• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Roligt att följa en som verkligen reser och upplever istället som undertecknad som bara rest till och från. Det skulle varit roligt om vi hade haft tid att prata lite mer när vi träffades och min komplimang till din trevliga särbo.
Tack Gösta för dina trevliga skrivningar från dina resor och äventyr,ser framimot att få följa dig på kommande resor
 
Gösta, jag hoppas att allt är bra med Dig. Jag är lite orolig då Du har inte hört av Dig sedan över en månad.
Carola och jag pratade precis om det…. Var är Gösta?

Gösta jag tror vi är många som saknar dina rader.

Tommy
Hej alla!

Jag mår bra och tillbringar min tid i Västerås.

Har den 1:a juni flyttat från min etta till en två i samma hus och våningsplan. Ca 20 m mellan ytterdörrarna. Så min kortaste flytt.
Har varit fullt upp med att packa ner i flyttkartonger och nu att packa upp.

Samt att organisera i den nya lägenheten.


Har fin solvärme på balkongen på em. Ungefär som i Marocko i dec och januari. Ca 28 grader i skuggan och 38 i solen.

Så jag njuter två tre timmar i min baden baden solstol tills svetten rinner.
Har även varit tvungen att besöka läkare och optiker för att förnya min C behörighet till körkortet, som måste göras vart femte år.

Läkarbesöket helt ok men optikern tvingade mig att köpa nya glasögon, för höger öga har blivit mycket sämre under de sista fem åren.

Allt ok så nu väntar jag på ett meddelande ifrån Trafiksäkerhetsverket eller om det är Transportstyrelsen.

Mina hb reser begränsar sig till närområdet och barnbarna i Ramnäs.

Må väl ö jag er alla
 
Hej alla!

Jag mår bra och tillbringar min tid i Västerås.

Har den 1:a juni flyttat från min etta till en två i samma hus och våningsplan. Ca 20 m mellan ytterdörrarna. Så min kortaste flytt.
Har varit fullt upp med att packa ner i flyttkartonger och nu att packa upp.

Samt att organisera i den nya lägenheten.


Har fin solvärme på balkongen på em. Ungefär som i Marocko i dec och januari. Ca 28 grader i skuggan och 38 i solen.

Så jag njuter två tre timmar i min baden baden solstol tills svetten rinner.
Har även varit tvungen att besöka läkare och optiker för att förnya min C behörighet till körkortet, som måste göras vart femte år.

Läkarbesöket helt ok men optikern tvingade mig att köpa nya glasögon, för höger öga har blivit mycket sämre under de sista fem åren.

Allt ok så nu väntar jag på ett meddelande ifrån Trafiksäkerhetsverket eller om det är Transportstyrelsen.

Mina hb reser begränsar sig till närområdet och barnbarna i Ramnäs.

Må väl ö jag er alla
Tack Gösta. Det blev så roligt att höra att Du mår bra, även om syn på höger öga blev sämre. Det verkar att optikern redan hade hjälpt åt detta.
Ha det så skönt i Din nya bostad. Bästa hälsningar.
 
Mina resor med husbilen är inställda tills vidare. Den är avställd sedan midsommaraftonen.

Mitt körkort går ut den 23 juli i år. Måste förnya min högre behörighet. D.v.s. att få köra bilar, husbilar och lastbilar som väger mer än 3500 kg totalt.

För ca ett år sedan fick jag ett brev ifrån transportstyrelsen att det nu är dax för att påbörja förnyelsen, med ett läkarintyg.

Ringde min vårdcentral. Men de tog då ej emot mig utan hänvisade mig till ett annat företag. Eftersom de ej prioriterade körkortsförnyelseundersökningar. Hade ej läkartid tillgängligt för sådan undersökning.
Det företag som de rekomenderade svarade ej på min telefonförfrågan om undersökning. Så jag beslöt mig för att avvakta en 8 till 10 månader p.g.a. mina utlandsresor.

Jag lämnade Sverige den 13 / 9 för att resa i Baltikum. Se första inlägget i denna tråd.

Jag kom tillbaka till Västerås och min lägenhet den 22 april i år. Måndagen den 24 april ringde jag min vårdcentral och bokade en tid för en allmän undersökning / "årlig hälsoundersökning". Vågade inte säga att syftet var att få ett intyg för högre behörighet. Eftersom jag blev nekad förra årret så tänkte jag kringgå syrran i bokningstelefon. Fick en tid den 22 maj, alltså fyra veckors väntetid. Vilket jag var nöjd med. Körkortet går ju inte ut förän den 23 juli så det skall jag nog hinna att få igenom, tänkte jag.

Men:

Läkaren vägrade att ta sig an körkortsförnyelseundersökningen. Utan gjorde det som jag hade bokat tid för. Alltså en allmän hälsokontroll. Det var inget fel på min hälsa. Har psoriasis på vänster smalben som jag fick recept på en salva med steroid och en mjukgörande kräm.
Läkaren bokade in mig till veckan efter, måndagen den 29 maj för körkortsförnyelseundersökning.

Blanketten som jag hade med mig läste hon och lade sedan år sidan. Kopplade upp sig på ett digitalt formulär och skrev in resultatet direkt på skärmen. Ibland behövde hon bara kryssa i formulärets rutor och ibland skrev hon. Sedan skickade hon in undersökningen digitalt direkt till Transportstyrelsen. Hon sa att jag måte gå till en optiker för synundersökning för hon kunnde bara göra en enkel undersökning att ögona rörde sig när hon förde en penna i vänster / högerriktning.

Gick till ett apotek i närheten. Den viktiga salvan "Betnovat 0,1 %" med "Stark steroid" var slut i hela Västerås. De skickar ett sms när den åter är till salu. Det är ju skandal att läkemedel kan vara slutsålda!!!!

Sen gick jag till en optiker i närheten. Fick en tid till fredagen den 2:a juni, alltså i samma vecka.

Undersökningen visade att jag hade fått en kraftig försämring på höger öga och måste därför köpa nya glasögon. Optikern skickade digitalt in en beställning till butiken som skulle vidarebefodra den till tillverkning efter att jag hade bestämt vilken bågen som jag önskade. Butiken skickade in till tillverkningen och skulle sms:a mig när jag kunde hämta de nya glasögonen. Optikern skickade även in receptet till Transportstyrelsen, sa hon.


Igår den 10:de juli gick jag in på "mina sidor" hos transportstyrelsen och kunnde konstatera att jag hade en ansökan inne från den 29 / 5. innan jag ringde till Transportstyrelsen, väntetid 42 min. En man sa att de hade skickat ett brev med snigelposten till mig, det hade inte kommit fram. Läkaren hade ej fyllt i raden om min syn. Så jag skulle ta ny kontakt med läkarten för komplettering. Jag svarade att det nog berodde på att läkaren beordrade mig till en optiker för noggrann undersökning. Optikern skulle skicka in undersökningen digitalt.

Tyvärr har den inte kommit Transportstyrelsen tillhanda, sa han.
Jag frågade vad det kunnde bero på. Om optikern ej hade rätt mailadress kanske. Han sa att de är direktuppkopplade på oss, så ingen adress behövs. Det kan vara så att optikern råkade skriva in fel personnummer. För all post sorteras efter personnummer.

Behöver ja ta ny kontakt med läkaren om jag ringer till optikern och ber de att skicka in resultatet igen. Jag behövde ej ta kontakt med läkaren för komplettering.

Jag ringer till optikerbutiken och framför mitt ärende. Frågar om de har mitt personnummer. De svarade att de ej lämnar ut nummret på telefon utan de sa åt mig att tala om mitt nummer så skulle hon kolla på sin skärm om det stämnde. Det gjorde det. Så jag poängterade vikten av att optikern måste vara extremt noggrann när hon skickade in receptet igen, för det är helt avgörande att personnummret blir korrekt. Det lovade expediten att framföra.

Igår em kollade jag igen på "mina sidor" hos transportstyrelsen. Ville se om optikern hade skickat in handlingarna.
Men där kan man endast se att en ansökan är inlämnad men ej vilka handligar som är inskickade.

Jag hade ingen lust att ringa och fråga om optikerresultatet hade kommit fram. Ville inte sitta och vänta ytterligare en gång i ca 40 min på att komma fram.

Nu avvaktar jag ett skrivtligt besked ifrån Transportstyrelsen om de har godkänt min förnyelse av högre behörighet. Får se när snigelposten har kommit. Väntar till den 23:e med att ringa och frågar vad som gäller.

Får jag köra bil över huvud taget under Transportstyrelsens handläggningstid? Skall bli intressant att höra resultatet. HB:n är ju avställd och nästa utlandsresa blir inte förän i slutet av november för att möta värmen i södra Spanien.

Digital handläggning är en fanstastisk möjlighet till snabb handläggning - men samtidigt mäste man vara extremt noggran med adresser och personnummer för att allt skall bli korrekt.


Nåväl - det går ingen nöd på mig här i lägenheten. Tar promenader och cykelturer på fm. Mellan kl 14 och kl 17 sitter jag i min Baden Baden solstol i mellan 30 och 35 grader och njuter. Samma temp som i Marrocko i december och januari.
 
Lider lite med dig.

Jag tycker det är bedrövligt att t ex vården och myndigheter fortf år 2023 envisas med att skicka snigelpost, när det finns 1177, Kivra m fl digitala brevlådor. Jag har flera gånger missat läkartider, då brev m kallelse kommit fram för sent eller inte alls. De påstår att känsliga uppg inte ska skickas digitalt, för det kan komma i "orätta händer", men snigelpost som kommer bort kan ju också hamna i orätta händer!!
Mycket onödig byråkrati, som är både frustrerande och tidsödande. Tänk så många outnyttjade läkartider det kan bli, då man kanske inte fått en efterlängtad kallelse.
Först nu, de sista månaderna, har vården börjat skicka meddelanden via 1177, vilket är jättebra.

Dessutom är ju många på resande fot ibland och kan inte sitta hemma och vänta på post som kanske aldrig kommer. Framförallt nu med postutdelning varannan dag.

Hoppas jag inte kapat tråden nu, så den spårar ur.
 
Senast redigerad av en moderator:
Kan du inte köra vidare på ditt vanliga körkort, om du haft det obruten följd så kan du köra tung bil på Bkort, det gäller att se upp så inte körkortet går ut ,utan skall alltid förnyas innan sista giltighetstid annars blir man av med tung bil.
 
Mina resor med husbilen är inställda tills vidare. Den är avställd sedan midsommaraftonen.

Mitt körkort går ut den 23 juli i år. Måste förnya min högre behörighet. D.v.s. att få köra bilar, husbilar och lastbilar som väger mer än 3500 kg totalt.

För ca ett år sedan fick jag ett brev ifrån transportstyrelsen att det nu är dax för att påbörja förnyelsen, med ett läkarintyg.

Ringde min vårdcentral. Men de tog då ej emot mig utan hänvisade mig till ett annat företag. Eftersom de ej prioriterade körkortsförnyelseundersökningar. Hade ej läkartid tillgängligt för sådan undersökning.
Det företag som de rekomenderade svarade ej på min telefonförfrågan om undersökning. Så jag beslöt mig för att avvakta en 8 till 10 månader p.g.a. mina utlandsresor.

Jag lämnade Sverige den 13 / 9 för att resa i Baltikum. Se första inlägget i denna tråd.

Jag kom tillbaka till Västerås och min lägenhet den 22 april i år. Måndagen den 24 april ringde jag min vårdcentral och bokade en tid för en allmän undersökning / "årlig hälsoundersökning". Vågade inte säga att syftet var att få ett intyg för högre behörighet. Eftersom jag blev nekad förra årret så tänkte jag kringgå syrran i bokningstelefon. Fick en tid den 22 maj, alltså fyra veckors väntetid. Vilket jag var nöjd med. Körkortet går ju inte ut förän den 23 juli så det skall jag nog hinna att få igenom, tänkte jag.

Men:

Läkaren vägrade att ta sig an körkortsförnyelseundersökningen. Utan gjorde det som jag hade bokat tid för. Alltså en allmän hälsokontroll. Det var inget fel på min hälsa. Har psoriasis på vänster smalben som jag fick recept på en salva med steroid och en mjukgörande kräm.
Läkaren bokade in mig till veckan efter, måndagen den 29 maj för körkortsförnyelseundersökning.

Blanketten som jag hade med mig läste hon och lade sedan år sidan. Kopplade upp sig på ett digitalt formulär och skrev in resultatet direkt på skärmen. Ibland behövde hon bara kryssa i formulärets rutor och ibland skrev hon. Sedan skickade hon in undersökningen digitalt direkt till Transportstyrelsen. Hon sa att jag måte gå till en optiker för synundersökning för hon kunnde bara göra en enkel undersökning att ögona rörde sig när hon förde en penna i vänster / högerriktning.

Gick till ett apotek i närheten. Den viktiga salvan "Betnovat 0,1 %" med "Stark steroid" var slut i hela Västerås. De skickar ett sms när den åter är till salu. Det är ju skandal att läkemedel kan vara slutsålda!!!!

Sen gick jag till en optiker i närheten. Fick en tid till fredagen den 2:a juni, alltså i samma vecka.

Undersökningen visade att jag hade fått en kraftig försämring på höger öga och måste därför köpa nya glasögon. Optikern skickade digitalt in en beställning till butiken som skulle vidarebefodra den till tillverkning efter att jag hade bestämt vilken bågen som jag önskade. Butiken skickade in till tillverkningen och skulle sms:a mig när jag kunde hämta de nya glasögonen. Optikern skickade även in receptet till Transportstyrelsen, sa hon.


Igår den 10:de juli gick jag in på "mina sidor" hos transportstyrelsen och kunnde konstatera att jag hade en ansökan inne från den 29 / 5. innan jag ringde till Transportstyrelsen, väntetid 42 min. En man sa att de hade skickat ett brev med snigelposten till mig, det hade inte kommit fram. Läkaren hade ej fyllt i raden om min syn. Så jag skulle ta ny kontakt med läkarten för komplettering. Jag svarade att det nog berodde på att läkaren beordrade mig till en optiker för noggrann undersökning. Optikern skulle skicka in undersökningen digitalt.

Tyvärr har den inte kommit Transportstyrelsen tillhanda, sa han.
Jag frågade vad det kunnde bero på. Om optikern ej hade rätt mailadress kanske. Han sa att de är direktuppkopplade på oss, så ingen adress behövs. Det kan vara så att optikern råkade skriva in fel personnummer. För all post sorteras efter personnummer.

Behöver ja ta ny kontakt med läkaren om jag ringer till optikern och ber de att skicka in resultatet igen. Jag behövde ej ta kontakt med läkaren för komplettering.

Jag ringer till optikerbutiken och framför mitt ärende. Frågar om de har mitt personnummer. De svarade att de ej lämnar ut nummret på telefon utan de sa åt mig att tala om mitt nummer så skulle hon kolla på sin skärm om det stämnde. Det gjorde det. Så jag poängterade vikten av att optikern måste vara extremt noggrann när hon skickade in receptet igen, för det är helt avgörande att personnummret blir korrekt. Det lovade expediten att framföra.

Igår em kollade jag igen på "mina sidor" hos transportstyrelsen. Ville se om optikern hade skickat in handlingarna.
Men där kan man endast se att en ansökan är inlämnad men ej vilka handligar som är inskickade.

Jag hade ingen lust att ringa och fråga om optikerresultatet hade kommit fram. Ville inte sitta och vänta ytterligare en gång i ca 40 min på att komma fram.

Nu avvaktar jag ett skrivtligt besked ifrån Transportstyrelsen om de har godkänt min förnyelse av högre behörighet. Får se när snigelposten har kommit. Väntar till den 23:e med att ringa och frågar vad som gäller.

Får jag köra bil över huvud taget under Transportstyrelsens handläggningstid? Skall bli intressant att höra resultatet. HB:n är ju avställd och nästa utlandsresa blir inte förän i slutet av november för att möta värmen i södra Spanien.

Digital handläggning är en fanstastisk möjlighet till snabb handläggning - men samtidigt mäste man vara extremt noggran med adresser och personnummer för att allt skall bli korrekt.


Nåväl - det går ingen nöd på mig här i lägenheten. Tar promenader och cykelturer på fm. Mellan kl 14 och kl 17 sitter jag i min Baden Baden solstol i mellan 30 och 35 grader och njuter. Samma temp som i Marrocko i december och januari.
Hej Gösta, jag brukar köpa den hälso-tjänsten av Medoptik på Erikslund i Västerås, de har både optiker och läkare på plats.
 
Jag hade samma problem förra året när mitt skulle förnyas. Se bara till att transportstyrelsen har alla uppgifter och ansökan i tid, då gäller dina behörigheter tills dess att nytt beslut är fattat oavsett om tiden har gått ut eller ej. Det var det beskedet jag fick vid kontakt. Som av en ren händelse kom det nya kortet en dag innan tiden gick ut.
 
Vardagslivets små förtret ligheter!

Vid tolvtiden "gick jag in" på sj.se för att köpa en biljett till Lottie i Stockholm. Eftersom det inte finns någon SJ personal på järnvägsstationen i Västerås.

Det gick bra att komma in och fylla i alla uppgifter.

Men:

Att betala gick ej. Så jag ringde till SJ. Mannen som svarade försökte i ca 15 min men lyckades ej att få till det.

Till slut sa han att jag kan köpa en biljett hos Pressbyrån på stationen. Går dit för att handla. De skulle ha mer än dubbelt så mycket. Vilket jag ej accepterade. De kan ej sälja de billigare "sista minuten" biljetterna.
Sa att de får skicka en faktura till SJ på mellanskillnaden. Vilket de ej kunde.
Gick undan och försökte igen via telefon. Men det gick ej. En av expediterna kom fram för att hjälpa mig. Men lyckades ej

Men sen sa han att vi provar med automaterna på utsidan av huset. De stod i solen så det var svårt att läsa på skärmen. Han lyckades att få till det. Sen var det bara att stoppa in ett kreditkort och vips så fick jag en biljett på papper samt ett kvitto.

Så efter en timme var en biljett i min ägo.
Verkligen en mycket bra service av personalen på Pressbyrån.

Ja ja, inget större problem men verkligen irriterande när inte "nätet" fungerar.
 
Jag har idag mailat polisen och frågat om jag får köra bil efter att mitt, idag, giltiga körkort har gått ur tiden.

Polisen svarar att om jag har giltig legitimation får jag köra under tiden som Transportstyrelsen handlägger min ansökan om förnyelse av mitt körkort.

Skönt att veta och att ha det på mail som jag kan visa vid en eventuell poliskontroll.
 
Idag kom ett mail ifrån transportstyrelsen. De hade i fredags godkänt min ansökan om förnyelse av mitt körkort.
De skickar ett grundformulär och en faktura.
Jag skall även fotografera mig. Det kan man göra i närheten av min bostad på transportstyrelsens plats för uppkörning.

Eftersom jag för en kort tid sedan förnyade mitt pass - så gick jag dit och frågade om de kunde skicka iväg mitt foto till transportstyrelsen. Men icke. Det är två statliga myndigheter - men att de skull kunna koppla upp sig med varandra - går ej.

Varför då?

Jo pass är en resehandlig och det är inte samma sak som ett körkort.

Men fotot måste ju kunna använda i båda fallen eller skall bilden tas på ett annat sätt? Det tror inte jag.

Därefter gick jag till mitt bokade läkarmöte på vårdcentralen.
Nu konstaterade läkaren att jag förmodligen har en infektion i mitt psoriasisområde.
Vilket kan ha berott på att jag inte i omedbar anslutning till att applicera salvan hade nytvättade händer. Dessutom skulle jag inte smörja ett för stort område eftersom den starka steroidsalven kunnde skada ej angripen hud.


Jag ställer mig frågan:

Varför hade inte läkaren sagt något vid förra besöket om att handhygien var viktigt eller att inte smörja ett för stort område.

I jauari 2019 var läkaren på Vikboolandet lika tyst om hur smörjningen skulle gå till.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen