Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Lite övereklamerat kan jag tycka då den gamla mättes till 60 grader och den nya till 56 grader. Hårfin skillnad. Skulle vara fint att vara självförsörjande på el i husbilen inför pensionen och dessutom möjlighet att tanka LPG i Europa.Victron's nyare dc/dc-laddare Orion xs ska gå lite svalare.
Peter monterar ändå en liten kylfläkt till den.
Skulle jag välja en Victron så skulle jag gå på den.
Just Wish har jag nog aldrig handlat på, men det finns kanske där också.Ja det är nog mkt hype runt victrons prylar. Men tycker de har ett modell utbud som är bra, trots att de marknadsför sig mot båtsidan. Nu gav jag 1400 för mppt omvandlaren och tyckte inte det var hela världen. En dc dc borde gå att få för 2700. Men som du säger så är det blåtand även i Crestron batteriet som visar hur mkt som åker in och ut. Var har du hittat kinaprodukterna ? Är det wish ?
Det är mycket tankar om att Victron blir varma och att modeller med kylfläkt skulle vara svalare.Lite övereklamerat kan jag tycka då den gamla mättes till 60 grader och den nya till 56 grader. Hårfin skillnad. Skulle vara fint att vara självförsörjande på el i husbilen inför pensionen och dessutom möjlighet att tanka LPG i Europa.
Med lite tålamod så ska jag nog lyckas med båda problemen. Men du har rätt så lång som till storlek på den nya dc dc laddaren
Så att välja bort Victrons modeller med kylflänsar för att dom blir 55-60 grader varma är vilseledande.
Och vad skriver de andra tillverkarna?Jag håller inte med om att det är vilseledande.
Victron skriver själva att
För varje grad C över +40C så sänks laddeffekt en med 3%.
Det kan vara bra att känna till när man väljer och placerar sin dyra dc/dc-laddare.
Och vad skriver de andra tillverkarna?
Hej peter winston celler som du verkar förespråka , finns dem i några batterier som går att köpa i sverige ?LiTime Trolling och mini är ett mycket kompaktaLitiumbatterier på 100Ah, samt ett av Will Prowse favoriter.
Hej peter winston celler som du verkar förespråka , finns dem i några batterier som går att köpa i sverige ?
Tack för bra svarNej, inte mej veterligen, vissa rykten har cirkulerat, men jag har inte sett några bevis, ännu.
Winston har egna 12V batterier utan BMS. Jag har bara hittat det i länken nedan, ett Winston 12V/100Ah med inbyggt BMS, men jag tvivlar på att det är äkta LiFeYPO4-celler i det, då specifikationerna inte stämmer överens.
Äkta Winston-celler klarar laddning/urladdning mellan -45 -> +85C.
Även priset verkar lågt då 4st äkta Winston-celler 100Ah kostar 552€+VAT
www.i4wifi.eu | ThunderSky Winston TSWB-LP12V100AH LiFePO4 (12V/100Ah) WB-LP12V100AH
ThunderSky Winston TSWB-LP12V100AH; Nejmodernější technologie pro uskladnění elektrické energie!; Vysoce výkonná Lithiová baterie s obsahem yttria. LiFeYPO4/LiFePO4 (napětí 12 V, kapacita 100 Ah)...www.i4wifi.eu
Jag skulle nog inte rekommendera Winston i en husbil, ifall man inte har extrema krav/behov, mest för deras saftiga priser. Idag är "budget-LFP" så pass billiga att det knappt lönar sig att bygga ett ordinärt LFP-batteri själv.
För 5år sedan gav jag 2608€ för 4st Winston-celler.
De har knappast blivit billigare,
2240€ +VAT idag.
![]()
Winston (Thunder Sky) TSWB-LYP400AHA LiFeYPo4 battery cell
Winston – Thunder Sky TSWB-LYP400AHA (WB-LYP400AHA) LifePo4 battery cell. Winston [...]eveurope.eu
Personligen undviker jag prylar med inbyggda fläktar om jag inte kan montera dem så att är absolut dammfritt. Där min dc/dc är monterad skulle fläktarnas funktion snart utebli med tanke på hur mycked damm som samlas där i närheten.Jag ställde frågan till Sunlux.se och fick detta svar.
Hej,
Verkningsgraden ligger på över 95% för Votronic VCC 1212-90 och enheten har inte de problem med överhettning och reducerad effekt som Victrons enheter då Votronics enheter är fläktkylda.
Jag har personligen också dessa erfarenheter av just Votronic.
Sen har ju Victron sämre verkningsgrad (87%) vilket inte förbättrar saken.
Jag kan inte påminna mig att jag sett en Victron-installation i husbil där dc/dc-laddaren fått fullgod kylning och inte reducerat laddeffekten.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons