• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V AGM till Litium

Frank N

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Dvärsätt
Har en -17 Knaus Sky 700 scandinavian selection. Har två bodelsbatterier Agm på vardera 80 amp. Det får inte plats större innanför batteriluckan på utsidan. Funderar nu på att sätta ett 100 amp Lithium batteri, men eftersom det inte får,plats i ordinarie batteriutrymme så måste jag hitta en annan plats. I stolarna har jag Alde boostar så där går de inte in. En lösning kan vara i garaget där det finns en fördjupning i väggen där ett batteri skulle få plats. Frågan är bara om kabel dragningen dit bak blir för lång ? Är det någon som gjort något liknande ?
 
Om jag köper 175 amp batteriet ovan hur nödvändigt är det att köpa ny laddare i bilen, mpp3 laddare och en dc dc laddare ? Jag får ju viss koll genom den app som följer med batteriet ? Är det nödvändigt att sätta i en större/starkare batteriladdare om jag går upp i ampere? Har två 80 amp agm nu
 
Kolla på din mppt-regulator den kanske redan har ett litiumläge, annars är det inte fel att skaffa en sådan.

Har du en euro6-bil så brukar alltid en dc/dc-laddare behövas, även med blybatterier, annars skulle jag först testa utan, likaså 230V-laddaren testa först ifall det funkar bra för er efter ett byte till litiumbatteri

Allt hänger på er dygnsförbrukning utan 230V anslutet, hur många dygn det ska funka utan laddning, samt hur länge ni brukar köra när ni flyttar på er.
Förbrukar ni t.ex 100Ah/dygn eller en weekend och ni vill att den kapaciteten skall tillbaks under en körning så dela 100Ah med antal körda h så vet du hur många A laddningen måste upp till. Ex. kör ni 3h mellan stoppen och vill få tillbaka 100Ah så måste laddningen ligga på minst 33A.
Solpaneler+sol förlänger såklart stillestånden mellan laddningarna.

Urladdar du dina agm ner till 50% så tar det runt 8h körning eller 8h ansluten till 230V för att nå 100% laddat, med blybatterier så krävs/blir det långsam laddning, det går inte att "trycka in ström" i blybatterier då blir det kokning, tvärsemot litiumbatterier.
Du behöver inte byta till en starkare 230V-laddare, då man oftast inte har högre förbrukning än vad laddaren klarar av, däremot ifall batterinivån sjunker idag när ni bor i husbilen och har 230V ansluten så skulle en starkare laddare behövas, även med litiumbatteri.

Jag säger det igen, allt beror på er dygnsförbrukning av 12V samt storlek på batteribank och hur ofta man laddar!
 
Kolla på din mppt-regulator den kanske redan har ett litiumläge, annars är det inte fel att skaffa en sådan.

Har du en euro6-bil så brukar alltid en dc/dc-laddare behövas, även med blybatterier, annars skulle jag först testa utan, likaså 230V-laddaren testa först ifall det funkar bra för er efter ett byte till litiumbatteri

Allt hänger på er dygnsförbrukning utan 230V anslutet, hur många dygn det ska funka utan laddning, samt hur länge ni brukar köra när ni flyttar på er.
Förbrukar ni t.ex 100Ah/dygn eller en weekend och ni vill att den kapaciteten skall tillbaks under en körning så dela 100Ah med antal körda h så vet du hur många A laddningen måste upp till. Ex. kör ni 3h mellan stoppen och vill få tillbaka 100Ah så måste laddningen ligga på minst 33A.
Solpaneler+sol förlänger såklart stillestånden mellan laddningarna.

Urladdar du dina agm ner till 50% så tar det runt 8h körning eller 8h ansluten till 230V för att nå 100% laddat, med blybatterier så krävs/blir det långsam laddning, det går inte att "trycka in ström" i blybatterier då blir det kokning, tvärsemot litiumbatterier.
Du behöver inte byta till en starkare 230V-laddare, då man oftast inte har högre förbrukning än vad laddaren klarar av, däremot ifall batterinivån sjunker idag när ni bor i husbilen och har 230V ansluten så skulle en starkare laddare behövas, även med litiumbatteri.

Jag säger det igen, allt beror på er dygnsförbrukning av 12V samt storlek på batteribank och hur ofta man laddar!
Tack ! Jag har aldrig blivit utan ström i batterierna trots att vi fricampar frekvent under flera veckor sommartid
Har inte heller något behov av en inverter. Det vi förbrukar kvällstid brukar i regel vara återställd dagen efter på förmiddagen.
 
Tack ! Jag har aldrig blivit utan ström i batterierna trots att vi fricampar frekvent under flera veckor sommartid
Har inte heller något behov av en inverter. Det vi förbrukar kvällstid brukar i regel vara återställd dagen efter på förmiddagen.

Ok, då låter det nästan som att ett byte till litiumbatteri+ ev. extra kringutrustning blir överkurs för er(?)
Långt ifrån alla utnyttjar egenskaperna med ett litiumbatteri, viktbesparing kan ibland dock vara ett starkt skäl för en del.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen