• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Blir dieseln valfläsk under valåret?

291525B5-4B34-4AB9-B220-E10180D19739.jpeg
Bild: Claudio Bresciani/TT

Såg en mycket allvarlig Ebba Busch på TV’n häromdagen, som med fast blick, bekymrad min och klar röst sa, — Sänk dieselpriset med 3 kronor, det är en fullkomligt ohållbar situation!
Det skulle enligt KD innebära att priset för en vanlig tankning sänktes med 200 kronor.

Visst har hon orsak till både rynkorna i pannan och sitt påstående. Bensin- och dieselpriserna slår rekord. På ett år har dieselpriset stigit med 6,30 kronor per liter.

Efter den stora höjningen av dieselpriset på 1,20 kronor vid nyår har vi redan sett flera nya höjningar. Häromdagen dagen höjdes priset på diesel till en nya rekordnivå. En liter diesel kostar nu 21,32 kronor.

Orsaken till de höga priserna är som bekant, dels stigande världsmarknadspriser på olja, dels stigande priser på biodrivmedel som i allt större utsträckning blandas i de svenska drivmedel.

På ett år har en liter diesel blivit 6,30 kronor dyrare per liter. Det innebär att den som kör 1000 mil om året på diesel fått en kostnadsökning med drygt 6000 kronor på ett år. Att fylla tanken på en husbil är i år över 500 kronor dyrare jämfört med januari 2021.

Tyvärr måste vi som kör på diesel sannolikt räkna med ännu högre priser. Världsmarkandspriset på råolja är det högsta på flera år, 90 dollar per fat. Flera experter spår dessutom att priserna snart når 100 dollar per fat.

Dessutom ökar priserna på de biodrivmedel som Sverige enligt lagen om reduktionsplikt ska blanda in i diesel och bensin. För diesel är reduktionsplikten nu 30,5%.

En liten lindring kan dock komma i maj, då skatten på diesel sänks med 50 öre, enligt en proposition regeringen lade fram i veckan.

Vid nyår kommer reduktionsplikten att ökas igen. Då får vi räkna med en ny höjning på över en krona litern för dieseln och cirka 40 öre för bensinen.

Ja och på toppen av det så är det valår och vi kommer nog att få se flera opportunistiska inslag i debatten om drivmedelspriserna, senast idag läste jag centerpartistiska kommunalpolitiker i Västerbotten som gick emot partiledningen i frågan.

Tommy

Bilagor

• 42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    42165426-C361-4F4F-8F93-33EE5A8BC153.jpeg
    253,9 KB · Visningar: 115
Senast ändrad:
Hur som helst så tycker jag att det är åt helsike att vi i sverige betalar ca. 10kr mer per liter diesel än många andra eu-stater, men kanske det blir mer lediga platser på våra ställplatser när vi nu är dyrast i världen :unsure:

I Spanien kostar dieseln mellan 1,19 och 1,45 i Frankrike & Tyskland 1,40 och 1,70 Euro

I Schweitz omkring 2 sweizerfranc.

Trodde denna förening skulle vara fri från politik.

Bra att du tar tag i frågan.... den behöver funderas kring. Den liksom några andra.
Helt fri från politik? Nej, det är inte min åsikt. Men däremot behövs tankar kring hur man skriver om politik, religion, invandrare med mera utan att bli ovänner och att det blir en irriterad diskussion.
........................
Om man inte ska få nämna politik överhuvudtaget så faller ju ett flertal samtalsämnen helt bort. T ex bränslepriser, fordonsskatter men i förlängningen också egentligen allt som regleras i lagar o förordningar. Även kommuner styrs politiskt. Då faller nog mycket bort som påverkar en husbilsägare...liten som stor. Campingfrågor, ställplatser parkeringsregler mm.
Så , det behövs riktlinjer. Riktlinjer som gör det möjligt för alla, oberoende av vilket parti man väljer att rösta på, oberoende av vilken religion eller ingen religion och oberoende av var du kommer ifrån att trivas och känna sig välkommen.
Det är inte vad som skrivs på en reklamslogan som är viktigt.. det är hur det är i verkligheten som avgör.
Det här med demokrati är inte alltid så enkelt..lätt att säga och skriva.

16EC358B-343B-4982-A899-727AE68676C6.jpeg
Dagens pris på diesel och 95 oktan bensin På obemannade mackar I Altea.

Den spanska regeringen har startat samtal med oppositionspartierna för att finna en lösning som mildrar effekterna för företag och vanliga konsumenter.

Oppositionen förespråkar raka skattesänkningar på bränsle, men också för gas och el, något som Socialdemokraterna påstår inte är tillräckligt effektivt! De är mera inne på vad de kallar direktstöd, vilket brukar betyda bidrag.

Regeringen har nu lovat att presentera ett förslag/beslut den 29 mars. Oppositionen frågar sig varför det måste vänta 2 veckor, nu när företag blöder, folk fryser och andra har inte råd att tanka bilen.

Tommy

Trodde denna förening skulle vara fri från politik.
Absolut ska vi undvika prata om politik och i synnerhet partipolitik. Dock är det svårt som Burstner nämnde, det finns politik i nästan allt. När det gäller just bränslepriserna, som drabbar oss hårt, ligger det ju mycket politik i detta så här får man vara försiktig.

Visst kommer det att bli en valfråga så även försvarsfrågan och Nato men det får vi diskutera på avsedda forum, inte här.

Läs gärna igenom innan du trycker på knappen så vi slipper några onödiga inlägg, och så hoppas vi att det blir en gynnsam utveckling för oss som har törstiga bilar.

Klart att dieseln blir valfläsk!!!!!

Valrörelsen har redan börjat. Sänk skatten säger många partier.

Vi skall tänka på klimatet säger två (tror jag).

Vi får byta till EL, så snart som möjligt.

Frågan blir då om det är bättre för klimatet när vi importerar el producerad med kolkraft.

PS.
Jag tycker att vi skall få skriva politiskt.

Klart att dieseln blir valfläsk!!!!!

Valrörelsen har redan börjat. Sänk skatten säger många partier.

Vi skall tänka på klimatet säger två (tror jag).

Vi får byta till EL, så snart som möjligt.

Frågan blir då om det är bättre för klimatet när vi importerar el producerad med kolkraft.

PS.
Jag tycker att vi skall få skriva politiskt.
Var importerar vi kolkraftsel ifrån? Hur stor del o hur länge till?
T.o.m. kina minskar sin kolkraft.

Detta var 2019. förmodligen är det jämförbart vad det gäller länder o fördelning senare med.

Knappt 9 TWh importerade Sverige från grannländerna under året, varav 5 TWh från Norge och knappt 3 TWh från Danmark, medan exporten uppgick till drygt 34 TWh, varav 15 TWh gick till Finland.

I inlägg #49 föreslog jag att det behövs riktlinjer.
I inlägg # 52 föreslår JanneEkan att man ska tänka sig för, särskilt när man kommer in på partipolitik.

Nu börjar man kanske kunna svara på den ursprungliga frågan i den här tråden?
Hur blev det? Var det valfläsk?

Enligt en artikel i en aftontidning som jag läste nu på morgonen så blir det verkligen inte någon särskilt stor sänkning av drivmedelspriserna? Konstigt?
Hur mycket? Tjaa försök googla på det!

( artikeln som jag läste är betallänk)

Frågan är då? Hur mycket mindre betalar jag när jag tankar? Själv är jag mest intresserad av bensinpriset.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen