• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Teoretisk sett burde det ikke være releer da hele styringen er digital og kraften som trengs for styringen av hydraulikken er godt innenfor belastningene for helelektronisk styring slik Iveco sin Agile låda var (utviklet på Kongsberg av de som i dag er Volvo Automation). Har hele tiden trodd at ConforMatic er en kopi/videreføring av Agile. Prinsippet elektronisk styring av hydraulisk manøvrering av manuell veksel låda er enkle å optimere og tilpasse til nye lådor.
 
Problemet med ”hårdplast” gäller även manuella lådorna Robotlådan är samma men den manuella växlar Du själv.
En kille fick byta koppling i Danmark då plasten gett upp!
Själv vet jag om att många som vi har fått problem då Splains som ger överföringen mellan motor & låda varit i princip osmorda från fabrik! Min verkstad har haft flera bilar med detta fel årsmodell 16-17 tillverkade sent 16 och tidigt 17.
Kostade 18 tusen! Som F-bolaget Watercircles CC-försäkring vägrade betala!
Anmälde till ARN allmänna reklamationsnämnden och fick Rätt och pengarna åter!
Detta hände vid 5600 mil, idag vid 9900 mil fungerar låda okay, låter dock kolla mjukvaran och vid behov justera mjukvaran vid andra besök på verkstaden.
Har snackat med växellådskillen om hur lådan behöver servas?
Den behöver ingen specifik servis, var uppmärksam om den börjar bete sig konstigt, rycka och annat kör då och få mjukvaran uppgraderad är ofta det som behövs, tar 30 min.
Han har aldrig nämt några Relän som slits!
😳🤗😳👍🏽⁉️❓

Ja förutsatt att det handlar om bilar av samma årsmodell(er) och motor torde det vara samma koppling oavsett om växlingen är manuell eller Comfort-Matic.

Problemet med dåligt smorda splines känner jag igen från en manuellt växlad personbil jag hade en gång. Framförallt var det ofta svårt att få i 1:an, men det gick att lura den om man trixade med växelspaken på ett visst sätt. Blir det samma problem på en bil med Comfort-Matic är nog kört, då märker den bara att något inte är normalt och vägrar växla.

Nej växellådan i sig behöver väl ingen specifik service men vätskorna i roboten gör det. Det står i manualen. Rekommendationerna i inlägg #1 går lite utöver vad manualen säger.

Att verkstaden inte nämnt något om slitna reläer beror på att de inte stött på några sådana än. Jag har inte hittat mycket data på originalreläet men data för några motsvarande anger den elektriska livslängden till 200 000 operationer vid 50A resistiv last. Pumpmotorn drar mindre ström än så vid jämn drift, men den har väl en skaplig startström och är heller inte en rent resistiv last så det finns både plus- och minuspåverkan på relälivslängden jämfört med katalogdata. Om det fortsätter som hittills kommer vår bil att ha nått 200 000 pumpstarter en bit efter 20000 mil. Har jag bilen kvar kommer jag definitivt att följa rekommendationen och byta reläet i god tid innan dess. Hur många växlingar och därmed pumpstarter det blir på en bil beror naturligtvis på var och hur man kör.

Jag är tveksam till om det sker just några uppdateringar av mjukvaran för roboten. Men den har en uppsättning kalibreringsprocedurer inbyggt som går att starta via diagnosverktyg. De är främst tänkta att användas om man bytt delar i koppling eller hydraulik men kan som du skriver vara bra annars också, om man märker att växlingen börjar bete sig konstigt.
 
Teoretisk sett burde det ikke være releer da hele styringen er digital og kraften som trengs for styringen av hydraulikken er godt innenfor belastningene for helelektronisk styring slik Iveco sin Agile låda var (utviklet på Kongsberg av de som i dag er Volvo Automation). Har hele tiden trodd at ConforMatic er en kopi/videreføring av Agile. Prinsippet elektronisk styring av hydraulisk manøvrering av manuell veksel låda er enkle å optimere og tilpasse til nye lådor.

Det relä det handlar om är det som sköter start/stopp av den elektriska hydraulpumpen. Kopplings- och växlingsmanöverna styrs med 4 analoga ventiler som matas direkt från kontrollenheten (2 st proportional flow och 2 st proportional pressure).
 
Problemet med ”hårdplast” gäller även manuella lådorna Robotlådan är samma men den manuella växlar Du själv.
En kille fick byta koppling i Danmark då plasten gett upp!
Själv vet jag om att många som vi har fått problem då Splains som ger överföringen mellan motor & låda varit i princip osmorda från fabrik! Min verkstad har haft flera bilar med detta fel årsmodell 16-17 tillverkade sent 16 och tidigt 17.
Kostade 18 tusen! Som F-bolaget Watercircles CC-försäkring vägrade betala!
Anmälde till ARN allmänna reklamationsnämnden och fick Rätt och pengarna åter!
Detta hände vid 5600 mil, idag vid 9900 mil fungerar låda okay, låter dock kolla mjukvaran och vid behov justera mjukvaran vid andra besök på verkstaden.
Har snackat med växellådskillen om hur lådan behöver servas?
Den behöver ingen specifik servis, var uppmärksam om den börjar bete sig konstigt, rycka och annat kör då och få mjukvaran uppgraderad är ofta det som behövs, tar 30 min.
Han har aldrig nämt några Relän som slits!
😳🤗😳👍🏽⁉️❓
Skulle vara intressant att veta om det finns uppdateringar, robotlådan är gammal och inte i produktion längre,så något högre prioritet tror jag inte den har.
Växellådskillen får läsa på ,lådan behöver service med vätskebyten regelbundet.
 
Skulle vara intressant att veta om det finns uppdateringar, robotlådan är gammal och inte i produktion längre,så något högre prioritet tror jag inte den har.
Växellådskillen får läsa på ,lådan behöver service med vätskebyten regelbundet.
Beträffande plastbitarna så används nu med metall.
Finns inget servicemeddelade om att oljan ska bytas lika lite som den ska bytas vid manuell växling, är liksom samma låda, oljan i min låda kostade 876:- litern så den byts inte i första taget!
😂
 
Beträffande plastbitarna så används nu med metall.
Finns inget servicemeddelade om att oljan ska bytas lika lite som den ska bytas vid manuell växling, är liksom samma låda, oljan i min låda kostade 876:- litern så den byts inte i första taget!
😂
Det var roboten jag syftade på angående service, det är ju en del av växellådan
 
Jag följer en mångårig och ännu levande tråd om Comfort-Matic på ett tyskt plåtisforum.

Angående elpumpens relä (omnämnt i inlägg #1) såg jag nyligen två olika rapporter:
En ägare bytte ut relät i förebyggande syfte efter drygt 14000 mil. Av nyfikenhet monterade han sedan isär det gamla relät och kunde se att kontakterna var nästan helt utslitna mekaniskt, dvs ej brända, så det relät skulle inte ha fungerat länge till.
På en annan bil blev det problem med växlingen och ganska snart slutade den fungera helt. Det visade sig att relät var trasigt. Bilen hade vid tillfället gått 3800 mil så i jämförelse med första exemplet borde det inte ha varit utslitet utan gått sönder av annan orsak.
Exemplen stärker rekommendationen att ha med sig ett relä i reserv, och också att byta det i förebyggande syfte emellanåt.

Det har också rapporterats ett antal fall med växlingsfel som visat sig bero på kopplingen. Här har olika typer av fel förekommit. En typ, som finns beskriven också i andra forum, hänger samman med att i FIATs originalkoppling från LUK (lite oklart för mig vilka årsmodeller den finns/fanns i) finns det plastdetaljer i lamellskivan som tenderar att gå sönder vid hög belastning/temperatur/ålder. De lossnade plastdetaljerna kan sedan hamna på fel ställen och ställa till det. Rekommendationen här är att om man byter koppling, oavsett orsak, se till att den nya kopplingen har en lamellskiva av annat utförande/fabrikat.

Pilen i bilden nedan visar en av dessa plastdetaljer. De är dock inte är trasiga i detta fall.

Visa bilaga 17933
Hej, Mats!
Mycket intressant läsning du delger - vi har precis inne våran Pilote (plåtis) 2018 på verkstad vilken gått 4800 mil (bytte oljorna i roboten i våras) - fått besked idag att kopplingen pajat, motorn startade inte och växel låg i så den stod helt stum när vi bärgade den. Vet du om det är rutin att byta till koppling utan "plast" när man byter eller har man bara tur om verkstaden har koll?
Känns ju som om man inte vill köra en meter till med robotlåda utan sälja direkt - nu tar försäkringen kostnaden med en självrisk på 3000kr men vad händer om 4000 mil till?
Tycker jag kört plåtisen efter konstens alla regler för att inte pressa lådan - men tyvärr så händer det ändå...
Några övriga handhavande tips?
 
Hej, Mats!
Mycket intressant läsning du delger - vi har precis inne våran Pilote (plåtis) 2018 på verkstad vilken gått 4800 mil (bytte oljorna i roboten i våras) - fått besked idag att kopplingen pajat, motorn startade inte och växel låg i så den stod helt stum när vi bärgade den. Vet du om det är rutin att byta till koppling utan "plast" när man byter eller har man bara tur om verkstaden har koll?
Känns ju som om man inte vill köra en meter till med robotlåda utan sälja direkt - nu tar försäkringen kostnaden med en självrisk på 3000kr men vad händer om 4000 mil till?
Tycker jag kört plåtisen efter konstens alla regler för att inte pressa lådan - men tyvärr så händer det ändå...
Några övriga handhavande tips?
Har du fått verifierat att koppling är trasig, att bilen hänger sig med växel i har hänt flera, verkar konstigt om kopplingen plötsligt går sönder på stillastående bil.
Det är exakt samma koppling på en manuellt växlade bil.
 
Har du fått verifierat att koppling är trasig, att bilen hänger sig med växel i har hänt flera, verkar konstigt om kopplingen plötsligt går sönder på stillastående bil.
Det är exakt samma koppling på en manuellt växlade bil.
Det var svaret jag fick av verkstaden - att kopplingen gått sönder, lite vagt svar - kommer fråga mer när jag hämtar den...
 
Det var svaret jag fick av verkstaden - att kopplingen gått sönder, lite vagt svar - kommer fråga mer när jag hämtar den...
Låter konstigt om kopplingen pajat, vår förra bil 2010 4500kg med comfortmatic hade jag ifrån ny körde 11000 mil utan problem funkade perfekt när vi bytte, vår senaste 2013 5300kg har gått 8200 mil utan problem också med comfortmatic.
 
Hej, Mats!
Mycket intressant läsning du delger - vi har precis inne våran Pilote (plåtis) 2018 på verkstad vilken gått 4800 mil (bytte oljorna i roboten i våras) - fått besked idag att kopplingen pajat, motorn startade inte och växel låg i så den stod helt stum när vi bärgade den. Vet du om det är rutin att byta till koppling utan "plast" när man byter eller har man bara tur om verkstaden har koll?
Känns ju som om man inte vill köra en meter till med robotlåda utan sälja direkt - nu tar försäkringen kostnaden med en självrisk på 3000kr men vad händer om 4000 mil till?
Tycker jag kört plåtisen efter konstens alla regler för att inte pressa lådan - men tyvärr så händer det ändå...
Några övriga handhavande tips?
Tråkigt!
Du skriver att motorn inte startade. Fick du något felmeddelande på instrumentpanelen?
Om det inte hördes något startförsök från motorn kan det vara så att startförreglingsrelät (T56 i bilden i inlägg #1) inte gav klart-att-starta-signal, och det kan ha olika orsaker; både kopplingsrelaterade och andra, inklusive relät själv. T.ex. att signalen för kopplingens läge inte var som förväntat, vilket i sin tur kan bero på ett antal olika fel. Hydraultrycket, tryckgivare, lägesgivare, huvudcylinder/medieomvandlare för koppling, solenoidventil(er), slavcylinder för koppling, styrenhet, glappkontakt, kabelskada, trasig koppling, annat....

Det krävs ett diagnosverktyg som kan läsa av felkoder och framförallt alla relevanta mätvärden, och någon med kunskap att tolka dem. Förhoppningsvis finns det på den verkstad du anlitat. Man blir ju nyfiken på vilken felsökning som ligger bakom diagnosen att kopplingen pajat, och vad som menas med "pajat".

Jag har sett påståendet att de kopplingslameller Fiat numera sätter in är ett nytt utförande utan plastdetaljerna, men andra påstår motsatsen. En del har propsat på att få en annan koppling och verkstaden har gått med på det bara om kunden själv skaffat delarna, och då har de givetvis också avsagt sig garantiansvaret för dem. Tittar man på reservdelsfirmornas websidor finns det ett antal alternativa fabrikat istället för LUK. Ofta finns bilder som ger ett intryck av hur kopplingen ser ut (plastdelar eller inte) men det är inte säkert man helt kan lita på det, det kan vara en "typbild" som visar en annan kopplingslamell än just den produkt som texten intill bilden handlar om.
 
Tråkigt!
Du skriver att motorn inte startade. Fick du något felmeddelande på instrumentpanelen?
Om det inte hördes något startförsök från motorn kan det vara så att startförreglingsrelät (T56 i bilden i inlägg #1) inte gav klart-att-starta-signal, och det kan ha olika orsaker; både kopplingsrelaterade och andra, inklusive relät själv. T.ex. att signalen för kopplingens läge inte var som förväntat, vilket i sin tur kan bero på ett antal olika fel. Hydraultrycket, tryckgivare, lägesgivare, huvudcylinder/medieomvandlare för koppling, solenoidventil(er), slavcylinder för koppling, styrenhet, glappkontakt, kabelskada, trasig koppling, annat....

Det krävs ett diagnosverktyg som kan läsa av felkoder och framförallt alla relevanta mätvärden, och någon med kunskap att tolka dem. Förhoppningsvis finns det på den verkstad du anlitat. Man blir ju nyfiken på vilken felsökning som ligger bakom diagnosen att kopplingen pajat, och vad som menas med "pajat".

Jag har sett påståendet att de kopplingslameller Fiat numera sätter in är ett nytt utförande utan plastdetaljerna, men andra påstår motsatsen. En del har propsat på att få en annan koppling och verkstaden har gått med på det bara om kunden själv skaffat delarna, och då har de givetvis också avsagt sig garantiansvaret för dem. Tittar man på reservdelsfirmornas websidor finns det ett antal alternativa fabrikat istället för LUK. Ofta finns bilder som ger ett intryck av hur kopplingen ser ut (plastdelar eller inte) men det är inte säkert man helt kan lita på det, det kan vara en "typbild" som visar en annan kopplingslamell än just den produkt som texten intill bilden handlar om.
Hej igen, Mats!

Det som hände var att när jag skulle starta bilen så fick jag upp felmeddelandet "gear not availabel" med en röd indikation på instrumentbrädan, det gick då att starta bilen men inte lägga i någon växel. (Startbatteriet hade varit urkopplat då vi låter den stå så i vårt garage pga. försäkring för garaget.)
Kopplade ur batteriet och väntade i 30 minuter innan jag testade igen - inget hände. Så kopplade jag ur kontakten för bromspedalen vilket många också hänvisar till kan vara problemet ibland - ingen skillnad, samma felmeddelande.
Jag lämnade bilen och återkom en dag senare, bilen startar och växelföraren fungerar klockrent - kör ut och kör en sväng med bilen, inga problem. Så tror jag att det är löst - testar efter några dagar att starta bilen igen och inget händer, samma felmeddelande "gear not availabel" och växelförare ger ingen indikation när jag ändrar lägen, det står att växel 1 ligger i men motorn startar inte och bilen går inte att rulla - däcken är låsta, försöker rucka den fram och tillbaka utan effekt. Kontaktar försäkringsbolaget och bokar bärgning någon dag senare - när bärgare kommer testar jag att starta bilen igen och den startar och jag väljer att köra upp den på bärgare och inte köra med bilen till verkstaden. Nu har verkstaden (Forsbergs fritidscenter, verkstad och försäljning av husbilar i Linköping) felsökt och lämnat uppgifter till försäkringsbolaget vilken har godkänt kostnaden (självrisk 3000kr då bilen bara gått 4800mil) på drygt 27.000kr - jag ringer själv upp verkstaden för att fråga vad dom hittat för fel och jag får då svaret att det är koppling som är trasig - kommer naturligtvis att fråga mera när jag hämtar bilen hur och vad dom bytt och varför, mest för eget intresse och naturligtvis även överväga att sälja bilen innan det händer igen. Absolut ingen kritik mot verkstaden dom har varit mycket tillmötesgående - mer ett missnöje över Fiats robotlåda...
 
Hej, Mats!
Mycket intressant läsning du delger - vi har precis inne våran Pilote (plåtis) 2018 på verkstad vilken gått 4800 mil (bytte oljorna i roboten i våras) - fått besked idag att kopplingen pajat, motorn startade inte och växel låg i så den stod helt stum när vi bärgade den. Vet du om det är rutin att byta till koppling utan "plast" när man byter eller har man bara tur om verkstaden har koll?
Känns ju som om man inte vill köra en meter till med robotlåda utan sälja direkt - nu tar försäkringen kostnaden med en självrisk på 3000kr men vad händer om 4000 mil till?
Tycker jag kört plåtisen efter konstens alla regler för att inte pressa lådan - men tyvärr så händer det ändå...
Några övriga handhavande tips?
Mrbackman -samma hände oss på vår Pilote plåtis 2019 mitt i Frankrike vid ca 2000 mil och full garanti. Styrenheten till växellådan byttes av Fiat. Stod still i 9 dagar. Kan alla gator i Bourges 😂
 
Fungerar bättre än innan. Tyvärr har bilen stått hos Fiat Göteborg i flera månader nu pga den gula motorlampan lyser. Flertal delar bytt utan att felet har åtgärdats. Tar j...igt lång tid mellan varje del.
Vad är anledningen till motorlampan?
 
Nu har verkstaden (Forsbergs fritidscenter, verkstad och försäljning av husbilar i Linköping) felsökt och lämnat uppgifter till försäkringsbolaget vilken har godkänt kostnaden (självrisk 3000kr då bilen bara gått 4800mil) på drygt 27.000kr - jag ringer själv upp verkstaden för att fråga vad dom hittat för fel och jag får då svaret att det är koppling som är trasig - kommer naturligtvis att fråga mera när jag hämtar bilen hur och vad dom bytt och varför, mest för eget intresse och ...

Hoppas att det blir en snabbt och bra resultat av reparationen, att du får bra information från verkstaden och att du väljer att delge övriga intresserade här i tråden!
 
Hej, Mats!
Mycket intressant läsning du delger - vi har precis inne våran Pilote (plåtis) 2018 på verkstad vilken gått 4800 mil (bytte oljorna i roboten i våras) - fått besked idag att kopplingen pajat, motorn startade inte och växel låg i så den stod helt stum när vi bärgade den. Vet du om det är rutin att byta till koppling utan "plast" när man byter eller har man bara tur om verkstaden har koll?
Känns ju som om man inte vill köra en meter till med robotlåda utan sälja direkt - nu tar försäkringen kostnaden med en självrisk på 3000kr men vad händer om 4000 mil till?
Tycker jag kört plåtisen efter konstens alla regler för att inte pressa lådan - men tyvärr så händer det ändå...
Några övriga handhavande tips?
Det byts till utan plast, men för säkerhets skull skriver Du det på arbetsordern!
Kan finnas plast i lager någonstans!
 
Det byts till utan plast, men för säkerhets skull skriver Du det på arbetsordern!
Kan finnas plast i lager någonstans!
För övrigt är det en vanlig manuell växellåda som körs som vanligt, men lägg i friläge vid längre stopp vid köer trafikljus och liknande: det var vad min verkstad rekommenderade!
Vår har gått 4300 mil efter kopplingsbytet och går bra!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen