Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Det som står i instruktionsboken.Har kollat hjulbultarna och de har alltid varit rätt åtdragna.
Fråga: Vilket moment drar ni bultarna med ??
Står inget i min instruktionsbok ! Anledning till frågan är att när däckfirman bytta däck frågadeDet som står i instruktionsboken.
Frågade en gång en däckfirma om vilket moment de använde. På stålfälgar drar de för "kung och fosterland". För alufälgar är det betydligt viktigare med rätt moment. Drar man för hårt kan fälgen få sprickor vid skruvarna.
Jag har alltid dragit hjulen med 180Nm har funkat för mig. (Ducato med 16 tums fälgar)Står inget i min instruktionsbok ! Anledning till frågan är att när däckfirman bytta däck frågade
jag vilket moment dom dra med, Svaret 200-210 Nm på tyngre husbilar. Tyckte det var rätt mycket.
Detta är intressant ämne. Av flera inlägg framgår att det finns potentiella risker (även livshotande situationer kan uppstå) - så undrar jag om det inte finns någon typ av lag eller regler som ska tillämpas vid däckbyte? T.ex. att däckfirma ska dokumentera hur de genomför byte och vilka rekommendationer de ska ge till kunder efter däckbyte?Förut så hängde en lapp på ratten med uppmaningen att kontrollera bultarna. Då vinterdäcken monterades i höstas så sa dom inget om bultarna. Ingen lapp hängde på ratten heller. Få se nu om det blir någon påminnelse då sommardäcken monteras. Hälsningar Göran
Intressant, inom industrin används kalibrerade momentragare som automatisk dokumenterar all relevant info. Svenska Atlas Copco är stora på sådant. Men troligen är det alldeles för kostbart för gummiverkstäder och dess kunder.Detta är intressant ämne. Av flera inlägg framgår att det finns potentiella risker (även livshotande situationer kan uppstå) - så undrar jag om det inte finns någon typ av lag eller regler som ska tillämpas vid däckbyte? T.ex. att däckfirma ska dokumentera hur de genomför byte och vilka rekommendationer de ska ge till kunder efter däckbyte?
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons