• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt Återställande av inredning – vatten över huvudet?

Lite nytt som jag hunnit med.

Här är lite test av garderobsljuset i mörk bil. Det blev ett alldeles lagom starkt ljus. Inte svagt och inte för starkt. Nu går det lätt att hitta shortsen och Hawaiiskjortan även när solglasögonen är på

Visa bilaga 45424 Visa bilaga 45425

Här inpassning av biten ovanför höger garderobsdörr. Den skruvas fast i sängramen och följer med upp när man lyfter sängen.

Plastkåpan till låset på denna dörr är vit och det är av ren snålhet. Jag hade ett nytt komplett lås liggandes sedan förut och det var identiskt med originallåsen Hymer säljer så det kändes dumt att köpa ett nytt till. Jag sprayar nog kåpan brun vid tillfälle.

Visa bilaga 45426

Visa bilaga 45427

Här är bitarna på plats ovanför båda dörrarna.
Visa bilaga 45428

Här är även magneterna till belysningen och dom yttre bitarna som skall fungera som glidskenor och stöd för utdragsskivan på plats.

Visa bilaga 45429

Och ser man på, originalmadrasserna med nytvättade originalklädslar är på plats. Även klädseln på väggen vid huvudänden är tillbaka på plats.

Visa bilaga 45430

Visa bilaga 45431

Jag förklarar härmed återställningen inne som slutförd Visa bilaga 45433
Jag sitter just nu och smuttar på en kall och käkar lite cashewnötter..:D Visa bilaga 45432

Nu är det ”bara” återställningen av garaget kvar. Det mesta är lite roligare småpill och inte så mycket snickeri.
  • Koppla in elen till nya ladduttagen inne vid sängarna
  • Sätta upp belysning. Det blir fem ledprofiler. Två mitt på taket, en ovanför varje lastlucka och en inne i det lilla utrymmet till höger om färskvattentanken.
  • Sätta dit ett par 230V uttag och två brytare till garagebelysningen
  • Sätta dit en vippbrytare till motorventilen för gråvattentömningen
  • Sätta dit en extra säkringspanel med brytare för att enkelt kunna koppla in kylbox och annat där bak.
  • Sen säkert något mer..

Fortsättning följer. Med lite tur får jag mycket gjort i helgen
Starkt jobbat

Glest med rapporteringen men lite har faktiskt hänt.

Garaget måste ju bli klart och jag har sagt till mig själv att allt utom hyllorna i garaget skall vara klart innan jag börjar med en massa annat på bilen.
0.jpg

Belysningen kräver lite pill och kabeldragning som man givetvis vill fixa till innan väggskivorna kommer upp så dom har första prio. Nuförtiden behöver man ju också mycket ljus om man skall se något överhuvudtaget så det är ingen ide att snåla.

Jag fick tag på snygga och diskreta aluminiumprofiler och varm ledlist på rulle från Amazon för billig peng.
1.jpg

Lite pyssel att få till elen men i princip alla original elkablar var orörda så det blev mest att dra lite mer kabel till dom extra ljuspunkterna och köpa in nya strömbrytare och uttag.
2.jpg

3.jpg

Det blev plana ledlister i taket som jag sätter på mittentakskivan och hörnlister inne i prången direkt ovanför lastluckorna. Eftersom profilerna inte bygger nedanför sidotakskivorna får jag max takhöjd och inget som cykelstyren eller annat riskerar att haka tag i.
4.jpg

Ovanför lastdörrarna
5.jpg

Här vänstra väggskivan på plats med brytare
6.jpg

Jag hade väl någon form av hjärnsläpp när jag gjorde väggskivan till garderoben under ena sängen förut och missade då helt att den även skulle bli den bakre väggen till hyllorna i garaget. Självklart skulle jag ha laminerat även den sidan förut. Nu fick det bli lite pill med att limma dit laminat i två delar över och under värmerören när skivan satt på plats.

7.jpg

Här är nu nedre skivan med ventilationsgallren på plats och ramen för mittenväggskivan klar.
8.jpg

Mittenväggskivan på plats
9.jpg

Fortsättning...

kommer här..

Till höger om hyllsektionen skall det sitta en bit panel med en strömbrytare och en knapp för att öppna och stänga tömningsventilen. Jag kommer även att sätta in en liten säkringspanel här senare.
10.jpg

Här är den lilla panelen på plats.
11.jpg

Här med alla skivor förutom hyllorna
12.jpg

Givetvis gick det inte att få tag på täckpluttar till dom försänkta skruvhålen i rätt färg så det fick bli lite måleripill. Lite overkill kanske men det är ju detaljerna som gör helheten. Skruvskallar vill man ju inte se.

Ett drag med fint sandpapper för att matta ner ytan på dom mörkbruna pluttarna sen bara måla för hand. Blev helt ok faktiskt.
13.jpg

Nu med pluttarna på plats

14.jpg

Jag tycker nog det blev lite ”mysigt” i garaget 😊

15.jpg

Av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att glömma lyset på i garaget så jag passade på att sätta en lysdiod inne som lyser när lampan i garaget är tänd. Den lyser relativt starkt och riktat så det är svårt att missa den även när det är ljust.

Monterad till höger om gallret
16.jpg

17.jpg

Nu blir det paus med garaget ett tag 😊

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons