• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Laga maten, innan den ens blivit trasig

Raasken

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ljungby
Husbils-liv kommer, enl min bestämda mening, tillsammans med god mat och dryck.
Meningsmotståndare kan sluta läsa redan här och nu, ok.

Förr, när man var ung och vacker, då gicks det på kvällskurs, eller hur?
Matlagning från grunden, kunde den kursen heta.

Eller äktade man en ung kvinna som gått ut "Lanthushållsskolan",
och hoppades på att hon fortsatte laga mat enl utbildningens intentioner.
Hmm, "Hemmafru-utbildning" var visst den vanvördiga/dåtida benämningen i min forna hemby.

Nuförtiden kollar man på webben, eller hur?
Dessutom söker man på det nya globala språket och i forumet Du-Röret...
Även, bland en minoritet, känt som YouTube. :)

Då minsann dyker det upp en någorlunda jämnårig mat-man.
Fransk-Italiensk börd och verksam i USA som framgångsrik gourmet-kock.
Denne "magnificiente" köks-nestor har dessutom, den goda smaken,
att lägga ut filmsnuttar som inte blev publicerade, pga div skratt och haveri.

Funniest Moments of 2021 | Chef Jean-Pierre
Kolla först denna ödmjuka självdistans, fortsätt sedan till hans egen kanal och bygg upp både matlagnings-kompetens och ditt eget humorkapital.
Laidies and hängslemän, ill give to you :

Chef, Jean Pierre!

Edit: Hör jag lite av Manuel i Fawlty Towers och lite av Emliga armén?

Smaklig måltid tillönskas alla deltagare :)
 
Tack för trevlig underhållning….mat är nämligen inte bara närande och gott, det är även både trevligt och roligt

Kolla videon, rekommenderas.

Kanske det här blir en riktig mattråd!

På tal om mat så stannade vi till vid fiskdisken häromdagen och där låg den,
A7D1E37A-43DB-4475-B333-53B7273F5EA5.jpeg
Piggvaren på drygt 2 kg, som några timmar senare låg på våra tallrikar tillsammans med en helt underbar chablisås…
22AE6AF1-D9F8-4AA3-B9CC-978282BEB3C7.jpeg

Ikväll är det Melodifestivalen, samtidigt som vi tillägnar den gastronomiska delen av kvällen åt Indonesien, genom att äta Kyckling Satay, med Carolas hemlagade och extremt goda jordnötssås.
0479699D-6BEB-4618-A1FD-9DDF17D37430.jpeg

Okey då… här kommer en bild på förrätten
B089E119-F80D-4284-95AF-69C66CA0A515.jpeg

Lomo, lufttorkad fläskkarre, med ruccola, parmesan, olivolja, balsamvinäger, som toppas med nymald svartpeppar.

Är det så konstigt att man ser ut som man gör?

Tommy
 
Senast ändrad:
Hmm… Carola såg just mitt tidigare inlägg i tråden och ropar,— Tommy, du har lagt in fel bild i tråden, du har lagt in våldtäkten!

Hon har rätt, det blev fel bild och den lite märkliga kommentaren har en förklaring.

För en massa år sedan var Carola och jag i ett shoppingcenter i Vecendario på södra Gran Canaria och passade på att äta lunch på en av restaurangerna. Vi fick menyn av hovmästaren som hörde att vi pratade svenska, så han hade bläddrat fram de svenska sidorna, innan han överlämnade menyn.

Båda två såg samma sak samtidigt och tittade på varandra med stora ögon. Vi hade nämligen sett två för oss nya fiskrätter:
* Våldtäkt i vitvinsås 9,90 €
* Våldtäkt i Medelhavet 8.90 €

Nu förstod vi rätt snabbt vad det handlade om när vi kollade de spanska sidorna på menyn, som hade två rätter till samma pris, nämligen:
* Rape al vino blanco
* Rape en el Mediterraneo

Då kom vi på att Marulk heter ”rape” på spanska och ”rape” på engelska översätts som ”våldtäkt” på svenska. Man Googlade lite för snabbt helt enkelt.

Det var alltså Marulk som serverades på restaurangen. När jag förklarade det för personalen förstod man först inte, man gapskrattade när jag förklarade,

Därför heter marulk helt enkelt ”våldtäkt” hemma hos oss, sedan den dagen och bilden från fiskdisken som jag lade in, var på en ful marulk och inte alls piggvaren som fick följa med oss hem.

Historien är som det brukar heta i förtexten på filmerna, ”based on a true story”, som i det här fallet är helt riktigt.

Tommy
 
Hoppades att den här tråden skulle fyllas med matbilder, matidéer och kanske recept…

Ok, jag går före och visar vad vi äter ikväll:

Som förrätt, en carpaccio på rödbetor ……
4AC8474D-0BAB-46FB-B6AF-CB9211249E20.jpeg
…..ruccola, olivolja, balsamvinäge, flingsalt, toppad med Chévre chaud, d.v.s. gratinerad getost med honung och valnötter. Väldigt gott, alla dagar i veckan.

Varmrätten kom från havet, då det serverades ”Carolas Queneller”….
1F3BAD42-E046-4016-8D4C-43232E13CA8A.jpeg
….. med vitvinsås och kokt potatis. Har väldigt lite gemensamt med fiskbullarna som serverades i skolbespisningen.

Till maten drack jag vitt vin, Carola vatten.

Nej vi äter inte såhär varje kväll, men nästan om jag får bestämma…. :giggle:

Hoppas att flera vill visa vad ni äter.

Tommy
 
Senast ändrad:
Från det danska köket hos Cafe Emajoka vid Hassle Havn (Bornholm)
bidrar jag med stekt fiskfile på rågbröd, rostade grönsaker, remouladsås och räkor.

Anrättningen, när den serverades där vid bordet, tilltalade mig såpass mycket emotionellt ...
att jag reser mig upp likt en matskribent för Michelinguiden och fotograferar rakt ner i tallriken.
Skøre turister, tänkte man nog runtomkring oss... men vad gör väl det?
Det smakade också gudagott med kallt isvatten därtill. Danmark är bara dejligt.

IMG_3025.jpg
 
Från det danska köket hos Cafe Emajoka vid Hassle Havn (Bornholm)
bidrar jag med stekt fiskfile på rågbröd, rostade grönsaker, remouladsås och räkor.

Anrättningen, när den serverades där vid bordet, tilltalade mig såpass mycket emotionellt ...
att jag reser mig upp likt en matskribent för Michelinguiden och fotograferar rakt ner i tallriken.
Skøre turister, tänkte man nog runtomkring oss... men vad gör väl det?
Det smakade också gudagott med kallt isvatten därtill. Danmark är bara dejligt.

Visa bilaga 2156
Åh, nästan stjerneskud
 
En dag med blandade känslor o fokus Första regnet sedan november till glädje för naturen Tv nyheterna gör en sedan deprimerad Vad är det med folk så för o tänka på annat blir det köket som får avleda tankarna. Vaktel på internmatche för 0.75 € styck får bli kvällen måltid Sedan dax o göra klart Limoncellon funderar på om man inte skulle kunna göra en på apelsin med Men apelsincello vad är det 🤔🤔9A2B5578-225F-4811-BDFF-3CCBCF6ABCE8.jpeg18E0D0FB-E502-43A6-B2F2-55B5525F8374.jpeg
 
Verkar mest vara en massa amatörer här i tråden så jag slänger in en bild på vad jag brukar ”slänga ihop” till lunch på jobbet. Kanske inte blir riktigt varje dag då jag ibland blir tvungen att gå på lunchrestaurang…
Nudlar.JPG

Det bästa med den här lunchen är att den får vilken middag som helst att bli en riktig upplevelse.
Recept fås på begäran.
 
Igår var en trist dag och idag har den varit ännu mer tragisk, vet inte hur många gånger jag sagt — i Europa 2022! När jag igår såg de ryska helikoptrarna över Kiev och idag flyktingströmmarna vid den polska gränsen….

Igår när vi suttit klistrade framför TV’n ett antal timmar gick Carola ner till köket och en dryg halvtimma senare….

C98E4150-E807-403E-81B2-CA5785B8D407.jpeg
Serverades detta.

Receptet:
- En rulle smördeg
- 200 g riven mandelmassa, som du rör ihop med 0,75 dl grädde.
- Bred ut mandelmassan på mitten av smördegen.
- Tunt skivade äpplen, som du lägger på mandelmassan, sen på med kanel o socker..
- Snitta degen, pensla kanterna med vispat ägg, vik ihop. Sen penslar du hela knytet med resterande ägg.
- Sen swish in i ugnen som håller 175˚ i ca 25 minuter.
- Serveras med vispad grädde, glass eller vaniljsås.

Smakar gudomligt!

Idag på eftermiddagen åt vi resten av Carolas förädlade Apfelstrudel!

Tommy
 
Igår var en trist dag och idag har den varit ännu mer tragisk, vet inte hur många gånger jag sagt — i Europa 2022! När jag igår såg de ryska helikoptrarna över Kiev och idag flyktingströmmarna vid den polska gränsen….

Igår när vi suttit klistrade framför TV’n ett antal timmar gick Carola ner till köket och en dryg halvtimma senare….

Visa bilaga 2584
Serverades detta.

Receptet:
- En rulle smördeg
- 200 g riven mandelmassa, som du rör ihop med 0,75 dl grädde.
- Bred ut mandelmassan på mitten av smördegen.
- Tunt skivade äpplen, som du lägger på mandelmassan, sen på med kanel o socker..
- Snitta degen, pensla kanterna med vispat ägg, vik ihop. Sen penslar du hela knytet med resterande ägg.
- Sen swish in i ugnen som håller 175˚ i ca 25 minuter.
- Serveras med vispad grädde, glass eller vaniljsås.

Smakar gudomligt!

Idag på eftermiddagen åt vi resten av Carolas förädlade Apfelstrudel!

Tommy
Perfekt hälsokost 🤔🧐👍
 
I lördags var det dags för lite mys-matlagning.
Nog vore en krämig fiskgryta riktigt gott, eller hur?

Nya kunskapskällan, https://receptfavoriter.se/om
Fick tjänstgöra som inspiration.
Kocken Henrik Mattsson är matskribent samt kock med en fil. kand
i Måltidsvetenskap från restauranghögskolan i Grythyttan.
Känns pålitligt i min bedömning. :)
Sagt och gjort, med benäget bistånd av Bolagets hjälpsamma personal
inhandlades det 2 fl vitt vin. En mindre flaska till grytan och en större till måltiden...

Fiskfonden.jpg

Varken fisk eller räkor ska gå för länge i kok,
så en bra och matig fond förtillverkades på förmiddagen.
För övrigt, den bästa fond jag kommit i kontakt med detta börs-året, haha! :)

Fisken mm.jpg

Framåt kvällningen fick fonden en försiktig återuppvärmning.
Sen i med de riktiga godsakerna, lax, torsk, broccoli, fänkål, pressad citron
samt resten av vinet och grädden.
Noggrann koll på både temp och tid är viktigt.

Fisksoppan.jpg

Räkorna fick ingen extra värme, utan lades på toppen som riklig garnityr.
Ugnsvarma vitlöksbröd och upphottad köpe-aioli fick bilda tillbehör.

Detta är inte det billigaste som jag/vi lagat,
men vid en enkel överslagsberäkning landade portionskostnaden över 30
men klart under 40 sek. Helt ok för den ljuvliga upplevelsen!
 
Som hobbybiodlare är det intressant att ta tillvara allt som bisamhället kan producera. Honung och pollen är kanske det första man tänker på men nu har jag köpt en bok, ”Framtidens protein med drönarlarver på tallriken” som handlar om hur man bäst tar tillvara larver som ofta skäras ut och slängas (en åtgärd för att hålla samhället friskt) men drönarlarver funkar utmärkt som ett proteinrikt livsmedel. Visst kan det verka lite motbjudande att tillreda och äta dessa insektslarver men jag antar att det går att komma över den känslan. Nu är det ju inte säsong ännu så jag får ge mig till tåls och nöja mig med att titta på recepten och fastnade då för
Skagenröra på drönarlarver á la Horst:
  • Koka drönarlarverna i lättsaltat vatten några minuter. Kyl sedan larverna.
  • Gör en röra av:
  • Majonnäs
  • Citron
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Hackad dill
  • Rör ner de kokta drönarlarverna i röran
  • Servera drönarröran på små rågkakor ”Rey crispus”
Skärmavbild 2022-02-28 kl. 21.09.54.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen