• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Efterdra hjulbultarna 5 mil efter däckbyte!

på kontinenten skiftar man ju inte hjul mer än när däcken byts.
Antar att du menar "när man köper nya däck".

Om man nu aldrig skiftar hjul under året, varför tillverkas det då "kontinentala vinterdäck" (som vi ju avråds från att använda i Sverige)?

Och finns det någon medlem med kännedom om lagstiftningen i andra länder?

Pålle
 



 
Senast ändrad:
Jo, man kan alltid undra.... ( sa flundran)

Här är en länk till..... som tyder på att det nog byts/skiftas hjul även på kontinenten.


I mitt inlägg #23 finns i de tyska länkarna en intressant detalj tycker jag.
Rådet är att gå efter temperatur. 7 grader plus är tydligen den lämpliga gränsen mellan vinter och sommardäck.
 
Senast ändrad:
Har haft mina Volvo-bilars däck på Bilias däckhotell i säkert 15 år, får i samband med varje däckbyte en påminnelse om att kolla bultarna efter 5-10 mil. Har aldrig gjort detta men i och med denna tråd så kollade jag, hade kört kanske 50 mil. En bult nästan lös och en bult halvt urgängad! Så nu får man ändra ovanan att inte bry sig.
 
Behövs det när man anlitar däckbytarfirma?
Brukar ni kontrollera hjulbultarna?
Naturligtvis gör man det!
Har efter 200 km fått skakningar i ratten en gång, kollade Hjulbultar på framhjulen och flera satt lösa, även på bakhjulen gick de att dra åt.
Köpte riktigt verktyg på BT som har längre skaft.
 
Köpte riktigt verktyg på BT som har längre skaft.
Med långt skaft är det lätt att dra åt för hårt,vilket inte är bra för vare sig fälgar eller skruvar/muttrar.

Köp en momentnyckel (finns också på BT), så blir det rätt.

Pålle

PS
Verktyg med långt skaft är bra för att LOSSA skruvar/muttrar när "proffs" har dragit åt med felinställd mutterdragare.
DS
 
Med långt skaft är det lätt att dra åt för hårt,vilket inte är bra för vare sig fälgar eller skruvar/muttrar.

Köp en momentnyckel (finns också på BT), så blir det rätt.

Pålle

PS
Verktyg med långt skaft är bra för att LOSSA skruvar/muttrar när "proffs" har dragit åt med felinställd mutterdragare.
DS
Men, med handkraft kan Du Aldrig dra som en Däckmontör drar om Du använder leksaks grejorna som Fiat skickar med, den nyckeln drog jag sönder första månaden vi hade bilen.
:)
 
Største problemet kommer fra mutterdragere. Det er for lett å dra mutter eller bolt så den første henger på kanten av hullet i felgen. Skrur enn føst til for hånd 2 bolter ved siden av hverandre ag drar i hjulet midt mellom disse så kan en dra til resten av boltene, en starter med den lengst fra de to. Dette var hva jeg lærte for 60 år siden da jeg jobbet med dekk i sessongene.
 
Så kommer ju också att ske förmodligen.
Precis på samma sätt som läkarnas HI år 1756 har ersatts av läkarnas HI år 2024. Fast lite snabbare.
Om trådskaparen tillåter så svarar jag på Golfbil inlägg...
Om 1756 hänvisar till publikationen av engelska översättningen av Celsus "De medicinae" så tycker jag inte att det var så stor förändring inom medicinska vetenskaper efter det. Dessa utvecklades i någon form av sinusoida under hela historien men alltid med förening med etik på gott och ont. Först under WWII blev det onda i tyska koncentrationslägren dominerande.
Om HI (nyfikenhet=>forskning parad med reflektion över onda vs goda=>etik) kommer att ersättas av AI så har vi skapat om jorden (se t.ex. vad prof. Rafael Yuste säger in documentary film "Future of mind" 2019 regisseratav Ruth Chao, eller prof. John Lennox "Shall be afraid of AI?" föredrag på YouTube)
De personerna/företagen bakom AI vill ändå koncentrera sig på något mer lönsamt... dvs sjukvården. Hur ska det sluta kan man bara ana .... AI klarar ju inte förebygga kontokort bedrägerier, telefon baserade lurendrejeri... men AI ska förebygga sjukdomar, vårda oss, göra komplicerade diagnostikäska bedömningar och även utföra operationer. Vilken fantastisk värld blir det snart!
 
Største problemet kommer fra mutterdragere. Det er for lett å dra mutter eller bolt så den første henger på kanten av hullet i felgen. Skrur enn føst til for hånd 2 bolter ved siden av hverandre ag drar i hjulet midt mellom disse så kan en dra til resten av boltene, en starter med den lengst fra de to. Dette var hva jeg lærte for 60 år siden da jeg jobbet med dekk i sessongene.
Ungefär så gör jag på våra personbilar. Drar mycket lätt först på varannan, för att sedan fortsätta runt-runt lite mer i taget för att inte snedbelasta skivor/nav och för att garantera att det blir riktigt centrerat.
IMG_3247.jpeg
 
Var ute på rull med husbilen men idag på hemvägen ringer bonusgrabben och är upprörd, han har ett metalliskt ljud som kommer då han släpper på gaspedalen, bad honom åka hem till oss så är vi hemma om 1 timme.

Jag provkörde bilen och trodde det var en bult eller skruv som fastnat i däcket men det försvann vid gaspådrag så då kunde man utesluta det.
Och hur sakta jag än åkte så kom ljudet om jag inte gasade, därför gissade jag på drivknutarna. Men eftersom jag är så värdelös på bilar så gick jag in och googlade och någon skrev om dåligt åtdragna hjulbultar så jag gick ut och kontrollerade hjulbultarna.

Vänster fram var 2 bultar så lösa att jag skruvade ut dom med fingrarna, 2 av 4 bultar. :cry:
På högersidan var alla hjulbultar dåligt åtskruvade, inte så lösa att dom gick att skruva ut med fingrarna.

Drog alla hjulbultar mad muttermaskinen och på bakhjulen satt alla hjulbultar fast.


Jag hävdar att det BARA är slarv från däckverkstäderna, dom hyr ofta in tillfällig personal för den ordinarie personalen har inte en chans att hinna skifta hjulen till alla som vill under vår och höst.

Varför behöver man aldrig efterdra hjulbultarna på nytillverkade bilar, så fort en däckverkstad har bytt hjul så måste man efterdra hjulbultarna någonstans mellan 5-10 mil, KONSTIGT.

Konstigt att vi måste kontrollera om däckverkstäderna har utfört sitt jobb, mitt tips är att inte lita på den tillfälligt inhyrde däckbytaren som i vanliga fall helst spelar tv-spel, efterdra ALLTID hjulbultarna!
 
Med tanke på hur många som har varit med om lösa hjulbultar/muttrar bara i den här tråden ger mig lite funderingar. Jag undrar hur många trafikolyckor som har orsakats av lösa eller hjul som har lossnat. Det kan vara få eller många. Det kan även vara en del som har förolyckats.

Jag såg en bil nu i lördags utanför Uppsala där ett hjul hade lossnat. Framvagnen etc på vänstra sidan var helt demolerad. Det hade kunnat sluta hur som helst. Jag har själv råkat ut för att framhjulen var lösa efter däckbyte på en däckverkstad. Jag han inte köra mer än 4-5 km, det var en SAAB 96.

Går det att lita på alla däckverkstäder. Det ska vara en självklarhet att man ska kunna göra. Men ändå så händer det att hjul lossnar, är lösa eller dras för hårt.

Ett tips kan vara innan man beställer nya däck. Fråga däckverkstan med vilket moment hjulbultarna ska dras. Vet dom inte eller vill inte svara skulle ge mig funderingar i alla fall.

Hjul tas även bort vid reparationer av bilar. Händer samma sak efter att bilen har reparerats. Även vid viss service tas hjulen bort vad jag vet.
 
Var ute på rull med husbilen men idag på hemvägen ringer bonusgrabben och är upprörd, han har ett metalliskt ljud som kommer då han släpper på gaspedalen, bad honom åka hem till oss så är vi hemma om 1 timme.

Jag provkörde bilen och trodde det var en bult eller skruv som fastnat i däcket men det försvann vid gaspådrag så då kunde man utesluta det.
Och hur sakta jag än åkte så kom ljudet om jag inte gasade, därför gissade jag på drivknutarna. Men eftersom jag är så värdelös på bilar så gick jag in och googlade och någon skrev om dåligt åtdragna hjulbultar så jag gick ut och kontrollerade hjulbultarna.

Vänster fram var 2 bultar så lösa att jag skruvade ut dom med fingrarna, 2 av 4 bultar. :cry:
På högersidan var alla hjulbultar dåligt åtskruvade, inte så lösa att dom gick att skruva ut med fingrarna.

Drog alla hjulbultar mad muttermaskinen och på bakhjulen satt alla hjulbultar fast.


Jag hävdar att det BARA är slarv från däckverkstäderna, dom hyr ofta in tillfällig personal för den ordinarie personalen har inte en chans att hinna skifta hjulen till alla som vill under vår och höst.

Varför behöver man aldrig efterdra hjulbultarna på nytillverkade bilar, så fort en däckverkstad har bytt hjul så måste man efterdra hjulbultarna någonstans mellan 5-10 mil, KONSTIGT.

Konstigt att vi måste kontrollera om däckverkstäderna har utfört sitt jobb, mitt tips är att inte lita på den tillfälligt inhyrde däckbytaren som i vanliga fall helst spelar tv-spel, efterdra ALLTID hjulbultarna!
På nya bilar efterdras skruvarna innan leverans kund och det är ALLTID bilägarens ansvar att hjulen sitter fast oavsett om däckverkstaden slarvar eller inte. Dra fast hjulen med muttermaskin är nog lite som att be om problem. Din felsökning borde ha börjat med att känna på hjulen istället för att provköra och sedan Googla...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen