• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas vinterresa 2021 - 22

Den första december 2021, på fm,lämnade jag Malmö med Finnlines färja till Travemynde. Det blåste kraftig motvind så vi blev ett par timmar försenade. Jag körde sedan i mörkret till Citti i Lubeck. Där får man stå gratis, trots att det finns skyltar som det står p - förbud nattetid. Jag har frågat personal.

Nästa dag handlade jag många goda saker på Citti och bageriet vid entrén. Sen blev det motorväg, A1, till Luxemburg. Tidigare år så har dieseln varit mycket billigare där än i övriga EU. Men inte nu, fick betala 1,2 Euro per liter.

Färden går sedan rakt söderut via Lyon, Barcelona och spanska östkusten ner till Almeria.

Jag upplevde ett inbrott kl 03 den 11 / 12 som var mycket obehagligt. Polisrapport, kontakt med försäkringsbolag mm. Jag förlorade mobiltelefon, laptop, laptoppväska och en systemkamera. På polisstatione kunde jag låna deras telefon och meddela Lottie vad som hänt. Ringde även till Tommy D, försäkringsbolag och teleoperatör. Tog in på en camping för att låna deras telefon och ringde Lottie och Tommy D.

Körde sedan till Altea och var där ca en vecka. Tommy hjälpte mig mycket med att köpa ny telefon och laptop samt att fixa ett bra abonnemang. Att få till detta på egen hand hade varit mycket svårt p.g.a. mina dåliga kunskaper i spanska och i många fall spanjorers svårigheter med engelska. Tommy har ju även bra kontakt med en auktoriserad bilverkstad i närheten som kunde byta ut mitt trasiga förardörrslås.

Tack Tommy för all hjälp.

Jag fricampar nästan hela tiden, för att spara pengar, som jag gärna använder till annat.

Körde vidare söderut till Almeria, där jag parkerade på en jättestor allmän p - plats. Träffade ett par ifrån Sverige där som jag pratade en hel del med.
 
Jag valde i h u s b i l . s e för att vara på den säkra sidan. För att förtydliga, det var i ett privat meddelande till en annan medlem.
Har även skickat privata meddelande via mejl om detta till några! Detta är nog inte rätt tråd att skriva om detta, men kanske admin kan flytta alla kommentarer till en egen tråd, så Gösta får ha denna ifred.

//Tommy
 
Söndag

Idag är det vilodag.

Men vattnet är slut i stora tanken, liksom min spanska P 11:a. Därför kör jag nerför backen till Repsol och byter gasen. Kostade drygt 15 euro. Frågade samtidigt om jag fick ta 30 liter vatten till min HB. Det fick jag göra, samtidigt sa hon att efter rondellen så finns det vatten. Så efter att ha installerat min fulla P 11:a gick jag till rondellen och kunde konstatera att jag hade uppfattat de spanska orden rätt. Men det var ingen gänga eller Gardenakppling på vattenutkastaren så jag var tveksam till att jag skulle kunna koppla min slang.

Därför vände jag bilen och parkerade i närheten av vattenslangen på Repsol. Fyllde nog mellan 40 och 50 liter så att displayen visade på 50 %. Körde sen till den kommunala vattenutkastaren. Mycket riktigt så passade ingen av mina adapter. Så jag fyllde fem vattenkannor, som rymmer 10 lit. Så nu blev det nästan fullt i tanken. Under tiden så kom det tre personer som hade med sig många tomma flaskor som de skulle fylla.

Sen körde jag tillbaka till p - platsen.

Efter lunch satt jag ute i solen och läste.

Körde 1 km



Måndag

Efter fm fikat ringer jag till Handelsbanken i Tyresö och frågar varför de inte har släppt igenom autogirot till min spanska operatör.
Svaret som jag fick var att kontoret inte handlägger den typen av ärenden. De kopplade mig vidare till supporten. Så jag upprepar min fråga. De kunde inte svara på frågan om jag inte först legitimerar mig. Jag förklarar att min svenska tel med bankID och min dosa med plastkort har blivit stulet här i Spanien. Jag säger mitt personnummer och mina sista siffror på mitt konto och kontorsnummret. Men det hjälpte ej.

Kontentan av det hela blir att jag behöver åka till ett av Handelsbankens kontor i Sverige för att få ett nytt bankID. Då först kan jag ringa till supporten och få svar på min fråga.

Det är inte lätt numera i vår digitala värld när man blir bestulen.


Efter samtalet promenerar jag in till den centrala delen av Altea.

Gick till en firma som är duktiga på "det här med data". Jag fick god hjälp och mitt problem blev löst. Bredvid kassan fanns en burk med mynt i där jag fick lägga betalningen som jag själv bestämde storleken på.

Gick därefter till holaWifi för att rent fysiskt betala månadsavgiften direkt på kontoret. Men de öppnade inte förän kl 13.00.
Ringer till Tommy och vi kom överens om att träffas hos mig för att sen gå tillsammans till opereatörens kontor. Tommy hjälper mig med språket efter att jag hade inlett samtalet med den spanska som jag kan.

Sen går vi till ett kondis för em fika och en hel del prat om allt möjligt.

Tack Tommy för all hjälp som du så frikostligt har bistått med. Om några månader träffas vi igen någonstans i Sverige.

Eftersom det skall vara marknad på denna parkering på tisdag så lämnar jag Altea på sen em. Lottie hade kollat upp att det finns en billig ställplats i Alcossebre på lagom avståmd. Så jag kör dit men hittar inte ställplatsen, trots att jag kör runt och letar på de smala trånga gatorna, så jag parkerar helt enkel på en vanlig gata. Som jag har gjort så många gånger förr.


Körde 26,9 mil


Tisdag 8 / 2

På fm tittar jag in på hbk. En person har startat en hyllningstråd till min ära. Många positiva inlägg och gillanden.

Kör vidare norrut till Ebredeltat. Här har jag och Lottie kört runt för ca två år sedan, men vi sov aldrig här.

Det har varit omtumlande att ta del av allt engagemang och positiva inlägg utifrån min reseberättelse på hbk. Lottie har förstås också funnits med och stöttat mig på olika sätt i den här processen och nu ser jag fram emot att snart få träffa henne igen. Jag har påbörjat hemresan och befinner mig nu i Deltebre på en HB parkering tillsamman med många andra. Kostnaden är 0 euro och det ingår vatten och tömningsmöjligheter.

Jag parkerar på kortsidan med ordentligt avstånd till andra.

IMG_20220208_132132.jpg

Andra gillar att trängsas, med mellan två och fyra meters lucka på långsidan.

IMG_20220208_132117.jpg

Här får det nog plats en 70 till 80 HB om man "myser ihop sig" för det är en stor grusplan som nog rymmer två rader på mitten.


Stannar nog här i några dygn.

Körde 8,9 mil
 
Onsdag 9 / 2

Det är 8 grader ute mulet och lite blåsigt och mulet.

-------------
Jag skrev ett långt inlägg igår kväll. Kunde inte lägga in bilder eller skicka svar.

När jag försökte en timme senare var utkastet borta förutom första raden som syns här.

Kan någon i admin hitta mitt utkast och publicera det här så skall jag komplettera med bilder.
 
Hej vår bäste Gösta!

Du är som klubbens vinter-ambulerande utrikes korrespondent,
visserligen oavlönad, men högt uppskattad!

Ett välmenande tips till dig, och andra, betr tappade textinlägg.
För många år sedan på ett helt annat forum fick man/jag tipset att
skriva sin text i ett annat textprogram först.
T.ex Word, WordPad eller annat motsvarande.

När texten är klar, kopiera den (Ctrl+C).
Javisstja, markera texten först (Ctrl+A). Mea Culpa ;)
Flytta markören till in-matningsrutan i webb-formuläret,
och klistra in texten (Ctrl+V).

Eller använd muspekaren och snabbmenyerna som öppnas vid "Sekundär-klick"... :)
Jag undviker orden höger och vänster,
eftersom folk har muspekaren olika konfigurerad.
Även de vänster-hänta får förekomma på webben...
Ja, du vet allas lika värde och autonomi osv, osv :)

Sen, redigera texten på plats i webb-formuläret, typ fetstil (Ctrl+B).
understrykning (Ctrl+U) mm.
Javisstja, markera texten först (Dubbel-klick på resp text-avsnitt). Mea Culpa igen ;)

Lägg in dina bilder, som hamnar där markören står just då.

Vadan denna text-omväg, undrar så klart vän av ordning?
Jo, skulle något webb-strul inträffa så finns det
mödosamt ihopknåpade textinlägget kvar.
I det text-program som (förhoppningsvis) inte är webb-beroende.
Det går ju även att spara texten till en annan dag,
med bättre nät-uppkoppling. (Ctrl+S).

Vänliga hälsningar från klubbens, näst bäst, erfarne fd. yrkeslärare :)
 
Senast ändrad:
Fredag 11 / 2.

Körde in i Frankrike i går. Stannade på en gata i Perpignan för natten.

Idag har jag kört utefter kusten. Först till Port-Barcares för att fortsätta på "vallen" med vatten både till vänster och höger.

Därefter till Port-la-Nouvelle för att titta på alla vackra Flamingos.

IMG_20220211_130812.jpg

Slutstationen blev på en tvärgata till strandpromenaden i staden Valras.

IMG_20220211_145159.jpg

Det har fördelar att resa denna tid på året.

På strandpromenaden är det förbjudet att stanna med en "Camping-Car".

Trots det såg jag en franskreggad stå där. Föraren kanske inte kan engelska språket.

Jag promenerade ca 90 minuter.

IMG_20220211_145516.jpg

Körde 13,9 mil
 
Onsdag 9 / 2 fortsättning.

IMG_20220209_082238.jpg

Hade dataproblem på torsdagen och webb kunde inte hitta mitt inlägg.

På morgonen googlade jag på ställplatser i Girona och Figurres. Tänkte att det kan vara en lagom sträcka att köra.
När jag kom fram htill Girona hittade jag en central p.plats. Men den var förr trång för mig. De andra två ville min gps inte känna till. Körde vidare till Figurres. Där hittade jag inte fram till någon ställplats så färden slutade på en vanlig gata i Perpignan.

IMG_20220210_190154.jpg
Körde 41,1 mil.
 
Lördag 12 / 2

Natten har varit lugn här på gatan i Valras_Plage. Kl 03,30 var det 4 grader ute enligt min HB termometer. Första bussen, vad jag upptäckte, körde förbi vid 5,30 tiden.

Igår em hittade jag ett fint kondis på torget närmast stranden, tog en fika där.

Idag tänkte jag ta mitt FM fika där om de har öppet.

Lottie mailade över en bild på norrsken som ett av hennes barnbarn tog igår kväll på Ekerö.


IMG-20220212-WA0000.jpg

Solen bryter igenom kl 8,20 över havet.

IMG_20220212_082400.jpgJag tar en kylig morgonpromenad när det bara är 3 grader. Konstigt att det är kallare kl 8 än kl 4.

Så på med den tjocka vinterjackan.

IMG_20220212_082447.jpg
 
Lördag fortsätter

Jag är inte van att skriva på tel. Min internettdelning fungerar inte sedan jag kom in i Frankrike.

Vet ej varför jag ej kunde skriva klart i inlägget ovan.

Även idag såg jag en franskreggad HB som inte bry sig om engelsk text.

IMG_20220212_083809.jpg

Nu är jag inne på kondiset och kan se att tillverkningen sker bakom glasskivan.

IMG_20220212_084532.jpg

Jag beställde en stor, jättestor kopp kaffe - men fick en vanlig liten kopp. Tog även två croassanter. Det är första gången påmin 75 dagars resa som jag inte dricker FM fika hemma.
Behövde köpa ytterligare en ",stor," kopp.

IMG_20220212_084847.jpg
Mask måste man ha inomhus när man beställer.

Till min förvåning upptäckte jag att det tydligen är tillåtet med hundar i en livsmedelslokal här - vilket det inte är i Sverige.

IMG_20220212_092201.jpg

Sen lämnar jag stranden och stannar till vid Carrefour för att tvätta en maskin.

På em fortsätter jag till Marguerittes som ligger öster om Nimes. Här stannar jag på en bostadsgata för natten.

IMG_20220212_163910.jpg

Till höger finns ett grönområde.

IMG_20220212_164254.jpg

Tog en bensträckare på minst en halvtimme.

Körde 15,4 mil
 
Söndag 13 / 2

Kör iväg så fort som att det blev ljust. Kör på mindre vägar fram till chokladfabriken i Tain l`Hermitage utefter väg N 7.

IMG_20220213_112326.jpg

Kvalitén är bland Sveriges bästa konditorer känd för att vara Europas bästa och ibland några som väldens högsta kvalité, med priser därefter. Att gå in i en affär med enbart choklad i olika former och smaker är en upplevelse värd en lång omväg. Men som tur är för många av oss som bor i norr och vill till söder är det ju i stort sett huvudvägen.

Jag kan varmt rekomendera ett besök. Jag parkerade på Lidl:s p-plats i närheten. Det finns även en camping mellan Lidl och fabriken. Den heter Les Lucs och öppnar för säsongen i övermorgon den 15 / 2. Där har jag föreslagit min Lottie att vi skall sova när vi tillsammans skall besöka fabriken och även gå en guidad tur i tillverkningslokalen.

Efter lunch ställer jag in gpa:en på Mullhausen på gränsen till Tyskland.

IMG_20220213_141016.jpg

Snart kör jag på landsvägen igenom små byar med trånga gator.

IMG_20220213_141325.jpg

IMG_20220213_141906.jpg

Här är det så smalt att det bara får plats en bil i bredd, därför är det signalreglerat.

IMG_20220213_154140.jpg


Väl ute på landet igen ser jag denna märkliga skylt. Är det någon här som vet vad ordet "Bis" betyder?
Så berätta det gärna här.

IMG_20220213_142352.jpg
Idag får jag se snö igen. Tack och lov endast på långt avstånd.

IMG_20220213_161554.jpg

IMG_20220213_162327.jpg

IMG_20220213_143403.jpg


Kvällssolen kommer tidigt bakom berget.

IMG_20220213_173658.jpg

Kör tills det mörknar och komer fram till Ferney - Voltaire i närheten av vägen in till Geneve. Parkerar på en bostadsgata. När jag går ut för en kort promenad ser jag att det är nummer på p-rutorna som jag står tvärs över. Går bort till gatans början och ser att hela området är privat. Så jag kör vidare.

Nu vill gps:en att jag kör in i Schweiz. Varför då???

Jag tänker att det kanske bara är för en kort sträcka och att jag återkommer till Frankrike.

Detta är i utkanten av Geneve och där är det många vägarbeten i några rondeller. Naturligtvis vet inte gps:en om detta. Så jag hamnar på motorvägen mot Lusanne. Där stannar jag på en stor bensinstation för natten. Hittar en bra plats pland vanliga Pb 1: or i omedelbar närhet till reataurangens ingång. Så platsen är väl upplyst. Backar ut överhänget på ett gångområde.

Körde 42,1 mil
 
Måndag 14 / 2 alla hjärtans dag i Sverige.

Mitt hjärta bankar hela tiden för Lottie som finns i Liljeholmen och som jag får träffa i helgen, om allt går som planerat.

Natten har varit lugn och utan inbrottsförsök. Måste ju lägga inbrottet i Medol bakom mig. För tre fyra år sedan var det 7 inbrott under en natt på en camping i Trollhättan. Så det finns inga inbrottssäkra platser att parkera på. Numera har jag spännband mellan mina två dörrar.


IMG_20211215_183955.jpg IMG_20211216_192305.jpg

Startar färden redan vid sjutiden trots att det är mörkt. Tanken är att köra mer än 50 mil idag. Det innebär att jag kommer att köra på motorväg i stort sett hela tiden. Enligt min kartbok som är ca tre år så är motorvag A 1 betalväg. Men jag såg ingen betalstation igår kväll när jag körde in här och gps:en varnade inte heller för det. Jag får se om det så småningom kommer en faktura med foton från några kameror.

Solen tittar fram.

IMG_20220214_074156.jpg

IMG_20220214_074231.jpg

Fm - fikat intages stående i mitt lilla pentry. Som är stort i förhållande till de flesta HB.

IMG_20220214_081808.jpg
Även lunchen och middagen intogs stående för att vila rumpan efter allt sittande bakom ratten. Tog även korta promenader vid rasterna.

Kör i flera timmar i landet innan jag komer till Basel och senare in i Tyskland där jag fortsätter på Autobahn. I Freibourg kör jag av för att tanka diesel inne i stan. Kostade 1,66 per liter.



Nu är jag på en stor bensistation för natten söder om Kassel.


Körde 69,2 mil
 
Senast ändrad:
Vad har du för förbrukning nu när du tankar vi har ju nästan samma storlek på bil.
Kul att vi får följa med på din resa.
Tack för bra service med gasoltuben. :)


Den brukar ligga på ca 1,3 liter per mil.

Som lägst 0,02 i nerförsbackar när jag lyfter av foten från gaspedalen och som mest 5,3 liter i kraftiga uppförsbackar på mer än 15 % lutning.
 
Tisdag 15 / 2.

Lämnar parkeringen redan före kl 07, trots att det är mörkt. Men att köra på motorväg i mörker är bättre än i små samhällen där folk skall gå och cyckla utan reflexer.

Idag blev det enbart motorväg. Som oftatast tre filer i norrgående. Men även en hel del arbeten där hastigheten var nersatt till 60 kmh och en fil var markerad med en bredd på 2,10 m. Så jag körde efter alla långtradare i filen längst ut till höger.

All mat intogs stående i pentyt, för att vila ändalykten.

Kom fram till Lubeck vid 12 - tiden. Tankade diesel för 1,649 och lpg för 0,949. Tankade fullt i Freibourg i går.
Körde 80,3 mil och fick i 93,34 lit. Vilket blir 1,16 lit per mil ( om jag har räknat rätt). Jag har mest kört i 100 med farthållaren inkopplad. Vilket förvånar mig mycket att det inte drog mera.

Skall kanske omvärdera min negativa inställning till att köra på betalväg i Frankrike och Spanien. Verkar ju vara billigare dieselkostnad i alla fall. Sen beror det ju på vilken avgift som väghållaren debiterar mig. Har hört att Frankrike har olika km pris beroende på storleken på bil / HB.

Hörde på dagens eko kl 12,30 att regeringen skall sänka dieselpriset för bönder. Om åkerier får del av en sänkning vet jag ej,

Så vi får snart vänja oss vid högre konsumentpriser rent generellt. Vilket facken kommer att ha som ett bra argument för högre löner och så är inflationen igång igen.

Stannar för natten på en speciell markerad HB parkering vid Citti - gallerian. Här får man tömma grå o- svartvatten utan debitering däremot kostar färskvatten en slant. Men jag har vatten så att det räcker. Är ju gratis i Sverige om man köper diesel.

Efter lunch och tömningen går jag in till gallerian för att handla godsaker som har ett mycket lägre pris än i högskattelandet i norr.

Samt tyska specialiterter som leberkäse och marsinpan av hög kvalité.

Fotade två svensk varor för att jämföra prist mot i Sverige.

Varför kan jag inte ladda upp foton direkt ifrån telefon?
IMG_20220215_154752.jpgIMG_20220215_154752.jpg

IMG_20220215_154721.jpg


Det gick tydligen nu.


Imorgon tar jag färjan till Malmö kl 09

Körde 38,7 mil
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen