• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Efterdra hjulbultarna 5 mil efter däckbyte!

På nya bilar efterdras skruvarna innan leverans kund och det är ALLTID bilägarens ansvar att hjulen sitter fast oavsett om däckverkstaden slarvar eller inte. Dra fast hjulen med muttermaskin är nog lite som att be om problem. Din felsökning borde ha börjat med att känna på hjulen istället för att provköra och sedan Googla...

OMÖJLIGT för dom 2 nya bilar jag köpte hade rullat ca 1 mil.

Nu skrev jag inte helt utförligt hur undersökningen hade gått till, det första vi gjorde vara att kolla motorfästena och sedan avgasröret, kände efter spik och skruv i däcken samt skakade/ruckade på hjulen och hjulen glappade inte! Sen provkörde jag bilen!
 
Hjulbultarna skall dras med momentnyckel. Särskilt på lättmetallfälgar.


Finns inte en däckfirma som någonsin använder momentnyckel i Sthlm på vanliga personbilar.

Mitt däckrekord i tappat däck var då dom backade ut bilen från däckfirman, höger bakdäck släppte efter 20 meter när däckkillen backade ut bilen ur garaget. Och jag tittade på.
 
Hej. Varje gång man har haft loss ett hjul ska man efter dra extra viktigt på aluminiumfälgar. Dom verkstäder och däckfirmor jag har varit på har talat om att hjulen ska efter dras antingen av mej själv eller så komma förbi så att dom kan göra det på bilden oavsett vilken bil det har varit. Mvh Umebo
 
Har sett att en del verkstäder använder ett speciellt fett till bultarna. Är bultarna infettade så hjälper det inte att använda momentnyckel eftersom fettet pressas ut genom gängorna och glapp kan uppstå. En del kladdar också fett på konan vilket är absolut förbjudet då friktion, som ska hålla bulten, försvinner. Gängorna ska bara var lätt inoljade.
 
Senast ändrad:
Men jag blev misstänkt för vårdslöshet i trafik.
Känns konstigt att jag blir misstänk för vårdslöshet i trafik, jag äger inte ens bilen och det är en proffsverkstad som bytt däcken men det råkade vara jag som körde när däcket släppte.
Den positiva händelsen idag är att jag inte längre är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vi ska få tillbaka bilen ifrån polisen.


Idag fick jag låna en annan firmabil och det första jag gjorde var att ta fram mutterdragaren och kolla om däcken satt fast, mutterdragaren rubbade 3 bultar pyttelite och dom andra rörde sig inte en millimeter. Nu är man nog nojig över lösa hjul för all evig framtid.

Min bonusdotter fick veta att däckkillarna FÅR inte skruva fast hjulen för hårt för då kan man inte ta bort hjulen själv med ett fälgkors utefter vägen. o_O

Låter ni någon annan byta era däck så kontrollera att dom har gjort jobbet ordentligt!
 
Jag har en bra batteridriven mutterknack i husbilen, den har ett auto.läge för hjulmuttrar, har även en smidig elektronisk momentnyckel med mig.
 
Det är nog riktigt att hjulen skall dras med momentnyckel, men jag skulle säga att 90%+ av alla bilar som rullar inte har gjort det.
 
På verkstedet der jeg tidligere jobbet dro vi alltid til med momentnøkkel, hver mekaniker hadde sin egen momentnøkkel.
På en del verksteder blir det på muttertrekkeren brukt momentstaver, dette er bedre enn ingenting.
Min mening er att problemet med løse hjul vil en aldri helt kunne unngå.
Når du demonterer vinterhjulene så har disse i 99,9% av tilfellene en annen felg enn sommerhjulene. Når du ser på hjulbosset/bremseskiven og ser på avtrykket fra vinterfelgen så ser du ett avtrykk med fin sand rundt. Når du så setter på sommerfelgen så har den ikke det samme avtrykket og det vil enkelte steder komme fin sand mellom felgen og hjulbosset/bremseskive. Når du får kjørt noen km så er denne sanden knust og borte og da er felgen løs, da sier folk løse hjulbolter.
Problemet er størst på alu-felger fordi dem svikter ikke noe når du drar til, en stålfelg/plåtfelg kompenserer til en viss grad ved å fjære litt når du drar til.
Tiltrekningsmomentet er satt etter hvor mye boltene tåler, drar du for hardt til så blir bolten svekket for resten av sin levetid.
Derfor anbefaler jeg å alltid ettertrekke hjulbolter etter noen km. kjøring.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen