• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
Va d den korte från Göteborg o långe från Halmstad du träffade där ? 😉🤣🤠👍
 
Stannade några dygn i Almeria. Promenerade en hel del, framförallt på strandpromenaden. Där jag tidigare hade gått tillsammans med min särbo Lottie som hade flygit till Malaga den 29 februari 2020. Det väcker ju en hel del ljusa och trevliga minnen. Nu får jag gå här ensam eftersom Lottie inte vill flyga till Spanien p.g.a. pandemin.

Långt västerut på strandpromenade såg Lottie och jag ett märkligt minnesmärke i form av en massa rakt uppstående pelare. Fotot på detta finns i den andra klubbens reseberättelse och i laptopen som blev stulen. Om det inte regnar idag kanske jag går dit och tar nya foton.

Ännu längre västerut såg jag ett lok som bara hade två axlar. Det var första gången i mitt liv som jag såg det. Loket var byggt 1929 och renoverat och ställt här som en "staty" 1994. För mig personligen var det här mycket intressant och trevligt - för jag hade en gång en Märklin tåganläggning.

IMG_20211227_161217.jpg
IMG_20211227_161815.jpg

En dag körde jag rakt norrut för att besöka några varma källor. Men de var anslutna till hotell, varav ett var stängt och det andra sålde olika behandlingar för mellan 11 och 46 euro för en timme. Det var jag inte intresserad av. Så besviken återvände jag till Almeria.

Färden gick senare längre västerut utefter kusten. Stannade i Adra några dygn på en vanlig parkering. Där fick jag på nyårsafton vara med om ett uppträdande utomhus i anslutning till strandpromenaden. Det var många barnfamiljer här eftersom uppträdandet mitt på dagen vände sig i första hand till barnen.

IMG_20211231_111140.jpg IMG_20211231_112311.jpg

Här såg jag för första gången att även små barn bar mask och speciella hattar i plast som såldes i ett stånd bredvid.

IMG_20211231_113333.jpg

Jag söker ofta en plats i eller vid havet, för jag tjusas av vatten i olika former. Vackraste vattenupplevelsen är fortfarande mina besök vid "Trappstegsforsen" utefter Vildmarksvägen i Sverige.

I början på detta år körde jag vidar till Motril där jag stannade en natt. Dagen efter körde jag norrut till staden Alhama de Granada för att bada i den 50 - ig gradiga varma källan som Lottie och jag gjorde för ca två år sedan. Då rann vattnet ut från en mur och många ifrån loklabefolkningen badade här helt gratis. Men i år var vattnet avstängt. Sov en natt på en stor gratis p - plats i staden. Sen körde jag till en annan gratis p - plats öster om Malaga där tillbringade jag två nätter.
 
Senast ändrad:
Fredag 28 / 1.

Igår cyklade jag till det "märkliga" monumentet som jag skrev om i förra inlägget.

Det handlar om ett koncentrationsläger i Österrike under andra världskriget.

IMG_20220127_100244.jpg IMG_20220127_100257.jpg

IMG_20220127_100316.jpg

Texten är lite svårläst p.g.a. skada / vandalisering. Det är ett monument över de personer från Almeria som blev mördade på koncentrationslägret Mauthausen i Österrike. Finns mer att läsa på Googel.

IMG_20220127_100339.jpg


IMG_20220127_100436.jpg IMG_20220127_100501.jpg
 
Den 6 / 1 lämnade jag p - platsen öster om Malaga för vidare färd västerut. Tänkte att jag skulle stanna på en bensinstation utefter vägen för att tvätta kläder. Körde in på några men de hade ingen tvättstuga däremot såg jag ibland en i andra färdriktningen. Märkligt att den inte skall finnas i min färdriktning. Förutom en på en mycket liten och trång station där jag isf skulle ha haft svårt att stå utan att hindra andra från att tanka.

Så jag tog in på en liten privat camping. Där jag sov en natt.

Körde nästa dag till Gibraltar för att tanka billig diesel. Men det var lika högt pris där som i Luxemburg, 1,21 euro per liter. Så det är ingen mening med att åka dit, av den anledningen. När jag körde därifrån hamnade jag bakom denna lastbil som hade många varningsskyltar om "döda vinkeln".

IMG_20220107_114905.jpg

Fortsatte till den stora grusplansparkeringen i Tarifa vid den östra infarten och bredvid Lidl. Här vill några stå tätt. Men jag försöker att hålla avstånd. Men efter någon timme så är det ofta någon som skall stå 1 eller 2 meter bredvid. Trots att grusplanen är jättestor.

IMG_20220107_151937.jpg IMG_20220107_152235.jpg IMG_20220108_125943.jpg

Här fanns även en HB byggd på ett Scaniachassie, som var reggad i Schweitz. Det var första gången för mig som jag hade sett det.

IMG_20220107_152009.jpg IMG_20220107_152122.jpg

Lite underhållning blev det en em. Parkeringen gränsar till ett öppet landskap men långt borta finns en byggnad.

IMG_20220108_155924.jpg IMG_20220108_172024.jpg

Såg att på andra sidan rondellen så hade bensinstationen en mycket ren och fin tvättstuga med många maskiner.

Jag gillar att fota solnedgångar med olika zoominställningar, som här.

IMG_20220107_182139.jpg IMG_20220107_182152.jpg

Här stannade jag några dygn innan jag fortsatte till Conil de la Frontera. Här stannade Lottie och jag för ca två år sedan på vår gemensamma färd, efter att Lottie hade flygit till Malaga den 29 / 2 2020. Minnena kommer ju tillbaka hur trevligt som vi hade det tillsammans. Medan nu får jag uppleva det igen fast ensam. Klart att jag längtar till Lottie och att hon helst skulle vilja flyga hit. Men hon vill ej p.g.a. pandemins restriktioner, inte själva flygresan.

Färden fortsatte till och förbi staden Cadiz. Stannade i Rota för lunch. Fanns ingen bra övernattningsplats så jag fortsatte till Chipiona längst bort ifrån själva staden Cadiz. Följer skyltar till Playan. Gatorna blir smalare och smalare. Vid ett tillfälle när gatan "svänger" 90 grader kommer jag inte runt med en gång utan får backa och göra ett omtag. Det händer ibland eftersom min HB är 8,8 meter lång och spanjorerna gärna parkerar sina små Pb 1:eek:r i själva gatukorsningen. Vilket är vansinnigt och tack och lov förbjudet i Sverige. Här borde spanska myndigheter ta efter våra p - förbjudsregler och göra studiebesök i en svensk stad.

Nu är det den 12:e och jag vänder mot öster igen. Därmed påbörjar jag färden mot Stockholm för att träffa min särbo Lottie.

Kör till El Puerto de Santa Maria där jag stannar två nätter på en bra grusplan tillsammans med 20 - 25 andra HB. Polisen kommer ibland och "ser till oss" vilket jag uppskattar. Här finns en jättelång strandpromenad med många restauranger och cafeér. Stranden är förmodligen minst en km lång.
 
Senast ändrad:
Fredag den 14 / 1 går färden vidare.

Hittar ingen bra plats för övernattning i närheten av en strand så jag hamnade återigen i Conil de la Frontera. Stannade bara för natten och fortsatte morgonen därpå, på kustvägen som var en normal landsväg. Körde inte på den förhållandevis stora N - 340. Syftet är naturligtvis att hitta en bra plats vid havet, där det redan står några st HB. För helt ensam parkerar jag ej för nattvila.

Hittar inte det som jag söker utan hamnar i staden Barbate på en stor grusplan tillsammans med ett tiotal andra HB. Här var vädret inte så blåsigt så jag kunde sitta och sola. Som på så många andra ställen utefter kusten så fanns det även här en lång strandpromenad att spatsera på.

Stannade tre nätter innan jag återvände till Tarifas grusplan. Här träffade jag ett svensk par som var på väg västerut. De hade kontaktar mig via PM efter att ha läst mina dagsnoteringar och därför visste de var jag befann mig och de föreslog en träff. Det blev några timmars trevlig samvaro.

Stannade en natt. Därefter tog jag in på Camping Rio Jara. Framför allt för att utföra "vattenjobben". Tänkte även stanna några dagar om det var ett bra ställe. Men det blåste förmycket så det blev en natt. Men det var många här med olika typer av surfingbrädor. De tyckte nog att det här var en perfekt camping med utgång även till havet.

IMG_20220118_131733.jpg


Körde vidare till Estepona. Det finns en bra stor grusplan bredvid småbåtshamnen. Som Lottie och upptäckte på vår resa för två år sedan.
Här stannade jag i fem nätter. Den här platsen och staden tyckte Lottie och jag mycket om. När jag tog en lång promenad in i staden och bort ifrån turistdelens strandliv hittade jag ett riktigt konditori med egen tillverkning. Hit gick jag två gånge för em fika med goda tårtbitar därtill.

En em blåste det jättemycket. Vågorna slog in mot stenbariären så att det såg ruskigt ut. Där jag satt bredvid HB:n såg jag att vattnet slog upp så mycket att det var högre än HB. Det träffade inte HB:arna för det finns en mur kanske 40 meter innanför vågbrytarna.

Nästa stopp blev Fuengirola på marknadsplatsen där jag stod en natt.

Tog fel på dagarna. Så kl 05 på tisdag morgon knackar det på dörren. Jag var vaken men hade inte gått ur slafen. Två män stod utanför och sa att jag måste lämna platsen, för det är marknad idag. Det var bara att klä sig plocka undan saker som annars kunde ramla ner på golvet. Nu ville jag inte ställa mig bredvid marknadsplatsen för där stod andra så vansinnigt tätt inpå. Att dessutom komma strax efter kl 05 och parkera var inget jag hade lust med. Drog därför ut på motorvägen. Stannade på ett lämpligt ställe för frukost.

Efter några timmar stannade jag på en bensinstation vid tiotiden för thé och smörgås. Såg att det fanns en tvättstuga där. Så jag tvättade en maskin. När jag gick fram och tillbaka mellan tvättstugan och HB;n så såg jag att flera och flera personer samlades i närheten av min plats. Mellan kl 11 och 13 hade de ett protestmöte. Vad det stod på banderollen kunde jag ej uttyda för de sträckte ej ut den ordentligt så att alla bokstäver syntes ej ifrån min plats.

Fortsatte sedan till Almeria. Parkerade bakom konserthuset. Där har Lottie och jag öven stått tidigare. Det är en bra plats med plats för flera hundra HB. Men nu är vi mellan 30 och 50 st har inte räknat.

Idag lördag skall det bli marknad. Det arbetas för fullt med att sätta upp stånden nu.
 
Lördag 29 / 1

Marknaden va i full gång fram till kl 14. Sen vidtog städning hela em. Det fanns två stånd som sålde avlånga munkar och kaffe.

IMG_20220129_101617.jpg

Delen närmast konserthuset härbärgerade många grönsaks- ocb fruktstånd. Potatisen exponerades helt för solens instrålning.

IMG_20220129_103610.jpg IMG_20220129_103633.jpg

Fanns även kryddor i lös vikt.

IMG_20220129_103743.jpg

Även fisk låg i solljus.

IMG_20220129_103727.jpg

Naturligtvis fanns det kläder, leksaker, klockor köksredskap mm mm

Efter denna min promenad på fm gick jag hem och samtalade med mina närmaste grannar. Som bor i en plåtis med somrummet på övervåningen.

IMG_20220129_152922.jpg

Det är en ung familj med en 8 månaders son. Som lever på föräldrarförsäkringen. De behöver vara sparsamma och har inte råd med att ta in på campingar men det behövs ju ej för här finns många bra möjligheter till fricamping.


Söndag 30 / 1

Idag är det vilodag.

Satt mest i min solstol och läste i min bok om maffian, med Gudfadern i spetsen.

På em blev det en långpromenad.
 
Senast ändrad:
Måndag 31 / 1.

Sista dagen på årets första vintermånad. Hårda vindar och regn i stora delar av södra Sverigen, enl nyheterna.

Även här i Almeria har det blåst idag och solen har lyst lite svagt bakom lätta moln eller om det kanske kallas dis.

Cyklade och handlade livsmedel på fm, när det inte är så många kunder i affären. Åt lunch ute i solstolen, som vanligt denna vecka.

Därefter några timmars läsning. Tog en em promenad till ett konditori för fika.

Körde inget idag.
 
Tisdag 1 / 2

Återigen en ny månad.

Jag beslutade igår att lämna Almeria idag och fortsätta färden till en av mina kusiner och hennes man som bor i Guardamar del Segura på östkusten i Valenziaregionen. Ingrid föreslog igår på telefon att vi skulle träffas kl 12.

Jag tog farväl av mina tyska grannar och åkte till den andra stora parkeringen för att tömma svart - och gråvatten i en markbrunn. Nu hade en cirkus satt upp ett staket i närheten så det blev lite trångt att köra fram, men det ordnade sig utan problem.

Jag körde motorvägen norrut och kom fram i tid.

Vi satt hela em på deras stora takteras och samtalade om allt möjligt, som man gör när man inte har träffats på några år p.g.a. pandemin. Vi åt och drack i solen. Det blev många timmars trevligt umgänge.

Körde 28,2 mil



Onsdag 2 / 2.

Dagens första foto.

IMG_20220202_080950.jpg

Vi träffades kl 10 för att gå en lång sträcka till veckans marknad. Här fanns allt att köpa. Ingrid köpte mycket frukt och grönsaker allt annat krimskrams och kläder lät vi vara. Jag hade kylen full så det blev ej att jag handlade något.

På vägen dit såg jag denna ovanliga husspira. Vet ej om det tidigare hade något religiöst samband med huset. Idag säljs de markiser i bottenvåningen,

IMG_20220202_122633.jpg

Efteråt tog vi en öl på en av deras balkonger innan vi tog en ny promenad. Denna gång genom staden och upp till Kastellet som var byggt på 1300 - talet.

IMG_20220202_124926.jpg IMG_20220202_124645.jpg IMG_20220202_124654.jpg



Fin utsikt blev det när vi äntligen kom upp.

IMG_20220202_124943.jpg IMG_20220202_125536.jpg

Fanns en modell på hur det förmodligen såg ut innanför ringmuren, på Medeltiden.

IMG_20220202_131804.jpg

Det fanns några infotavlor.

IMG_20220202_125043.jpg IMG_20220202_125302.jpg

Körde ej idag.
 
Fortsättning eftersom jag bara får lägga upp tio bilder per inlägg.

Utsikt över marknadsplatsen ifrån Kastellet.

IMG_20220202_130723.jpg IMG_20220202_130725.jpg

På vägen ner såg jag två hustak som härbergerade uppvärmning av varmvatten med solens hjälp. Verkligen smart, synd bara att det inte är flera som tar efter.

IMG_20220202_132728.jpg

Vi gick senare igenom en jättestor naturpark.

'IMG_20220202_133150.jpg

När vi kom ut så tog vi en kall öl, på en uteservering.

IMG_20220202_140506.jpg

På sen em satt jag en stund i min solstol och läste en ny bok. Denna gång Liza Marklunds bok Gömda.

Så småningom går solen ner bakom bergen.

IMG_20220202_174310.jpg
 
Nedanstående inlägg blev inte publicerat i hbk.
Fick ett automeddelande i tråden att det skall modereras först!


En förklaring ifrån mig.

Jag skriver i två olika klubbar.

Jag kopierade mitt inlägg från den andra klubben. Då blev det så att om man förde musen över bilden eller förstorade den så kom en länk upp till den andra klubben.

Det visste inte jag.

Så det var helt omedvetet från min sida och absolut inget dålt reklamtrick.

--------------------------------------------------

Nu skall det bli intressant att se om hbk:s censur släpper igenom min förklaring.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen