• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas höst - och vinterresa 2022 - 23

Dag 204 långfredagen 7 / 4.

Vi lämnade Tournus vid 8,30 tiden för färd på mindre vägar mot norr. Tankade diesel för 1,759 per liter på eni.

Mulet väder idag.

Såg att en bonde redan har slagit av klövern som låg i långa rader för att torka.

Vi möte många lastbilar och mindre hantverkarskåpbilar. Tydligen är det en vanlig arbetsdag på långfredagen i Frankrike eftersom Lidl och andra butiker var öppna.

Kör förbi Dijon och Langres. Kör väg D 74 fram till Goncourt som vi anlände till strax före kl 15.

Visa bilaga 23706

På denna hb parkering stod jag i nov 2022 på min väg söderut. Det är en fin plats utan avgift vid en flod med två små vattenfall.

Visa bilaga 23707

Vid p platsen finns ett pingisbord i sten.

Visa bilaga 23708

Hittade en plats med bra avstånd till andra.

Visa bilaga 23709

Vi tar en promenad på em i den lilla staden.

Ser en gammal bro i närheten av p platsen på tillbakavägen.

Visa bilaga 23710

Visa bilaga 23711

När vi kom hem träffade vi ett tyskt par, från Bremen, som oxå är på väg norrut. De har varit i Murcia området i fyra månader. Innan pandemin var de i Norge och Sverige. Gillade inte alla knott i Norrland.

När vi sitter inne börjar det att regna, kom även lite hagel. Nu kl 22,50 är det 7 grader ute.

Körde 22,6 mil. Det blir förmodligen Luxemburg i morgon.
Har övernattat där några gånger. brukat stå uppe vid muren för att få signal till parabolen. Tror de har en frivillig avgift om man använder sani-stationen.
 
Dag 205 påskafton 8 / 4.

Vi startar tidigt, i tregradigt utetemp, burrr!

Det är kallt nu!!!
Kör norrut i Champagne och in i Luxemburg för att tanka. Vilket inte var så billigt. Kostade 1,481 på Q8. Billigaste i Frankrike var 1,759 och dyrast strax efter gränsen från Spanien med 1,989.

Billigast i Spanien var den 17 / 2 med 1,407 och dyraste 1,650 nära franska gränsen.

I Tyskland har jag sett priser på 1,6 till 1,8.

Screenshot_2023-04-08-11-40-28-055_com.miui.gallery.jpg

Efter tankningen kör vi till Bingen i Tyskland.


IMG_20230408_130151.jpg

Färjar över floden Rhen, vid ett tillfälle.

IMG_20230408_153942.jpg

Stannar mellan två vingårdar. På en Pb1 plats.

IMG_20230408_163441.jpg

Går runt och orienterar oss.

Ser ett stort fint Magnoliaträd.

IMG_20230408_164552.jpg

Hittar själva ställplatsen en bit bort. Så vi kör dit.

IMG_20230408_165317.jpg

Men där får vi inte stå, eftersom vi inte är medlemmar i en tysk vinförening. Så vi kör tyvärr vidare och leter efter en lämplig nattplats. Vilket inte var lätt.

Vi hittar en camping i skogen. Mest avsedd för de som vill rida på en ponny. Kostar 15 euro. Men de tog inte kreditkort och vi hade bara tre euro i mynt och inga sedlar. Så vi måste avstå och köra vidare.

Hittar en i ett naturområde.

IMG_20230408_180726.jpg

Men Lottie tyckte att det var för ensamt. Så färden fortsätter, utefter Rhen.

Hittar en annan camping vid flodstranden, kostade 34 euro och även här måste vi betala med sedlar eller mynt.

Kör vidare och ser denna byggnad mitt i floden.

IMG_20230408_184144.jpg

I närheten av Kamp Bornhafen ganska nära Koblenz hittar vi en stor grusplan där det står några bilar och en hb. Svänger in där för natten.

Efter en stund kommer en kvinna fram och säger att det är en privat p plats för Hotellet. Jag säger att det finns ingen skylt som upplyser oss om det. Vi har nyligen fått tillgång till platsen och har inte hunnit med det, får jag till svar.
Vi ber nu att få stanna här en natt och lovar att åka kl 07 i morgon bitti. Hon var tvungen att fråga en kollega. Om hon inte kommer tillbaka så är det ok, för denna gång.

Hon har inte kommit tillbaka, så vi sover över här.

Körde i tre länder idag. Blev 45,5 mil. Längsta körningen.
 
Då har du fått en påminnelse om att i Tyskland bör man ha kontanter, man vet aldrig när det inte går med kort.
Tycker det är trenden i många europeiska länder om det sedan beror på rädslan för ryska hackare eller kostnaderna för kortterminaler kan man ju undra. Men i Sverige står vi oss dock slätt för även om man nu skulle ha kontanter så blir det svårare o svårare att hitta någons om tar emot dem. :( :(
 
Tycker det är trenden i många europeiska länder om det sedan beror på rädslan för ryska hackare eller kostnaderna för kortterminaler kan man ju undra. Men i Sverige står vi oss dock slätt för även om man nu skulle ha kontanter så blir det svårare o svårare att hitta någons om tar emot dem. :( :(
Och jag upplever precis motsatsen, i Tyskland var det nästan omöjligt att klara sig utan kontanter för några år sedan,numer tar betydligt fler kort.
Men fortfarande måste man ha gott om mynt, för man vet aldrig när det behövs.
 
När jag ser att någon har problem med att ta kort tänker jag automatiskt på skattebedrägeri sen kan man ju inte lämna någon dricks om man inte har mynt vilket jag inte släpar på.
Ett mobilfodral med plats för ett par kort har jag alltid med mej där finns ju allt det viktigaste man inte klarar sej utan.
 
Tycker det är trenden i många europeiska länder om det sedan beror på rädslan för ryska hackare eller kostnaderna för kortterminaler kan man ju undra. Men i Sverige står vi oss dock slätt för även om man nu skulle ha kontanter så blir det svårare o svårare att hitta någons om tar emot dem. :( :(
Man måste också ta med i beaktande att internet och dess system inte är så väl utbyggt från Tyskland och söderut.
Det är en milsvid skillnad på Skandinavien och "Södra Europa"
 
Man måste också ta med i beaktande att internet och dess system inte är så väl utbyggt från Tyskland och söderut.
Det är en milsvid skillnad på Skandinavien och "Södra Europa"
MSB rekommenderar 2000 kr o jag tror inte det är fel vi står oss slätt utan Swich o bankomater. Men jag har också hört av näringsidkare att när transaktions avgiften för kort terminaler närmar sig 3% så är det bättre o be kunden o gå till närmsta ATM o betala cash.
 
Dag 206 söndag 9 / 4.

Vi hade lovat att lämna den privata p platsen senast kl 07. Vi åker kl 6,45, så det fanns marginal.

Vi kör vidare i riktning Koblenz utefter floden Rhen.
Vi ser ett stort hus högt uppe på ett berg.

IMG_20230409_065710.jpg

Även solen kommer upp.

IMG_20230409_071720.jpg

Det blev omväxlande väder med mulet och sol. Körde österut med solen i ögonen och även en del norröver.

IMG_20230409_071928.jpg

Vi fortsätter med att leta efter en camping som tar emot kreditkort och hittar till slut denna. Som heter Camping Club Kassel e.V. och ligger i Bad Zwestern. Kostar 14 euro för platsen, 7 per person inkl 7% moms samt 1,2 i moms per person totalt för oss två 25,90. Hundar 2 och el 4.

Allt över 20 tycker vi är dyrt - men någon natt tycker vi att vi kan unna oss det.
Vi kom hit vid 11,30 tiden. Fick en ganska stor tomt.

IMG_20230409_134308.jpg

Efter lunch tog jag en promenad på området och såg att många hb hade ett extra tack.

IMG_20230409_133913.jpg

Det rinner ett vattendrag i campinggränsen.

IMG_20230409_134030.jpg

På em blev det skapligt varmt i solen så jag tog fram våra solstolar och satt ute och läste en timme.

På kvällen kom en barnfamilj och ställde sig i närheten. Ett barn lekte på lekplatsen som vi kan se genom vindrutan.

IMG_20230409_194836.jpg

På kvällen blev det som vanligt lite spel.

Körde 20,8 mil.
 
Vi åker ungefär samma väg för vi stod i Bad Wildungen och har idag sön fortsatt till Celle som är en gammal stad som inte bombades under kriget och har därför många gamla utsmyckade korsvirkeshus kvar. Ställplatsen är full men det finns stora parkeringar som det är ok att stå på. Vi blir kvar en dag till för det finns mycket fint att se här.
 
Dag 207 måndag annandag påsk 10 / 4.

Vi talar om vi skall stanna ytterligare en natt här på campingen. Lottie vill åka och jag framför att det förmodligen blir mycket trafik denna sista helgdag. Solen skiner och så här skönt hade vi i går och kan ha idag om vi stannar.

IMG-20230410-WA0000.jpg

Men Lottie ville vidare så vi kom överens om att bara köra en kort bit, efter den vanliga vattenövningen. Efter att ha kört fram hb:n en 10 till 15 meter så räckte mina två vattenslangar till utkastaren på servicehuset.

Vi kör som vanligt på vanliga landsvägar men råkar ju naturligtvis ändå upp på motorvägen en stund.

När vi kom tillbaka på landsvägen såg jag en skylt med hb på. Svängde in och kom fram till en stor hb parkering i staden Wolfhagen i närheten av Kassel.


IMG_20230410_122959.jpg

Vi gick till att automaten för att betala. Kunde inte med kreditkort så var tvungna att gå tillbaka för att leta reda på mynt. Hittade efter en stund de 8 euro som behövdes och nu får vi stå i 24 h.

IMG_20230410_123049.jpg
Här finns en boulebana.

IMG_20230410_123025.jpg

IMG_20230410_123523.jpg

Vi tar en lång promenad i stan. Här står villorna nästan i varandra på sina ställen.

IMG_20230410_125831.jpg

Ser några fina färgglada hus.

IMG_20230410_130354.jpg

På em sitter vi ute i solen och läser en stund. Fast det blev lite kyligt när solen gömde sig bakom molnen.

Blev som vanligt lite kortspel, frågesport och yatzy.

Körde 4,3 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 208 tisdag 11 / 4.

Vi startar ganska tidigt för vi har googlat fram en husbilsfirma som vi vill besöka på fm.
Ser en på vägen dit. Vi har stopp i avloppet ifrån handfatet i toadelen sedan söder om Altea.

Första firman har orderboken full i två veckor framåt. Den andra hade inte heller tid idag eller imorgon.

Så vi lämnar över reparationer tills vi kommer till Sverige.
Lottie har hittat en organisk trädgård i staden Bielefeld som vi åker till.

IMG_20230411_131402.jpg

IMG_20230411_131421.jpg

IMG_20230411_131816.jpg

Fanns många växter ifrån olika länder i världen kunnde jag läsa på skyltar.

IMG_20230411_133401.jpg

Eget bihotell finns på området.

IMG_20230411_134153.jpg

En fin anläggning som alltid är öppen och utan entreavgift. Väl värd en omväg. Ligger i närheten av Kassel.

Sen kör vi till en hb parkering, vid en sjö, i

IMG_20230411_173104.jpgstaden Hildesheim. Var tre hb där när vi kom.

IMG_20230411_173048.jpg

Nu kl 21 är det åtta hb här. Gasen tog slut så jag var tvungen och gå ut och ställa om till lpg. En P11:a räckte i 10 dagar den förra i 12 dagar så jag märker även där att vädret är kallare nu.


Körde 26,7 mil.
 
Dag 209 onsdag 12 / 4.

Vi tar en promenad i det vackra vädret, trots att det är lite kyligt.

Jag ringer till JR Trading i Lindome. Vi bokar en tid till fredag morgon kl 09. För att de skall undersöka mitt eza batteri.

Därefter bokar vi färjebiljet hos Finnlannes mellan Travemunde och Malmö till i morgon kl 10.

Vi kör nu på motorvägen till Lubeck och parkerar på Cittiparkeringen.

Det har varit många byggarbeten denna vecka på de olika motorvägarna som vi har kört liksom även på en del landsvägar och inne i städer. Då har gps:en inte hängt med utan vi har förlitat oss på Lotties telefon och hennes mottagning, vilket har gått bra

På em har vi handlat godsaker här på Cittimarket.

Körde 23,5 mil
 
Dag 209 onsdag 12 / 4.

Vi tar en promenad i det vackra vädret, trots att det är lite kyligt.

Jag ringer till JR Trading i Lindome. Vi bokar en tid till fredag morgon kl 09. För att de skall undersöka mitt eza batteri.

Därefter bokar vi färjebiljet hos Finnlannes mellan Travemunde och Malmö till i morgon kl 10.

Vi kör nu på motorvägen till Lubeck och parkerar på Cittiparkeringen.

Det har varit många byggarbeten denna vecka på de olika motorvägarna som vi har kört liksom även på en del landsvägar och inne i städer. Då har gps:en inte hängt med utan vi har förlitat oss på Lotties telefon och hennes mottagning, vilket har gått bra

På em har vi handlat godsaker här på Cittimarket.

Körde 23,5 mil
Tänk på att prisbilden på dom flytande godsakerna är mycket högre på Citti, än på t.ex. Calles och Nielsens i Burg.
 
Dag 210 torsdag 13 / 4.

Vi går upp lite tidigare än vanligt. Efter frulle kör vi till tömningsplatsen. Därefter till tankstället en bit bort. Tankar lpg för 1,129 per liter och diesel för 1,739 per lit.

Kör sedan till Travemunde för att vara i god tid till det är dax för ombordkörning.

Lottie är fotografen när jag kör.

IMG-20230413-WA0000.jpg

IMG-20230413-WA0002.jpg

Det är trångt mellan bilarna. Det var tre svenskreggade och en tysk hb. Några Pb1 och mest långtradare.

IMG-20230413-WA0003.jpg

Färjan avgick å utsatt tid kl 10,00.

IMG-20230413-WA0004.jpg

Vi börjar med att bada bastu och äta.
Jag pratade några ord med en lastbilschaufför ifrån Ukrina. Han kunde inte engelska eller tyska, trots att han körde mellan Tyskland och Sverige.
Blev mycket läsning och sudoku, för överfarten tar drygt nio timmar. Det kanske är bättre att ta 22 färjan med hytt och sova bort en ganska tråkig dagtur. Kanske att vi omprövar till nästa gång.

Att se Öresundsbron nedifrån gillar vi.

IMG_20230413_182618.jpg

Liksom från avstånd.

IMG_20230413_182717.jpg

Även det "skruvade" tornet blev exponerat.

IMG_20230413_183229.jpg

Vi kom fram som tänkt kl 19,15 men kunde inte köra av förän vid 19,30 tiden.
Nu körde vi till ställplatsen Bengt i Örkelljunga för att sova.

Körde 13,1 mil. I morgon blir det Lindome via Laholm ca en mil längre än om vi hade kört hela vägen på E6:an.
 

Bilagor

  • IMG_20230413_183255.jpg
    IMG_20230413_183255.jpg
    1,8 MB · Visningar: 20
  • IMG-20230413-WA0014.jpg
    IMG-20230413-WA0014.jpg
    110,8 KB · Visningar: 18

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen