• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Återställande av inredning – vatten över huvudet?

Det går sakta framåt. Jag har haft lite ont om tid att skruva men några framsteg har gjorts.

Jag har fått till dom yttre sängreglarna som skall gå längs med ytterväggarna på båda sidorna.
Allt var utrivet och kastat men jag tror jag fått till det ganska exakt som original. En regel verkar bara ha blivit brutalt avbruten. Förmodligen kom han inte åt skruvarna för att få loss den helt.
Viktigt att allt stämmer här eftersom sängramarna sen skall vila på konstruktionen samtidigt som dom sitter fast med gångjärn och gasfjädrar för att kunna vara uppfällbara. Det blev lite pill med 3 separata delar som måste måttas in, sågas och sen även lamineras innan dom sätts ihop efter varandra på varje sida. Dessa syns även inifrån garaget så det behöver vara hyfsad finish på det också.

Lite före och efter:
Visa bilaga 43612 Visa bilaga 43613

Visa bilaga 43614 Visa bilaga 43615

Den nya bakre sänggaveln är också på plats och stolpen som skall vara både ben för sängramen och luckanslag är klar och temporärt monterad. Stolpen/benet får justeras in sen när luckan är gjord och på plats.
Här kan man se skillnad i nyans på originallaminatet och det jag sätter dit. Skillnaden ser dock större ut på bilden än i verkligheten. Sen när madrasser och allt annat runt sängarna är på plats kommer det också att vara få ställen man verkligen kan se det nya och det gamla laminatet bredvid varandra.

Visa bilaga 43616

Ena sängramen var ju delad på mitten och ca 20 cm saknades. Först tänkte jag om jag skulle försöka skarva på bitar men insåg att det skulle bli både fult och för klent. Jag valde att göra nya delar av hoplimmad plywood som jag målade. Resultatet blev rätt ok men den känns lite svajigare än den andra ramen. Jag får testa sen och se hur det blir när man fäller upp/ner sängen. Eventuellt får jag göra om med ett hårdare material än den mjukare poppelplywooden.

Visa bilaga 43617
Visa bilaga 43618 Visa bilaga 43619

Jag har även fått dit ventilationsgallren i nedre garageväggen samt fått på kantbandet på golvförlängningens kant ut mot garaget. Ser lite bättre ut tycker jag.
Här kollade jag med Hymer vad nya originalgaller skulle kosta och det skulle bli 1500:- för 2 st. Det funkar ju inte så jag fick tag på två i samma mått i borstad aluminium på Amazon för totalt 366:-
Visa bilaga 43620

Jag har precis fått hem lite mer laminat och spärrpapp till några skivor till sen börjar det bli dags att försöka smälla ihop dom stora delarna permanent. Jag behöver komma igång med trappen så jag får stabilitet i allt.
Målet är ju att grovsnickeriet skall vara helt på plats till nyår. Sen måste ju element, belysning, luckor och annat pill dit.
Bra jobbat tycker jag!
Sängramen förstärk med plattjärn eller alulist i hela längden.. kanske.?

.

Bra jobbat tycker jag!
Sängramen förstärk med plattjärn eller alulist i hela längden.. kanske.?

.
Tack!

Nja men det är väl lite fusk och inte så snyggt?;)

Jag har testat sängramen och den blir faktiskt tillräckligt stabil. Det är ju också bara när man fäller upp den som det blir lite flex i den. När den är nere på plats vilar den stadigt.

Tack!

Nja men det är väl lite fusk och inte så snyggt?;)

Jag har testat sängramen och den blir faktiskt tillräckligt stabil. Det är ju också bara när man fäller upp den som det blir lite flex i den. När den är nere på plats vilar den stadigt.
Tänkte en förstärkning i underkant..osynligt utom om Du lyfter upp den.. :)

Det har hänt lite sen senast men kanske inte så mycket som jag hoppats.

Jag har nu börjat att sätta dit bitarna med tanken att det skall vara slutmonteringen och att det inte skall behöva rivas ut igen för att måtta in något annat. För att kunna skruva ihop grundstommen permanent behöver också vissa delar göras helt färdiga.
Jag har ju skjutit på att försöka fixa till den lilla fasningen och få på kantband på sängsidorna men det var bara att bita ihop och ta tag i det.

Fasningen löste jag med sticksåg på fri hand efter att med tvingar ha satt ihop sidorna med varandra. Inte optimalt men med en hel del handslipning efter blev det helt ok.
Det blev ett par omtag med kantlisterna då det var svårt att få dom dit jag ville. Efter att ha gått över till att använda varmluftspistolen istället för strykjärnet gick det klart bättre. Till vissa delar köpte jag 2mm kantlister istället för 1mm för att kunna putsa av dom lite mjukare och då orkar tydligen inte strykjärnet med riktigt.

Övre kantlisten grovt på plats
inl1.jpg

Här nästan klart, lite mer puts bara..

inl2.jpg

Garderobsväggarna är viktiga delar i stommen och håller upp sängsidorna så dom behövde fintrimmas och lamineras helt klart innan monteringen. Det gäller att hålla tungan i rätt mun så man inte åker på att plocka isär allt igen, jag höll på att glömma såga ut för röret till elementen bak…
När garderobsväggarna var klara kunde jag skruva ihop stommen. Först justera in höjd på allt och se till så att är i linje med skåp och sängramar och sen skruva ihop delarna samt fästa garderobsväggarna i ytterväggarna ordentligt.

Nu är allt injusterad och ”låst”

inl3.jpg inl4.jpg

Med sängsidorna och garderobsväggarna på plats är det läge att börja få till trappan och elementväggen ordentligt. Trappen är den som tar upp all vikt från sängsidorna och får ner den i golvet.

Här är nedre delen av bakre trappväggen uppställd för inmåttning. Elementen skall sitta på baksidan mot garaget så det är viktigt att den hamnar på exakt rätt djup.
inl5.jpg

Med den bakre väggen fixerad behöver resten av trappdelarna passas in. Jag vill att båda stegen blir lika djupa. Stegen skall även bli uppfällbara med ett förvaringsfack under det övre och möjlighet att byta filtret till ACn's luftintag under det nedre.
Det är lite oklart ännu exakt hur högt upp den övre delen av bakre väggen skall gå så kapningen av den får vänta.

inl6.jpg

Garderobsdörrarnas underkanter skall börja först precis ovanför det nedre trappsteget och någon cent ovanför golvet i högra garderoben så här behövde jag få till en mellanbit på båda sidorna. Det är även i dom mellanbitarna som den främre trappdelen skruvas i.
Dom sitter nu skruvade i golvet, väggsidorna och i främre fronten till trappen så det stabiliserar en hel del.

Här sitter allt nu fastskruvat och med antignisseltejp mellan alla bitar. Allt känns väldigt stumt och stabilt.

Inl7.jpg

I väntan på plastmatta till trappstegen är inpassning av sängarna nästa…

Lite sängpyssel då..

Sängramarna skall vila på en filttejp som jag fick jaga lite efter innan jag fick tag på en vettig.
Här är tejpen på plats på balkarna och allt redo för att passa in sängramen.

Inl1.jpg

Sängramarna passade perfekt. Fattas bara som jag har kontrollmätt 😊

Det blev lite pyssel och trångt att passa in och montera gångjärnen så allt kom rätt både i placering i sidled och i höjd så ramarna inte hänger i gångjärnen eller att dom spänns ner för tight mot underlaget när dom fälls ner. 4 gångjärn per säng så det blir stabilt.

Inl2.jpg

Här är även gasfjädrarna på plats. Det går åt två per säng och jag hade ju turen att hitta två fjädrar liggandes i en kökslåda bland en massa annat. Men hjälp av dom kunde jag beställa två till med samma tryck och samma längd med liknande fästen.

Fjädrarna mot bakre väggen var bara att skruva tillbaka i originalhålen och med dom på plats kunde jag sen mäta ut rätt vinkel och rätt placering av dom nya fästena som skall sitta i framvägg och i garderobsväggen.
Funkar kanon. Återstår att se hur väl dom håller upp allt när madrass och annat kommer på.
inl3.jpg

inl4.jpg

Jag lyxade till det och använde islagsmuttrar till fästet till gasfjädern i garderoben och på undersidan i ytterbalkarna för gångjärnsskruvarna. Kostade några tior men det ser så mycket proffsigare ut än bricka och mutter. Det håller för att skruvas loss varje dag om man skulle vilja det. Förvånansvärt enkelt att sätta dit.
inl5.jpg inl6.jpg

Sängarna klara och inpassade. Bara att ta ur igen och ställa dom i förrådet så man får lite svängrum och kan stå upp i garaget när resten där bak skall fixas
Inl8.jpg
Inl7.jpg

Vet inte vad du jobbar med idag men detta är vad du borde syssla med på heltid. Det resultatet når man inte med mindre än att man verkligen trivs med det man gör.
Tack för komplimangen :)

Men att jobba med detta på heltid är inget för mig. Jag är alldeles för långsam så det skulle bli olönsamt för alla. Jag har en tendens att tänka för mycket och jobba för lite... Man brukar väl säga mät två gånger och såga en gång men i mitt fall gäller tänk igenom fem gånger och gör, förhoppningsvis, en gång.

Sen är det mest kul medan man får lära sig nytt och testa nytt. Sen ledsnar jag snabbt. Det blir nog inget mer inredningsbyggande för mig efter detta.
Att jag gav mig in i det här var en kombination av tillfälligheten att kunna köpa en fin bil till ett grymt bra pris och utmaningen med att få testa lite nytt pulande.

Det ska vara en skiva under sängarna?. Så man inte brakar ner i garaget om det skulle ge sig

Nej, jag har kylboxen i garaget och jag vill ha möjligheten att enkelt kunna sticka ner en arm och fiska upp en kall om det blir för varmt när man skall sova :)

Skämt åsido, helt rätt. Det kommer dit en 12mm plywoodskiva som kombinerat tak och botten i utrymmet under och mellan sängarna. Sängramarna vilar på sängbalkarna runt sängen och dom kommer inte att ge sig. Belastningen på skivan blir sen bara från det man eventuellt förvarar under sängen.
Jag väntar med tak och vägg i garaget till sist för att ha så mycket rörelseutrymme som möjligt nu.

Nej, jag har kylboxen i garaget och jag vill ha möjligheten att enkelt kunna sticka ner en arm och fiska upp en kall om det blir för varmt när man skall sova :)

Skämt åsido, helt rätt. Det kommer dit en 12mm plywoodskiva som kombinerat tak och botten i utrymmet under och mellan sängarna. Sängramarna vilar på sängbalkarna runt sängen och dom kommer inte att ge sig. Belastningen på skivan blir sen bara från det man eventuellt förvarar under sängen.
Jag väntar med tak och vägg i garaget till sist för att ha så mycket rörelseutrymme som möjligt nu.
En lucka går ju alltid att göra. Snabb fil till ölen :)

Innan jag bygger in allt för mycket behöver jag få till alla värmerör och fylla systemet så jag kan se att allt är tätt och fortfarande enkelt att komma åt att fixa läckorna. Det var bara att sätta fart..

Här är nedre elementpaketet på plats igen. Det här paketet värmer garaget och var en av få delar som faktiskt satt kvar på sin originalplats efter att gubben rensat ut inredningen. Inga problem att få dit elementen i samma position och i samma lutning eftersom jag var lite lat förut och kopierade över exakta skruvplaceringarna från den gamla väggdelen.
1.jpg

Det övre elementpaketet för bodelen på plats och inkopplat. Här blev det lite mer pyssel för att se till att det blir lagom stigning i alla element. Det skall ju även finnas stigningsmån kvar så det räcker hela vägen genom garderoben bort till anslutningen vid väggen mot toaletten.
2.jpg

Sista sträckan innan det piper iväg genom garderoben

3.jpg

4.jpg

Nu är det klart för att fyllas.

Med lite tur kan man kanske ha lite mysvärme på i bilen sen när man skruvar med resten :)

Det är väldigt roligt att följa din tråd om hur du återställer husbilen. Tyckeratt du gör det väldigt bra och profsigt . Det är inte så enkelt att fanera själv.
När jag jobbade som inredningssnickare så hade vi värmepressar , så det gick snabbt och ett helt snickeri att efterbearbetning allt med.
En stor elorge till dig.

En liten uppdatering:
Värmen puttrar på bra. Inget läckage och inget gurglande eller annat oljud någonstans. Knäpptyst.
Jag tror faktiskt jag har lyckats fylla hela systemet och få bort all luft utan att ha behövt ställa bilen i olika lutningar. Vi får se sen efter första vårturen….

Nästa att ta tag i har varit trappan och trappstegen.
Jag gav tidigt upp försöket att få tag på en matta med originalmönstret till trappstegen. Jag kan ju heller inte ta en matta med ett annat trämönster. Det skulle se bedrövligt ut.
Enda alternativet jag såg var att bryta av helt med något svart eller grått men då inte för slätt eller blankt. Det var inte helt lätt att hitta. Efter att ha letat runt på flera ställen och bara hittat enfärgade släta blanka plastmattor kom jag på att en gammal kompis driver en mattläggarfirma… Ibland är minnet trögt..
Efter ett besök hos honom och klämmande på lite fler testbitar beställde jag minsta möjliga mängd av en grå/svart matta med lite lätt mönster och halkskyddsstruktur i.

Jag är klart nöjd med resultatet, Mattan bryter av snyggt mot det övriga samtidigt som kantbanden i framkant på stegen ramar in det så det ser lite varmare ut.
Mattan ser lite blå ut på bilderna men den går mer åt det grå hållet i verkligheten.

Ett löst steg:
1.jpg

2.jpg

Båda stegen sitter med pianogångjärn och går att fälla upp. Under det övre är det ett litet förvaringsfack som rymmer ett par tofflor om man vill och under det nedre kommer man åt att byta luftfiltret till klimatanläggningen.

3.jpg 4.jpg

Jag hade lite tur med ventilationsgallren i trä som skall sitta både upp och nere i trappan.
Jag hittade ett galler liggandes i bilen när jag städade ur den men ville givetvis ha två likadana. Först var jag inne på att sätta dit två nya i aluminium istället men sen såg jag att det satt ett exakt likadant galler i trä med samma mått direkt innanför bodelsdörren. Jag tog det till trappan och beställde ett nytt i aluminium dit istället.

Här blev det ett i aluminium istället. Går ihop helt ok med handledare och lampknappar.
5.jpg

Ledlampan som skall sitta ovanför det nedre trägallret låg turligt nog löst i bilen så det vara bara att såga ett hål och sätta dit det också precis som original.
Slutjusteringen av den övre biten vägg ovanför övre steget återstår och blir sen när jag fått ordning på skivor och utdrag m.m. mellan sängarna.
Nu börjar det likna något..
6.jpg

Garderoben har nu fått en bakre vägg och ett golv. Egentligen skall det vara en servicelucka i golvskivan men det klarar jag aldrig av att såga ur snyggt så jag gjorde hela golvskivan uttagbar istället.
Fattas klädstången och ledbelysningen men det är på g.
7.jpg 8.jpg

Nästa är nu att få till allt mellan sängarna. Det skall vara en övre skiva som är både avställningsyta och underlag för en extramadrass om man skall bädda dubbelsäng. Under den skivan skall det sitta en utdragbar skiva med en inbyggd trappstege som skall kunna dras ut om man skall bädda fullängds dubbelsäng.
Här blir det lite pyssel sen med glidytor för skivan under och en lucka med lås som skall dölja utdragsskivan och stegen.

Övre skivan inmåttad och tillfälligt monterad. Kantband kommer på när längden är finjusterad.
9.jpg

Jag hoppas kunna få klart utdragsskiva med lucka nu i helgen. :)

Bilagor

• 7.jpg
    7.jpg
    3,4 MB · Visningar: 10
En liten uppdatering:
Värmen puttrar på bra. Inget läckage och inget gurglande eller annat oljud någonstans. Knäpptyst.
Jag tror faktiskt jag har lyckats fylla hela systemet och få bort all luft utan att ha behövt ställa bilen i olika lutningar. Vi får se sen efter första vårturen….

Nästa att ta tag i har varit trappan och trappstegen.
Jag gav tidigt upp försöket att få tag på en matta med originalmönstret till trappstegen. Jag kan ju heller inte ta en matta med ett annat trämönster. Det skulle se bedrövligt ut.
Enda alternativet jag såg var att bryta av helt med något svart eller grått men då inte för slätt eller blankt. Det var inte helt lätt att hitta. Efter att ha letat runt på flera ställen och bara hittat enfärgade släta blanka plastmattor kom jag på att en gammal kompis driver en mattläggarfirma… Ibland är minnet trögt..
Efter ett besök hos honom och klämmande på lite fler testbitar beställde jag minsta möjliga mängd av en grå/svart matta med lite lätt mönster och halkskyddsstruktur i.

Jag är klart nöjd med resultatet, Mattan bryter av snyggt mot det övriga samtidigt som kantbanden i framkant på stegen ramar in det så det ser lite varmare ut.
Mattan ser lite blå ut på bilderna men den går mer åt det grå hållet i verkligheten.

Ett löst steg:
Visa bilaga 44779

Visa bilaga 44780

Båda stegen sitter med pianogångjärn och går att fälla upp. Under det övre är det ett litet förvaringsfack som rymmer ett par tofflor om man vill och under det nedre kommer man åt att byta luftfiltret till klimatanläggningen.

Visa bilaga 44781 Visa bilaga 44782

Jag hade lite tur med ventilationsgallren i trä som skall sitta både upp och nere i trappan.
Jag hittade ett galler liggandes i bilen när jag städade ur den men ville givetvis ha två likadana. Först var jag inne på att sätta dit två nya i aluminium istället men sen såg jag att det satt ett exakt likadant galler i trä med samma mått direkt innanför bodelsdörren. Jag tog det till trappan och beställde ett nytt i aluminium dit istället.

Här blev det ett i aluminium istället. Går ihop helt ok med handledare och lampknappar.
Visa bilaga 44783

Ledlampan som skall sitta ovanför det nedre trägallret låg turligt nog löst i bilen så det vara bara att såga ett hål och sätta dit det också precis som original.
Slutjusteringen av den övre biten vägg ovanför övre steget återstår och blir sen när jag fått ordning på skivor och utdrag m.m. mellan sängarna.
Nu börjar det likna något..
Visa bilaga 44784

Garderoben har nu fått en bakre vägg och ett golv. Egentligen skall det vara en servicelucka i golvskivan men det klarar jag aldrig av att såga ur snyggt så jag gjorde hela golvskivan uttagbar istället.
Fattas klädstången och ledbelysningen men det är på g.
Visa bilaga 44787 Visa bilaga 44786

Nästa är nu att få till allt mellan sängarna. Det skall vara en övre skiva som är både avställningsyta och underlag för en extramadrass om man skall bädda dubbelsäng. Under den skivan skall det sitta en utdragbar skiva med en inbyggd trappstege som skall kunna dras ut om man skall bädda fullängds dubbelsäng.
Här blir det lite pyssel sen med glidytor för skivan under och en lucka med lås som skall dölja utdragsskivan och stegen.

Övre skivan inmåttad och tillfälligt monterad. Kantband kommer på när längden är finjusterad.
Visa bilaga 44788

Jag hoppas kunna få klart utdragsskiva med lucka nu i helgen. :)
Imponerande‼️‼️
Mattan passar förträffligt, bryter perfekt av trämönstret på sidorna!
✌️😊

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen