• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Efterdra hjulbultarna 5 mil efter däckbyte!

Förut så hängde en lapp på ratten med uppmaningen att kontrollera bultarna. Då vinterdäcken monterades i höstas så sa dom inget om bultarna. Ingen lapp hängde på ratten heller. Få se nu om det blir någon påminnelse då sommardäcken monteras. Hälsningar Göran
 
Har kollat hjulbultarna och de har alltid varit rätt åtdragna.
Fråga: Vilket moment drar ni bultarna med ??
Det som står i instruktionsboken.

Frågade en gång en däckfirma om vilket moment de använde. På stålfälgar drar de för "kung och fosterland". För alufälgar är det betydligt viktigare med rätt moment. Drar man för hårt kan fälgen få sprickor vid skruvarna.
 
Jag skaffade nya vinterdäck till personbilen inför vintersäsongen. De byttes på en däckverkstad.
När jag bytte till sommardäck i år testade jag att lossa hjulmuttrarna på bakhjulen med momentnyckeln. Jag rubbade inte muttrarna. De satt på tok för hårt. Risken finns att hjulbultarna sträcks och försvagas. Mutterknackaren fick jobba stenhårt innan muttrarna släppte. Framhjulen satt inte alls lika hårt.

När jag byter däck drar jag åt muttrarna lite halv hårt med mutterknackaren. Sen använder jag en momentnyckel och drar åt med rätt moment, 110Nm. OBS personbil!
Däcken kan även dras åt alldeles för hårt. Det är inte alla däckverkstäder som drar åt med rätt moment.
 
Byter själv både på PB & HB kör med muttermaskin på lägsta läget och drar sen med momentnyckel och brukar efter dra efter ca 10mil. hjälpte en kompis att justera handbromsen, han hade varit och bytt hjul på en verkstad och dom satt något så in i 🤬 fick använda ett rör på dragskaftet för att lossa.
 
En händelse från idag!

Vi lämnar alltid in firmans skåpbilarna för däckbyte hos en välkänd och stor däckfirma.
Däcken byttes den 16April och har använts flitigt sen dess och tjänstgjort som flyttbil under helgerna men idag...

När jag kör ut på motorvägen börjar bilen få ett svagt missljud likt en helikopter, testar i högre fart närmare 100 för att se om ljudet minskar vilket det inte gjorde så jag sänker farten igen och kör in på en SOS-ficka vid motorvägen och känner på båda framhjulen för att känna om hjulet var löst eller om jag hade någonting som gått in i hjulen. På den vänstra sidan ser jag att det finns bultar i alla fall högst upp men jag vill helst inte vara där då lastbilar och personbilar passera strax bakom mig, går över på den högra sidan och försöker skaka däcket men det satt fast lika hårt som på den andra sidan och där såg jag också bultar.

På högra sidan kan jag lägga mig ner och titta under bilen för att se om det är hasplåten eller plasten som det är idag, vibrera och ger missljud, den sitter löst och är lite trasig så jag utgick från att det är den som skapar missljudet, kör ut på motorvägen igen men nu tycker jag ljudet är högre än tidigare och ratten skakar så jag bestämmer mig för att köra av vid nästa avfart, den vägen leder dessutom till vår bilverkstad så jag bestämmer mig för att åka dit. Sänker farten till under 50 på en 70 väg och får genast upp en bil i arselet, strax passerar vi två mötande bilar och efter det kan han köra om och jag sänka farten ytterligare och köra med varningsblinkers.

MEN, bilen dammar rakt ner i asfalten utan att jag först förstår varför, nån sekund senare ser jag att vänster framhjul fortsätter i färdriktningen rakt mot den lilla mötande personbilen, upplever att det gick i ultrarapid innan däcket kör rakt in i hennes front, hon bromsar givetvis men ingen tvärnit, sen kommer nästa personbil och dammar in i hennes bil bakifrån med för hög fart, deras bilar kommer att skrotas.

Hon lämnade platsen med ambulans, det var förmodligen en säkerhetsåtgärd för vi alla tre var uppe och gick i 15 minuter innan räddningstjänsten kom. Det såg så sorgligt ut när hon låg där så jag gick fram och kunde inte hålla tårarna tillbaka och beklagade, hon klappade mig och sa att det var en olycka.

Men jag blev misstänkt för vårdslöshet i trafik.
Känns konstigt att jag blir misstänk för vårdslöshet i trafik, jag äger inte ens bilen och det är en proffsverkstad som bytt däcken men det råkade vara jag som körde när däcket släppte.

Nu när det gått några timmar så har jag kommit fram till att bilföraren som körde in i hennes lilla bil måste kört väldigt nära eller suttit i andra tankar.

Hur som helst en vidrig händelse som jag aldrig vill vara med om igen.
Imorgon ger vi oss ut med husbilen och innan vi ger oss av kommer jag dra åt hjulbultarna med mutterdragaren, det är nämligen samma däckfirma som satt på husbilens fälgarna för 2 veckor sedan.


Idag var det en deppig dag, håller tummarna att det gick bra med henne
 
Brukar alltid byta själv på alla fordon, och använder muttermaskin tillsammans med momentstav. Kontrollerar efter ca 10 mil med momentnyckel. Vanligtvis brukar jag då kunna dra skruvarna en bråkdel av ett varv, så momentstav och momentnyckel stämmer bra överens.

För några veckor sedan lät jag en Vianor-verkstad, med någon dags mellanrum, skifta hjul på båda personbilarna. För säkerhets skull la jag både en lapp med önskat åtdragningsmoment och en passande momentstav väl synliga i bilen.

När jag efter ca 10 mil kontrollerade de båda bilarna med momentnyckel blev resultatet följande:

Bil 1: Samtliga 20 skruvar gick att dra mellan 1/2 och 3/4 varv.
Bil 2: Inte någon av de 20 skruvarna gick att rubba.

När det till hösten blir dags att skifta till vinterhjul igen, kommer jag att göra jobbet själv...

Pålle
 
Det som står i instruktionsboken.

Frågade en gång en däckfirma om vilket moment de använde. På stålfälgar drar de för "kung och fosterland". För alufälgar är det betydligt viktigare med rätt moment. Drar man för hårt kan fälgen få sprickor vid skruvarna.
Står inget i min instruktionsbok ! Anledning till frågan är att när däckfirman bytta däck frågade
jag vilket moment dom dra med, Svaret 200-210 Nm på tyngre husbilar. Tyckte det var rätt mycket.
 
Förr använde man bara fälgkors och ren muskelkraft och det var oftast plåtfälgar som satt på bilarna.
Det var bra att dra, allt man orkade…🥵

Numera använder jag alltid momentnyckel
och drar åt runt 17-18 kg på mina hjul.
Tar med mig verktyget i bilen och efterdrar vid tillfälle. Oftast räcker det som ren kontroll, men det händer faktiskt, att man märker, att någon enstaka bult går att dra liite till…
 
Jag har alltid kört med muttersmack på lägsta läget tills jag får tiotalet år sedan skaffade moment stavar.
Men jag har aldrig behövt efterdra när jag bytt själv.
Har dock tappat och nästan tappat däck vid två tillfällen när det blivit bytt på verkstad.
Första gången var på husvagnen och det var tur i oturen att det var boggi (slet bara sönder lite av innerskärmen).

Andra gången var på nya bilen som jag har nu.
När bilen gått något hundratal mil (efter någon vecka) tyckte jag att den ålade lite på motorvägen.
Stannade då och kände på hjulmuttrarna (hade bara en polygrip med) och två av bultarna på framhjulen gick att snurra med fingrarna.
Dessutom saknades sammanlagt tre bultar....

Återförsäljaren fick sina varma fiskar.....
 
Har haft några mindre åkerier och dessvärre vid ett tillfälle tappat båda hjulen av ett tvillingmontage på släpets sista boggieaxel.
Däcken for rakt ut i naturen på höger sida och återfanns aldrig mer... Själv märkte jag just ingenting, än att en bilist
som låg bakom mig frenetiskt började blinka med helljuset. Det var en polisman på väg till sitt jobb..., nedrans skämmigt.

På den tiden var man ju särskilt mån om sin yrkesstolthet och det var inte lätt att stå där och skrapa förläget med foten
i gruset och få en massa förmaningar på halsen. Men det räckte med den stukade självkänslan, det blev ingen mer eftergift.

Jag hade också tur i oturen, att inget allvarligt hände och att det nu nakna hjulnavet hängde fritt med ett par dm tillgodo över marken.
Kunde köra till närmaste verkstad i Örebro och få nya hjulbultar och köpa mig en helt ny uppsättning med kompletta hjul.
Så var årets förmodade förtjänst* nästintill raderad pga en till synes helt "onödig" reparation.

*) Det var den luttrade åkaren, som plötsligt vunnit högsta vinsten på penninglotteriet och nu blev interjuvad av reportern.
Vad ska du göra med hela den här stora vinsten? - Tja, svarade åkar`n, jag ska fortsätta med åkeriet, ...så länge pengarna räcker.

Men nu många år senare, så är jag väldigt tacksam och ödmjuk inför det faktum, att jag klarade mig undan med blotta förskräckelsen.
Det kunde gått hur illa som helst...

Det här hände i slutet på 70-talet, så händelsen är preskriberad. Tyvärr var det inte ovanligt, att kollegor som körde
på Norrland tappade något hjul emellanåt. Jag misstänker, att problemet var, att hjulbultarna drogs för hårt på gummiverkstan
med slagmaskiner och näst intill bristningsgränsen. Sedan drog man själv norrut till smällkalla vintern med runt 25-30 grader minus
och om hjulbultarna och fälgen inte utvidgas likvärdigt av den värme som uppstår naturligt vid körning / parkering i sträng kyla,
så måste det ju påverka att åtdragningsmomentet (eventuellt och i olyckliga fall) ökar över bristningsgränsen...
Därmed kanske hjulbultarna med tiden utmattas i materialet tills de till slut brister...?
Det är iallafall min teori till, att precis alla hjulbultar i mitt fall synbart hade klippts tvärt av alldeles invid bromstrumman.

Har också några gånger varit ute för liknade symtom som Chippen (lider med dig...), för att något hjul börjat vobbla
och skapa obalans, utan att något egentligen direkt syns med blotta ögat eller glappat märkbart.
Jag haft tur i oturen och inte råkat ut för att något mer hjul lossnat helt och flugit till skogs... utan det räckt med att efterdra dom.

Kanske därför (vis av skadan) som jag brukar se till, att det alltid finns rätt hylsa och lämpligt verktyg med i bilen,
särskilt på långresor och speciellt efter det, att jag skiftat hjul. Även om jag gjort bytet själv och definitivt ifall någon verkstad gjort det...
Det är så lätt i dagens jobbstress, att något går fel och man glömmer det där sista momentet på något hjul.
"Själv, är alltid bäste dräng" ;)
 
Senast ändrad:
Förut så hängde en lapp på ratten med uppmaningen att kontrollera bultarna. Då vinterdäcken monterades i höstas så sa dom inget om bultarna. Ingen lapp hängde på ratten heller. Få se nu om det blir någon påminnelse då sommardäcken monteras. Hälsningar Göran
Detta är intressant ämne. Av flera inlägg framgår att det finns potentiella risker (även livshotande situationer kan uppstå) - så undrar jag om det inte finns någon typ av lag eller regler som ska tillämpas vid däckbyte? T.ex. att däckfirma ska dokumentera hur de genomför byte och vilka rekommendationer de ska ge till kunder efter däckbyte?
 
Detta är intressant ämne. Av flera inlägg framgår att det finns potentiella risker (även livshotande situationer kan uppstå) - så undrar jag om det inte finns någon typ av lag eller regler som ska tillämpas vid däckbyte? T.ex. att däckfirma ska dokumentera hur de genomför byte och vilka rekommendationer de ska ge till kunder efter däckbyte?
Intressant, inom industrin används kalibrerade momentragare som automatisk dokumenterar all relevant info. Svenska Atlas Copco är stora på sådant. Men troligen är det alldeles för kostbart för gummiverkstäder och dess kunder.
Själv skulle jag bli förvånad om de kan visa ett aktuellt kalibreringsprotokoll på den momentnyckel/momentstav de använder om de nu över huvud taget använder den typen av utrustning. Betänk vad vi konsumenter är intresserade av att betala för skifte, rengöring och däckshotell. Såg nyss en annons där Meca erbjuder hotell från 300 kr. Enda chansen är nog via lagkrav från EU, men på kontinenten skiftar man ju inte hjul mer än när däcken byts. Det var ju därför som tpms blev ett krav.

Hälsningar
Peter
 
På kontinenten skiftar man endast hjul ( däck ? ) mer än när däcken byts?
Så är det kanske! Eller så är det inte alls så!
Jag förmodar att kontinenten står för söder om Sverige?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen