• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kondens i framrutan

Ett fönster är öppet 5 mm och en taklucka 5 mm, hjälper inte mycket mot kondensen på fram rutan. 19 grader inne 5 ute. Blir nog bara 2 helger till. Det som är konstigt är att en helintergrerad adria bredvid mig har inte ens imma, helt klar syn fält in till dom🤔
 
Enda sättet är att minska fuktutfällnaden är att öka temperaturen på själva glasrutans insida eller hålla luften i rörelse där. Det är ju när den varma luften möter den kalla glasrutan och kyls ner som fukten fäller ut på glaset.
Sätter man täckning på utsidan av rutan blir glaset varmare och mindre fukt fälls ut.
Samma om det sitter ett element under rutan. Då stiger varm luft upp längs glaset och dels värmer glaset men också får cirkulation på luften precis längs rutan så den inte hinner kylas ner mot glaset.
En vanlig fläkt som håller luften i rörelse vid rutan är förmodligen det enklaste och bör ge bra effekt.
 
Ventilation är det bästa på sikt för att få ner RF%. Lyckas man få bort kondensen från framrutan kan det bli kondens någon annanstans istället, tex i garaget som det kan bli kallt i. Ofta vinner vattnet till slut om man inte har någon luftväxling.
 
I min gamla Hymer har man löst det med en egen termostatstyrd liten Truma 1250 (tror jag modellen heter) som går på gasol, den blåser på vindrutan i 2 hastigheter, mycket behändigt.
En del helintegrerade har lösningar som håller cockpit kondensfri.
 
Tidiga vårar och på hösten har vi med oss en avfuktare Woods WDD80 som står strax bakom framsätena på natten (när vi står med landström) med blåset riktat framåt. Den tillför samtidigt lite värme och hörs inte alls till sovrummet.
Står vi utan landström kan vi köra den en kortare stund, t.ex 1 timme på morgonen (driftstid ca 3,5 tim med en lithium 160ah) vilket räcker mer än väl för att skapa en behagligare klimat inne.
 
Vi är hemma nu så får prova höja tempen till 21. Funderare på en maxfan, den kanske skull fungera bra .

Den varma fuktiga luften som skapas när man bor i husbilen måste ventileras ut i taket via takluckor/ventilatorer så fega inte med att ventilera där.
En maxfan ökar troligen på luftväxlingen.
Ett alternativ är att köra ac på avfuktning, men då krävs oftast 230V.

En sådan här monterade kompisen i år, men jag har inte fått någon utvärdering ännu
https://www.dometicgroup.com/sv-se/...marta-ventilationssystem-tillganglig-i-europa
 
Senast ändrad:
Grundproblemet är ju egentligen inte en för hög fukthalt i bilen. Bara att varm luft tillåts möta extremt kall yta. Luften ute och inne är ju normalt också torrare på vintern än på sommaren.
Den normala ventilationen i bilen skall räcka till för den vanliga luftväxlingen och därmed hålla en normal luftfuktighet. Givet att man inte badar bastu eller kokar en massa vatten i bilen förstås.

Att få ytan varmare genom vintertäcke, element eller luft i rörelse minskar problemet.
"Riktiga" vinterbilar löser inte problemet genom att byta ut luften (ventilera mer). Man ser till att ha värme direkt innanför framrutan som värmer upp den/luften där och/eller sätter ett jalusi som en isolering.

Samma hemma i våra hus. Vi slipper imma/fuktutfällning för att vi har 3-glasfönster som gör att det inre glaset inte blir så kallt som ute samtidigt som vi ofta har element under fönstret för att få luften att cirkulera framför fönstret.
 
Vi har en Maxxfan som vi använder flitigt på sommaren för att få luftväxling i bilen. Kör den ofta på nätterna för att få ner temperaturen i bilen. Är dock tveksam till om den hjälper dig mot imman i framrutan. Då tror jag mer på den lilla fläkten som jag tipsade om.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen