• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blir dieseln valfläsk under valåret?

291525B5-4B34-4AB9-B220-E10180D19739.jpeg
Bild: Claudio Bresciani/TT

Såg en mycket allvarlig Ebba Busch på TV’n häromdagen, som med fast blick, bekymrad min och klar röst sa, — Sänk dieselpriset med 3 kronor, det är en fullkomligt ohållbar situation!
Det skulle enligt KD innebära att priset för en vanlig tankning sänktes med 200 kronor.

Visst har hon orsak till både rynkorna i pannan och sitt påstående. Bensin- och dieselpriserna slår rekord. På ett år har dieselpriset stigit med 6,30 kronor per liter.

Efter den stora höjningen av dieselpriset på 1,20 kronor vid nyår har vi redan sett flera nya höjningar. Häromdagen dagen höjdes priset på diesel till en nya rekordnivå. En liter diesel kostar nu 21,32 kronor.

Orsaken till de höga priserna är som bekant, dels stigande världsmarknadspriser på olja, dels stigande priser på biodrivmedel som i allt större utsträckning blandas i de svenska drivmedel.

På ett år har en liter diesel blivit 6,30 kronor dyrare per liter. Det innebär att den som kör 1000 mil om året på diesel fått en kostnadsökning med drygt 6000 kronor på ett år. Att fylla tanken på en husbil är i år över 500 kronor dyrare jämfört med januari 2021.

Tyvärr måste vi som kör på diesel sannolikt räkna med ännu högre priser. Världsmarkandspriset på råolja är det högsta på flera år, 90 dollar per fat. Flera experter spår dessutom att priserna snart når 100 dollar per fat.

Dessutom ökar priserna på de biodrivmedel som Sverige enligt lagen om reduktionsplikt ska blanda in i diesel och bensin. För diesel är reduktionsplikten nu 30,5%.

En liten lindring kan dock komma i maj, då skatten på diesel sänks med 50 öre, enligt en proposition regeringen lade fram i veckan.

Vid nyår kommer reduktionsplikten att ökas igen. Då får vi räkna med en ny höjning på över en krona litern för dieseln och cirka 40 öre för bensinen.

Ja och på toppen av det så är det valår och vi kommer nog att få se flera opportunistiska inslag i debatten om drivmedelspriserna, senast idag läste jag centerpartistiska kommunalpolitiker i Västerbotten som gick emot partiledningen i frågan.

Tommy

Bilagor

• 42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    253,9 KB · Visningar: 115
Senast ändrad:

Frågan är då? Hur mycket mindre betalar jag när jag tankar? Själv är jag mest intresserad av bensinpriset.
Det kan ingen svara på, men du kommer att betala mindre skatt, samt köpa mindre biobränsle som är dyrare än diesel. Etanolen i bensin är iofs subventionerad så där kan det knappast bli någon större summa.
Sen vet ingen vad som händer med den svenska skräpvalutan samt oljepriset, nästa år.
Sverige sänker biobränsleinblandningen i diesel nästa år från 30,5% till 6%
Tyskland sänker nästa år sin biobränsleinblandning från dagens 8% till 2,3%
Den som lever då får se vad det gör i kronor och ören ;)

Nu tänkte jag i första hand på bensinpriset..(och sänkningen som meddelades idag,) . Det verkar som att av de 1.64 kronorna blir sänkningen vid bensinpumpen ungefär 60 öre...inte illa räknat. Inre illa uträknat.
Och så klart inte något valfläsk.
Det var ju det som var frågan i den här tråden.

Nu tänkte jag i första hand på bensinpriset..(och sänkningen som meddelades idag,) . Det verkar som att av de 1.64 kronorna blir sänkningen vid bensinpumpen ungefär 60 öre...inte illa räknat. Inre illa uträknat.
Och så klart inte något valfläsk.
Det var ju det som var frågan i den här tråden.

Trådens titel är:
Blir dieseln valfläsk under valåret?

Jag behöver kanske också opereras för grå starr! Lär finnas ett bra ställe i Jönköping.
All inclusive!

Ps...Peter K... jag satt och googlade... vad ska man annars göra?
Intressant det här med Tyskland och inblandning i diesel... vet du vem som är miljöminister i Tyskland?

Jag behöver kanske också opereras för grå starr! Lär finnas ett bra ställe i Jönköping.
All inclusive!

Ps...Peter K... jag satt och googlade... vad ska man annars göra?
Intressant det här med Tyskland och inblandning i diesel... vet du vem som är miljöminister i Tyskland?
Nej, det vet jag inte, har generellt svårt för namn, kan inte ens namnet på den svenska miljöministern.
Däremot är jag en hejare på att komma ihåg siffror och priser, alltså onödigt vetande :rolleyes:

Nejdå, siffror och priser är inte onödigt vetande... enbart ett namn är ju inte jätteviktigt att komma ihåg om det inte är kopplat till något annat.
Ytterligare googlande har gett följande, intressanta, i Tyskland, som du hänvisar till, kommer miljöministern från deras " miljöparti " så hon kommer att aktivt delta i att sänka biobränsleinblandningen , kanske ända ner till 0!
Det är intressant att se hur olika partier kan prioritera !
Uppdatering från Google... om vi håller oss till skattesänkningen på diesel som meddelades igår på 43 öre, så tycks det vid pumpen bli en skattehöjning på 15 öre, beroende på en årlig indexering!
Friskrivning, allt hämtat från google, jag kan ha totalt missuppfattat, eller så är det kanske begynnande starr? Jag tänker konsultera experten på starr från Finspång... o fråga vad han tror?

Vad jag känner till så jobbar dagens styrande med att få bort lagen om indexreglering som Miljöpartiet fick igenom. Man får väl hålla tummarna.

Så här googlade jag fram....
Dieselpriset sänk med 43 öre och den årliga indexeringen begränsas till EU s miniminivå.
Den sammanlagda effekten blir en skattehöjning på 15 öre litern vid pump.

Verkar inte helt stämma med ditt # 67 !
Tycks ju komma från EU? Eller så är det någon lag som införts som kommer från EU? När infördes den? Svårt att googla på? Jag vet inte riktigt vilka ord jag ska söka på.

Det enda som politiker kan påverka är ju skatten och hur mycket den kan sänkas. Vad priset vid pump blir finns det väl ingen som tror att en politiker har en susning om?

Hade de kunnat förutspå världsmarknads utvecklingen så bra, hade de nog sysslat med just det och inte politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen