• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kondens i framrutan

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Sitter i husbilen och upptäcker att vi har en fram ruta som är fuktig, inget skydd draget än. Ute ca 5 grader inne 19 grader.
Har aldrig upplevt eller tänkt på detta är det normalt?

Sitter i husbilen och upptäcker att vi har en fram ruta som är fuktig, inget skydd draget än. Ute ca 5 grader inne 19 grader.
Har aldrig upplevt eller tänkt på detta är det normalt?
Absolut normalt, temp. skillnaden mellan ute och inne gör att Din utandningsluft kondenseras invändigt.
Öppen taklucka brukar hjälpa när insynsskydds gardinen dragits bort.

Samme mekanisme som for morgen dugg i grasset. Nedklølet luft kan bære mindre vatn.
1728205114488.png
Her ser vi at om det blir litt mer en en grad kaldere enn luft temperaturen så viil det kondensere. Dette er reelle data for kl 20.00 på kvelden her hos oss, Hver morgen når jeg er ute er det vått i grasset, men det forsvinner i løpet av morgenen. Statistikk for siste uke:
1728205604672.png
Det forteller og at vi har litt regn i løpet av uken :D

Nå befinner vi oss på 30 grader syd, det tilsvarer i Nord Afrika på den nordlige halvkule, og vi er midt på våren (tilsvarer mars-april på den nordlige).

Husbilarna är ofta för täta, som Erok skriver så hjälper det att öppna någon taklucka.

.Första natten i helgen hade vi otroligt mycket kondens, tror inte ens Kärchers fönsterputsmaskin skulle fixat att suga upp allting.
Öppnade både takluckan på toaletten och precis där vi sover, till första hacket vilket betyder ca 5mm.
.
.Efter andra natten var det ytterst lite kondens nertill på framrutan och sista natten var det ingenting.

Senast ändrad:
Har ett liknande hindermanns men från Biltema funkar alldeles utmärkt på höst och tidig vår lätt att sätta på
Är det denna du har?

Om du vill krångla till det, och samtidigt ha lite sysselsättning i vinter, så kan du göra som jag gjorde och sy egna isolermattor.
Det blir nog lite billigare, men knappast värt pengarna man tjänar in om man räknar in arbetstiden.
Har även sytt egna vintermattor.

IMG_3938.png

Är det denna du har?
nej den jag har sitter på utsidan och täcker framrutan och sidodörrarna, ska kolla om jag kan hitta artikelnr. om det er av intresse

Det er klart mer effektivt å isolere utsiden av ruten slik at den ikke kjøles ned så mye. Innvendig isolering fungerer litt, men fuktig inneluft kantrenge inn mellom isolasjon og rute - dette kondenseres.

Om du vill krångla till det, och samtidigt ha lite sysselsättning i vinter, så kan du göra som jag gjorde och sy egna isolermattor.
Det blir nog lite billigare, men knappast värt pengarna man tjänar in om man räknar in arbetstiden.
Har även sytt egna vintermattor.

Visa bilaga 42400
Det där klarar jag inte, sy är inte nått jag vågar mig på!
Grattis Kjell du är en riktig handyman!

Hur fäster du isoleringsmattorna på bilen ??

En metod är bra neodym-magneter.

Jag köpte ett par något större än en 10-krona gummerade från Kina för många år sedan.
De sitter på en metallhylla i garaget sedan några år, jag får nämligen inte isär dem 😅
De är så in i he_vete starka vill minnas att de skulle klara 60kg, helt vansinnig kraft i dem.

Men lagom starka insydda i isoleringen och motsvarande fästa på insidan av glaset borde fungera bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen