• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Fredag 4 / 3

Är i lägenheten till efter lunch. Då går jag till min HB som är parkerad på en bostadsgata ca 30 min bort. Kör till handelsområdet Erikslund för att uträtta några ärenden.

Åker sen till Ramnäs och parkerar på Jonas tomt. Det blev en trevlig em och kväll med honom och barnbarnen. Det var i slutet av november som jag träffade barnbarnen sist.


Lördag

När jag går upp kl 05 är det ca 12 grader innomhus och några minusgrader ute.

Gasen hade tagit slut. Jag hade tidigare under veckan kollat mätaren på lpg - flaskan och läst av den som att det skulle finnas gas kvar och duokopplingen skall ju växla om till den "fria" P 11:an. Så jag gick ut och startade om P 11:an. Det funkade en stund men sen blev det ny varning på displayen. Gas Failur.

Nu inser jag att de båda flaskorna är slut. Det var 11 dygn sedan som Lottie och jag hade varit i Jordbro och fyllt upp med ny gas. Under denna tid så hade jag ställt in termometern på 10 plusgrader. Det hade under tiden varit ca 5 minusgrade ute på nätterna och lika många plusgrader på dagarna. Så jag trodde att det inte gick åt så mycket gas till uppvärmningen. Solen hade på dagarna värmt upp HB:n till ca 15 plusgrader inne.

Det var bara att ta fram reservflaskan ifrån garaget och byta. Så nu är flaska nr 3 inkopplad. Värmen stiger sakta inne.

På fm kommer två av barnbarnen och knackar på min dörr. De går in och vi pratar en stund innan vi går in i huset.

Nu skall vi göra en meny för dagens middag. Efter brunch åker vi och inhandlar råvaror. Ett barnbarn, Jonas och jag skall ha matlag, barnbarnet fick naturligtvis bestämma menyn.

Vid 15 - tiden börjar vi med att tilllaga efterrätten som var en chokladtårta med vispad grädde vid sidan om. Till huvudrätt blev det stekt kycklingfilé och potatisgratäng, gjord ifrån grunden.

Alla blev mycket nöjda med resultatet.

På kvällen blev det Melodifestivalen på tv.

I morgon em åker jag tillbaka till Västerås och på måndag tar jag tåget till Lottie i Stockholm. Det finns ingen ekonomi i att köra när jag kan få en enkelbiljett för 90 sek och parkeringen kostar 120 sek per dygn. Tankade i fredags för 24,62 på Preem.
 
Söndag 6 / 3

Kl 8.30 kom ett barnbarn och hämtade mig.

Vi gjorde inget speciellt före brunch.

Efter maten körde jag till Maxi i Erikslund för att handla torrvaror och några konserver. Utifall "lede fi" kommer på ett oväntat eller väntat besök. Kan vara bra att ha. Så att jag klarar mig en vecka.

På kvällen blev det, som vanligt, tv. Gillar att se på Wallander och liknande.
 
Måndag 7 / 3.

På morgonen kör jag till Gasolfyllarna i Enköping. Fyller upp lpg, en tom P 11:a och fyller på ytterligare en P 11:a med 5 kg. Köper även en mätare som man kan se fyllnadsgraden i en flaska. De hjälper mig med att ta den och rengöra mina två filter. Med mätaren kommer jag att kunna se hur mycket gas som finns kvar i flaskan, vilket känns tryggt nu när jag inte sover på heltid i min HB.

Åker sen till M & M Caravane i Västerås för att boka en tid för en reparation av en låda i pentryt, som har fastnat.

Därefter blev det en halvtimmes promenad till lägenheten för lunch. Bokade en tågbiljet på telefon, för första gången i mitt liv.

Går ca 25 min till Västerås central för att ta tåget till Stockholm. Resan tar 56 min. Går till Telia på Kungsgatan för att få en kopia på kvittot på den telefon som jag köpte där för några år sedan. Telefonen blev ju stulen i Spanien i december. Kvittot skall jag senare skicka till mitt föräkringsbolag.

Handelsbanken håller på med att söka efter när jag betalade för kameran som också blev stulen. Tyvärr har jag ännu ej fått något svar från banken. Måste nog stöta på i veckan som kommer.

Därefter blev det T-banan till Liljeholmen och Lottie som bjuder på en god lunch.


Tisdag

På morgonen ser vi som vanligt på tv nyheterna. Jag beslutar mig för att skriva till transportstyrelsen och rikspolisen. Frågar om jag kan få ett tillfälligt tilstånd att köra tio Ukrainaflycktingar i min HB trots att jag bara har fyra bältade platser.

Skrev öven till min hyresvärd och frågade om han kunde tänka sig att upplåta en tom lägenhet till flycktingarna.

På em tar Lottie och jag och åker för att hämta ett av hennes barnbarn på förskolan i Kärrtorp. Vi går till Bagarmossen och tillbringar där några em timmar. Blev bjudna på middag.

Tar "sigthingbussen" tillbaka till Liljeholmen trots att den tar dubbelt så lång tid som T-banan.

Onsdag

Vi tar det lugnt och tar en promenad i området.
 
Min skrivelse till transportstyrelsen med svar:

Hej!

Flyjktingkrisen berrör oss alla och man har ett behov av att göra vad man kan för att hjälpa flyktingarna.

Jag har en husbil som är registrerad för fyra personer, inkl föraren. Med registreringsnummer ZKR332.

Jag är senior och har tid att hjälpa till.

Kan jag få ett tillfälligt tillstånd att transportera ytterligare upp till tio personer?

De kan då naturligtvis inte sitta bältade utan måste sitta i sovrummet och ev på golvet.

Vänliga hälsningar
Gösta Evén


Svar: Nej, fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:
Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.

Tänk också på att max lastvikt inte får överskridas (920 kg).

Maximilast är skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt och är den högsta vikten (passagerare och gods) som ett fordon får lastas med.



Med vänliga hälsningar
Persson Anna

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Svar ifrån rikspolisen


Hej Gösta



Även om syftet är behjärtansvärt så har Polismyndigheten inga möjligheter att lämna dispenser från gällande regelverk. Vid en kontroll har dock polismannen möjlighet att underlåta rapport men det bedöms i varje enskilt fall.



Vänligen



Tony HärdinPolisintendent

Polismyndigheten
NOA/Utvecklingscentrum Mitt
 
Torsdag 10 / 3.

Lottie och jag promenerar runt Trekantssjön.

Fredag

Vi bokar sista minutenbiljetter till Västerås, med tåg.
Kommer sen em till min lägenhet.

Lördag

På morgonen promenerar vi ca tre km till min HB. Jag upptäcker att Alde - och Aderiadisplayerna är släckta. Jag förstår inte varför. För när jag parkerade i måndags var ju batteriet helt fullladdat och under veckan så hade solen lyst på dagarna. Batteriet borde vara ordentligt laddat eftersom kylen ej är igång. Displayerna tar visserligen en del stöm men kan ju inte dra ur 130 Ah på fem dygn.

Jag startar och vi kör ca nio mil till Smedjebacken för att hälsa på Lotties dotter med familj. Där blir det några trevliga timmar.

Batteriet är nu laddat igen och displayerna är tända. Men en varningstriangel är tänd. När jag trycker på den så får jag upp svaret E 1. Alltså är något inte som det skall.

På tillbakavägen stannar vi i handelsområdet Erikslund. Efter att ha kommit tillbaka till HB:n efter att ha handlat ser jag att det rinner ut vatten under HB:n. Frågan är nu om frostskyddsventilen har löst ut. I så fall varför? Jag hade ställt in värmen på åtta grader - så inget borde har frysit sönder.

Nu hade jag dessutom kört ca 18 mil och motorn värmer ju upp utrymmena.

Funderar på om gasen kan vara slut, trots att jag fyllde fullt i måndags. Två fulla flaskor kan inte vara slut på fem dygn! Tidigare räckte de i 11 dygn. Kan det ha blivit en gasläcka?

Naturligtvis händer sånt här på en sen lördag, när Gasolfyllarna i Enköping har hunnit att stänga för helgen. Det får bli ett besök på måndag.

När vi kommer tillbaka till lägenheten byter jag ut P 11:an mot en full ifrån garaget.


Söndag.

Lottie och jag tar det lugnt på fm. Efter lunch tar vi en promenad till HB:n för att kolla läget. Allt verkar ok. Vi går upp på vinden för att röja. Tar ner två flyttkartonger till lägenheten som jag senare skall se över vad jag kan slänga. Det finns alltför många sk "bra att ha saker" på vinden. Men behöver jag allt?


Måndag.

På morgonen kör vi till Enköping. Där tar Lottie tåget till Stockholm. Det blev en trevlig vecka tillsammans både i Liljeholmen och i Västerås.

Jag fortsätter till Gasolfyllarna. Det visar sig att jag förra gången råkade komma åt duokontrollen när jag skruvade tillbaka filtren. Så lpg - flaskan var avstängd. Vilket innebar att P 11:an var nästan tom.

Jag bad om att få en gasläckagekontroll. Det var inget läckage. Gassystemet är helt ok. Fyller upp mina två P 11:eek:r.

Åker sen till M & M Caravane i Västerås. I förra vecka hade jag bokat en tid till kommande onsdag för att laga en kökslåda som hade fastnat. Nu behövde jag öka på med en kontroll av om något hade frysit sönder.

Tar det lugnt i lägenheten resten av dagen och kvällen.

Tisdag

Inget speciellt hände. Började med att sortera de två flyttkartongerna.

Körde HB:n tillverkstaden på em. Cyklade ca fem km hem.


Onsdag 16 / 3.

Städar lägenheten på fm. Går igenom de två flyttkartongerna. Går till soprummet och slänger en hel del. Efter lunch går jag till Handelsbanken för att få hjälp med en betalning till min spanska telefonoperatör.

Får ett sms att HB:n är klar för avhämtning. Så jag cyklar dit.

Två plastkopplingar under diskhon hade gått sönder. Slitage eller frysit sönder kunnde de ej bedömma. Men skall plast inte hålla längre än tre - fyra år. Jag har ju alltid haft värmen igång. Så inget borde ju kunna frysa sönder. Som lägst har jag ställt in Aldevärmen på åtta grader när jag ej skulle sova i HB:n. Varningen E 1 åtgärdades med att smörja upp de två ändarna på en kabel.

Verkmästarn upptäckte att nedersta gångjärnet på förardörren har gått sönder. Det finns fortfarande tre hela gångjärn. Men de hade inget hemma så en reparation får vänta några veckor.

Jag kör till "min" p-plats och cyklar hem.
 
Så fungerar det, har också försökt och tagit en diskution med en i styrlesen(HBK) om det, han trodde mig inte och ville att vi gjorde en test som visade att jag(vi) hade rätt och att även PM blev censurerade, sen hörde jag inget mer.

Om någon censurerar privata meddelanden, betyder detta att denne "någon" har läst meddelandet.

Enbart det faktum att "någon" läst ett privat meddelande innebär en brottslig handling.

Kontakta PTS!

Pålle
 
Torsdag 17 / 3.

Idag bakar jag matbröd. Rågsurdegslimpa med aprikoser. Igår gjorde jag sockerkaka.

Gör ju inte så mycket i lägenheten. Blir ofta en promenad på fm och en på em.

Gick till min HB. Hade ställt in Aldedisplayen på åtta grader men det var 21 inne enligt Adriadisplayen.

Mycket märkligt. Det har inte hänt tidigare.
Ser på tv på kvällen.


Fredag.

Efter lunch kör jag till husbilsfirman. Förklarar att det är mycket varmare än vad som jag har ställt in.

En mekaniker tittar till displayerna. Finner inget fel. När de hade bilen på reparation i onsdags så hade de ändrat inställningen för cirkulationspumpen till kontinuerlig drift. Jag tror att det var felet så jag bad mekanikern att ställa tillbaka till termostatdrift.

Sen körde jag till mina barnbarn i Ramnäs för att vara där hela helgen.

Yngsta barnbarnet och jag tittar i receptböcker. För i morgon skall vi ha matlag tillsammans med min son.
 
Lördag 19 / 3

Jag sover som vanligt hemma hos mig i HB:n. För det är ingen som vill äta frulle med mig någon gång mella kl 05 och kl 06. En av fördelarna med att åka bort med sitt eget boende.

KL 09 går jag in i huset. De två yngsta är vakna och sitter med sina "paddor" i sofan. Jag gör de sällskap tills övriga behaga att visa sig efter ytterligare en timme.

KL 11 blir det frukost för några och lunch för andra.

Därefter åker vi till Willys i Surahammar för att göra de nödvändiga inköpen till dagens matlag.

Em ägnas åt att baka en kladdkaka till efterrätt och rostasfilé med morots - och potatispure till huvudrätt, med grönsaker. Någon förrätt blev det inte.

Efter middagen spelar vi chinachack. Sen ser vi på Lets Dance.


Söndag

Efter fm mellis åker jag och tömmer HB:n på vattnet. Efter lunch sätter jag fart på min kompressor för att blåsa ut det sista av vatten i slangarna.
För jag har bestämt mig för att ställa av HB:n till slutet av april. Då Jonas och jag skall återuppta jobbet med fritidshuset i Gammalkil söder om Linköping.

Jag bestälelr en tågbiljett på min telefon.
Kl 13,40 promenerar vi till den nya tågstationen i Ramnäs. Där tar jag farväl av familjen och åler till Västerås.

Det har varit ett fint promenadväder idag. Men nu sitter jag inne och skriver.
 
Måndag 21 / 3

Tar det mycket lugnt. Sitter ute i solen på min balkong och läser. Äter även lunch i solen.

Promenerar på fm, ringer till M M Caravane och berättar att värmepalketet nu fungerar som det gjorde innan de ändrade till kontinuerlig drift på fläkten. Så jag avbokade en undersökning och beställde tid till sista veckan i april för att laga / ersätta ett gångjärn i förardörren.

Ringer även till Folksam för att höra hur försäkringen gäller nu när HB:n är avställd. Allt gäller förutom trafikförsäkringen. Samt att premien blir mycket lägre.

På em promenerar jag till ett lokalt konditori för em ficka.

Ringe till Lottie på kvällen.


Tisdag.

Promenerar de ca två km till Lidl för att handla lite konserver, böner mm. Bra att ha om utifall kriget kommer eller att livsmedelspriserna rusar upp i höjden.

Äter även idag lunch ute i solen på balkongen.

Ikväll skall jag cykla ca 5 km till årsmötet i hyresgästföreningen.
 
Onsdag.

Som vanligt blev det mycket morgon tv.

Efter lunch går jag till tågstationen. Men tåget kl 12.44 som jag skulle åka till Sthlm med är inställt. Så nu sitter jag här ochfårvänta en timme till nästa avgång.

Det innebär att jag kommer ca 30 min försent till mitt åtagande som matlagare i kollektivehuset i Axelsberg.

En annan matlagare har blivit förkyld så matlaget är dessutom en man kort.

Ikväll åker jag till Lottie där jag kommer att vara till söndag.

Tågbiljetten kostar 90 sek. Det kommer man inte långt med dagens dieselpriset. Därför har jag ställt av min HB och cyklar eller åker tåg.
 
Onsdag forts

Jag går av tåget på Stockholms Central och går i den långa gången till T-banan. Ser att det finns en skylt på biljetteautomaterna som säger att Asseskortet skall upphöra. Går fram till två män i SL - uniform för att få info. Asseskortet är gilltigt året ut. Det skall ersättas med ett annat kort som man kan ladda hemma. Många betalar med en app i telefon så det är inte så många som utnyttjar de här automaterna - därför skall de tas ner.

Tar T- banan till Axelsberg för att vara med i kolletktivhusets matlag.

Min uppgift blev att laga 65 st kycklingbiffar till 20 personer. Jag gjorde de ganska små - så det blev tre st per person. De har ett bra stekbord för arbetsuppgiften. En annan lagade vegetariska rödbetsbiffar och en tredje ordnade med sallad.

På kvällen åkte jag till Lottie. Vilket tog ca fem min.

Lottie bjöd på avokado med räkor och majonäs.

Torsdag

Lottie och jag tar det lugnt framför tv:n på fm.

Till lunch gjorde vi tillsammans trattkantarellrisotto.

Därefter gick jag i ca 40 min till Axelsberg.

Min uppgift idag blev att laga ugnsbankaka för 22 personer.


Fredag


Idag lagade Lottie fisk till lunch.

På em stekte jag 133 lammfärsbiffar hos kollektivet, som jag är extern medlem av.


Lördag

Vi tittar på några program om Putin på svt play.

På em åker vi kollektivt till en av Lotties två söner för em fika.

Söndag


På morgonen tar vi en promenad runt sjön Trekanten.

Vi fortsätter att titta på program om Ryssland och dess Olgiarker.

På em tar jag tåget till Västerås.

Fredag, lördag och söndag har det varit mulet väder.
 
Hela veckan har det varit kallt och ibland har det även snöat här i Västerås.

Några dagar har det varit soligt på min balkong på fm så jag har kunnat äta lunch ute, trots endast 4 plusgrader i skuggan men härliga 12 i solen.

Har haft många sms och telefonsamtal med holaWifi i Spanien. De hade missat att jag sade upp mitt abonnemang till den sista februari 2022. Vilket jag gjorde, med hjälp av Tommy, på deras kontor i Altea. Vilket har inneburit att jag har betalat för mycket. Om jag har förstått det senaste sms:et på engelska rätt så skall de betala tillbaka min sista betalning.

På dagarna har jag promenerat eller cyklat en tur förutom en hel del tv. Har även provat en del äldre matrecept. Lottie och jag skall köra till Uddevalla i slutet av maj. Vi förbereder nu med att göra lite olika matlådor som vi fryser in - för att det skall bli enklare matlagning i HB:n.

HB:n är avställd nu. Vilket känns märkligt. Dessutom står den på Jonas tomt ca tre mil norr om mig. Så det blir inga promenader för att "titta till den". Börjar att få en känsla av att jag nu bor i en lägenhet istället för i min HB. Udda känslor svämmar över mig.

Läser en del i min bok "Människns Forntid" av J. Jelinik. En mycket intressant bok. Som jag varmt kan rekomendera för den historieintresserade.

Saknar Lottie nu när jag tillbringar mycket tid ensam här i lägenheten.
 
Senast ändrad:
Söndag 9 / 4

I måndags ringde jag till Handelabankens support. Där fick jag reda på att det inte fungerar med autogiro mellan två länder.

Därför skrev jag ett mail till Handelsbankskontoret i Tyresö, som jag var kund hos då. Förklarade vad som hade hänt i dec och att de då sa att det var ok med autogiro. Eftersom infon var fel skrev jag att jag vill ha 20 euro insatt på mitt konto p.g.a. att de ej släpte igenom autogirot till min spanska operatör.

De svarade att jag skulle ta kontakt med mitt kontor. Jag hade bytt till Västerås i mars i år. Jag svarade att Tyresö var mitt kontor i dec.

På tisdagen ringde jag till Tyresökontoret. Fick tyvärr inte tala med den person som hade svarat på mitt mail. Men hon skulle ta kontakt senare. Vilket hon inte gjorde. Ringde igen på onsdagen och då var hon på möte.

På onsdagen möte jag upp Lottie på centralstationen.

Vi hade matlag några dagar och spelade "När då då" några gånger.

På fredagen fick jag en ny handläggare som skulle rabattera månadsavgiften resten av året. Jag skall därmed få totalt 300 sek istället för 20 euro. Det är jag nöjd med.

Förmodligen vill de ej bokföra att de ger mig 20 euro p.g.a. bristande information i dec.

Har även bokat tid för en fjärde vaccination mot covid.

Idag följde jag med Lottie till tågstationen.

Det blev några trevliga dygn tillsammans.
 
Söndag 9 / 4

I måndags ringde jag till Handelabankens support. Där fick jag reda på att det inte fungerar med autogiro mellan två länder.

Därför skrev jag ett mail till Handelsbankskontoret i Tyresö, som jag var kund hos då. Förklarade vad som hade hänt i dec och att de då sa att det var ok med autogiro. Eftersom infon var fel skrev jag att jag vill ha 20 euro insatt på mitt konto p.g.a. att de ej släpte igenom autogirot till min spanska operatör.

De svarade att jag skulle ta kontakt med mitt kontor. Jag hade bytt till Västerås i mars i år. Jag svarade att Tyresö var mitt kontor i dec.

På tisdagen ringde jag till Tyresökontoret. Fick tyvärr inte tala med den person som hade svarat på mitt mail. Men hon skulle ta kontakt senare. Vilket hon inte gjorde. Ringde igen på onsdagen och då var hon på möte.

På onsdagen möte jag upp Lottie på centralstationen.

Vi hade matlag några dagar och spelade "När då då" några gånger.

På fredagen fick jag en ny handläggare som skulle rabattera månadsavgiften resten av året. Jag skall därmed få totalt 300 sek istället för 20 euro. Det är jag nöjd med.

Förmodligen vill de ej bokföra att de ger mig 20 euro p.g.a. bristande information i dec.

Har även bokat tid för en fjärde vaccination mot covid.

Idag följde jag med Lottie till tågstationen.

Det blev några trevliga dygn tillsammans.

Hej Gösta, vad tråkigt det är när så simpla saker som en autobetalning inte fungerar.
Jag har ett par prenumerationer från amerikanska företag, där dras det automatisk via mitt PayPal-konto, det gäller bara att komma ihåg att uppdatera när ett kreditkort gått ut med uppgifterna på ett nytt kort som är reggat hos PayPal, jag tycker det är en smidig lösning.
Nu känner jag inte till betalningsalternativen hos din spanska operatör, men kanske de har en tjänst att dra beloppet automatiskt från ditt Mastercard, Visa, Amex m.m.

Ha de gött // PeterK :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen