• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blir dieseln valfläsk under valåret?

291525B5-4B34-4AB9-B220-E10180D19739.jpeg
Bild: Claudio Bresciani/TT

Såg en mycket allvarlig Ebba Busch på TV’n häromdagen, som med fast blick, bekymrad min och klar röst sa, — Sänk dieselpriset med 3 kronor, det är en fullkomligt ohållbar situation!
Det skulle enligt KD innebära att priset för en vanlig tankning sänktes med 200 kronor.

Visst har hon orsak till både rynkorna i pannan och sitt påstående. Bensin- och dieselpriserna slår rekord. På ett år har dieselpriset stigit med 6,30 kronor per liter.

Efter den stora höjningen av dieselpriset på 1,20 kronor vid nyår har vi redan sett flera nya höjningar. Häromdagen dagen höjdes priset på diesel till en nya rekordnivå. En liter diesel kostar nu 21,32 kronor.

Orsaken till de höga priserna är som bekant, dels stigande världsmarknadspriser på olja, dels stigande priser på biodrivmedel som i allt större utsträckning blandas i de svenska drivmedel.

På ett år har en liter diesel blivit 6,30 kronor dyrare per liter. Det innebär att den som kör 1000 mil om året på diesel fått en kostnadsökning med drygt 6000 kronor på ett år. Att fylla tanken på en husbil är i år över 500 kronor dyrare jämfört med januari 2021.

Tyvärr måste vi som kör på diesel sannolikt räkna med ännu högre priser. Världsmarkandspriset på råolja är det högsta på flera år, 90 dollar per fat. Flera experter spår dessutom att priserna snart når 100 dollar per fat.

Dessutom ökar priserna på de biodrivmedel som Sverige enligt lagen om reduktionsplikt ska blanda in i diesel och bensin. För diesel är reduktionsplikten nu 30,5%.

En liten lindring kan dock komma i maj, då skatten på diesel sänks med 50 öre, enligt en proposition regeringen lade fram i veckan.

Vid nyår kommer reduktionsplikten att ökas igen. Då får vi räkna med en ny höjning på över en krona litern för dieseln och cirka 40 öre för bensinen.

Ja och på toppen av det så är det valår och vi kommer nog att få se flera opportunistiska inslag i debatten om drivmedelspriserna, senast idag läste jag centerpartistiska kommunalpolitiker i Västerbotten som gick emot partiledningen i frågan.

Tommy
 

Bilagor

  • 42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    253,9 KB · Visningar: 115
Senast ändrad:
Valfläsk eller inte, det kanske är dags att vi husbilsåkare får tummen ur och gör som fransmännen, och åka och tömma våra toakasetter på trappan till regeringskansliet, så dom förstår att dessa galenskaper med ideliga skattehöjningar är totalt vansinnigt.
 
Nej! Valfläsk det tror jag inte!
Men jag tror att i stort sett alla partierna, möjligtvis kanske typ ett undantag....kommer att placera sina valstugor utanför Preem..Statoil ( finns det) Jet ( finns det) Ingo....

O så finns det en stor reklamskylt där det står....
Besök vår valstuga för information om vårt partiprogram. Vi bjuder på full tank samt glass o ballonger.

Skylten togs fram i samarbete med Svea finans, Apoteket på nätet samt slå vad 347.
 
Håller inte med om valfjäsk. Men accepterar ju att andra så kan tycka.
Priset påverka för mycket i hela samhället.
Jordbruk, djurhållning, kollektivtrafik, byggnation av hus och infrastruktur, matpriser som kommer skena.
För mig inget valfjäsk utan bara en klarsynthet hur det drabbar inte bara privatbilismen.
Inflationen är hög, men vad landar den på om man skulle räkna bort el och bränslehöjningarna?

För även om det råkar vara valår, måste det vara tillåtet att bedriva politik som kan upplevas som bra eller dålig för allt vad det nu är som bestäms på ett år.
 
Senast ändrad:
Man säger att prisökningen på diesel under 2021 varit 6,32 kr/l! D.v.s. en ökning med 42%.

Kollade just vad ökningen varit i Spanien under samma period och det visar sig att dieseln ökat med 27%, medan bensinen stannade vid +25%.

Stora ökningar även här, om än inte lika stora som i Sverige. Protesterna här är dock mera högljudda än i Sverige och rent konkret ser man att s.k. obemanade lågprismackar etablerar sig i ”varje by”. En relativt ny företeelse som nu tagit riktig fart det senaste året.

7FEFB19E-BAA4-485F-ACEF-A1D310E82128.jpeg

Tommy
 
Dieselprisene har blitt høye i Norge også, men de varierer veldig fra dag til dag og sted til sted. De fleste har registrert seg hos trumf så de har en rabatt på 35-40 øre på pumpepris hos de store etablerte selskapene og hos alle matbutikkene i norgesgruppen, men så finnes det noen mindre selskaper hvor du kan få noe rabatt med egne avtaler. I går kveld var dieselprisen ca. 20,19 circle k (tidligere statoil) på Kopstad E18/Horten og 18,19 på Shell skollenborg/Kongsberg. I dag var prisen 17,19 på Uno-X Notodden, billigkjede.
 
Som vanligt skall vi svenskar vara bäst i klassen. Det har regeringen bestämt utan att ha folkets godkännande. Införa en reduktionsplikt på 30,5% på förnybara tillsatser som det är stor brist på är huvudlöst. EU rekommenderar (minst) 14% och det är väl där de flesta länder lägger sig.
Med en förhållandevis liten befolkning men med stora avstånd kommer väl glesbygden att avfolkas ännu mer.
Tyvärr finns inget konsekvenstänkande hos de politikerbroilers som styr (och har varit med om att styra).
 
Som vanligt skall vi svenskar vara bäst i klassen. Det har regeringen bestämt utan att ha folkets godkännande. Införa en reduktionsplikt på 30,5% på förnybara tillsatser som det är stor brist på är huvudlöst. EU rekommenderar (minst) 14% och det är väl där de flesta länder lägger sig.
Med en förhållandevis liten befolkning men med stora avstånd kommer väl glesbygden att avfolkas ännu mer.
Tyvärr finns inget konsekvenstänkande hos de politikerbroilers som styr (och har varit med om att styra).
Njaaaa…. Folkets godkännande? Är det inte utfallet av valet vi hade 2018. Hur skall det gå till att folkets godkännande ligger till grund för alla beslut.
Och detta kom ju inte som en överraskning utan har väl varit känt länge.
Däremot är jag kritisk till att det gått så långt innan någon i opinionen vaknat och markerat.
 
StefanN #2 men egentligen är mitt svar här ännu mera riktat till alla medlemmar här. Så inget personligt emot Stefan... men Stefan? Vart har du så bråttom? Lyssna nu! Det är mycket viktigt att man stannar upp emellanåt och funderar vart du är på väg någonstans!
Stefan, du har hört det förr.
Att tömma toakasetter på trappan vid regeringskansliet eller kanske på trappan vid kommunhuset i kommuner som inte ordnat ställplatser som är " bra" !
Är detta överhuvudtaget en bra idé?
Jag läste just igenom..Marknadsplan för iHusbil... man hittar den under medlemsdemokrati...information.
Jättebra skrivit. Läs gärna avsnittet 2 Syfte och mål. ihusbil ska bli den naturliga partnern för myndigheter att vända sig till. Bra.
Uppnår man detta genom att hälla sin skit på deras trappa?
Jag läste just Presentation iHusbil.
Den hittar man under Hem presentation.
Där berättar initiativtagarna till iHusbil lite om sig själva samt vad de vill uppnå med iHusbil. Jättebra! Jag stöttar allt. T ex vill man bli en talesman för oss som har husbilen som vårt fritidsintresse. Man vill driva dessa frågor både ute i kommunerna på riksplanet osv.
T ex Robert sammanfattar väldigt bra,
att försöka skapa en mer positiv attityd från kommunledningarnas sida...osv.
Bli en tongivande remissinstans..osv.
Blir man detta genom att tömma toakasetter på trappor?
Läs igenom presentation iHusbil.
Uppnår man marknadsplanen genom att kalla de som man ska " samarbeta " med för politikerbroilers eller att påstå att de inte vill jobba?
Mitt råd är, se till att vara seriösa och hålla kvalitet. Töm toakasetter där detta är tillåtet och lagligt.
Ps jag skulle också uppskatta lägre pris på bensin.
 
Ingen fara, tar aldrig sådant personligt! Beskrivningen är nog mera en beskrivning på iaf min frustration över detta vansinne som pågår och som får förödande konsekvenser för många. Och det blir nog svårt med "samarbete" när våra folkvalda försöker skriva oss på näsan och ta beslut utan något konsekvens tänk öht.
 
Svar mest till Stefan... Det är kanske så att de folkvalda skulle behöva ha...en sån mamma som din! Som säger: stanna upp emellanåt och fundera på vart är du på väg någonstans?
 
Senast ändrad:
Det blir knepigt när man ska börja prata politik i ett sånt här forum och särskilt partipolitik som nu. Det är nog inte alla som känner sig bekväma med det. Det sagt så är dieselpriset högt och som nån beskrev så är råoljepriset stigande. Det lär ingen svensk politiker kunna göra ett enda dyft åt. Att valet närmar sig kan man ju se när tex KDs partiledare öser på med mer och fler skattesänkningar ju sämre opinionsundersökningarna är och 4%-spärren närmar sig. Däremot är det hittills rätt tyst från det parti som i så fall kanske skulle få statsministerposten. En slump? Nja, troligen inte. I racet mot att försöka få över några marginalväljare deltar förstås partierna som hänger på gärdesgården, för dem är det livsviktigt och de stora, så gott det går utan att förlora alltför mycket trovärdighet.
Så en del justeringar neråt i priset på diesel är nog att vänta framöver.
Vad de egentligen tycker och faktiskt tänker förändra får vi knappast veta före valet, det brukar först ge sig när budgeten är klar. Och då är valet överståndet.

Det kommer hur som helst att bli en rätt trist läsning på forumet om en massa tid och kraft ska ägnas åt att få läsa det ena utfallet efter det andra mot politiska partier här. Det borde väl kunna föras fram på annat håll.
Som sagt att dieselpriset är högt och folk är förbannade på det torde knappast ha undgått nån politiker.
Ska vi göra nåt vettigt för hb-världen är det väl att föra fram hur bonus-malus slår, även om det är en mycket liten del av husbilarna i Sverige som hittills drabbats. Troligen kommer mycket få politiker att engagera sig i att sänka dieselpriset just för att husbilsägare inte är nöjda. Det är nog helt andra grupper som möjligen kan påverka i just den här frågan.
 
Det som orsakade största skuttet i dieselpriset runt nyår var väl den ökade "reduktionsplikten" till 30,5% inblandning av förnyelsebara bränslen som nästan alla partier, inkl KD, röstade för. Att råoljepriset också ökat gav det en extra skjuts..
 
Det som orsakade största skuttet i dieselpriset runt nyår var väl den ökade "reduktionsplikten" till 30,5% inblandning av förnyelsebara bränslen som nästan alla partier, inkl KD, röstade för. Att råoljepriset också ökat gav det en extra skjuts..
Är väl bra om man, som KD, inser sitt misstag, lär sig, och försöker rätta till det.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är svårt att ha full koll på turerna, men jag tror att det är denna sidan, med flera olika omröstningar inom området som varit.

Vissa partier har varit för allt och andra har varit för vissa delar.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen