• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Har du en länk? Känns som att det är bättre att förekomma, än förekommas...
Jag köpte hos Conrad, som Olof G länkat till ovan. Passade på samtidigt som jag handlade lite annat där.
De verkar också finnas hos Nelco och Abkati men de levererar inte till privatpersoner. Tidigare kunde man beställa Abkati-produkter på Mekonomen, det kanske fungerar fortfarande.
 
Angående byte slavcylinder . Släpper man motorn nedåt eller framåt på halvintegrerad 3.0 motor med robotlåda , bilen 2011. Behövs det speciella verktyg för jobbet. Kan man göra det på marken eller måste man ha lyft.
Har en som börjat läcka och tänkte göra jobbet själv.
Mats
 
Jag har sett en film på Youtube där ett proffs visar kopplingsbyte på en Ducato (eller Peugeot, Citroen) ståendes på garageuppfarten. Hittar den inte just nu men ser att Williams Mobile Clutch Service har lagt upp flera filmer. Kanske var det det dom som gjort filmen jag såg, kanske någon annan. Det kan iaf vara värt besväret att söka lite på Youtube, där kan man hitta många beskrivningar på mekjobb.
 
Hej
Vilken bra tråd med massor av tips. Har köpt en husbil från 2018 med robotlåda och tänkte att jag skall serva den rejält då det inte fanns någon information om att det var gjort men jag skulle vilja byta tryck ackumulatorn också men söker jag på min bil så finns där ingen så mina fråga är är det samma på alla bilar så man kan beställa med dem art nr som angavs i början av tråden?

Sen olja så har jag nu hittat 3 varianter som folk skriver om. Spelar det så stor roll eller bara ta en av dem man hittar lättast?

Mvh Andreas
 
Hej
Vilken bra tråd med massor av tips. Har köpt en husbil från 2018 med robotlåda och tänkte att jag skall serva den rejält då det inte fanns någon information om att det var gjort men jag skulle vilja byta tryck ackumulatorn också men söker jag på min bil så finns där ingen så mina fråga är är det samma på alla bilar så man kan beställa med dem art nr som angavs i början av tråden?

Sen olja så har jag nu hittat 3 varianter som folk skriver om. Spelar det så stor roll eller bara ta en av dem man hittar lättast?

Mvh Andreas
Lådan behöver du inte bekymra dig om.. det är den manuella 6 växlade lådan.
Oljan i lådan är växellåde olja läs i boken för bilen ser du vilken oljekvalitet som ska användas.
Lämna bilen till Fiat Professional verkstad och få datorn till växelroboten uppdaterad,
är bara de som har tillgång till data program och ev. uppdateringar.
 
Hej
Vilken bra tråd med massor av tips. Har köpt en husbil från 2018 med robotlåda och tänkte att jag skall serva den rejält då det inte fanns någon information om att det var gjort men jag skulle vilja byta tryck ackumulatorn också men söker jag på min bil så finns där ingen så mina fråga är är det samma på alla bilar så man kan beställa med dem art nr som angavs i början av tråden?

Sen olja så har jag nu hittat 3 varianter som folk skriver om. Spelar det så stor roll eller bara ta en av dem man hittar lättast?

Mvh Andreas
Viss försiktigt om du skall byta ackumulatorn, men har du väl läst om
Oljor ,det bromsolja/vätska, samt olja till hyrauliken, antingen FIAT orginal eller den som tyska specialisterna rekommenderar.
När det gäller uppdateringar så finns det troligen ingen, att nollställa växelroboten då den idag fungerar bra är ingen mening med, då tar det tid innan den har justerat in sig igen.
 
Lådan behöver du inte bekymra dig om.. det är den manuella 6 växlade lådan.
Oljan i lådan är växellåde olja läs i boken för bilen ser du vilken oljekvalitet som ska användas.
Lämna bilen till Fiat Professional verkstad och få datorn till växelroboten uppdaterad,
är bara de som har tillgång till data program och ev. uppdateringar.
Hej.

Tack för svar men inte riktigt det jag tänkte på.

Olja menade jag den som skall bytas till växel roboten. Växellådan är inte ett problem.
Sen så var jubjag intresserad av ett veta om det är samma tryckackumulator på alla eller att dem har bytt då jag inte hittar på mitt chassi nr.

Jag kommer aldrig någonsin lämnat bilen på Fiat i den staden jag bor. Är utbildad bilmekaniker med många i verkstad så detta är inget konstigt att göra om man har rätt delar med sig.

Mvh
Andreas
 
Viss försiktigt om du skall byta ackumulatorn, men har du väl läst om
Oljor ,det bromsolja/vätska, samt olja till hyrauliken, antingen FIAT orginal eller den som tyska specialisterna rekommenderar.
När det gäller uppdateringar så finns det troligen ingen, att nollställa växelroboten då den idag fungerar bra är ingen mening med, då tar det tid innan den har justerat in sig igen.
Tack för svaret. Jobbet i sig är inga problem alls. Ville mest få reda på om det är samma tryckackumulator på alla och om någon har erfarenheter av dem olika oljorna.

Skall absolut se till att Hydraulicen har släppt trycket innan bytet.

Mvh
Andreas
 
Viss försiktigt om du skall byta ackumulatorn, men har du väl läst om
Oljor ,det bromsolja/vätska, samt olja till hyrauliken, antingen FIAT orginal eller den som tyska specialisterna rekommenderar.
När det gäller uppdateringar så finns det troligen ingen, att nollställa växelroboten då den idag fungerar bra är ingen mening med, då tar det tid innan den har justerat in sig igen.
Jo, det har kommit minst en uppdatering efter 2018, som är den årsmodell Andy har. Dock är Fiat-verkstäder motsträviga när det gäller uppdateringar, de hävdar att uppdatering endast görs om bilen har uppvisat något fel som en uppdatering kan avhjälpa. Uppdateringen påverkar nog inte historiska data, jag märkte iaf inte att det behövdes någon "inkörning" efter den uppdatering jag har fått.
 
Jo, det har kommit minst en uppdatering efter 2018, som är den årsmodell Andy har. Dock är Fiat-verkstäder motsträviga när det gäller uppdateringar, de hävdar att uppdatering endast görs om bilen har uppvisat något fel som en uppdatering kan avhjälpa. Uppdateringen påverkar nog inte historiska data, jag märkte iaf inte att det behövdes någon "inkörning" efter den uppdatering jag har fått.
Tackar . Jag vågar inte åka ner till den Fiat verkstaden vi har här inte säkert jag kommer hem med samma bil eller så har något annat gått sönder när dem håller på.
 
I Magneti Marellis katalog ser man att samma tryckackumulator passar till modeller från 2006 fram t.o.m. "2015-".

Jag skulle bli väldigtväldigtväldigt förvånad om de bytte till en ny ackumulatormodell under de få åren mellan 2015 och fram till sista årsmodellen som levererades med växlingsrobot.

1757868987101.png
 
I Magneti Marellis katalog ser man att samma tryckackumulator passar till modeller från 2006 fram t.o.m. "2015-".

Jag skulle bli väldigtväldigtväldigt förvånad om de bytte till en ny ackumulatormodell under de få åren mellan 2015 och fram till sista årsmodellen som levererades med växlingsrobot.

Visa bilaga 48580
Jag är inne på din linje helt . Men jag får kontakta med och kolla
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen