• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Hej Gösta nu har även jag hittat detta forum. Skönt att resan hem gick bra, själva står vi på en gratis ställplats i Pereiro i södra Portugal. Jag ska bespara dig en väderprognos men det behövs inga långbyxor! Kommer och hälsar på i Gammalkil när någon av mina cykelturer har vägarna förbi.
Ha det gott!
Hälsningar Janne och Elisabeth

Du är alltid välkommen till landet i Gammalkil.
 
Gösta, undrar om vi inte är flera än Carola och jag, som saknar dina ”dagboksanteckningar”, som vi följt om inte dagligen så nästan i ett par års tid.
Vore trevligt om du fortsätter, du har till att börja med åtminstone 2 följare, Carola och jag, men är säker på att det blir flera, många flera.

Då Gösta kan du sluta prata i imperfektum om din gamla karriär i bageribranschen och istället se framåt, presentera dig som en modern och tjusig influencer, som påverka samhället!

Tommy
 
ja hans dagliga uppdateringar har man läst varje dag i ett par års tid nu så visst saknar man att läsa dom men vi får väl hoppas att
han snart börjar en ny tråd eller en ny reseberättelse nu när han har kommit hem till Sverige igen
 
Tack alla för att ni gillar mina noteringar.

Måndag 21 / 2

Lottie och jag hade sedan länge bestämt att åka till Tyresta Nationalpark efter att jag hade "landat" här i Mälardalen.

Så idag strax före kl 07 startar vi upp färden. Redan efter några hundra meter på Södertäljevägen blir det lite problem på den delvis isiga vägens uppförsbacke. Men det gick bra att komma igång igen efter att hjulen hade stått stilla en stund, p.g.a. trafik och rödljusen.

Idag bestämde jag mig för att köra i tunneln fram till Nynäsvägen vid Globen eftersom det inte kan vara så isigt i underjorden som uppe i fria luften.

Resan gick bra fram till Farsta där det blev kö och vi kröp fram i en hastighet av 5 till 10 km. Bitvis även här fick hjulen stå stilla en kort stund. Jag försökte att köra så sakta som möjligt för att hålla långt avstånd till framförvarande så att jag skulle slippa stå still.

Som ni nu förstår så var det "busväder". Mycket snö hade kommit under natten och mycket is på vägen med svag saltning. Inget grus hade använts.

Efter ca 1 h 45 min kom vi fram till Gasolfyllarna i Jordbro som enligt google skulle ta 25 min och sträckan är 25,3 km lång.

När vi hade tankat lpg och bytt en P 11:a körde vi till Tyresta där vi gjorde iordning en sen fm fika.

Nu hade Lottie ingen lust för att gå en av de markerade lederna. Så vi startade färden mot Västerås och min lägenhet.

Vi kom fram sent på em.

Efter att ha tömt kyl och frys och burit in en massa annat till lägenheten så åkte jag ca tre km till ett bostadsområde för att långtidsparkera på en vanlig gata.

Sen promenerade jag ca 35 min i blåsten tillbaka till lägenheten.


Tisdag 22 / 2

Vi tar det lugnt på morgonen framför tv:n och kollar på morgontv på 4:an.

Sen går vi till HB:n och hämtar lite saker samt handlar lite livs. Därefter bakar vi semlor och kanelbullar.

IMG_20220222_163834.jpg

Vädret är inte mycket att hurra för - så vi blir inne större delen av dagen. Åker till Erikslunds handelsområde för att besöka Elgiganten. De skriver ut kopior på mina inköp av det som blev stulet förutom på min gamla kamera som banken först måste ta reda på när jag hade betalat den.

Jag har en hel del arbete med att ta hand om efter inbrottet i Medol norr om Tarragona i Spanien. Byter även till mitt svenska mobilabonnemang.


Onsdag 23 / 2.

Som igår.

Förutom att på kvällen så är vi på ett möte i huset.

Vi bildar nu en lokal hyresgästavdelning som omfattar de två ETC husen med 30 lägenheter.

Jag höll mig lugn och tog ej på mig något uppdrag p.g.a. att jag hoppas kunna vistas i Medelhavsområdet kommande vintrar.


Torsdag 24 / 2

Idag blev det en sorgens dag.

Redan på morgontv får vi veta att Ryssland har invaderat Ukraina. TV 4 sänder hela dagen nyheter om detta med många olika personers inlägg och synpunkter samt vad de tror skall hända framöver.

På fm vandrar vi till banken i närheten. Där får jag en hel del hjälp.

Idag har vi haft matlag. Vi gjorde grönsaksfrikasse.

Sen blev det ännu mera tv om Ukraina.

Lottie beställer en tågbiljett till i morgon, kostar endast 90 kr. Det kommer man inte långt med om man kör bil / HB.
 
Senast ändrad:
Tack alla för att ni gillar mina noteringar.

Måndag 21 / 2

Lottie och jag hade sedan länge bestämt att åka till Tyresta Nationalpark efter att jag hade "landat" här i Mälardalen.

Så idag strax före kl 07 startar vi upp färden. Redan efter några hundra meter på Södertäljevägen blir det lite problem på den delvis isiga vägens uppförsbacke. Men det gick bra att komma igång igen efter att hjulen hade stått stilla en stund, p.g.a. trafik och rödljusen.

Idag bestämde jag mig för att köra i tunneln fram till Nynäsvägen vid Globen eftersom det inte kan vara så isigt i underjorden som uppe i fria luften.

Resan gick bra fram till Farsta där det blev kö och vi kröp fram i en hastighet av 5 till 10 km. Bitvis även här fick hjulen stå stilla en kort stund. Jag försökte att köra så sakta som möjligt för att hålla långt avstånd till framförvarande så att jag skulle slippa stå still.

Som ni nu förstår så var det "busväder". Mycket snö hade kommit under natten och mycket is på vägen med svag saltning. Inget grus hade använts.

Efter ca 1 h 45 min kom vi fram till Gasolfyllarna i Jordbro som enligt google skulle ta 25 min och sträckan är 25,3 km lång.

När vi hade tankat lpg och bytt en P 11:a körde vi till Tyresta där vi gjorde iordning en sen fm fika.

Nu hade Lottie ingen lust för att gå en av de markerade lederna. Så vi startade färden mot Västerås och min lägenhet.

Vi kom fram sent på em.

Efter att ha tömt kyl och frys och burit in en massa annat till lägenheten så åkte jag ca tre km till ett bostadsområde för att långtidsparkera på en vanlig gata.

Sen promenerade jag ca 35 min i blåsten tillbaka till lägenheten.


Tisdag 22 / 2

Vi tar det lugnt på morgonen framför tv:n och kollar på morgontv på 4:an.

Sen går vi till HB:n och hämtar lite saker samt handlar lite livs. Därefter bakar vi semlor och kanelbullar.

Visa bilaga 2550

Vädret är inte mycket att hurra för - så vi blir inne större delen av dagen. Åker till Erikslunds handelsområde för att besöka Elgiganten. De skriver ut kopior på mina inköp av det som blev stulet förutom på min gamla kamera som banken först måste ta reda på när jag hade betalat den.

Jag har en hel del arbete med att ta hand om efter inbrottet i Medol norr om Tarragona i Spanien. Byter även till mitt svenska mobilabonnemang.


Onsdag 23 / 2.

Som igår.

Förutom att på kvällen så är vi på ett möte i huset.

Vi bildar nu en lokal hyresgästavdelning som omfattar de två ETC husen med 30 lägenheter.

Jag höll mig lugn och tog ej på mig något uppdrag p.g.a. att jag hoppas kunna vistas i Medelhavsområdet kommande vintrar.


Torsdag 24 / 2

Idag blev det en sorgens dag.

Redan på morgontv får vi veta att Ryssland har invaderat Ukraina. TV 4 sänder hela dagen nyheter om detta med många olika personers inlägg och synpunkter samt vad de tror skall hända framöver.

På fm vandrar vi till banken i närheten. Där får jag en hel del hjälp.

Idag har vi haft matlag. Vi gjorde grönsaksfrikasse.

Sen blev det ännu mera tv om Ukraina.

Lottie beställer en tågbiljett till i morgon, kostar endast 90 kr. Det kommer man inte långt med om man kör bil / HB.
I detta gillande/älskar menar jag det fina positiva umgänget.
Ha D gött
 
Fredag 25 / 2

På morgonen går vi till centralstationen för Lottie skall ta tåget till Stockholm.
Det blev en trevlig vecka tillsammans.

Sen går jag direkt till Handelsbanken för att få hjälp med en utlandsbetalning. Det gick inte för mig att betala med bankID. Utan man behöver dosa och plastkort, vilket jag inte har ännu.

På em går jag "hem" till min HB. Behöver hålla koll på gasen, eftersom det finns vatten kvar.

Hämtar lite saker.
Tar det lungt i lägenheten resten av dagen.


Lördag 26 / 2

Vid 7,30 tiden kommer Jonas och hans särbo och hämtar mig. Vi skall köra till Gammalkil.

Där monterar Jonas hyllplan och lådor i köket. Vi tänder en brasa och dammsuger h
 
Lördag fortsättning

Det går tydligen inte att skriva långa inlägg.

Det var ca 10 cm snö på landet så även snöskottning utfördes. Vi blev kvar några timmar. Resan tar mellan 2 och 3 timmar en väg. Så det blev kväll när vi kom tillbaka till Västerås.

Söndag

Tar det lungt hela dagen. Flyttar ut möbler från ytterväggar för i morgon skall hyresvärden genomföra en termografering av huset.

Tar en lång promenad på em.

Måndag 28 / 2.

En morgonpromenad vi åttatusen. För mellan kl 09 och kl 16 får jag inte lämna huset p.g.a. undersökningen. Fönster skall vara stängda och innerdörrar öppna liksom även lägenhetens ytterdörr. Känns lite konstigt att dörrarna mellan våra lägenheter skall vara öppna så man kan se in till grannarna.

Termograferingen går bra.

Har inte startat HB:n på flera dagar.
 
Tisdag 1:a mars.

Årets första vårmånad, åtminstånde i Skåne. Här i Västerås är det några minusgrader på natten och morgonen. På em kan det bli 4 - 5 plusgrader.

Tar en promenad på fm och en på em. Det blir mycket tv tittande dessa krigiska dagar. När jag gjorde "lumpen" i slutet av 1960 - talet så skulle vi förbereda oss för att "den lede fi" kunde komma. Nu ser jag att "han" har gått söderöver och ännu inte har visat sig i västerled.


Onsdag

Hände inget speciellt.

Förutom att:

Mitt på dagen kom "den lede fi" över till svenskt luftrum öster om Gotland. Förmodligen p.g.a. att Sveriges regering och riksdag har beslutat att skicka vapen till Ukraina.

Torsdag

På fm gick jag hem ( till HB:n alltså) för att hämta några saker till min "övernattningslägenhet"!!!!!

Känslan finns fortfarande kvar att jag bor i HB:n. Men börjar ibland att tänka tvärtom. Men det blir nog en lång process.

På 19 nyheterna sas det att dieselpriset har passerat 24 kr per lit. Undrar vad är priset nu i EU? Skriv gärna här i tråden.

I morgon fredag skall jag resa ca tre mil till mina barnbarn i Ramnäs
 
Tisdag 1:a mars.

Årets första vårmånad, åtminstånde i Skåne. Här i Västerås är det några minusgrader på natten och morgonen. På em kan det bli 4 - 5 plusgrader.

Tar en promenad på fm och en på em. Det blir mycket tv tittande dessa krigiska dagar. När jag gjorde "lumpen" i slutet av 1960 - talet så skulle vi förbereda oss för att "den lede fi" kunde komma. Nu ser jag att "han" har gått söderöver och ännu inte har visat sig i västerled.


Onsdag

Hände inget speciellt.

Förutom att:

Mitt på dagen kom "den lede fi" över till svenskt luftrum öster om Gotland. Förmodligen p.g.a. att Sveriges regering och riksdag har beslutat att skicka vapen till Ukraina.

Torsdag

På fm gick jag hem ( till HB:n alltså) för att hämta några saker till min "övernattningslägenhet"!!!!!

Känslan finns fortfarande kvar att jag bor i HB:n. Men börjar ibland att tänka tvärtom. Men det blir nog en lång process.

På 19 nyheterna sas det att dieselpriset har passerat 24 kr per lit. Undrar vad är priset nu i EU? Skriv gärna här i tråden.

I morgon fredag skall jag resa ca tre mil till mina barnbarn i Ramnäs
Danmark Blyfri 95 14,89 Dkr och Diesel 14,09 Dkr, Hamburg Blyfri 95 1,94 Euro Diesel 1,91 Euro
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite men det var en medlem i husbilsklubben som saknade Göstas inlägg och ville veta om han skrev någon annanstans nu. Jag skrev ett privat meddelande till honom (finns ingen anledning att gå ut helt tyckte jag) och sade att han skriver här nu. Men det gick inte så bra, ihusbil.se är censurerat, man kan inte skriva det på husbilsklubbens hemsida :)
Tack för hjälpen Johan/Johan
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen