• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Hej Mats, trevlig råd för oss med denna växellåda.
Fick ett eget problem vid uppstart av Hymern efter vintervilan, ingen växel går in efter motorstart.
Drivlinan är Ducato 250 facelift 3.0 Multijet med Comfort Matic.
Kollat med Multiecuscan och enda felkoden i växellådan är P2917-71, Gearbox sub-system, Actuator stuck, Intermittent.
Verkar som om växelföraren har fastnat?
Kan man på något finurligt sätt motionera upp den genom att maxa pumptrycket eller kommer man åt den rent mekaniskt?
 

Bilagor

  • 20230413_131213[1].jpg
    20230413_131213[1].jpg
    5,3 MB · Visningar: 20
  • 20230413_133012[1].jpg
    20230413_133012[1].jpg
    5,8 MB · Visningar: 20
Hej Mats, trevlig råd för oss med denna växellåda.
Fick ett eget problem vid uppstart av Hymern efter vintervilan, ingen växel går in efter motorstart.
Drivlinan är Ducato 250 facelift 3.0 Multijet med Comfort Matic.
Kollat med Multiecuscan och enda felkoden i växellådan är P2917-71, Gearbox sub-system, Actuator stuck, Intermittent.
Verkar som om växelföraren har fastnat?
Kan man på något finurligt sätt motionera upp den genom att maxa pumptrycket eller kommer man åt den rent mekaniskt?
Prova koppla bort batteriet.
 
Tråkigt att du fått bekymmer med växlingen! Ibland är felkoderna väldigt "övergripande" och kan innebära flera olika fel. Den felbeskrivning du fått verkar ändå ganska precis och skall man lita på den så känns din hypotes rimlig. En annan möjlighet är förstås att det är givare för registrering av växelförarens läge som spökar, eller kablaget till/från. (Alternativt någon av ventilerna som skall reglera oljeflödet till växelföraren, om nu det skulle kunna orsaka samma felkod).

Jag har ingen speciell info om detta felmeddelande så ta det ovan skrivna för vad det är, alltså spekulationer.
Hoppas det löser sig.
 
Tack för era svar.
Master-reset med batteriet fungerade inte.
Har demonterat givaren för växelföraren, men har ingen beskrivning hur den skall fungera. Den avviker från den, som beskrivs i Selespeed för Alfa.
Antagligen är det några reed-switchar, se bild?
Har någon elschemat över Ducato Comfort Matic att delge?
Kan man demontera och återmontera växelföraren, se bild, i vagn för inspektion utan att sabotera annat och eventuella kalibreringar?
 

Bilagor

  • Comfort Matic Gear Sensor.jpg
    Comfort Matic Gear Sensor.jpg
    30 KB · Visningar: 5
  • Comfort Matic Transmission Actuator.pdf
    531,8 KB · Visningar: 20
Tack för era svar.
Master-reset med batteriet fungerade inte.
Har demonterat givaren för växelföraren, men har ingen beskrivning hur den skall fungera. Den avviker från den, som beskrivs i Selespeed för Alfa.
Antagligen är det några reed-switchar, se bild?
Har någon elschemat över Ducato Comfort Matic att delge?
Kan man demontera och återmontera växelföraren, se bild, i vagn för inspektion utan att sabotera annat och eventuella kalibreringar?
Har du möjlighet att rulla bilen lite fram/tillbaka för att avlasta växellådan.
 
Tack för förslaget,
men som jag skrev ovan så ligger växellådan i N och den startar som vanligt.
Kollade lite på givaren för växelföraren och det är inga reed-switchar utan troligen Hall-sensorer.
Har någon elschemat över Ducato Comfort Matic att delge?
 
Hittat ett intressant videosnutt, som visar hur växelföraren arbetar i ett inspektionshål.
Man kan se att alla växlar utan backen fungerar, med en förklaring.
 
Tack för era svar.
Master-reset med batteriet fungerade inte.
Har demonterat givaren för växelföraren, men har ingen beskrivning hur den skall fungera. Den avviker från den, som beskrivs i Selespeed för Alfa.
Antagligen är det några reed-switchar, se bild?
Har någon elschemat över Ducato Comfort Matic att delge?
Kan man demontera och återmontera växelföraren, se bild, i vagn för inspektion utan att sabotera annat och eventuella kalibreringar?
Här finns lite detaljer, bl.a. om lägesgivarna

 
Dan,
några parametrar att kolla på i Multiecuscan är t.ex.
Att Clutch disc RPM visar rimligt värde (med motorn igång)
Att Brake pedal signalen reagerar när bromsen trycks
Om de kopplingsrelaterade parametrarna indikerar att kopplingen rör sig när du försöker växla (jag minns inte på rak arm vad var och en står för, men har för mig att åtminstone någon av dem skall indikera kopplingsrörelse)
Om någon av Gear/engagemang position och Selection position ändras när du försöker växla.
Om/hur strömstyrkorna till styrventilerna ändras när du försöker växla.

Tolkningen av resultaten är iofs inte alltid enkel, men med beskrivningarna i dokumentet som föregående inlägg länkar till och lite klurighet kanske du kommer åtminstone en bit på felsöknings-vägen.

(Det hjälper förstås inte dig i nuläget, men det vore bra att spara undan en "baseline" med normalvärden på alla parametrar när roboten sedan fungerar som den skall, för att kunna ha som referens vid ev. framtida felsökning)
 
Hej Mats
Du är verkligen en vän i nöden och en otrolig informationskälla, när det gäller Comfort Matic.
Jag har läst ditt bifogade M40-dokument, som var mycket lärorikt och som löst ut flera frågetecken.
Efter bortmontering och inspektion av "selector actuator" och "linear differential transformer sensors" har jag konstaterat att dessa är ok.
Så nu återstår bara kontroll av "Proportional flow solenoid for range selection (EV3)", men den sitter illa till i vagnen. Kanske kan man komma åt den underifrån vagnen?
När det gäller Multiecuscan kan man se Selection position inte rör sig och dess värde borde antagligen vara lika med Gear/engagemang position när motorn startat.
Sen är det ju lite tråkigt att man inte kan aktivera EV3 och läsa av dess strömförbrukning, som man kan med de övriga ventilerna i Multiecuscan.
Har du något knep på hur man kan aktivera denna ventil manuellt?
 
Nej tyvärr. Undrar varför de inte implementerat manuell manöver av EV3 i Multiecuscan? Jag har aldrig skruvat på ventilenheten men den sitter ju en bit ner så det kanske går att komma åt underifrån.

(Jag har en minnesbild av att jag tyckte att det är något skrivfel i beskrivningen av ventilenheten i M40-dokumentet sid 13. Vet att jag gjorde en handskriven korrigering i en papperkopia som jag inte har åtkomlig nu. Har för mig att det var någon förväxling eller ngt annat som inte stämde i jämfört med information på annan plats)
 
Hej igen
det är kanske förväxlingen på sid 14 fig. 6, där de har namngett sensorerna felaktigt, du tänker på.
Försöker jobba underifrån imorgon.
Kommer man åt kan man ju skifta EV3 och EV0, då de är likadana och se om kopplingen slutar fungera.
Dessutom har man ju då möjligheten att läsa strömmar och aktivera kopplings-ventilen EV0 med Multiecuscan
 
Hej Mats
Du är verkligen en vän i nöden och en otrolig informationskälla, när det gäller Comfort Matic.
Jag har läst ditt bifogade M40-dokument, som var mycket lärorikt och som löst ut flera frågetecken.
Efter bortmontering och inspektion av "selector actuator" och "linear differential transformer sensors" har jag konstaterat att dessa är ok.
Så nu återstår bara kontroll av "Proportional flow solenoid for range selection (EV3)", men den sitter illa till i vagnen. Kanske kan man komma åt den underifrån vagnen?
När det gäller Multiecuscan kan man se Selection position inte rör sig och dess värde borde antagligen vara lika med Gear/engagemang position när motorn startat.
Sen är det ju lite tråkigt att man inte kan aktivera EV3 och läsa av dess strömförbrukning, som man kan med de övriga ventilerna i Multiecuscan.
Har du något knep på hur man kan aktivera denna ventil manuellt?
När vår lade av för 5000 mil sedan, starade motor men ingen växel gick att få i.
Efter demotering på Fiat Profssional verkstad såg man att Splainsen mellan motor
växellåda var missfärgade av hög värmeutveckling.
Verkstaden konstaterade att ingen som helst smörjning fanns kvar på Splainsen
överhuvudtaget.
Blev en ganska omfattande reparation.
Tyvärr måste lådan tas bort för att okulärbesikta Splainsen.
Vår låda har tillverknings år 2016.
 
Hej igen
Innan bort-montering kollade jag EV0 o EV3 elektrisk via styrenhetens kontaktstycke, de hade båda 3 ohm och med pålagd ström 2A kunde man höra EV0 arbetade men inte EV3
Efter bort-montering av vänster framhjul kan man komma åt ventilerna EV0-EV3, men det är inte lätt.
EV3 satt lättast till, fastsatt med två Torx-20. Men att träffa rätt med lämpliga verktyg var ganska påfrestande, då man inte är gynekolog.
Nu är den i alla fall bort-monterad och den har verkligen fastnat.
Försökte motionera upp den, men den går trögt och verkar inte tillförlitlig utan fortsätter att kärva.
Beställt en ny, så fortsättning följer.

Bilder på Range selection, pistongen vriden 90 grader för att se slitsen (den övre) för linjär givaren. och EV3.
 

Bilagor

  • Range selection.jpg
    Range selection.jpg
    1,8 MB · Visningar: 23
  • EV3.jpg
    EV3.jpg
    795,5 KB · Visningar: 23
Bra jobbat och stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Hoppas nu de skickar rätt ventiltyp och inte den andra typen som är avsedd för EV1 och EV2. Men typbeteckningen skall ju identifiera vad som är vad.

Ser fram mot att läsa fortsättningen.
 
Hej
Igår kom ersättningsventilen för EV3 från Bildelsbasen och vid test på bänk fungerade den helt OK.
Efter montering var det dax för kalibrering med Multiecuscan och det fungerade galant, vilket inte var fallet tidigare med den gamla ventilen.
Så nu växlar den igen och vi har åkt mot Sthlm.
Så kontentan är att en bra beskrivning, Multiecuscan och långa armar är ett måste för liknade reparationer på Comfort Matic.
Åter igen ett stort tack till dig, Mats!
 
Jag har upptäckt en sak som kanske gör att första felsökningstipset jag nämnde i inlägg #69, ".....Att Clutch disc RPM visar rimligt värde (med motorn igång).....", är ogiltigt att använda med stillastående bil. Så det är väl bäst att nämna det utifall någon läser och tar fasta på det i framtiden.

För att samla in "normalvärden" från växlingsrobotens givare för kopplings- och växelförarpositioner anslöt jag en dator med Multiecuscan (MES) till bilens diagnosuttag och körde ett par mil, med några start och stopp. Tanken var att sådana värden kan vara bra att ha som jämförelse vid en eventuell framtida felsökning. Förhoppningsvis kommer resultatet aldrig att behövas vare sig av mig eller någon annan här men jag visar det ändå nedan. Det kan förstås vara lite skillnader mellan olika bilar och värdena för kopplingen kommer att ändras något över tid efterhand som kopplingen slits, men de borde ändå fungera som en grov fingervisning om vad som är rimligt. Värdena samlades in med ungefär 0,5 sek intervall och redovisas som medelvärden för hela provkörningen. Namnen är tagna från MES.

Den för mig överraskande upptäckten var: med stillastående bil, motorn igång och friläge ilagt höll roboten kopplingen nedtryckt även i neutralläget och inte uppsläppt, vilket hade känts naturligare! Det visas dels av att Clutch pressure plate travel inte visade 18,2 mm (som är helt uppsläppt koppling) och dels av att Clutch disc rpm visade 0 rpm i detta driftläge. Efter mig har två andra husbilsägare gjort liknande prov med sina bilar, med samma resultat. Att lägga i friläget t.ex. under stopp vid rödljus för att spara på urtrampningslagret tycks alltså inte vara någon idé. Reservation: jag har ännu inga mätresultat för tomgångsperioder längre än 1 minut, det är väl inte omöjligt att det finns någon bortre tidsgräns varefter kopplingen släpps upp.

Växelförarpositioner:

1690727656306.png 1690727983510.png

Kopplingspositioner:
1690728677692.png
 

Bilagor

  • 1690727847325.png
    1690727847325.png
    24 KB · Visningar: 3
  • 1690727799959.png
    1690727799959.png
    21 KB · Visningar: 2
Flatstiftsäkringar: jag har tidigare bara känt till typerna Mini, Midi och Maxi som alla förekommer i vår husbil. De är väletablerade på marknaden och lätta att få tag på. Nu har jag blivit varse att det finns minst en ytterligare typ - Maxi Compact - och att 30A säkringen till växelrobotens hydraulpump (F69 i bild i inlägg#1) är av just den typen, åtminstone i vår bil (2018). Tydligen kom den varianten ut på marknaden c:a 2014, och är nog inte speciellt vanligt förekommande för de är inte så enkla att hitta. Jag beställde några en webshop, hittade inte i någon fysisk butik.


1708963057882.png
1708963841895.png
 

Bilagor

  • 1708963106901.png
    1708963106901.png
    138,3 KB · Visningar: 3
Flatstiftsäkringar: jag har tidigare bara känt till typerna Mini, Midi och Maxi som alla förekommer i vår husbil. De är väletablerade på marknaden och lätta att få tag på. Nu har jag blivit varse att det finns minst en ytterligare typ - Maxi Compact - och att 30A säkringen till växelrobotens hydraulpump (F69 i bild i inlägg#1) är av just den typen, åtminstone i vår bil (2018). Tydligen kom den varianten ut på marknaden c:a 2014, och är nog inte speciellt vanligt förekommande för de är inte så enkla att hitta. Jag beställde några en webshop, hittade inte i någon fysisk butik.


Visa bilaga 36993
Visa bilaga 37004
Ja visst är det märkligt, min verkstad fick beställa en sådan vid renoveringen av lådan 👎🏾
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen