Vår Q1000 köptes 2015 och är still going strong, trots ganska ovarsam behandling från mitt håll.
Den är ganska stor och gjutjärnsgallren gör den lite tung. Detta var dock kända faktorer när den köptes och inget jag ser som nackdelar.
Grillytan är tillräckligt stor för vår familj på fyra personer och jag tycker att temperaturfördelningen på grillytan är helt okej.
Jag gillar att den är den är redo att användas utan att bygga pussel, ställ fram den och den är redo att tändas, det enda jag gör är att skruva dit gasolburken. (jag föredrar att transportera den utan den inkopplad)
Hyggligt snabb avkylning är något jag uppskattar. Det är egentligen bara gallren som tar lite tid på sig att svalna.
Detta gör att vi inte är låsta till att grilla där vi övernattar utan vi kan även grilla på lunchstoppen utan att bli låsta till platsen för länge.
Min grill har de emaljerade gallren, jag vet inte om det är bättre eller sämre än nåt annat, det går bra att bränna fast det ordentligt trots emaljering och jag kan inte påstå att det är lättare att rengöra dessa galler än några andra grillgaller jag haft.
Rengöring totalt sett tycker jag är acceptabelt enkelt då droppburken tar hand om mycket av problemet. Använder man dessutom folieform i droppburken underlättas det ytterligare.
Den har slocknat för mig vid ett par tillfällen då vinden varit besvärlig, men jag ser det inte som ett större problem än att man löser det genom att vrida den typ 90 grader eller flyttar den i lä.
Jag listar inte vikt och storlek som nackdelar, jag ser det mer som dealbreakers om man inte har plats eller viktkapacitet för den.
Slutligen, allt jag slängt på den har blivit ätbart!