppla in det som man gör med ett vanlig batteri som nu sitter i bodelen och vilket batteri kan experterna här rekomendera. Vi har solceller som vi använder ibaland, kör bara på sommarhalvåret. Tacksam för tips från en som har tummen mitt i handen.
 
Mitt förslag är att inhandla ett sådant batteri hos en fysisk butik/verkstad där du kan få hjälp med bytet.
Kör ni bara på sommaren behöver ni inte välja en modell med egen inbyggd värme.
Be dem samtidigt att kolla ifall din nuvarande solpanelsregulator har ett läge för Litiumbatteri.
Du kanske vet vilken modell på regulator från solpanelen du har idag?

Samt ja det går alldeles utmärkt att bara skifta ut ditt gamla blybatteri.
 
I tillägg till Peters punkter bör du känna till om du har
• ett elektroblock, EBL, samt vilket märke/typbeteckning det har, då vissa EBL fungerar mindre bra ihop med lithiumbatterier
• en Euro6-motor då denna typ av motor kan kräva en extra laddare, en Dc/Dc-laddare, som laddar lithiumbatteriet under körning
 
Mitt förslag är att inhandla ett sådant batteri hos en fysisk butik/verkstad där du kan få hjälp med bytet.
Kör ni bara på sommaren behöver ni inte välja en modell med egen inbyggd värme.
Be dem samtidigt att kolla ifall din nuvarande solpanelsregulator har ett läge för Litiumbatteri.
Du kanske vet vilken modell på regulator från solpanelen du har idag?

Samt ja det går alldeles utmärkt att bara skifta ut ditt gamla blybatteri.
Gäller det med att bara skifta rätt av i alla lägen.
Ut med blyt o in mer det lättare batteriet (bytet är för viktskillnaden). T.e.x om man inte har solpaneler eller bilen är från 2000? (Efter som jag vet du är väldigt kunnig så chansar jag på att fråga)
 
I tillägg till Peters punkter bör du känna till om du har
• ett elektroblock, EBL, samt vilket märke/typbeteckning det har, då vissa EBL fungerar mindre bra ihop med lithiumbatterier
• en Euro6-motor då denna typ av motor kan kräva en extra laddare, en Dc/Dc-laddare, som laddar lithiumbatteriet under körning
Har du något bra tips på hur man kollar om den EBL man har är bra eller ej?
 
Gäller det med att bara skifta rätt av i alla lägen.
Ut med blyt o in mer det lättare batteriet (bytet är för viktskillnaden). T.e.x om man inte har solpaneler eller bilen är från 2000? (Efter som jag vet du är väldigt kunnig så chansar jag på att fråga)
På en husbil från 00 är det lungt.
Ingen smartgenerator,
Samt i ditt ex. ingen solpanel.
Kolla bara så måtten på själva batteriet överensstämmer.

Står du mycket uppkopplad på 230V så kan det ta längre tid att nå fulladdat batteri, då din inbyggda laddare inte laddar ett litiumbatteri optimalt.
 
Helt enig med Peter, 00 var det fortsatt hovedsaklige analoge strømforsyninger med transformator og likeretter. Disse hadde en stabil utspenning som er innenfor spenningsintervallet for et LFP batteri. Her er det enkelt velg et drop-in som passer der du vil ha batteriet.

Selv nyere EBL holder seg unna veldig "smarte" ladeprofiler da de skal forsyne forbrukere i bodelen samtid som de lader batteriet. Det vil si at de ikke gir pulser med spenning over 15 volt.
 
På en husbil från 00 är det lungt.
Ingen smartgenerator,
Samt i ditt ex. ingen solpanel.
Kolla bara så måtten på själva batteriet överensstämmer.

Står du mycket uppkopplad på 230V så kan det ta längre tid att nå fulladdat batteri, då din inbyggda laddare inte laddar ett litiumbatteri optimalt.
Om jag inte var gift o viste du va det med skulle jag sagt ”jag ❤️ dig”
Vid stolpe står jag aldrig…
Stort stort tack
 
Jeg tror det står ladespenning 14,3V på fronten av den. Dette er ikke langt fra optimalt for LFP sammen med en innebygget BMS i drop-in batteriet. Og om jeg husker rett var dette en som brukte spennings styring for ladning av bilbatteri. Eneste beskyttelse av batteriet jeg vil anbefale er å ikke la bilen stå med 230 tilkoblet i vinteropplag. En uke midt på vinteren skader ikke, og hjelper startbatteriet.
 
På denna bild finns ”Battery type” där man kan välja mellan ”Lead Gel” och ”Lead Acid”. Du skall välja Lead Acid = Bly Syra.

Föreslår att du tar hjälp av någon kunnig kompis eller liknande eller vänder dig till något företag t.ex husbilsåterförsäljare som hjälper dig.

Upptäckte att jag glömde att lägga in bilden. Den kommer här

IMG_2350.jpeg
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen