• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V AGM till Litium

Frank N

Välkänd medlem
Medlem
Har en -17 Knaus Sky 700 scandinavian selection. Har två bodelsbatterier Agm på vardera 80 amp. Det får inte plats större innanför batteriluckan på utsidan. Funderar nu på att sätta ett 100 amp Lithium batteri, men eftersom det inte får,plats i ordinarie batteriutrymme så måste jag hitta en annan plats. I stolarna har jag Alde boostar så där går de inte in. En lösning kan vara i garaget där det finns en fördjupning i väggen där ett batteri skulle få plats. Frågan är bara om kabel dragningen dit bak blir för lång ? Är det någon som gjort något liknande ?

Såg en Youtube film där man bytte ut en äldre Victron Orion dc dc laddare på 30 Amp mot den senaste på 50 Amp med 98 % verkningsgrad. Den första kunde komma upp i temperaturer på 75 grader och den nya nådde 28 grader och kablaget på 16 kv mm nådde strax över 30 grader. Kanske inte så vetenskapligt men ändå en fingervisning om att Victron har skapat en bättre produkt. Dessutom så saknar den senaste kylflänsar och är ca hälften så stor som föregångaren

Senast ändrad:
I vår nya husbil som vi hämtade för nån vecka sedan, sitter det en Redarc 40 amp DCDC.
någon som har erfarenhet av Redarc?
Vi skall inte köra med bilen innan våren, så har ingen erfarenhet ännu. den är inte stor
185 lång120 bred 37mm hög, inga kylflänsar, satt som sagt i bilen med ett 180a Lithium

Det er en serie av disse, og enkelheten gjør at de ikke har noen Bluetooth om du ikke har bruker manual så finnes den på https://cdn.intelligencebank.com/au...y/original/BCDC+Classic+Instruction+Manual+EN for flere varianter.

Jeg er litt overrasket over at en slik sitter som standard i en europeisk husbil, de er dyre nok her nede.

For kuriositetens skyld https://www.redarcelectronics.com/au/dual-input-40a-under-bonnet-dc-battery-charger den er beregnet på å monteres i motorrommet på 4x4 biler. Ørkenkryssing med 80C og kryssing av dypt vann skal den tåle i følge salgsinfo!

Senast ändrad:
Värdelöst vetande men ett led i Litiumbatteri installation med Victron laddare.

Beställde från Amazon

1.Batterikabelsko, presstång, stor presstång, batterikabel, set 10–1/0 AWG kabelsko, tång, klämtång, kabelskor, 6/10/16/25/35/50 mm² med 8 storlekar, 60 st. krympslangar​

2. Automatsäkring 30 Amp för mppt omvandlaren

3.Krimpverktyg med 1250-delars ändhylsset, lämplig för olika elektriska installationer, 0,25-10 mm² (AWG 23-7), modell HSC8 6-4.

4.2 stycken 4-polig samlingsskena distributionsblock, enradig samlingsskena 418 V samlingsskenor med lock, distributionsblock, skruvklämma, busbar för lastbilar, buss, båt

Som extra bonus så beställde jag en ny box för Danmarks broarna och för Österrike. Längtar ut på vägarna nu.

Senast ändrad:
Tack Peter ! Jag har en ambition att göra detta så proffsigt det går fast jag är total amatör. Har köpt 16 kvmm både röd och svart för kommande dcdc och två automatsäkringar på 65 Amp. För mppt omvandlaren är jag inte lika säker på att jag kan byta ut befintligt kablage och vilken befintlig kabelarea som finns där nu. Kommer troligen att försöka koppla in befintligt kablage på victron mppt omvandlaren. Ska sätta en 30 Amp automatsäkring på mppt anslutningen

Senast ändrad:
Har en fundering.ska jag köpa en isolerad eller isolerad dc dc från victron ? Har tänkt att montera en samlingskena både för plus och minus. Men fattar inte om jag ska sätta jord i chassiet, på minus för startbatteriet eller minus för bodelsbatteriet ?

När du ansluter minus till chassiet som skrivet ovan, så var noga med att slipa bort färg så att plåten är blank och använd gärna taggbrickor som låsning. Om möjligt så ansluter du på ett ställe som inte är utsatt för korrosion. Skydda sedan anslutning på lämpligt sätt så att inte kan ärga eller rosta.
Hälsningar
Peter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen