Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
I morgon får vi se om jag får tag på boken om Villa Winter?Det ser ut som om ni har det underbart!
Hoppas kunna åka dit i november – dock utan husbil..
Pålle
Bok finns på nätet i olika språk och på https://www.nextory.se/bok/the-ghost-of-villa-winter-11530746/Händelserik dag i Villa Winter idag. Men nu är vi hemma i Playa del Ingles igen
Visa bilaga 20857
Vaknade i morse i husbilen av vågornas dånande ljud på Playa de Cofete. Det är ett naturreservat på Fuerteventura där Cofete by finns som en massa historier om Villa Winter som ligger på bergssluttningen bredvid. Vädret till skillnad mot dagen före var underbart. Dagen före var det blåsigt och någon enstaka regnskur. På stranden var folk klädda i täckjackor.
Visa bilaga 20861
Finns en ganska häftig kyrkogård där. Sanden har helt tagit över den.
Visa bilaga 20855
Vi har ju haft vår Villa Winter träff för svenskar i husbilar planerad sedan drygt ett halvår. Vi var 9 pers i fem bilar som lyckats ta oss över bergsmassivet. Vägen är nog den sämsta man kan tänka sig, men den enda om man ska dit. Ca: 18 km till Cofete by som bara är ett gäng hus, tog över 1 timme att köra. Lite kul episoder uppstod när vi mötte andra fordon som fick backa när vi fem ganska stora husbilar tog oss fram i ca: 10-20 km/h på den steniga grusvägen.
Visa bilaga 20860
Jag har varit där två gånger tidigare, men inte lyckats komma in i Villa Winter. Idag skulle det vara dags...
Lite bakgrund
Gustav Winter som var en Tysk konstruktör och anlitad för att bygga Morro Jable hamn på Fuerteventura. Han fick av Franco hela naturreservatet där Cofete ligger. Gustav var en övertygad nazist och hade under krigsåren kontakter med Tyskland som hade seglat upp som en stormakt på Atlanten och invaderat en stor del av Europa.
Det har visats på tv (sanning eller skrönor) om hur tyskar flytt via Villa Winter till Sydamerika. T.o.m den Tyska ledaren skulle ha undgått sitt straff i bunkern och smitit denna väg. Mycket ska man kanske inte tro på, men...
Några sanningar som inte går att förneka är:
⦁ att Gustav fick området av Franco att hantera.
⦁ att han hade sin egen landningsbana för sitt plan längs den långa stranden.
⦁ att han byggde Morro Jable hamn
⦁ att Gustav uppskattade den tyska ideologin under den tiden
⦁ att Gustav regelbundet träffade den tyska ledningen
⦁ att naturreservatet av avlyst för obehöriga
Under andra världskriget hade Tyskland lite logistikproblem för ubåtarna som patrullerade Sydatlanten. De hade lång väg för att tanka och fylla på ammunition och förnödenheter. Åka till Franska västkusten var ju en bit.
"Pling! Vi har ju Gustav som gillar och är lojal med oss tyskar som har ett bra ställe utanför Nordafrika. Dessutom har han kontroll över en hamn för omlastning. Hmm! Kanske går att göra något av?"
Historien från många sägner, är att ubåtar kunde på in i grottor för underhåll och förnödenheter i Cofete och det finns faktiskt lite rester i de söndersprängda grottorna som jag inte sett utan bara läst om. Men jag tror ju på tillgång och efterfrågan. Tyskland hade ett behov och Gustav hade tillgång. Dessutom hade ju Franco möjlighet att ge efter lite för Tysklands krav på hjälp utan att de allierade kunde upptäcka det. Tyskland hade ju hjälpt Franco under spanska inbördeskriget.
Ok! Nu var det dags.
Vinden hade lugnat sig lite och solen börjar tränga igenom diset. Vi tog de två minsta husbilarna (min och Mickes) som vi nio hoppade in i och körde upp någon km från stranden till det mytomspunna huset som har kraftigt behov av allehanda renoveringar. Vi kom fram på en väg som om möjligt var ännu sämre än dagen före.
Ett led kolon knatade nio svenskar upp till Cofetes högborg Villa Winter. Och när vi kom dit stod ägarinnan i dörren och hälsade oss välkomna. Vi hade skickat upp två spanare dagen före och rekat, samt förvarnat.
Det kostade inget, men man fick lämna ett bidrag om man ville. Vi enades om att det var värt 5€ per person. Hon blev glad när vi stoppade i sedlarna i den skattefria bössan. Hennes språkkunskaper var lite sparsmakade som guide. Hon kunde spanska...
Visa bilaga 20856
Som tur är har lite börjat tränga igenom dimbankarna i hjärnan så lite kunde man förstå med följdfrågor.
Själva huset ska enligt myterna ha fungerat som fyr, sjukstuga, tillflyktsort, m.m.. Inga myndigheter på Fuerteventura har velat hjälpa till om information utan man har velat dölja alla eventuella tyska kontakter från andra världskriget.
När vi kom in fick vi fota innergården och rummen ovan Hon informerade oss när vi gick in i att slå på lampan för belysning på mobilen och att det var absolut fotoförbud.
Hon pratade och pratade om tortyr, krematorium, medicinska experiment, m.m.. Hon verkade vilja förstärka historien så negativt det gick, så allt var inte trovärdigt.
MEN när vi gick där såg jag ett rum som kunde ha varit en ankomst rum, operationssal och en 5-6 sjukrum med våningssängar. Ett kompani skulle utan vidare kunnat huserat i källaren plus några läkare och sköterskor.
Ett lågt rum som troligen varit ett förråd med låg höjd påstod hon att där hade barn varit fångna. Inga bevis för det visades. Däremot så visade hon att det att det var hålrum under golvet på den kraftigt armerade källaren (bunkern). Det lät trovärdigt och man kunde ana att något var igensatt. Hon visade det genom att knacka i golvet, men eftersom hela huset har ett underhållsbehov så kommer nog ingen att försöka öppna upp en våning till under bunkern då pengar troligen behövs till annat. Fanns en öppning som för övrigt hade något som skulle passa som ett kulsprutenäste mot vägen och stranden.
Det var en ganska kraftig upplevelse och något måste ha varit där som inte borde ha varit i ett hus, mitt i ingenting. Kände mig också ganska olustigt över många ord om tortyr och fångar. Det är ju inte den historien skrönorna har talat om. Det är ju en historia om ett ställe som ställer upp för att serva den tyska marinen på sydatlanten, samt att hjälpa Tyska officerare att fly till Sydamerika.
Jag håller fast i den tron. Men helt klart är, det är ingen bondgård eller spansk villa på landet. I tornet blev vi inte uppsläppta, men det fanns massor med tysk utrustning som stod i en utställning. Bl.a säkert runt 500 kg militära batterier som har kunnat fungera för kommunikation och fyr. De måste ju ha funnits där från den tiden. Kommer lite foton ni kan titta på.
Visa bilaga 20858
Efter visningen av huset mötte vi en annan grupp på 10 pers som kommit med 4x4 bilar och som jag tror betalat 50€ per pers till den tyska guiden. Hmm! Hur mycket är anpassat till det som grupperna vill ha?
Vi tog husbilarna och tog en fika på Restaurangen. Kaffe och cheesecake satt perfekt. Vi surrade en stund, sedan var det dags för oss att dra, då en färja väntade på oss i Morro Jable hamn. Så trevliga alla. Kanske stöter vi på varandra igen på Teneriffa i mars plus ett gäng andra svenska husbilar?
Visa bilaga 20859
Vi tog bergspasset på drygt en timme. Krånglade bara på ett ställe där en hyrbil vägrade flytta på sig på den smala vägen. Inga problem. Jag drog bara i handbromsen tills han körde förbi. Han hade flera dm till godo på var sida. Jag hade ett stup på drygt 100 meter.
Efter tog vi färjan hem till GC. Åkte Clase Oro där matservering ingår i priset. Hemresan var okomplicerad tills vi kom i höjd med Bahia Feliz. Då var det tvärstopp på motorvägen, men jag kunde smidigt svänga av till GC-500 och slippa den långa trafikstockning som flera hundra bilar stod i.
Nu sitter man hemma i Playa del Ingles igen och vardagen är tillbaka, med en massa aktiviteter.
Visa bilaga 20854
Några underbara dagar med underbara människor. Skojade lite när vi spelade boule. "Håll Kalix kort" när vi spöade dem. Men det gäller bara spel. Ser fram emot att träffas igen. Kanske Teneriffa i mars???
Hasta Luego
Ps! Tyvärr Pålle. Ingen bok.
Jag och Pålle vet det, men de levererar inte boken.Bok finns på nätet i olika språk och på https://www.nextory.se/bok/the-ghost-of-villa-winter-11530746/
Ok . Men lite konstigt för här säljes den.Jag och Pålle vet det, men de levererar inte boken.
Ok förstår!Tack för engagemanget!
Den bok det länkas till är en "deckare" som ingår i en serie böcker av författaren Isobel Blackthorn, som alla utspelar sig på Kanarieöarna.
Den bok jag hoppades att SirMcLain skulle kunna hitta på plats är denna: https://casawinter.com/de/buch
Jag beställde (och betalade) så snart den kom ut för några år sedan, men tydligen är det POD och det hela slutade med att jag fick tillbaka min förskottsbetalning.
Pålle
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons