• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blir dieseln valfläsk under valåret?

291525B5-4B34-4AB9-B220-E10180D19739.jpeg
Bild: Claudio Bresciani/TT

Såg en mycket allvarlig Ebba Busch på TV’n häromdagen, som med fast blick, bekymrad min och klar röst sa, — Sänk dieselpriset med 3 kronor, det är en fullkomligt ohållbar situation!
Det skulle enligt KD innebära att priset för en vanlig tankning sänktes med 200 kronor.

Visst har hon orsak till både rynkorna i pannan och sitt påstående. Bensin- och dieselpriserna slår rekord. På ett år har dieselpriset stigit med 6,30 kronor per liter.

Efter den stora höjningen av dieselpriset på 1,20 kronor vid nyår har vi redan sett flera nya höjningar. Häromdagen dagen höjdes priset på diesel till en nya rekordnivå. En liter diesel kostar nu 21,32 kronor.

Orsaken till de höga priserna är som bekant, dels stigande världsmarknadspriser på olja, dels stigande priser på biodrivmedel som i allt större utsträckning blandas i de svenska drivmedel.

På ett år har en liter diesel blivit 6,30 kronor dyrare per liter. Det innebär att den som kör 1000 mil om året på diesel fått en kostnadsökning med drygt 6000 kronor på ett år. Att fylla tanken på en husbil är i år över 500 kronor dyrare jämfört med januari 2021.

Tyvärr måste vi som kör på diesel sannolikt räkna med ännu högre priser. Världsmarkandspriset på råolja är det högsta på flera år, 90 dollar per fat. Flera experter spår dessutom att priserna snart når 100 dollar per fat.

Dessutom ökar priserna på de biodrivmedel som Sverige enligt lagen om reduktionsplikt ska blanda in i diesel och bensin. För diesel är reduktionsplikten nu 30,5%.

En liten lindring kan dock komma i maj, då skatten på diesel sänks med 50 öre, enligt en proposition regeringen lade fram i veckan.

Vid nyår kommer reduktionsplikten att ökas igen. Då får vi räkna med en ny höjning på över en krona litern för dieseln och cirka 40 öre för bensinen.

Ja och på toppen av det så är det valår och vi kommer nog att få se flera opportunistiska inslag i debatten om drivmedelspriserna, senast idag läste jag centerpartistiska kommunalpolitiker i Västerbotten som gick emot partiledningen i frågan.

Tommy

Bilagor

• 42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    253,9 KB · Visningar: 115
Senast ändrad:
Apropå om dieseln blir valfläsk i år? Då är det nog bäst att dom även saltar valfläsket rejält, för dieseln har nu gått upp ytterligare :rolleyes:
Du kommer säkert att få se många partiledare vid nån mack på landsbygden under tiden fram till valet. Det är ju en lågt hängande frukt att ladda på med en eller annan krona i skatteminskning, eftersom realistiskt sätt, när det kommer från småpartierna som riskerar att åk ut ur riksdagen, ingen av de som beslutar tänker bry sig värst mycket. Cyniskt? Jodå.

Om några år är vi förmodligen uppe i 30 kr per liter.

Vilket kommer att innebära att alla varor kommer att bli dyrare, eftersom allt transporteras med lastbilar.

Vad vi konsumenter kan göra är att ta rätt valsedel i september.
Hade det, i valet, endast handlat om priset på diesel och inget annat, ja då hade det väl varit rätt enkelt. Nu är det ju inte så, utan det finns en del andra frågor som måste lösas, enligt vad folk tycker i de undersökningar som gjorts och görs. För många är nog dieselpriset viktigt, men hittills har det inte varit så viktigt. Energifrågorna i stort ligger först på 7:e plats enligt Novus undersökningar. Överlägset först hittar vi sjukvården.

Du kommer säkert att få se många partiledare vid nån mack på landsbygden under tiden fram till valet. Det är ju en lågt hängande frukt att ladda på med en eller annan krona i skatteminskning, eftersom realistiskt sätt, när det kommer från småpartierna som riskerar att åk ut ur riksdagen, ingen av de som beslutar tänker bry sig värst mycket. Cyniskt? Jodå.
Småpartier!? Är det inte ett sådant inblandat i framtagandet av dessa regler och bestämmelser?
Och ser vi dom vid en mack är det inte för att sänka priset, gissar jag.

Hade det, i valet, endast handlat om priset på diesel och inget annat, ja då hade det väl varit rätt enkelt. Nu är det ju inte så, utan det finns en del andra frågor som måste lösas, enligt vad folk tycker i de undersökningar som gjorts och görs. För många är nog dieselpriset viktigt, men hittills har det inte varit så viktigt. Energifrågorna i stort ligger först på 7:e plats enligt Novus undersökningar. Överlägset först hittar vi sjukvården.
Som gjordes 3-9 december, mitt i värsta julstöket, som har förmågan att få ett tunnelseende med skinka, aladåb, sill, lax, paté o pastej…
Efter det tog både diskussion och prisökningar fart.
En undersökning idag skulle mycket väl kunna få ett par förändringar gissar jag.

Som gjordes 3-9 december, mitt i värsta julstöket, som har förmågan att få ett tunnelseende med skinka, aladåb, sill, lax, paté o pastej…
Efter det tog både diskussion och prisökningar fart.
En undersökning idag skulle mycket väl kunna få ett par förändringar gissar jag.
Jovisst gjordes den då och det var vad folk svarade. Problemet för en del är att svaren kanske inte var väntade. Sen vet nog ingen hur nästa undersökning kommer att se ut. Det påverkas förstås också av hur debatten går bland partierna. Hittills brukar det mycket sällan dyka upp nån fråga som slår ut sjukvården. Vi får väl se.

Senast ändrad:
Småpartier!? Är det inte ett sådant inblandat i framtagandet av dessa regler och bestämmelser?
Och ser vi dom vid en mack är det inte för att sänka priset, gissar jag.
Det var nån som förklarade tidigare att i princip samtliga partier röstade för de regler som styr nuvarande prisökning.
Att vi redan sett några vid macken där de gör div utspel beror väl på att de tror att folk lättare går på vad de säger då. Så det är ju lite märkligt att först rösta för ett förslag som man väl borde förstå kommer att höja priserna och sen strax därefter vilja sänka skatten med tre kronor. Förstår inte partiledare vad man beslutat och konsekvenserna av det? Eller är det möjligen populism vi ser? Det kan man fråga sig. Men konstigt är det i min värld. Nu tog jag exemplet med trekronorspartiet för att det är tydligt, men det gäller fler partier.

Ack Gösta.... ett "litet krig" i Ukraina och ett stort på Taiwan.... då kostar dieselm 30 kr redan i mars!
Konflikten mellan Kina och Taiwan/ Har aldrig lösts.. det nämns väldigt lite om den i Sverige...men den är potentiellt mycket farlig !

Ack Gösta... jag googlade lite..trafikverket har gjort lite beräkningar som landar på 50 kr litern år 2030.
Nu är det ju bara beräkningar utifrån olika ingångsvärden.
Finns att läsa på Teknikens värld googla..sen 50 kr 2030.
Som sagt bara lite beräkningar...

Det var nån som förklarade tidigare att i princip samtliga partier röstade för de regler som styr nuvarande prisökning.
Att vi redan sett några vid macken där de gör div utspel beror väl på att de tror att folk lättare går på vad de säger då. Så det är ju lite märkligt att först rösta för ett förslag som man väl borde förstå kommer att höja priserna och sen strax därefter vilja sänka skatten med tre kronor. Förstår inte partiledare vad man beslutat och konsekvenserna av det? Eller är det möjligen populism vi ser? Det kan man fråga sig. Men konstigt är det i min värld. Nu tog jag exemplet med trekronorspartiet för att det är tydligt, men det gäller fler partier.

Konsekvensanalys är inte de politiska partiernas bästa gren.

De vill göra många utspel så att de kommer i massmedias bevakning.

Först utspel - reaktioner från massmedia - sen gör de en ändring så kommer de ut igen i massmedia. Det är PK.

Konsekvensanalys är inte människans bästa gren. Men då får man ju lära något av det. Lära sig av sina misstag. Någon kanske gör det men andra gör det inte.
Man kan alltid också lära av andras misstag. Man behöver ju inte upprepa andras dumheter.

Konsekvensanalys är inte de politiska partiernas bästa gren.

De vill göra många utspel så att de kommer i massmedias bevakning.

Först utspel - reaktioner från massmedia - sen gör de en ändring så kommer de ut igen i massmedia. Det är PK.
Det där med att komma med i media gäller förstås särskilt vissa partier, nämligen de som har opinionskurvor som ligger under eller nära 4%-spärren. Då är man tydligen beredda att påstå precis vad som helst. Nån som såg slutet av svt-programmet där liberalernas partiledare intervjuades? Närmare offentlig harakiri är väl svårt att komma.

Politik är en förtroendebransch och det blir ju fullständigt absurt när politiker kan snurra 360 grader i sina grundläggande åsikter och inte låtsas om att de ändrat dig. Skillnaden är förstås om de har en rimlig förklaring baserad hur verkligheten förändrats. Nu ser vi hur desperationen sprider sig hos vissa och de partierna verkar kunna hoppa på vilket tåg som helst, fullständigt omedvetna om slutdestinationen. Dessutom verkar de tro att väljare varken har minne eller kunskap. Den strategin kommer förhoppningsvis inte att lyckas. Jo, jag gillar partier som man vet var man har både till höger och vänster. Förtroende är vad det handlar om.

Kristian vad vill du komma med dina mästrande inlägg, tror vi alla vet var du står, men det kan finnas andra som inte delar dina åsikter.

Du skrev själv i ditt inlägg #12, ”Det blir knepigt när man ska börja prata politik i ett sånt här forum och särskilt partipolitik som nu. Det är nog inte alla som känner sig bekväma med det.”

Konstaterar att det är framförallt inlägg från dig som handlar om politik.

Tommy

Kristian vad vill du komma med dina mästrande inlägg, tror vi alla vet var du står, men det kan finnas andra som inte delar dina åsikter.

Du skrev själv i ditt inlägg #12, ”Det blir knepigt när man ska börja prata politik i ett sånt här forum och särskilt partipolitik som nu. Det är nog inte alla som känner sig bekväma med det.”

Konstaterar att det är framförallt inlägg från dig som handlar om politik.

Tommy
Tycker du det är mästrande? Det var förstås inte meningen. Tyckte att jag skrev mer om politiker än politik. Men visst jag gav exempel men tyckte jag var tydlig med att det finns i många partier. Och det är väl klart att det kanske finns de som inte gillar det jag skrev men som sagt det var ett försök att diskutera varför partier snurrar i åsikter. Men det gick tydligen inte hem.

Visserligen är det oftast svårt att undvika att man kommer in på politiken eftersom den styr så mycket av våra liv. Politik är också ett ämne som kan väcka känslor och osämja. Tycker att vi ska i möjligaste mån försöka undvika politiska ställningstagande i våra diskussioner.

Ja där är vi helt överens. Bort med partipolitiken .... ersätt den med trådar som leder nånstans! Lär av andras misstag. Skapa en klubb där alla trivs!
Hur gör man det samtidigt som olika åsikter måste komma fram. Diskutera den frågan..

Nejdå Kristian...att komma med i media.. det vill säkert alla partier. Men det gäller att veta vad man vill få fram då " man kommer med i media " .
Vad vill iHusbil få fram den dagen man kommer med i media?
Påbörja den diskussionen, starta den tråden.

Problemet är väl när det börjar handla om en pytteliten del av det stora hela.
Som det här med reduceringsplikt o skatt på diesel. Valfjäsk och någon krona för oss vid pumpen.
Men är det så lätt?
Hela samhället påverkas av reduceringsplikten.
Försvarets budget, polisens budget, kollektivtrafik, färdtjänst är några samhällestjänster som drabbas. Företagande som mjölk, kött, spannmålsbönder. Transporter av mjölk o djur, och en massa mer.
Att tala om valfjäsk eller cyniskt för att privatbilismen får ta del av det samtidigt. Det köper inte jag, men jag kan ha fel, en av dom få saker jag är riktigt riktigt bra på.

Däremot håller jag med om valfjäsk från ett ”miljövännsparti” som nu plötsligt också vill göra det billigare att köra bil, men vill avvakta med vad dom tycker tills fler sagt vad dom vill…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen