• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V AGM till Litium

Frank N

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Dvärsätt
Har en -17 Knaus Sky 700 scandinavian selection. Har två bodelsbatterier Agm på vardera 80 amp. Det får inte plats större innanför batteriluckan på utsidan. Funderar nu på att sätta ett 100 amp Lithium batteri, men eftersom det inte får,plats i ordinarie batteriutrymme så måste jag hitta en annan plats. I stolarna har jag Alde boostar så där går de inte in. En lösning kan vara i garaget där det finns en fördjupning i väggen där ett batteri skulle få plats. Frågan är bara om kabel dragningen dit bak blir för lång ? Är det någon som gjort något liknande ?
 
Victron's nyare dc/dc-laddare Orion xs ska gå lite svalare.
Peter monterar ändå en liten kylfläkt till den.
Skulle jag välja en Victron så skulle jag gå på den.

Lite övereklamerat kan jag tycka då den gamla mättes till 60 grader och den nya till 56 grader. Hårfin skillnad. Skulle vara fint att vara självförsörjande på el i husbilen inför pensionen och dessutom möjlighet att tanka LPG i Europa.
Med lite tålamod så ska jag nog lyckas med båda problemen. Men du har rätt så lång som till storlek på den nya dc dc laddaren

 
Senast ändrad:
Vill du bli "självförsörjande" på el så gör först en mätning på din dygnsförbrukning av 12V +lite marginal.
Bestäm sedan hur många dygn du vill klara vid olika årstider/väder, bestycka sedan husbilen efter ditt behov.
Jag är storkonsument på 12V,
ca.1-1,5kWh/dygn, därför valde jag ett LFP på 400Ah, kör vår till höst, utan någon som helst laddning kan jag då fricampa 3-4 dygn, med laddhjälp från mina 360W på taket har jag lyckats fricampa 14 dagar (vår-sommar) utan att snåla på elen, dock tar det tid att ladda upp ett sådant batteri, när jag kör får jag en laddning på ca.20-30A via min Renogy dc/dc. Den kopplar jag dock bort i vinter och tänkte prova utan dc/dc denna säsong, däremot kopplar jag in 230V laddning, vilket jag varit utan i 4 säsonger nu.


Det var av Victron:s alternativ jag hade valt XS'en.
Personligen hade jag nog valt ett helt annat märke, bland de kända är jag lite förtjust i Votronic, men de är lika dyra. Dock finns det riktigt spännande modeller på dc/dc från Kina, då har jag kikat på >60A med inbyggda kylfläktar, med samma prestanda som de dyra/kända, men betydligt billigare, ofta saknas blåtand på dessa, men det har jag redan på både smartshunten och bms'et.
Victron m.fl. får man betala alldeles för mycket för namnet tycker jag, och de imponerar inte tillräckligt på mej för det priset.
 
Senast ändrad:
Ja det är nog mkt hype runt victrons prylar. Men tycker de har ett modell utbud som är bra, trots att de marknadsför sig mot båtsidan. Nu gav jag 1400 för mppt omvandlaren och tyckte inte det var hela världen. En dc dc borde gå att få för 2700. Men som du säger så är det blåtand även i Crestron batteriet som visar hur mkt som åker in och ut. Var har du hittat kinaprodukterna ? Är det wish ?
 
Normalt ville jeg benytte AliExpress for slike saker, men se at det er bra omtale fra rundt om i verdenen for selgeren. Det finnes endel hit and run operatører, men de får aldri bra betyg.

En DC DC på under 50A er riktig billig å produsere. Men over 30A bør de ha termostat styrt kjøling og eletronisk nedstenging om de flir for varme og det koster mer enn selv omvandleren.
 
Ja det är nog mkt hype runt victrons prylar. Men tycker de har ett modell utbud som är bra, trots att de marknadsför sig mot båtsidan. Nu gav jag 1400 för mppt omvandlaren och tyckte inte det var hela världen. En dc dc borde gå att få för 2700. Men som du säger så är det blåtand även i Crestron batteriet som visar hur mkt som åker in och ut. Var har du hittat kinaprodukterna ? Är det wish ?
Just Wish har jag nog aldrig handlat på, men det finns kanske där också.
Aliexpress, Amazon, Vevor, eBay, Temu är nog de sidor jag nyttjat mest, det är dock viktigt att läsa recensioner om säljaren samt kolla att den gjort många affärer, det finns fallgropar, bluffanonnser m.m.
Lusläsa specifikationer på produkterna är också viktigt. Jag kan inte rekommendera någon speciell produkt, men kolla på youtube efter olika tester/recensioner.
Däremot är det en chansning att handla så, kan vara svårt att utnyttja garantier vid ev. problem.
Tryggast är att handla hos en lokal säljare/verkstad.
 
Hvordan du kobler er helt avhengig av hvor sterk DCDC du velger og hvilken styring denne har og hvordan EBL oppfører seg. En ekstremt sterk DCDC må kobles med egne kabler og styring, da kan det være nødvendig å koble vekk bilbatteriet fra EBL. En mer moderat (under 30A) kan kobles mellom bilbatteri og EBL men den bør kunne stenges av automatisk når motoren ikke er i gang. I noen tilfeller kan en slik kobles parallelt med EBL. Det finnes et par alternativer til, men etter min oppfatning så er dette de viktigste.
 
Det märkliga med min Knaus är jag inte har hittat någon EBL. Under stolarna så sitter det Alde Booster och jag har inte sett någon i övrigt. Säkringboxar för 230 och 12 v finns under soffsitsen. Likadant så finns det kopplingsplintar som täcks av en plåt. Laddningen för 230 sitter inne i ryggstödet i soffan tillsammans med ställningen för tv.
Den medföljande manualen är ett skämt.
 
Senast ändrad:
Lite övereklamerat kan jag tycka då den gamla mättes till 60 grader och den nya till 56 grader. Hårfin skillnad. Skulle vara fint att vara självförsörjande på el i husbilen inför pensionen och dessutom möjlighet att tanka LPG i Europa.
Med lite tålamod så ska jag nog lyckas med båda problemen. Men du har rätt så lång som till storlek på den nya dc dc laddaren

Det är mycket tankar om att Victron blir varma och att modeller med kylfläkt skulle vara svalare.
Min tanke är att 50-60 grader som mäts på kylflänsarna inte är något problem alls.
Oavsett om modellen har kylflänsar eller fläkt är värmeutvecklingen identisk.
Oavsett kylfläns eller fläkt är verkningsgraden ungefär samma i resten av produkten.
Det är väl effekttransistorerna som blir varma och de kan kylas med antingen stora kylflänsar (dyrare i material) eller kylfläktar (billigt i material).
Ett exempel: Håll handen ovanför ett stearinljus, det känns varmt. Sätt nu en fläkt mellan lågan och handen, det känns inte lika varmt, fast det är fortfarande precis samma värmeutveckling från lågan. Luftströmmen lurar våra sinnen.
Så att välja bort Victrons modeller med kylflänsar för att dom blir 55-60 grader varma är vilseledande.
Jag har personligen alltid valt elektronikprodukter med kylflänsar över fläktkylda modeller. Fläktar går faktiskt sönder och låter alltid.
 
Så att välja bort Victrons modeller med kylflänsar för att dom blir 55-60 grader varma är vilseledande.

Jag håller inte med om att det är vilseledande.

Victron skriver själva att
För varje grad C över +40C så sänks laddeffekt en med 3%.

Det kan vara bra att känna till när man väljer och placerar sin dyra dc/dc-laddare.
 
Den temperatur som er viktig er direkte på effekt transistoren, med god kontakt til kløleflens blir flensen nesten like varm. Blåser en på flensen så kjøles den ned og indirekte transistorene. En god konstruksjon med riktig montering kan oppnå like bra kjøling uten fläkt ved å utnytte at luft stiger når den blir varmet opp. Normalt regner en junction temp på over 60C som grensen hvor en må redusere effekt, så Victron sine 40C målt på flensen er ikke galt når en tar i betraktning forsinkelsen i endring av temp.
 
Och vad skriver de andra tillverkarna?

Jag ställde frågan till Sunlux.se och fick detta svar.

Hej,
Verkningsgraden ligger på över 95% för Votronic VCC 1212-90 och enheten har inte de problem med överhettning och reducerad effekt som Victrons enheter då Votronics enheter är fläktkylda.


Jag har personligen också dessa erfarenheter av just Votronic.

Sen har ju Victron sämre verkningsgrad (87%) vilket inte förbättrar saken.
Jag kan inte påminna mig att jag sett en Victron-installation i husbil där dc/dc-laddaren fått fullgod kylning och inte reducerat laddeffekten.
 
Hej peter winston celler som du verkar förespråka , finns dem i några batterier som går att köpa i sverige ?

Nej, inte mej veterligen, vissa rykten har cirkulerat, men jag har inte sett några bevis, ännu.
Winston har egna 12V batterier utan BMS. Jag har bara hittat det i länken nedan, ett Winston 12V/100Ah med inbyggt BMS, men jag tvivlar på att det är äkta LiFeYPO4-celler i det, då specifikationerna inte stämmer överens.
Äkta Winston-celler klarar laddning/urladdning mellan -45 -> +85C.
Även priset verkar lågt då 4st äkta Winston-celler 100Ah kostar 552€+VAT


Jag skulle nog inte rekommendera Winston i en husbil, ifall man inte har extrema krav/behov, mest för deras saftiga priser. Idag är "budget-LFP" så pass billiga att det knappt lönar sig att bygga ett ordinärt LFP-batteri själv.


För 5år sedan gav jag 2608€ för 4st Winston-celler.
De har knappast blivit billigare,
2240€ +VAT idag.

 
Senast ändrad:
Nej, inte mej veterligen, vissa rykten har cirkulerat, men jag har inte sett några bevis, ännu.
Winston har egna 12V batterier utan BMS. Jag har bara hittat det i länken nedan, ett Winston 12V/100Ah med inbyggt BMS, men jag tvivlar på att det är äkta LiFeYPO4-celler i det, då specifikationerna inte stämmer överens.
Äkta Winston-celler klarar laddning/urladdning mellan -45 -> +85C.
Även priset verkar lågt då 4st äkta Winston-celler 100Ah kostar 552€+VAT


Jag skulle nog inte rekommendera Winston i en husbil, ifall man inte har extrema krav/behov, mest för deras saftiga priser. Idag är "budget-LFP" så pass billiga att det knappt lönar sig att bygga ett ordinärt LFP-batteri själv.


För 5år sedan gav jag 2608€ för 4st Winston-celler.
De har knappast blivit billigare,
2240€ +VAT idag.

Tack för bra svar
 
Jag ställde frågan till Sunlux.se och fick detta svar.

Hej,
Verkningsgraden ligger på över 95% för Votronic VCC 1212-90 och enheten har inte de problem med överhettning och reducerad effekt som Victrons enheter då Votronics enheter är fläktkylda.


Jag har personligen också dessa erfarenheter av just Votronic.

Sen har ju Victron sämre verkningsgrad (87%) vilket inte förbättrar saken.
Jag kan inte påminna mig att jag sett en Victron-installation i husbil där dc/dc-laddaren fått fullgod kylning och inte reducerat laddeffekten.
Personligen undviker jag prylar med inbyggda fläktar om jag inte kan montera dem så att är absolut dammfritt. Där min dc/dc är monterad skulle fläktarnas funktion snart utebli med tanke på hur mycked damm som samlas där i närheten.
Då är alternativet att blåsa över kylflänsarna med en extern fläkt säkerligen klart mycket driftsäkrare.

Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen