• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Val av inverter

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Har kört med en liten inverter som jag bara kopplat i 12 v jacket för att ladda dator och tandborste.
Nu börjar fläkten ge sig i den och den är över 8 år så tänkte byta ut den mot en fast monterad inverter.
Det jag fundera över är vad ska jag välja och vad klarar mitt batteri av för start ström.
Har läst och hittar inte vad batteriets BMS klara av. Kan jag köpa en inverter på runt 1500-1600 w?
Här är spec om mitt batteri.

Har kört med en liten inverter som jag bara kopplat i 12 v jacket för att ladda dator och tandborste.
Nu börjar fläkten ge sig i den och den är över 8 år så tänkte byta ut den mot en fast monterad inverter.
Det jag fundera över är vad ska jag välja och vad klarar mitt batteri av för start ström.
Har läst och hittar inte vad batteriets BMS klara av. Kan jag köpa en inverter på runt 1500-1600 w?
Här är spec om mitt batteri.
IMG_1660.png

Ok! :) hur räknar man ute detta, läste att vissa BMS trots 200ah batteri inte klarar mer än 1200 w inverter
I specen står det "Max charge/discharge current = 100/200A". Så max ström ut ur batteriet är 200 A. med ca 12 V så ger det 12 * 200 = 2400W så 1500 W inverter skall t.o.m. ge litet över för annat. Jag vet inte dina behov av effekt men 1500 W är ganska mycket.

... en sak till
Tar du ut 125 Ampere ur batteriet så kan du köra ca 1 tim 15 minuter innan batteriet är nere i 20% kvarvarande kapacitet.

200 * 0.8 Ah / 125 = 1.28 = ungefär 1 tim 15 minuter

Jag har ju som många andra bytt till Litiumbatteri. Perfekt i nästan alla lägen.

Men jag har problem med en av mina två Inverters. Jag har en liten inverter på 300 watt med ren sinus i garaget som jag använder till Laptop, elcyklar och dyligt och den fungerar bra. Men jag har även en WAECO på 2000 watt som matar bilens alla 230 volts uttag. Den fungerar inte att ha med mitt 120 A Litiumbatteri. BMS:en stänger av så fort jag slår på inverten. Funderar på att byta inverter till någon som fungerar med litiumbatteri. Någon som är kunnig i ämnet?

Finns det invertrar som passar för litium?

Inverter jag har tittat på

Visa bilaga 30301
Jag köpte epever 1500 w men modellen med display har 180 a i batteriet med 200 a bms funkar kanon

... ännu mer att fundera på.
Tänker du koppla invertern till samma vägguttag som används för ström från stolpe så måste du ha en inverter som klarar automatisk omkoppling mellan inverter och stolpe. Har man dessutom flera vägguttag kopplade på invertern så behövs en 2 polig personskyddsautomat (kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare) på utgången.

I specen står det "Max charge/discharge current = 100/200A". Så max ström ut ur batteriet är 200 A. med ca 12 V så ger det 12 * 200 = 2400W så 1500 W inverter skall t.o.m. ge litet över för annat. Jag vet inte dina behov av effekt men 1500 W är ganska mycket.
Kommer nog inte behöva så pass mycket om inte man får för sig att köra Induktionshällen nån gång när man inte står på 220.
Men den går ju att ställa från från 600w upp till 2000 w med 200 per steg tror jag det va.

... ännu mer att fundera på.
Tänker du koppla invertern till samma vägguttag som används för ström från stolpe så måste du ha en inverter som klarar automatisk omkoppling mellan inverter och stolpe. Har man dessutom flera vägguttag kopplade på invertern så behövs en 2 polig personskyddsautomat (kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare) på utgången.
Nej! Den ska stå helt själv och även kunna stänga av den när den inte används. Vi använde vår lilla inverter 5 gånger denna sommar, så om vi ökar det med 5 så är det max 10 gånger per sommar. Tänker enbart sätta uttag i skivan under soffan för att komma åt lätt.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen