• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Litiumbatteri är de så bra eller inte som annonserna säger?

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nässjö
Har funderingar på att köpa, men när jag läser olika trådar på nätet både vad avser husbilar/husvagnar och båtar blir jag lite tveksam.
Det verkar vara en hel del pyssel/handpåläggning/ problem eller är det så att det är bara dem som man läser om och de som är 100 % nöjda skriver inte?
Vad är era uppfattningar och erfarenheter??
 
Värdena i appen stämmer inte helt överens. Kanske inte kalibrerade ännu. Det översta batteriet har 98,x och det undre 96,x och totalt har du 97,x% i kapacitet. Föreslår att du kollar med Sunlux.
 
Jag har läst att om man parallellkopplar två st LFP batteriet behöver varje batteri vara fulladdat innan man kopplar ihop dom. Då kommer de även förhoppningsvis att vara balanserade. Är spänningen lika på alla dina celler i batterierna.
 
Sunlux sa att den skulle stå i bly!
Jo när jag körde hit och stannade var de uppe i 98 -99 %.
Men sen har det sakta gått nedåt.
Jag har samma setup som du har,blyladdaren avbryter innan fullt, medan DcDc ger fulla batterier, inga större problem men använde du bilen vintertid så är en Litiumladdare att rekommenderar,jag kör enbart sommarhalvåret och har sällan 230 inkopplat, DcDc laddare och solcell räcker.
Att starta om laddaren med jämn mellanrum som du fått förslag på ,ger mer laddning om du nu behöver fulla batterier, när du startar bilen ger DcDcladdaren fulla batterier.
 
Jag har samma setup som du har,blyladdaren avbryter innan fullt, medan DcDc ger fulla batterier, inga större problem men använde du bilen vintertid så är en Litiumladdare att rekommenderar,jag kör enbart sommarhalvåret och har sällan 230 inkopplat, DcDc laddare och solcell räcker.
Att starta om laddaren med jämn mellanrum som du fått förslag på ,ger mer laddning om du nu behöver fulla batterier, när du startar bilen ger DcDcladdaren fulla batterier.
Ok bra tack för tips, skall kolla på det. Åker mycket hela året och denna årstid får man ju inte mycket hjälp av solen heller.
 
Jag har läst att om man parallellkopplar två st LFP batteriet behöver varje batteri vara fulladdat innan man kopplar ihop dom. Då kommer de även förhoppningsvis att vara balanserade. Är spänningen lika på alla dina celler i batterierna.
Jo de var lika laddade när de monterades och när jag kört hem från service var båda 99 % laddade. Det är nu när jag står på en camping en vecka och på 220 V som jag började att fundera då mina erfarenheter är obefintliga när det gäller detta.
 
Senast ändrad:
Jeg tror du gjør den samme feilen som jeg gjorde, du klarer ikke å slutte å tenke blybatteri, du jager hele tiden etter ett full ladet batteri fordi det tar så lang tid å lade ett blybatteri til 100%.
Du må begynne å tenke litiumbatteri, og glemme jaget etter 100% oppladet batteri, "du må reprogrammere hodet".
Litium har en helt annen evne til å lade ut og inn enn det bly har. Med en gang du kommer ned på 70-80% med bly så opplever du spenningsfall på batteriene med en gang du belaster de litt, dette skjer ikke med litium, du kan ha en batterikapasitet på 50% og belaste forholdsvis hardt uten att du opplever spenningsfall, dette sammen med evnen til å levere og ta imot store strømmengder er litiumens sterke side.
På det ene bildet så viste det att du hadde 311,5Ah av 320Ah, du manglet 8,5Ah. Hvis du har en 30Ah DC-DC lader så lader du med 0,5Ah pr minutt, du vil teoretisk bruke 17 minutters kjøring før batteriet er 100% full-lader.
Men litium tåler ikke å bli overladet på samme måte som bly, du bør derfor stoppe ladningen en plass mellom 95-98% og ideelt sett starte ladningen igjen ved 75-80%.
Dette bryter radikalt med det bruksmønsteret en hadde med blybatteri, for med litium kan du kjøre batteriet ned til 30-40-50% og fremdeles oppleve batteriet som full-ladet.
Slik opplevde jeg det, det er ingen problem å begynne turen med 80% kapasitet, "du må ikke ha full dieseltank når du begynner å kjøre".
Selv så kjører jeg med en gammel blybatt. lader og ingen dc-dc, bare koblet rett inn av vår eminente Knut som hadde bilen før meg.
Håper dette hjelper deg litt med hvordan forskjellen på brukeropplevelsen av ett litiumbatteri og ett blybatteri er, og att det løser noen av dine problemer.
 
Problemet med de fleste ladere for bly syre er at de går over til vedlikeholds ladning etter er tid. Denne tiden er forskjellig for de forskjellige variantene - GEL, AGM eller vanlige. Denne ladespenningen på 13,5 til 13,8 volt er ikke langt fra 80% SOC for et LFP batteri. Avhengig av timer mekanismen som er brukt trenger laderen å være avstengt i fra 10 sekunder til over ett minutt før timeren er resatt. Faktisk er en strømforsyning uten ladeprofil bedre for LFP enn en blylader, men de tåler de fleste blyladere.

I bilen Ivar har nå ble laderene stilt ut i fra hva som hadde lengst tid før vedlikeholds ladning da ladespenningen aldri kom opp til 100%. Ladning fra bilen generator kommer opp mot 80A når LFP pakken er langt nede. Tappet en gang ned så langt at 80A sikringen blåste når jeg ga gass, burde hatt 100A sikring på kablingen fra motor til bodel. Spenningen for overladning av en LFP pakke ligger i overkant av 15V, skadelig ladespenning for cellene er 4V. Egentlig er sikkerhetsmarginene ved vår bruk av batteriene veldig gode.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen