• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Tisdag 15 / 2.

Lämnar parkeringen redan före kl 07, trots att det är mörkt. Men att köra på motorväg i mörker är bättre än i små samhällen där folk skall gå och cyckla utan reflexer.

Idag blev det enbart motorväg. Som oftatast tre filer i norrgående. Men även en hel del arbeten där hastigheten var nersatt till 60 kmh och en fil var markerad med en bredd på 2,10 m. Så jag körde efter alla långtradare i filen längst ut till höger.

All mat intogs stående i pentyt, för att vila ändalykten.

Kom fram till Lubeck vid 12 - tiden. Tankade diesel för 1,649 och lpg för 0,949. Tankade fullt i Freibourg i går.
Körde 80,3 mil och fick i 93,34 lit. Vilket blir 1,16 lit per mil ( om jag har räknat rätt). Jag har mest kört i 100 med farthållaren inkopplad. Vilket förvånar mig mycket att det inte drog mera.

Skall kanske omvärdera min negativa inställning till att köra på betalväg i Frankrike och Spanien. Verkar ju vara billigare dieselkostnad i alla fall. Sen beror det ju på vilken avgift som väghållaren debiterar mig. Har hört att Frankrike har olika km pris beroende på storleken på bil / HB.

Hörde på dagens eko kl 12,30 att regeringen skall sänka dieselpriset för bönder. Om åkerier får del av en sänkning vet jag ej,

Så vi får snart vänja oss vid högre konsumentpriser rent generellt. Vilket facken kommer att ha som ett bra argument för högre löner och så är inflationen igång igen.

Stannar för natten på en speciell markerad HB parkering vid Citti - gallerian. Här får man tömma grå o- svartvatten utan debitering däremot kostar färskvatten en slant. Men jag har vatten så att det räcker. Är ju gratis i Sverige om man köper diesel.

Efter lunch och tömningen går jag in till gallerian för att handla godsaker som har ett mycket lägre pris än i högskattelandet i norr.

Samt tyska specialiterter som leberkäse och marsinpan av hög kvalité.

Fotade två svensk varor för att jämföra prist mot i Sverige.

Varför kan jag inte ladda upp foton direkt ifrån telefon?
Visa bilaga 1615Visa bilaga 1615

Visa bilaga 1616


Det gick tydligen nu.


Imorgon tar jag färjan till Malmö kl 09

Körde 38,7 mil
Du har hemlängtan förstår jag vädret är bedrövligt här i går regnade för en hel månad
 
Onsdag 16 / 2.

Lottie ringde redan kl 05,30 idag. Efter frulle kör jag i mörkret den korta sträckan till Skandinavienkaj i Travemunde. Är framme exakt kl 07.00 då in häckningen skulle öppna enl. hemsidan.

Men kvinnan bakom glasruta visade upp fem fingrar som jag tolkade som att jag skulle återkomma.

Det duggregn ar ute så jag går in igen. Efter dessa minuter går jag ut igen med almenackan där jag hade noterat bokningsnumret och telefonen med mailsidan som visade min bokningsbekräftelse och betalning.

Men det ville hon inte se. Utan passet skulle det vara. Så återigen hem för att hämta det.

Det var ingen kö efter mig så vi talade en stund. Hon var finska som hade jobbat här i 36 år och kunde lite svenska. Men mest talade vi tyska.

Efter en stund sa hon att jag skulle köra rätt fram till en kätting som var som en avspärring.

Där skulle jag vänta tills hon kommer i sin bil och lotsar mig fram till rätt färja.

Eftersom jag brukar ta FM fika vid åttatiden och då skulle ombord körningen ev starta så jag gjorde iordning det redan vid 7,30 tiden.

IMG_20220214_081808.jpg

Bilden är från igår men den gällde även idag.

Här står jag och äter och lägger patiens när jag ser några som vinkar framför vindrutan.

Så jag avbryter och öppnar bodelsdörren. Nu ser jag att det är fem tulltjänstemän, av två olika kön, som vill tala.

En man frågar på tyska om jag är ensam, om jag har något av hasch, narkotika eller något att förtulla. De gjorde inget anspråk på att vilja komma in eller att jag skulle öppna mina yttre luckor eller garaget.

Förmodligen tyckte de väl inte att jag såg ut som en hippie, från 1968. Då många rökte på.

Så de tackade och gick sin väg.

Det var ju ett snabbt och enkelt besök av tyska tullen. Annat var det på 1980 talet i gränsövergångarna mellan Marocko och Algeriet. Som jag har skrivit om i en annan tråd.kvsrt över åtta kom incheckning skvinnan i sin bil och tog den kättingen och vinkade att jag skulle följe efter henne.

Så kom jag ombord som enda HB med två efterföljande Pb 1. Resten var lastbilar med semitrailer och även
 
Onsdag fortsätter

Resten var lastbilar med semitrailer och även lösa trallar.

Jag tar fram min elkabel och sätter fast den. Men ingen el kom fram. Så jag talar med en grabb som pekar på en annan som kommer med mig för att koppla in el. Men han förstod ej hur, då gick han till en kollega för info. Sen klarade han av det.

Biljetten kostade ca 1300 inkl el för 50 allt i sek.
Stängde av huvudkranarna i gasskåpet och lämnade bildäck.

När jag kom till restaurangen frågade de om jag är chaufför. Jag misstänkte att de avsåg yrkeschaufför så jag sa att jag kör en HB.

Det är så att privatpersoner får betala 8,50 euro för denna brunch. Yrkesförare får en kraftig rabatt.

Nu sitter jag i en salong och skriver här omväxlande med läsning i min bok om den historiska människan. Skall komma fram till Malmö kl 18 om allt går enl plan.

I morgon kör jag till Gammalkil för att titta till stugan.
 
Onsdag fortsätter

Sverige vann med 2 mot 0 över Canada i ishockey nu på em.

Har talat med två svenska chaffisar. Svenska lastbilar betalar mellan 3 000 och 5 000 i skatt och en fast km avg på 12 000 allt i sek.


De får ca 50% i rabatt på brunch en.

Överfarten har gått bra och vi anländer med stor sannolikhet kl 18 enl tidtabell.

Kör nog ca en timme ifrån Malmö innan det blir natt vila.
Chaffisarna betalar i samband med biljetten, samma med sovplats ingen speciell rabatt.
 
Torsdag 19 / 2.

I går kväll åkte jag till Skåneportens rastplats vid Bengt i Örkelljunga. Fanns två HB där när jag kom och de var kvar när jag lämnade platsen ca 6,30.

Stannade i Mjölby för att gå in på Handelsbanken och ordna med ett nytt bankID. Det gick bra med mitt spanska abonnemang.

Körde till landet i Gammalkil, Linköping, för att kolla att allt stod rätt till. Vi har tidigare haft två inbrott. Idag var allt som det skulle.

Körde sedan till min lägenhet i Västerås, via Katrineholm på väg 56.

Så nu anser jag att min vinterresa är slut.

Tyvärr är dock inte vintern slut här. Här är det rena rama isgatan utanför huset. Var tvungen att kasta grus framför däcken när jag skulle köra vidare.

I morgon lördag åker jag till Lottie i Liljeholmen, Stockholm, för att tillbringa helgen där.

På måndag kör vi tillsammans till Tyresta Nationalparks stora parkering. Vi blir där till onsdag em, då färden går till Västerås.

Jag har ett möte i mitt hus. Vi skall tillsammans bilda en lokal hyresgästförening.

Under våren kommer jag att köra i "en triangel" mellan Västerås - Stockholm - Gammalkil - Västerås- Stockholm - Gammalkil.

Som omväxling kommer jag att köra i omvänd ordning ibland.

I nästa vecka skall jag koppla in mitt svensk mobilabonnemang. Det spanska upphör den sista februari.

Tacka alla för tips och kommentarer och för att ni har gillat det som jag har skrivit.

Skriver kanske ibland i denna tråd om det händer något intressant.

Körde 53,3 mil
 
Hej Gösta nu har även jag hittat detta forum. Skönt att resan hem gick bra, själva står vi på en gratis ställplats i Pereiro i södra Portugal. Jag ska bespara dig en väderprognos men det behövs inga långbyxor! Kommer och hälsar på i Gammalkil när någon av mina cykelturer har vägarna förbi.
Ha det gott!
Hälsningar Janne och Elisabeth
 
Hej Gösta nu har även jag hittat detta forum. Skönt att resan hem gick bra, själva står vi på en gratis ställplats i Pereiro i södra Portugal. Jag ska bespara dig en väderprognos men det behövs inga långbyxor! Kommer och hälsar på i Gammalkil när någon av mina cykelturer har vägarna förbi.
Ha det gott!
Hälsningar Janne och Elisabeth
Jan och Elisabeth, mycket välkomna!

Tommy
 
Hej Gösta nu har även jag hittat detta forum. Skönt att resan hem gick bra, själva står vi på en gratis ställplats i Pereiro i södra Portugal. Jag ska bespara dig en väderprognos men det behövs inga långbyxor! Kommer och hälsar på i Gammalkil när någon av mina cykelturer har vägarna förbi.
Ha det gott!
Hälsningar Janne och Elisabeth
Härligt
Hälsningar från Vgubben till Er o hunden
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen