• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Laga maten, innan den ens blivit trasig

Ni som aldrig har ätit Köpe-pizza kan, vänligen, sluta läsa redan nu!

Ni som gillar matlagning för den sociala samvaron
och de goda fördrinkarna är nog helt med på spiselhällen,
åtminstone en god del av kvällen... :)

Köks-Franska? Mis en place. Allt förberett?
Räkorna gick förresten till åteln, säkerhetsåtgärd, förebyggande.
Visa bilaga 4040

Prefab Pizzakit, med upphottad sås (+vitlök & kryddor).
Rikligt med påläggs-puts/ojämna skivor.
Purjolök, borde nog varit förvälld.
Visa bilaga 4041

För-frästa Champinjoner i redigt Mejeri-smör.
Visa bilaga 4042

Mossansrella och slicade tomatskivor, yes!
Visa bilaga 4043

Riviga ostkanter.
Visa bilaga 4044

Köpe cheese från Cooperativas närbutik i-stada.
Visa bilaga 4047


Ätfärdig, molto bene!
Visa bilaga 4048

Summa summarum:
Supergod, mättande, samverkans-stimulerade hem-slöjd.

Dock, bredvid Cooperativas närbutik i-stada
ligger en ved-eldad "Italiensk" pizzabagare.
Hans pizzor är magnificcio, eller belizzimo!
Men de pizzorna manifesterar inga relationer,
ens i köket... :)
Tack för tipset, det receptet skall provas!
 
I inlägg #40 bjöd Raasken på läcker hemgjord pizza, som inspirerade oss att göra detsamma ikväll.

Vi håller på att packa ihop för att lämna vinteridet på söndag och Carola kom på den briljanta idéen att göra en pizzakväll, baserad på en rejäl kylskåpsrensning.

16192A63-5485-4201-AB32-4BDE24D502D3.jpeg
Pizzabotten köpt i affären, sedan kom Carolas kreativitet fram tillsammans med vad kylskåpet bjöd.

- Först kokade hon ihop en läcker smakrik tomatsås som innehöll, krossade tomater, tomatpuré, vitlök, gul lök, chili, basilika, oregano, en nypa socker och kalvfond.
- Sedan toppades pizzan med: Riven ost, hyvlad parmesan, smulad chèvre, färska champinjoner, tunt skivad rödlök, tomater, rökt skinka, salami, Serranoskinka, sardeller, oliver cocktailkapris, toppad med svartpeppar och oregano och swish in i ugnen.

7652E509-E1DD-4FBF-942A-88F15B32DF6B.jpeg

200 grader och 25 minuter senare åt vi en helt underbar ”Pizza de la casa”….

64D3A5A2-39B2-438B-976C-A835F369C463.jpeg
… som vi sköljde ner med gott rött vin. Mätta blev vi, samtidigt som det blev mera plats i kylskåpet.

Tommy
 
Senast ändrad:
Igår blev det fläskytterfilégryta med ris. Recept från Kokaihop.se:
  • Till 4 portioner
  • 800 gram Fläskytterfile alt benfri fläskkotlettt
  • 4 dl crème fraiche
  • 3/4 dl Mushroom Soy
  • 1 3/4 dl sweet chili sauce
  • 2.5 dl matlagningsgrädde
  • 5A9CEEAC-E586-4310-8622-A9FE68BD5475.jpeg
  • Gör så här:​

    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Skiva köttet och lägg i ugnsfast form. Blanda crème fraiche, kinesisk soja, sweet chili och matlagningsgrädde, häll det över köttet. Ställ in i ugnen i 1,5 timme, täck med folie efter cirka 1 timme för att det inte skall brännas. Strö över klippt persilja och solrosfrön som garnering. Servera med ris och sallad.
 
I ugnen
Hittade på en rätt som är snabb, enkel och kan göras till många. Barnbarnen gillar den! Kan förberedas å ta med i husbilen.

Gör bara en god köttfärsås.
Häll den i en form lagom stor så det fyller ca halva.
Lägg sedan en färdig (Peka?!) potatisgratäng ovanpå. Lyxa ev till det med lite extra ost.
Så in i ugnen med den tiden/graderna det står på gratängpaketet.
 
1/2 Åtta hemma hos mig?
Inför en helt o-vanlig lördagskväll ... är det bara att konstatera, att god mat tillsammans med gott sällskap = god livskvalitet.

Kanske inte nåt man svänger ihop i husbilen, det här faller mer under begreppet Slow Food och kräver visst utrymme.
Vad sägs om en 4-timmars Pulled Pork på vildsvins-ytterfile från Gårdsällskapet med smörslungade morotsslantar?

IMG_5646.jpg

Efterrätten inspirerad av Susanne Jonsson i Go´kväll
med glass o färska jordgubbar därtill...

IMG_5649.jpg


Avslutningsvis läskar vi oss med Frozen Strawberry Daiquiri, (inspirerad av David Kringlund)
innan kvällen avrundas med några omgångar Gin Rummy.

IMG_5648.jpg

Skönt att rensa ur hjärnan från världsproblem och vardagsbekymmer och bara koppla av.
Visserligen var det lite motigt att stiga upp ur sängen i morse, men det får man stå ut med... ;)
 
Vi gör ofta vegetarisk mat. För mig får den inte innehålla något animaliskt. Vet att många anser att vegetariskt är med mjölkprodukter och att veganskt är utan animaliska produkter, men för mig, är vegan en politisk åskådning, där man inte får använda några produkter från djur. Tex inte läderskor. En vegan äter vegetarisk mat.
Nu kom jag bort från ämnet.

Till pizzan. Vi använder rökt tofu istället för skinka. Sedan utesluter vi osten och gör en dressing istället. Den här gången en "röra" med kikärtor som bas, kryddar den ganska salt, så får man liknande effekt som ost. Däremot så kan man krydda dressingen olika, tex vitlök eller citron. Ingefära och chili är en av mina favoriter.
I övrigt är det precis som en vanlig pizza. Denna är dock bakad på surdeg.
Screenshot_20220515-211910_Gallery.jpg
 
Nej, jag fattar ingenting, fanns denna tråd utan att jag visste om det? …jag som älskar god mat från det ”egna köket”! Carola leder ligan med ”michelin” stuk på sina ”poteter”, men vänta bara, snart är jag ifatt så fort vi fått slut på bruna bönor i kylen 😅😂🤣
Måste meddela att marulken i lös vikt låg på 12€/kg idag på Mercadona, den 7 jan 2023. Hemma ligger den säkert på det trippla (troligen minst 400kr).

Fortsättning följer…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen