• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
I bilens elsystem finns vanligen en kabel som tillhandahåller en signal kallad D+, som används för att indikera när bilens generator levererar ström/laddar. I en husbil används D+ exempelvis i elblocket för att aktivera reläer för strömmatning till kylskåp och sammankoppling av bodelsbatteri med startbatteri/generator när motorn går. När motorn inte går är batterierna inte hopkopplade, så att inte bodelens strömförbrukning skall ladda ur startbatteriet.

Traditionellt fanns D+ i en kabel som kom från generatorn och höll c:a +12 (till 14) Volt när generatorn laddade. I moderna bilar med mer elektronik kan det vara kopplat annorlunda vilket kan ställa till det för den som t.ex. vill installera en DC/DC-laddare (laddbooster) och koppla D+ till den.

I nyare FIAT, kanske i X250 men definitivt i X290, kommer D+ signalen istället från bilens styrdator och är inte +12 Volt utan istället "aktiv jord". När laddning sker är signalen jordad (dvs till batteri -) och när laddning inte sker är den flytande. Alltså tvärt om mot tidigare, men trots detta heter signalen fortfarande D+ !

För att "omvandla" signalen till en traditionell D+ signal med +12 Volt kan husbilsbyggaren ha monterat ett relä i kopplingsboxen nedtill i dörrstolpen bakom passagerarstolen (eller någon annanstans), som sedan matar vidare till elblocket. Det kan också vara så att omvandlingen sker internt i elblocket. Det senare är fallet i vår bil som har ett Schaudt EBL 262-3. I en av kontakterna på det blocket hittar man anslutningarna:

D+ input = i vårt fall är detta signalen från bilens styrdator och är alltså jordad när laddning detekteras från generatorn.
D+ point = utgående, den i blocket omvandlade signalen. Alltså + 12 Volt när D+ input är jordad*.

För att resultatet skall bli som förväntat har alltså den som skall ansluta någon utrustning till D+ på en hyfsat modern bil all anledning att se upp med var anslutningen sker!

*) För att detta skall fungera måste startbatteriet fortfarande vara anslutet till EBL.
 
Senast ändrad:
bygger en plåtis av en citroen jumper 2015. Kan man mäta på generatorns d+ för att kolla att det är plus. Har ingen aning om det finns d+ på generatorn. Om inte hur gör man då. . Köper en victron dc/dc laddare. Den verkar inte behöva d+. Kom gärna med råd
 
bygger en plåtis av en citroen jumper 2015. Kan man mäta på generatorns d+ för att kolla att det är plus. Har ingen aning om det finns d+ på generatorn. Om inte hur gör man då. . Köper en victron dc/dc laddare. Den verkar inte behöva d+. Kom gärna med råd

Ja det finns ju DC/DC laddare som kan använda detektering av spänningsnivån från generatorn som "startsignal" istället för D+
Jag har ingen erfarenhet av det men har för mig att jag läst inlägg på andra forum av användare som använt sådana i FIAT och att det funkat bra.

Om du har en 2015 antar jag att det är en Facelift, alltså den modell som kom någongång 2014/2015 och har strålkastare med rak överkant jämfört med de tidigare modellerna (modellen heter X290 men chassinumret börjar ändå med ZFA250...) ? Det gjordes en del ändringar i elsystemet när X290 kom. Om det är en Facelift du har och håller på med självbygge kan du nog ha användning för FIAT Ducato 2016 Converters and Upfitters Manual som går att hitta på nätet. Jag vill inte lägga upp den här för det skulle nog bryta mot copyright. Om du får fatt på den så visar figur 7A (sid 84) och figur 8 (sid 86) kopplingsboxen nedtill i passagerarsidans B-stolpe. Den kan vara olika bestyckad beroende på vilka tillägg som levererats till den aktuella bilen men kontakten C036.L1A borde finnas där och i den finns D+ (aktiv jord) på stift 2 om jag läser rätt. Om Victron funkar utan D+ behöver du väl inte den informationen eller bekymra dig om hur du skall få en +12V D+, men det finns mycket annat matnyttigt i manualen också.
 
Om jeg ikke tar feil så syntetiserer CBE og Calira D+ signalet fra spenningsnivå, og har gjort så i flere år. CBE-NB har og hele tiden brukt spenningen på bodel siden til å finne triggerpunkt for ladning av startbatteri.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen