• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Litiumbatteri

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Funderar på att köpa ett sådant, är det bara att koppla in det som man gör med ett vanlig batteri som nu sitter i bodelen och vilket batteri kan experterna här rekomendera. Vi har solceller som vi använder ibaland, kör bara på sommarhalvåret. Tacksam för tips från en som har tummen mitt i handen.
 
Nej så funkar det inte för mej, i mitt fall så känner min dc/dc-laddare av spänningen på startbatteriet, stiger den till >13,4V så startar min dc/dc laddningen av bobatteriet automatiskt.
Hej Peter!
Ursäkta såg inte ditt svar, hur är din DC-DC kopplad i förhållande till EBL och batterierna, jag hade tänkt att koppla min DC-DC i serie med startbatteriet och startbatteri-ingången på EBL, men då funkar den som sagt bara när D+ är igång. Om jag istället kopplar den parallellt kortsluts DC-DC ingång med utgång när D+ är igång, så då funkar ju inte bostern när jag kör. Kopplar jag bort D+ funkar ju inte kylskåpets automat lägen.

Tycker din ide om att ladda via startbatteriet + DC-DC utan att motorn är igång verkar vara ett jättebra sätt, som jag gärna skulle vilja prova, men jag förstår inte hur jag ska koppla in DC-DC enheten.

Mvh
Anders
 
Hej @Kjell!
Har för mig att du skrivit att du kopplat din DC-DC i serie med EBL? Kan du ladda bodelsbatteriet som PeterK via startbatteriet + DC/DC-bostern utan att motor är igång och att den även funkar när motorn är igång?
Har du EBL som EJ kräver D+ för att koppla in startbatteriet till EBL, förutom StartBatteri ingången för kylskåpet som är avsäkrad med bara 20A.
Mvh
Anders
 
Hej @Kjell!
Har för mig att du skrivit att du kopplat din DC-DC i serie med EBL? Kan du ladda bodelsbatteriet som PeterK via startbatteriet + DC/DC-bostern utan att motor är igång och att den även funkar när motorn är igång?
Har du EBL som EJ kräver D+ för att koppla in startbatteriet till EBL, förutom StartBatteri ingången för kylskåpet som är avsäkrad med bara 20A.
Mvh
Anders
Ja, jag har kopplat i serie med EBL. Men den kräver D+ för att fungera. Kan inte ladda via startbatteriet då D+ saknas då.

Du kan väl förklara varför du skall ladda via startbatteriet och inte via EBL.
 
Ja, jag har kopplat i serie med EBL. Men den kräver D+ för att fungera. Kan inte ladda via startbatteriet då D+ saknas då.

Du kan väl förklara varför du skall ladda via startbatteriet och inte via EBL.
Tack för snabbt svar!
Jag tänkte att en DC-DC, typ Victron Orion 12-12-30 som har speciella LFP anpassade ladd-parametrar är bättre än min gamla EBL99, och att DC-DC då gör 2 jobb, och jag kan använda billigare Bly-batteri-laddare för startbatteriet, kanske t.o.m. EBL99 inbyggda 230VAC laddare som även laddar startbatteriet kan användas.
Måste även läsa på om hur min Victron MPPT 75-15 sol-cells-laddare kan ställas in så den inte laddar fullt konstant, när vi inte använder husbilen på kanske 2-3 veckor ibland och den står i solen.
Mvh
Anders
 
Jag förstår hur du tänker. Men om du vill ha laddning via 230V kan du ju också sätta ditt en ny laddare med lithiumläge och koppla bort laddningen via EBL. Men det kostar ju förstås en slant extra.
Enklast och billigast är väl att bara ladda som vanligt via EBL, antingen någon gång då och då eller ständigt som jag gör.
 
Hej Peter!
Ursäkta såg inte ditt svar, hur är din DC-DC kopplad i förhållande till EBL och batterierna, jag hade tänkt att koppla min DC-DC i serie med startbatteriet och startbatteri-ingången på EBL, men då funkar den som sagt bara när D+ är igång. Om jag istället kopplar den parallellt kortsluts DC-DC ingång med utgång när D+ är igång, så då funkar ju inte bostern när jag kör. Kopplar jag bort D+ funkar ju inte kylskåpets automat lägen.

Tycker din ide om att ladda via startbatteriet + DC-DC utan att motorn är igång verkar vara ett jättebra sätt, som jag gärna skulle vilja prova, men jag förstår inte hur jag ska koppla in DC-DC enheten.

Mvh
Anders
Mitt bygge löste jag pga mitt speciella BMS med dubbla reläer +in/+ut.
+ från startbatteriet går direkt till min dc/dc förbi ebl, +ut från bobatteriet går som vanligt till ebl. Det jag förlorat är att köra kyl/frys på 12V vid körning samt original visning av laddström. Jag kör ändå aldrig kyl/frys på 12V, jag vill ha all laddning jag kan få till bobatteriet.

Men jag kan lika gärna sätta den externa laddaren vid bobatteriet då laddas även mitt startbatteri från min dc/dc som är en https://eu.renogy.com/dcc50s-12v-50...iBIdbbZ_PMM7w8c05z-rnpTbtZBdrbbQaAoMcEALw_wcB
 
Senast ändrad:
Kun en ide for løsning av problemet. DC-DC i parallell med EBL og en kraftdiode på inngangen til EBL fra bilbatteriet slik at EBL ikke lengre kan lade bilbatteriet mens alle andre funksjoner er tilstede. Om en trenger å lade bilbatteriet fra bobatteriet så kan en gjøre dette ved en egen vender som kobler ut DC-DC og kobler sammen batteriene midlertidig. Kabelmotstand og indre motstand i bilbatteriet begrenser da ladestrømmen, men det blir en hurtig ladning. Selv uten frakobling av DC-DC burde det fungere, men bedre å være på den sikre side.
 
Jag förstår hur du tänker. Men om du vill ha laddning via 230V kan du ju också sätta ditt en ny laddare med lithiumläge och koppla bort laddningen via EBL. Men det kostar ju förstås en slant extra.
Enklast och billigast är väl att bara ladda som vanligt via EBL, antingen någon gång då och då eller ständigt som jag gör.
Angående då husbilen ej används o står i sol med solcellsladdare på hela tiden.
Hur dåligt är det att låta LFP batteriet bli full-laddat och vidare laddat hela tiden utan att det urladdas något?
Mvh
Anders
 
Om jag istället kopplar den parallellt kortsluts DC-DC ingång med utgång när D+ är igång, så då funkar ju inte bostern när jag kör. Kopplar jag bort D+ funkar ju inte kylskåpets automat lägen.

Du kanske kan avaktivera "Battery cut-off relay" på liknande sätt som jag gjorde?

 
Om ikke ladespenningen er helt opp mot 14,6 volt vil motspenningen i batteriet stoppe ladningen av seg selv. Selv regner jeg 14,4 volt som en grei spenning for endel timer. Ved toppbalansering av cellene anbefales det å lade til 3,65 volt til de ikke tar i mot mer. Denne spenningen er definert som 100% ladning. Nå er float spenningen i fra en EBL gjerne under 14 volt, og en lader med LFP profil skal kutte ladning når den ikke kan gi mer til batteriet.
 
Angående då husbilen ej används o står i sol med solcellsladdare på hela tiden.
Hur dåligt är det att låta LFP batteriet bli full-laddat och vidare laddat hela tiden utan att det urladdas något?
Mvh
Anders
Detta är inget problem, BMS bryter laddningen när batteriet är fullt, har samma upplägg med Victron samt en DcDc laddare,fungerar bra använder i stortsett aldrig min 230 laddare.
 
Detta är inget problem, BMS bryter laddningen när batteriet är fullt, har samma upplägg med Victron samt en DcDc laddare,fungerar bra använder i stortsett aldrig min 230 laddare.
Det varierar med fabrikat. BMS i mina batterier bryter vid överspänning, som en ren skyddsfunktion och inget annat. I mitt fall är brytpunkten 0,2 V högre än maxspänningen från laddaren. Dvs så länge laddaren fungerar som den ska kommer BMS aldrig att bryta.

(Den kan förstås också bryta på överspänning i enskild cell)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen