• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 211 fredag 14 / 4.

Vi gör oss iordning för tidig avfärd. Jag går fram för att se om vi kan köra runt eller om jag behöver backa ut. Upptäckte då att att det faktiskt är en riktig ställplats och inte bara en kundparkering.

Vi har ju varit här för några år sedan och då upptäckte jag inte möjligheten till tömning och fyllning av färskvatten

Det är ju positivt.

Vi kör nu vägen över Laholm innan vi kommer in på E 6:an.
Kommer fram strax före utsatt tid, som var kl 09, trots att det var kraftig dimma större delen av tiden.

Micke på JR Trading/ Larmteknik tar emot oss. Vi talar en lång stund om mitt problem.

Därefter går vi ut till hb:n. Han försöker att med sin padda få kontakt med eza batteriet men lyckas ej. Sen kollar han på min lilla padda som är kopplad med kabel till batteriet.
Men får fortfarande ingen bra kontakt. Men får ändå fram vissa data.

Det slutar med att han lyfter ur batteriet och skall jobba med det under de kommande veckorna.

Lottie och jag gör lunch innan vi fortsätter till fritidshuset i Saltkällan vilket är ganska kallt innan vi får upp värmen med hjälp av en trevlig brasa.

IMG_20230414_164908.jpg

Körde 30,1 mil. Vi blir kvar här en tid framöver innan vi åker till Gammalkil.
 
Dag 212 lördag 15 / 4.

Det är trevligt att sitta framför den öppna elden på kvällen och somna till de vackra flammorna.
Tyvärr hade elden brunnit ut till när vi vaknade.

Till frukost kokade Lottie havregrynsgröt på vedspisen.

Vi tänder en ny brasa och sitter och njuter på fm.
På em blev det tomtjobb med terasstenar.
Ikväll skall det bli räkor och Cava till middag.

Körde inget idag.
 
Dag 213 söndag 16 / 4.

Vi tar det lungt på morgonen och fortsätter med terasstenarna på fm.
Vi planerar när och hur vi skall köra den närmaste veckan.
Sen em går vi till en granne för trevligt umgänge.

På kvällen blir det som vanligt lite kortspel.

Körde inget idag
 
Dag 214 måndag 17 / 4.

Bär ner några saker till hb:,n. Diskar upp där. Lottie diskar i stugan. Jag bär upp min bekväma solstol till altanen.

Utsikten från altan ut över Örekilsälven.

IMG_20230417_082344.jpg

Lite frost på gäststugan tak. Har tydligen varit kallt i natt.

IMG_20230417_082424.jpg

Till lunch blev det pannkakor lagade på vedspisen.
Em tillbringades till stor del med att läsa ut min bok i solstolen.
Blev även en del grävande för att flytta på några växter.

Körde inget i dag.
 
Dag 214 måndag 17 / 4.

Bär ner några saker till hb:,n. Diskar upp där. Lottie diskar i stugan. Jag bär upp min bekväma solstol till altanen.

Utsikten från altan ut över Örekilsälven.
Men snälla du, det är fortf saltvattnet från Saltkällefjorden du ser i Saltkälleviken från den altanen och inte sötvattnet i Örekilsälven! Du ser inte ens utloppet därifrån!! 🥴🤣🤣🤣
 
Senast redigerad av en moderator:
Dag 215 tisdag 18 / 4.

Jag går nedför backen till hb:n med några kassar med växter som vi har grävt upp på morgonen. Idag skinner solen igen så det blev några timmar i solstolen.
På em blev det en ny promenad till Hb:n med några kassar och solstolen.

Körde inget idag
 
Dag 216 onsdag 19 / 4.

Vi går upp redan kl 05 för idag skall vi köra till Stockholm via Gammalkil. Efter en enkel frukost åker vi strax före kl 06.
Tankar diesel på Preem i Falköping, kostade ca 21,60.

Kom fram till Jonas land i Gammalkil vid 11 tiden. Nu tömmer vi garaget för att dammsuga rent liksom även inne i hb:n, naturligtvis.

Vi hade med oss några terassplattor som jag lade ut bakom bakhjulen.

IMG_20230419_115736.jpg

Kompressorn användes för att fylla i mera luft i cykeldäcken liksom äv i hb:s däck.
Tar även en sväng runt stugan för att se om allt är som det ska.
Ringer Jonas och meddelar att allt är ok med stugan.

Efter lunch backar jag upp på plattorna för att kolla hur det ser ut.

IMG_20230419_141305.jpg

Det fungerade som jag hade tänkt. Nu hoppas jag att det skall bli lättare att lämna tomten även om det har regnat en massa.
Vågade inte ta med så många med tanke på lastvikten.

Därefter körde vi till Lotties lägenhet i Liljeholmen i Stockholm.

Det tog en bra stund att bära upp allt som skulle dit.

Körde drygt 50 mil.
 
Dag 217 torsdag 20 / 4.

Även idag går vi upp tidigt. Efter frukost går vi till hb:n för att hämta smutstvätt. För igår lyckades Lottie att boka tvättstugan mellan kl 07 och 10 till idag. Lottie har "dra maten" väskan på hjulmed sig och där läggs en hel del kassar, jag tar fram min "pirra" och ställer en stor svart tung sopsäck på dess galler. Sen promenerar vi tillbaka till husets stora tvättstuga. Det blev totalt fem maskiner. Den sista maskinens tvätt fick vi hänga i lägenheten och på balkongen.

Vi unnade oss en lunch på en Thairestaurang på torget. Sen blev det lite handlande.

Såg en hel del tv på kvällen.

Min resa närmar sig slutet. På lördag em kommer jag till min lägenhet i Västerås. Jag har bokat tid på en hb verkstad till den 10 / 5. Framför allt skall de få laga mitt stopp i gråvattenavloppet från toadelen. Häromdagen upptäckte jag att det droppade glykol från en slang i garaget, så även det skall åtgärdas.

Körde inget idag.
 
Dag 218 fredag 21 / 4.

Idag kom ett av Lotties barnbarn på besök redan före kl 08 och skall vara här istället för på förskolan.
Efter lunch åker Lottie och barnbarnet kollektivt till Ekerö.
Jag är kvar till barnbarnets föräldrar kommer en kvart före kl 16 och då åker vi tre till Ekerö, en av Mälaröarna väster om Stockholm.
Vi är bjudna på middag för att fira ett annat av Lotties barnbarn som fyller 16 år idag.

En av Lotties söner lesar en El bil, en WV av mindre format. Han säger att den kostar ca 10 kr milen för att köra och i princip ingen årlig service. El bilar kostar visserligen ungefär dubbelt i inköp som motsvarande bensin eller dieselbilar. Så det stora problemet är själva inköpet om man inte leasar.


Dag 219 lördag.

Efter en tidig lunch kommer jag att köra till min lägenhet i Västerås.

Därmed är min resa definitivt slut.

Tack alla som har funnit nöje med att läsa och ibland kommenterat och gett mig värdefull info, när jag har bett om det.

Det blir nog någon kortare resa under sommaren - för att stanna hela tiden i en liten lägenhet är ju inte så roligt.

Utlandsresa blir det efter den 20 november.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen