• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Sy ett eget termotäcke

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
För att minska gasolåtgången och kallraset från rutorna vid kall väderlek har jag länge funderat på att sy ett eget termotäcke.

Min första tanke var att kopiera det kända Masatäcket om jag bara fick reda på vilket tyg det var sytt i. Nu lyckades jag inte med det utan valde ett annat material i stället. Efter en husrenovering hade jag en bit av följande ”tyg” över

0D1D39A1-42C2-4AAC-BB61-715097C81A1F.png

Det är ett Goretex-liknande material som andas, dvs vattentätt från ena sidan och ventilerar från den andra sidan. Hur bra det är kan väl bara tiden utvisa.

Mallade fönstren med papper. Sträckte papperet över fönstren och ritade konturen med en tuschpenna och klippte till de färdiga mallarna.

Hade redan kollat upp det isoleringsmaterial, vadd, som jag skulle använda och la ut mallarna på golvet så tätt som möjligt, inom vaddens bredd på 200 cm, för att få reda på hur mycket vadd jag skulle köpa. Jag räknade med att lägga vadden dubbelt och sy ihop den.

Lade sedan ut mallarna på ”tyget” och tog till en sömsmån på ca 5 cm runt om. Detta för att tygpåsen ”krymper” när den fylls med vadd. Här gäller det att komma ihåg att mallarna skall vändas ”upp och ner”.

Efter att ha mallat vadden sydde jag ihop dem med grov nål och garn

BC5D99DC-3B1D-4975-88AC-1FA6EA159DE3.jpeg

Tygpåsarna syddes ihop med polyestertråd, från avigan, och vändes ut och in och fylldes med vadden. Sen syddes istoppshålet igen på maskin.

FDE1397A-CE02-4F3F-9EA5-CC5491B824C2.jpeg

Efter detta syddes en stödsöm runt om för att hålla vadden på plats.

För att fästa täcket på husbilen har jag sytt in polyesterband i varje hörn på täcket samt några extra band för att täcket inte skall fladdra i vinden. De band som sitter på framrutans övre hörn har jag gjort extra långa så att de kan träs över backspeglarna och fästas lite längre ner under sidorutorna. För att staga upp överkanten på framrutan täcke så går polyesterbandet hela vägen på insidan av påsen.

För att fästa banden har jag limmat fast plastfästen med Tec-7.

F36777D7-25F9-4A55-9764-C79C05E078E4.jpeg

Min syslöjd tog ca 2 dagar i anspråk och syddes på denna maskin

0E594239-8AA3-4B59-A5CB-D2B153E5D6B6.jpeg

Här kommer lite bilder på det färdiga resultatet

FBA6E09F-C9D1-4E2D-97E8-83CB1CECF648.jpeg
9338BCBC-9743-4CD9-9666-703877F0A2EF.jpeg
899E9774-3B28-4D4D-B4A8-6C7DDBE7DF46.jpeg

Passade även på att sy på polyesterband på mina sommartäcken

D4EE4D7F-484E-49B4-835F-B05C7E2742B5.jpeg

Har lite dålig koll på kostnaderna men tygpriset finns i bild och jag tror att det var den här vadden från Stoff&Stil som jag använde

60444546-C34D-4C73-B26D-279BC99BE6E0.png

Fästena skickade jag efter från ”Friluftstyger”.

Kjell
 
För att minska gasolåtgången och kallraset från rutorna vid kall väderlek har jag länge funderat på att sy ett eget termotäcke.

Min första tanke var att kopiera det kända Masatäcket om jag bara fick reda på vilket tyg det var sytt i. Nu lyckades jag inte med det utan valde ett annat material i stället. Efter en husrenovering hade jag en bit av följande ”tyg” över

Visa bilaga 22108

Det är ett Goretex-liknande material som andas, dvs vattentätt från ena sidan och ventilerar från den andra sidan. Hur bra det är kan väl bara tiden utvisa.

Mallade fönstren med papper. Sträckte papperet över fönstren och ritade konturen med en tuschpenna och klippte till de färdiga mallarna.

Hade redan kollat upp det isoleringsmaterial, vadd, som jag skulle använda och la ut mallarna på golvet så tätt som möjligt, inom vaddens bredd på 200 cm, för att få reda på hur mycket vadd jag skulle köpa. Jag räknade med att lägga vadden dubbelt och sy ihop den.

Lade sedan ut mallarna på ”tyget” och tog till en sömsmån på ca 5 cm runt om. Detta för att tygpåsen ”krymper” när den fylls med vadd. Här gäller det att komma ihåg att mallarna skall vändas ”upp och ner”.

Efter att ha mallat vadden sydde jag ihop dem med grov nål och garn

Visa bilaga 22109

Tygpåsarna syddes ihop med polyestertråd, från avigan, och vändes ut och in och fylldes med vadden. Sen syddes istoppshålet igen på maskin.

Visa bilaga 22111

Efter detta syddes en stödsöm runt om för att hålla vadden på plats.

För att fästa täcket på husbilen har jag sytt in polyesterband i varje hörn på täcket samt några extra band för att täcket inte skall fladdra i vinden. De band som sitter på framrutans övre hörn har jag gjort extra långa så att de kan träs över backspeglarna och fästas lite längre ner under sidorutorna. För att staga upp överkanten på framrutan täcke så går polyesterbandet hela vägen på insidan av påsen.

För att fästa banden har jag limmat fast plastfästen med Tec-7.

Visa bilaga 22117

Min syslöjd tog ca 2 dagar i anspråk och syddes på denna maskin

Visa bilaga 22118

Här kommer lite bilder på det färdiga resultatet

Visa bilaga 22112
Visa bilaga 22113
Visa bilaga 22114

Passade även på att sy på polyesterband på mina sommartäcken

Visa bilaga 22116

Har lite dålig koll på kostnaderna men tygpriset finns i bild och jag tror att det var den här vadden från Stoff&Stil som jag använde

Visa bilaga 22119

Fästena skickade jag efter från ”Friluftstyger”.

Kjell
Snyggt jobbat och händig är du också!
 
Trodde också att det var en ”Singer” men det står faktiskt ”Husqvarna” på den. Hur som helst så fungerar den utmärkt till den här typen av sömnad. Sen hör det väl till saken att man inte är världens vanaste sömmerska och bara att trä tråden rätt är en utmaning.
 
Kjell , jag får instämma med alla andra som beundrar Ditt arbete och dess resultat.

Jag skulle gärna vilja ha sådant täcke till våran husbil... det finns bara ett litet problem... hur ska jag kunna få min fru att ta denna uppgift? Jag gör ett försök, tar henne till dagens opera föreställningen "Fedora" av Giordano, sedan får vi se.
 
Kjell , jag får instämma med alla andra som beundrar Ditt arbete och dess resultat.

Jag skulle gärna vilja ha sådant täcke till våran husbil... det finns bara ett litet problem... hur ska jag kunna få min fru att ta denna uppgift? Jag gör ett försök, tar henne till dagens opera föreställningen "Fedora" av Giordano, sedan får vi se.
Mitt förslag är du gör det själv🤐. Utan att förringa min egen arbetsinsats så är jag helt övertygad om att de allra flesta klarar av att sy ett eget täcke. Det svåra, som inte heller är särskilt svårt, är att malla och klippa till, inte att sy.
 
Mitt förslag är du gör det själv🤐. Utan att förringa min egen arbetsinsats så är jag helt övertygad om att de allra flesta klarar av att sy ett eget täcke. Det svåra, som inte heller är särskilt svårt, är att malla och klippa till, inte att sy.
Kjell, jag förstår men Maria (min underbara fru) hon är så bra på allt (nästan på allt). Så jag ser i min fantasi hur hon skulle titta på mig efter att jag skulle ha visat henne det här täcket som jag skulle ha sytt :=)
 
Glömde skriva att jag köpte nya nålar till symaskinen för att klara av att sy i lite tjockare material. Bara att fråga där nål och tråd säljs, eller i en symaskinsaffär, så vet de vad som behövs. Även tråden bör ju klara av utomhusklimat.
 
Är det i denna tråden man äntligen vågar komma ut som HVA-person?
Men så skönt då, trodde först att jag hade knäppt ihop västen med gylfen... :)

Mitt 1:a inköp som Junior-pensionär var en symaskin, HVA SLE 6570, Vinröd!

Hade precis bytt HB, medföljande utvändiga solskydd hade sina förslitningar
och brister vid kanter och infästningspunkter.
Här ska produkt-utvecklas och förbättras och förstärkas.
Nybliven tids-miljonär och allt.

Parallellt visade det sig att lokala biltillbehörsbutiken kunde skaffa ett
splirrans nytt för 495 sek.

Så nu står den bästa HVA- modellen och väntar på nya infall från händige mannen.

Får väl bli ett par gryt-samer eller nåt.
Skriver jag -Lapp är det stor risk att jag hamnar i kylan...

Det är inte min tråd men jag kan känna ett stygn i hjärtat
om allt beträffande symaskin/sömnad inte kommer att hållas i samma tråd.
Ändå känner jag mig inte varken snarstucken eller underspolad.
Allt skrivet med sk. friarm...

IMG_20230225_201923.jpg
 
Senast ändrad:
Är det i denna tråden man äntligen vågar komma ut som HVA-person?
Men så skönt då, trodde först att jag hade knäppt ihop västen med gylfen... :)

Mitt 1:a inköp som Junior-pensionär var en symaskin, HVA SLE 6570, Vinröd!

Hade precis bytt HB, medföljande utvändiga solskydd hade sina förslitningar
och brister vid kanter och infästningspunkter.
Här ska produkt-utvecklas och förbättras och förstärkas.
Nybliven tids-miljonär och allt.

Parallellt visade det sig att lokala biltillbehörsbutiken kunde skaffa ett
splirrans nytt för 495 sek.

Så nu står den bästa HVA- modellen och väntar på nya infall från händige mannen.

Får väl bli ett par gryt-samer eller nåt.
Skriver jag -Lapp är det stor risk att jag hamnar i kylan...

Det är inte min tråd men jag kan känna ett stygn i hjärtat
om allt beträffande symaskin/sömnad inte kommer att hållas i samma tråd.
Ändå känner jag mig inte varken snarstucken eller underspolad.
Allt skrivet med sk. friarm...

Visa bilaga 22141

Den där ser ju ut som en riktig proffsmaskin. Men den behöver man nog gå en symaskinskurs för att kunna använda.
 
Den HVA maskinen minnet meg om de Pfaff maskinene min far solgte før 1960, prisen den gangen var relativt mye høyere i kroner omtrent det samme. Utbyttbare program hjul og fire programmer på hvert hjul, vannvittig kul sak å eksperimentere med. Far var reisende reparatør for landbruksmaskiner og hadde med litt forskjellig som han solgte til fruene på gårdene. De store salgsvarene var symaskinene og Norlett plenklippere :D
 
Är det i denna tråden man äntligen vågar komma ut som HVA-person? Men så skönt då…

Visa bilaga 22141
Min fru kom in i vårt liv med en sådan maskin fast mycket snyggare (gul-vit) färg. Enda problemet är att ingen av oss kan använda annat än raksömn och den enklaste zig-zag funktionen. Och ja, vi har också fått ihop ett isolations täcke mellan förarhytten och bodelen, men inte lika snyggt som du Kjell.

OT:
Raasken har Rols Roys symaskin men tyvärr inget isolationstäcke för han behöver inget i Ljungby (återkommer med i en annan tråd utan sytråd ; )
 
Från början hade jag ju tänkt att sy täcket i samma eller liknande tyg som ”Masa” använder. Tog därför kontakt med Masa och blev lovad att få köpa tyg av dem. Men efter några dagar ångrade de sig och sa att de inte ville sälja något tyg till mig. Misstänker att de trodde att jag skulle starta en konkurrerande verksamhet trots att jag förklarade att jag bara vara en glad amatör som ville sy täcket efter egna idéer. Det finns väl inget ont att säga om det. De visste ju inte vad jag var för en filur.

Köpte därefter lite tygprover på nätet och tror att jag hittade ett som skulle kunna vara det tyg som Masa syr sina täcken i. Men för att vara på säkra sidan skulle jag ju vilja se hur tyget i Masatäcket ser ut. Så om det finns någon vänlig själ som har ett täcke från Masa och har lust att ta en bild av tygets fram- och baksida och lägga in dem i tråden skulle jag vara glad. Bilderna bör tas så nära att man ser strukturen på tyget.

En annan fråga, ni som har Masatäcke, håller tyget helt tätt när det blir blött eller suger det åt sig någon fukt?
 
Sydde härförleden nya innergardiner runtom i husbilen, med denna lilla maskin, från Kina!! Fungerade alldeles utmärkt.

Jack43
 

Bilagor

  • IMG_9740.JPG
    IMG_9740.JPG
    5 MB · Visningar: 6
  • IMG_6990.JPG
    IMG_6990.JPG
    3,5 MB · Visningar: 6
  • IMG_6989.JPG
    IMG_6989.JPG
    5,2 MB · Visningar: 5
  • IMG_6984.JPG
    IMG_6984.JPG
    4,4 MB · Visningar: 6
Jag tog en annan lösning när jag gjorde vindruteisolering.
Jag köpte ett aluminium-bubbelplast-aluminium laminat. Sådant man sätter bakom värmeelement i villor o d för att förhindra värmeutstrålning.
Laminatet var inte tillräckligt brett utan fick skarvas med därför avsedd aluminiumtape.
Sedan sydde jag fast tygremmar med gummikord (bungycord) för att hålla täcket sträckt.
De undre remmarna fästes i sidorutorna med sugkoppar (IKEA), och de övre med kardborreband runt armarna till backspeglarna.
Jag behöver ingen isolering till sidorutorna då där är dubbelglas. Arrangemanget har fungerat utmärkt i kallt väder, ingen imma eller kallras från vindrutan.
Nackdelen är väl att man inte kan se ut? :unsure:

Vindruteisolering 2.jpg
 
Jag tog en annan lösning när jag gjorde vindruteisolering.
Jag köpte ett aluminium-bubbelplast-aluminium laminat. Sådant man sätter bakom värmeelement i villor o d för att förhindra värmeutstrålning.
Laminatet var inte tillräckligt brett utan fick skarvas med därför avsedd aluminiumtape.
Sedan sydde jag fast tygremmar med gummikord (bungycord) för att hålla täcket sträckt.
De undre remmarna fästes i sidorutorna med sugkoppar (IKEA), och de övre med kardborreband runt armarna till backspeglarna.
Jag behöver ingen isolering till sidorutorna då där är dubbelglas. Arrangemanget har fungerat utmärkt i kallt väder, ingen imma eller kallras från vindrutan.
Nackdelen är väl att man inte kan se ut? :unsure:

Visa bilaga 22163

Ser väldigt bra ut!

Kanske samma material som jag sydde mina ”sommartäcken” i.

Bifogar bild på var man kan köpa denna typ av folie

5D888EE3-D175-4A0E-88E7-10DAB43BF370.png

Den finns i olika längder. Den här bör räcka till fram- och sidorutor på de flesta husbilarna.
 
Kanske sådan här väv, silkon båda sidor men den blir dyr

Kanske kan fungera. Kan inte se något pris, kräver inloggning. Det tyg som Masa är sytt med har blå eller röd färg på ena sidan tyget och silver på den andra.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen