• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Återställande av inredning – vatten över huvudet?

Det går sakta framåt. Jag har haft lite ont om tid att skruva men några framsteg har gjorts.

Jag har fått till dom yttre sängreglarna som skall gå längs med ytterväggarna på båda sidorna.
Allt var utrivet och kastat men jag tror jag fått till det ganska exakt som original. En regel verkar bara ha blivit brutalt avbruten. Förmodligen kom han inte åt skruvarna för att få loss den helt.
Viktigt att allt stämmer här eftersom sängramarna sen skall vila på konstruktionen samtidigt som dom sitter fast med gångjärn och gasfjädrar för att kunna vara uppfällbara. Det blev lite pill med 3 separata delar som måste måttas in, sågas och sen även lamineras innan dom sätts ihop efter varandra på varje sida. Dessa syns även inifrån garaget så det behöver vara hyfsad finish på det också.

Lite före och efter:
Visa bilaga 43612 Visa bilaga 43613

Visa bilaga 43614 Visa bilaga 43615

Den nya bakre sänggaveln är också på plats och stolpen som skall vara både ben för sängramen och luckanslag är klar och temporärt monterad. Stolpen/benet får justeras in sen när luckan är gjord och på plats.
Här kan man se skillnad i nyans på originallaminatet och det jag sätter dit. Skillnaden ser dock större ut på bilden än i verkligheten. Sen när madrasser och allt annat runt sängarna är på plats kommer det också att vara få ställen man verkligen kan se det nya och det gamla laminatet bredvid varandra.

Visa bilaga 43616

Ena sängramen var ju delad på mitten och ca 20 cm saknades. Först tänkte jag om jag skulle försöka skarva på bitar men insåg att det skulle bli både fult och för klent. Jag valde att göra nya delar av hoplimmad plywood som jag målade. Resultatet blev rätt ok men den känns lite svajigare än den andra ramen. Jag får testa sen och se hur det blir när man fäller upp/ner sängen. Eventuellt får jag göra om med ett hårdare material än den mjukare poppelplywooden.

Visa bilaga 43617
Visa bilaga 43618 Visa bilaga 43619

Jag har även fått dit ventilationsgallren i nedre garageväggen samt fått på kantbandet på golvförlängningens kant ut mot garaget. Ser lite bättre ut tycker jag.
Här kollade jag med Hymer vad nya originalgaller skulle kosta och det skulle bli 1500:- för 2 st. Det funkar ju inte så jag fick tag på två i samma mått i borstad aluminium på Amazon för totalt 366:-
Visa bilaga 43620

Jag har precis fått hem lite mer laminat och spärrpapp till några skivor till sen börjar det bli dags att försöka smälla ihop dom stora delarna permanent. Jag behöver komma igång med trappen så jag får stabilitet i allt.
Målet är ju att grovsnickeriet skall vara helt på plats till nyår. Sen måste ju element, belysning, luckor och annat pill dit.
Bra jobbat tycker jag!
Sängramen förstärk med plattjärn eller alulist i hela längden.. kanske.?

.

Bra jobbat tycker jag!
Sängramen förstärk med plattjärn eller alulist i hela längden.. kanske.?

.
Tack!

Nja men det är väl lite fusk och inte så snyggt?;)

Jag har testat sängramen och den blir faktiskt tillräckligt stabil. Det är ju också bara när man fäller upp den som det blir lite flex i den. När den är nere på plats vilar den stadigt.

Tack!

Nja men det är väl lite fusk och inte så snyggt?;)

Jag har testat sängramen och den blir faktiskt tillräckligt stabil. Det är ju också bara när man fäller upp den som det blir lite flex i den. När den är nere på plats vilar den stadigt.
Tänkte en förstärkning i underkant..osynligt utom om Du lyfter upp den.. :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen