• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Val av inverter

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Har kört med en liten inverter som jag bara kopplat i 12 v jacket för att ladda dator och tandborste.
Nu börjar fläkten ge sig i den och den är över 8 år så tänkte byta ut den mot en fast monterad inverter.
Det jag fundera över är vad ska jag välja och vad klarar mitt batteri av för start ström.
Har läst och hittar inte vad batteriets BMS klara av. Kan jag köpa en inverter på runt 1500-1600 w?
Här är spec om mitt batteri.

Problemet är att jag hade tänkt installera allt denna helg, men missat kopplingen till batteriet. Är ju inte bra att klämma 3 olika kablar på en en pol mutter. Så nu jagar jag efter en plint eller en Polsko med 3 fäst platser.
Så att även claes hade denna:
Ja kan du inte vänta tills du kan köpa ordentliga grejer så återstår ju bara dom från Biltema och Clas ohlson

Jag kopplade inverterns plus direkt på batteriets pluspol och invertens minus direkt på shunten. Övriga anslutningar över kopplingsplintar.
Så hade jag tänkte göra, men tror inte det är bra att kabeln från samlingsplinten sitter ihop med inverterns nya kabel. Alltså att de två sitter fast klämda ihop på batteriet med muttern. Eller har jag, fel det kanske inte spelar nå roll.
Tänkte då att de får sitta i varsin skruv på en polsko istället.

Kan inte förklara så bra 🤣
Kolla dessa bilder.pollifpo.jpg

Bilagor

• kabelsko.jpg
    kabelsko.jpg
    47,3 KB · Visningar: 5
Prinsipiellt så er den beste løsningen en grov kort kabel mellom batteri og en riktig busbar. En busbar er i prinsipp et stykke tykk metalstang med god ledeevne oftest kopper, gjennomgående bolter med passe diameter og gjenger i kopperet. En kabel med ringsko til hver bolt på busbar og bra tildragning av mutteren.

Hmm. Ska du ha sko för rund pol nu?
Kanske en synvilla, men polskruven ser väldigt liten ut på batteriet, är det verkligen en M8?
Man vill ha så få kabelskor som möjligt på polskruven, då får man större kontaktyta mot batteriet, iallafall teoretiskt, desto fler kabelskor, desto färre gängvarv ner i batteripolen, tänk även på att inte dra polskruven för hårt, du borde fått med åtdragningsmoment till batteriet, gängpaj där är lättare än man tror att få.
Hur som helst maxa belastningen när du kopplat klart och leta efter värmeutveckling, du kan även kolla ev. spänningsfall på några punkter en bit bort från batteriet, gärna direkt på invertern med max belastning.
Det finns inga genvägar, speciellt när man bygger i 12V-system, det är alltid den "svagaste punkten" som bestämmer i systemet.

Hmm. Ska du ha sko för rund pol nu?
Kanske en synvilla, men polskruven ser väldigt liten ut på batteriet, är det verkligen en M8?
Man vill ha så få kabelskor som möjligt på polskruven, då får man större kontaktyta mot batteriet, iallafall teoretiskt, desto fler kabelskor, desto färre gängvarv ner i batteripolen, tänk även på att inte dra polskruven för hårt, du borde fått med åtdragningsmoment till batteriet, gängpaj där är lättare än man tror att få.
Hur som helst maxa belastningen när du kopplat klart och leta efter värmeutveckling, du kan även kolla ev. spänningsfall på några punkter en bit bort från batteriet, gärna direkt på invertern med max belastning.
Det finns inga genvägar, speciellt när man bygger i 12V-system, det är alltid den "svagaste punkten" som bestämmer i systemet.
Bilden är inte mitt batteri, men har ju bara en bult ner i batteriet nu, sätta dit poladapter, tror jag fick med det när jag köpte batteriet ska kolla hemma!

Så hade jag tänkte göra, men tror inte det är bra att kabeln från samlingsplinten sitter ihop med inverterns nya kabel. Alltså att de två sitter fast klämda ihop på batteriet med muttern. Eller har jag, fel det kanske inte spelar nå roll.
Tänkte då att de får sitta i varsin skruv på en polsko istället.

Kan inte förklara så bra 🤣
Kolla dessa bilder.Visa bilaga 48710
Om? jag skulle använda en sådan polsko skulle jag sätta kablarna tvärtom så att inverterkabelns kabelsko får så stor anliggningsyta som möjligt. Då har jag gjort antagandet att du kan få störst ström, A, genom invertern.

Själv hade jag satt bägge kabelskorna på samma pol med invertens underst.

Om? jag skulle använda en sådan polsko skulle jag sätta kablarna tvärtom så att inverterkabelns kabelsko får så stor anliggningsyta som möjligt. Då har jag gjort antagandet att du kan få störst ström, A, genom invertern.

Själv hade jag satt bägge kabelskorna på samma pol med invertens underst.
Okej ! Fattade jag rätt nu, kabeln som kommer från min kopplingsplint fram till batteriet, den hade du monterat ihop med invertern kabel rätt på batteriet. Tur man har en fru, fick bilder på mitt batteri!

Bilagor

• IMG_6223.JPG
    IMG_6223.JPG
    851,6 KB · Visningar: 21
  • IMG_6224.JPG
    IMG_6224.JPG
    639,9 KB · Visningar: 21
  • IMG_6225.JPG
    IMG_6225.JPG
    729,7 KB · Visningar: 21
Ja, med inverterns kabelsko underst. Men beakta åtdragningsmoment som Peter skriver.
Även om du använder den runda polskon skulle jag satt dem på samma bult med inverterns kabelsko underst.
Va bra då behöver jag ju inte köpa nått om det fungera så, bara lossa och sätta Inverterns kabel underst sen plitenskabel och dra åt! :) Tack!

Lasse testa så, ev med en något längre skruv ifall original är korta.
Kör sedan max belastning ca.15min och mät spänningsfall samt känn efter varma kopplingspunkter.

Ett LFP ökar även i temp vid belastning, så känn gärna på det också efter ett tag.

Lasse testa så, ev med en något längre skruv ifall original är korta.
Kör sedan max belastning ca.15min och mät spänningsfall samt känn efter varma kopplingspunkter.

Ett LFP ökar även i temp vid belastning, så känn gärna på det också efter ett tag.
Japp ska dokumentera detta, ska leta upp nån apparat jag har hemma som går på 1400-1500w, låta den gå i 15 min, om inte batteriet blir ur suget innan :p

Se bara till att det inte är en skruv som oxiderar/rostar.
Åkte ner och köpte rostfria, köpte 30mm, fattar inte vad jag tänkte med, självklart blev de för långa, åkte ner och köpte 20 mm gänga och stopp bricka det blev bra.
Nu har jag provat den i ett streck i 15:30 min,, ville hatt nått som man kunde köra i 15 min med större watt men enda jag hade var en bygg dammsugare som skulle ta 1300w men drog bara 1060 w. Inget blev varmt, plus kabeln lite ljummen. Efter det använde jag invertern i 20 min med dammsugning och sticksågen för att ta hål i skivan för dosan till 220 uttaget.
Bifogar lite bilder och ett klipp. Ljudet från fläktarna var väldigt lågt.

Bilagor

• IMG_6244.PNG
    IMG_6244.PNG
    440,6 KB · Visningar: 11
  • IMG_6245.PNG
    IMG_6245.PNG
    465,2 KB · Visningar: 12
  • IMG_6250.PNG
    IMG_6250.PNG
    466,8 KB · Visningar: 12
  • IMG_6248.jpg
    IMG_6248.jpg