• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kondens i framrutan

Vi brukar ha en liten och kompakt avfuktare (Woods WDD80) mellan framsätena riktad mot vindrutan, antingen hela natten eller när vi vaknar, beroende på behovet/vädret. Den har tre fläkthastigheter och på den lägsta hörs den inte till ”sovrummet”, den är riktigt tyst.
Är också väldigt bra efter att vi duschat vid kall/fuktigt väder.
(Brukar också innan resa ”avfukta inredningen” av samma anledningen som @PL 8 skrev i #37)

Nu är vi påväg hem från Spanien befinner oss i Frankrike 10 grader ute regnar 21 inne bilen gardiner varit fördragna det blir kondens på insidan framrutan varm fuktig luft träffar kall framrutan, i morgonbitti ställer jag dit våra usb fläktar det tar en stund men dom tar bort kondensen innan vi åker. Så blir det säkert i alla bilar om man inte har nån typ av skydd utanpå framrutan?

Bilagor

• 20251025_223334.jpg
    20251025_223334.jpg
    1,2 MB · Visningar: 28
Hänger upp ett täcke innanför framrutan (delintegrerad) och tycker att det iallafall minskar fuktigheten något.
Tänker, att ju mindre skillnad man har vid rutan mellan varmt och kallt, borde väl ha en viss betydelse?
Det som ändå bildas, suger jag upp med en fönsterskrapa typ Kärcher.

Ta hjälp av katten​

Tigg några skopor kattsand av katten. Det ska vara den sorten med kiselkristaller i, den fungerar bäst. Fyll sedan en avlagd tubsocka med kattsand, knyt igen och lägg i bilen. Sanden suger effektivt upp fukt ur luften

Nu är man igång igen, fläkt, fönster öppet och i morse hade vi mycket kondens fram i hytten, gick ut och kollade de 5 husbilar som stod bredvid oss, ingen kondens!! Blir galen på detta, går ju inte ha 23 grader inne i husbilen. 18-19 är ju lagom. Kan det vara så att bilen stått stilla 14 dagar?
Var de andra bilarna också av samma modell (hel/halv integrerad)?

Kör du inte med det täcket du köpte med öppningsbar front?

Kör du inte med det täcket du köpte med öppningsbar front?
Hej! Vi var 3 halv och 2 hel, var inte så kallt så jag struntade i täcket.
Sen kan ju nån av dem ha haft Airconditon i bodelen då blir du ju inte Kondens.
Men tror det stora problemet är att våran stått stilla i 2 veckor i regn, och sedan bastade vi och hängde upp blöta handdukar.
Ska gör nytt test till helgen, sätter igång värmen 1 dygn innan vi åker kanske är det som är problemet.

Senast ändrad:
Nu är man igång igen, fläkt, fönster öppet och i morse hade vi mycket kondens fram i hytten, gick ut och kollade de 5 husbilar som stod bredvid oss, ingen kondens!! Blir galen på detta, går ju inte ha 23 grader inne i husbilen. 18-19 är ju lagom. Kan det vara så att bilen stått stilla 14 dagar?

Kör du inte med det täcket du köpte med öpningsbar front?
Hej! Vi var 3 halv och 2 hel, var inte så kallt så jag struntade i täcket.
Sen kan ju nån av dem ha haft Airconditon i bodelen då blir du ju inte Kondens.
Men tror det står problemet är att våran stått stilla i 2 veckor i regn, och sedan bastade vi och hängde upp blöta handdukar.
Ska gör nytt test till helgen, sätter igång värmen 1 dygn innan vi åker kanske är det som är problemet.
Ja, blöta grejor ger ju fukt såklart.
Jag har inget problem med kondens när bilen stått kallt i ett par veckor, om jag använder täcket.
Men jag kör en koll nu till helgen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen