• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Weber® Q 1000 Gasolgrill

Grillen är tillräckligt liten för att följa med dig överallt.

Tillbehör detaljer

Grillen är tillräckligt liten för att följa med dig överallt.
Weber Q1000
Prisnivå ca 3600 kr
Effekt ca 2,5 Kw
Mått med stängt lock: Höjd 36.9 cm, Längd 68,6 cm, djup 42 cm
Vikt ca 12 kg
Grillyta ca 43 x 32 cm
Porslinsemaljerat gjutjärnsgaller
Lock och balja i gjuten aluminium
Ramen är gjord av glasfiberarmerad nylon
  • Gilla
Reaktioner: Umebo

Senaste recensioner

Q1000 med emaljerade galler
Fördelar
  • Grillyta för fyra personer
  • Robust och tålig
  • Inget pusselbyggande
  • Snabb avkylning
  • Bra temperaturfördelning över grillytan
  • Står stabilt
Vår Q1000 köptes 2015 och är still going strong, trots ganska ovarsam behandling från mitt håll.

Den är ganska stor och gjutjärnsgallren gör den lite tung. Detta var dock kända faktorer när den köptes och inget jag ser som nackdelar.

Grillytan är tillräckligt stor för vår familj på fyra personer och jag tycker att temperaturfördelningen på grillytan är helt okej.

Jag gillar att den är den är redo att användas utan att bygga pussel, ställ fram den och den är redo att tändas, det enda jag gör är att skruva dit gasolburken. (jag föredrar att transportera den utan den inkopplad)

Hyggligt snabb avkylning är något jag uppskattar. Det är egentligen bara gallren som tar lite tid på sig att svalna.
Detta gör att vi inte är låsta till att grilla där vi övernattar utan vi kan även grilla på lunchstoppen utan att bli låsta till platsen för länge.

Min grill har de emaljerade gallren, jag vet inte om det är bättre eller sämre än nåt annat, det går bra att bränna fast det ordentligt trots emaljering och jag kan inte påstå att det är lättare att rengöra dessa galler än några andra grillgaller jag haft.

Rengöring totalt sett tycker jag är acceptabelt enkelt då droppburken tar hand om mycket av problemet. Använder man dessutom folieform i droppburken underlättas det ytterligare.

Den har slocknat för mig vid ett par tillfällen då vinden varit besvärlig, men jag ser det inte som ett större problem än att man löser det genom att vrida den typ 90 grader eller flyttar den i lä.

Jag listar inte vikt och storlek som nackdelar, jag ser det mer som dealbreakers om man inte har plats eller viktkapacitet för den.

Slutligen, allt jag slängt på den har blivit ätbart!

1644915229491.png
Joakim rekommenderar detta/denna tillbehör
Senast ändrad:
Weber Q 1200 gasolgrill med gjutjärnsgaller
Fördelar
  • Stor grillyta med ganska jämn temperatur över hela ytan
  • Ger bra grillyta
  • Stabil och hållbar konstruktion
  • Utdragbar dropplåda
Nackdelar
  • Storlek och vikt
  • Dyr
1200 modellen är samma som 1000 med skillnaden att 1200 har utfällbara sidobord. Modellen har funnits länge. De tidigare årsmodellerna hade rent gjutjärnsgaller och manuell piezotändning medan nya har porslinsemaljerat galler, batteridriven tändning och termometer.
Grillens mått och vikt är överkomliga men tar ändå stor plats där de ska förvaras.
Tar cirka 5 min att få upp grilltemperatur och den har jämn temperaturfördelning med lite lägre ute vid kanterna. Vid lite kraftigare vind kan lågan blåsa ut om man kör på lägsta effekt.
Tändning av grillen sker med stängt lock och fungerar bra.
Långa eller korta grilltider och ändring av temperatur fungerar likaså bra.
Rengöring är enkel att utföra.
Då jag bara har rena gjutjärnsgaller har jag ingen uppfattning om porslinsemaljerade grillgaller som finns numera.
Har två st sedan 12 år utan något problem och används året om
Bosse H rekommenderar detta/denna tillbehör
Göran Hellman
Göran Hellman
Det finns även en stekplatta som läggs i efter man tagit bort ena gallerhalvan. Viktigt att grillen står plant. Annars hamnar stekfettet fel. Hälsningar Göran Hellman
Weber Q 100/1200 i husbil siden 2006
Fördelar
  • Lang levetid
  • Støpejernrist som akkumulerer en del varme, og gir ett bra grillresultat
  • Mulighet for å bytte den ene risten med stekeplate for indirekte grilling eller feks. stekt egg
  • Mye ekstrautstyr
  • Enkelt å bygge om fra små gassbokser til å koble rett på bilen, grillen har 30mbar arbeidstrykk (det samme som alt i bilen)
  • Foretrekker Q1200, på grunn av el.tenning og termometer
  • Det er klikk montering når du setter den i det sammenleggbare understellet
  • God deletilgang hvis noe går i stykker
Nackdelar
  • Pris!!!! Men kvalitet koster..... sies det
  • Q1200 er en litt bortgjemt medlem av Q1000 familien, men i 2021 ble den kjørt på tilbud i Norge
  • Gamle Q100 virker litt mer solid enn nye Q1200
  • Det er bare de nye grillene med kompositt som passer i det sammenleggbare understellet
Ur Weber'en het Q100, dagens heter Q1000 og Q1200. De har samme mål. Vi kjøpte Q100 i 2006, og kjøpte ny Q1200 i 2021. Forskjellen på 1000 og 1200 er 2 sidebord, litt høyere lokk med termometer og el. tenning i stedet for piezo, men har samme veilledene pris i Norge. Grillristen er todelt så vi kjøpte en løs stekeplate art.6558 for å bruke ved behov. Kjøpte også sammenleggbart understell med hjul. Kobler den rett på utv. uttak da arbeidstrykket er 30mbar. Legg aluminiumsfolie innvendig i grillen da sparer du mye vask. Det er separat fettoppsamler under som du tar ut og tømmer. Den gamle 100 virker noe mer solid da alt er i støpt lettmetall mens den nye 1200 er understellet i kompositt. Ristsystemet på den ny er mye bedre enn den gamle som var hel. La støpejernristen bli helt gjennomvarm før du begynner å grille.
Ivar rekommenderar detta/denna tillbehör

Mer i Tillbehör & Prylar

Stefan
5,00 stjärnor 1 betyg
Visningar
515
Recensioner
1
4K Backkamera där skärmen monteras på befintlig backspegel
Knazig
5,00 stjärnor 1 betyg
Visningar
1K
Recensioner
1
Smidig och behändig gasolgrill
Hole in one
Uppdaterad
3,50 stjärnor 2 betyg
Visningar
2K
Recensioner
2
En antenn billig liten och diskret antenn 399:- är inte en förmögenhet. https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/tv-antenner/nedis-digital-campingantenn-fmuhfvhf/1012093.9109/ Denna antenn har utgått och ersatts av...
Stefan
5,00 stjärnor 1 betyg
Visningar
772
Recensioner
1
Mätare för gastank och gasflaska i olika storlekar
Bosse H
5,00 stjärnor 1 betyg
Visningar
799
Recensioner
1
Kontroll av batterispänning och batteritemperatur

Annons

Annons

Tillbehör information

Kategori
Tillbehör & Prylar
Tillagt av
Joakim
Visningar
4.471
Följare
1
Recensioner
3
Senaste uppdateringen
Betyg
4,67 stjärnor 3 betyg

Mera från Joakim

Dela detta Tillbehör

Annons

Tillbaka
Toppen