Jag har upptäckt en sak som kanske gör att första felsökningstipset jag nämnde i inlägg #69, "
.....Att Clutch disc RPM visar rimligt värde (med motorn igång).....", är ogiltigt att använda med stillastående bil. Så det är väl bäst att nämna det utifall någon läser och tar fasta på det i framtiden.
För att samla in "normalvärden" från växlingsrobotens givare för kopplings- och växelförarpositioner anslöt jag en dator med Multiecuscan (MES) till bilens diagnosuttag och körde ett par mil, med några start och stopp. Tanken var att sådana värden kan vara bra att ha som jämförelse vid en eventuell framtida felsökning. Förhoppningsvis kommer resultatet aldrig att behövas vare sig av mig eller någon annan här men jag visar det ändå nedan. Det kan förstås vara lite skillnader mellan olika bilar och värdena för kopplingen kommer att ändras något över tid efterhand som kopplingen slits, men de borde ändå fungera som en grov fingervisning om vad som är rimligt. Värdena samlades in med ungefär 0,5 sek intervall och redovisas som medelvärden för hela provkörningen. Namnen är tagna från MES.
Den för mig överraskande upptäckten var:
med stillastående bil, motorn igång och friläge ilagt höll roboten kopplingen nedtryckt även i neutralläget och inte uppsläppt, vilket hade känts naturligare! Det visas dels av att
Clutch pressure plate travel inte visade 18,2 mm (som är helt uppsläppt koppling) och dels av att
Clutch disc rpm visade 0 rpm i detta driftläge. Efter mig har två andra husbilsägare gjort liknande prov med sina bilar, med samma resultat. Att lägga i friläget t.ex. under stopp vid rödljus för att spara på urtrampningslagret tycks alltså inte vara någon idé.
Reservation: jag har ännu inga mätresultat för tomgångsperioder längre än 1 minut, det är väl inte omöjligt att det finns någon bortre tidsgräns varefter kopplingen släpps upp.
Växelförarpositioner:
Kopplingspositioner: