Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Att handla från Kina är som att köpa skraplotter fast omvänt, när man minst anar så försvinner din beställning. Vad hjälper att leverantören beklagar och att Amazon återbetalar hela kostnaden, ty det var inte det man ville... Nu har jag ny beställning på delar till 20l dieseltanken som temporär lösning tills husbilen stora tank kan tas ner för direkt pipeline till Webasto. Projektet fortsätter till helgen... Jag kommer att göra ett sammandrag med bild & text utan alla kommentarer osv. efter avslutad installation, vilket kan vara behjälpligt till näste man.Hur har det gått med att slutföra installationen?
Mycket bra tips Kjell, det ska jag göra. Något som väsnades rejält hos oss var SOG motor bakom kylskåpet. Det blev betydligt bättre när jag bäddade in motorsektionen (sitter på röret strax under taket) i neoprene isoleringen liknande liggunderlag.Själva dieselpumpen brukar kunna låta en hel del. Ett alternativ för att få den lite tystare är att inte skruva fast den samt att linda ett par varv med t.ex liggunderlag runt pumpen och hålla det på plats med en stripe, heter det så, i varje ände.
Köp helst en för liten värmare än en för stor, den lilla går på full effekt, vilket är bra för värmarens hälsa i längden.Tack Bengtic, du lär oss något nytt och praktiskt varje gång. Jag ser små bubblor i bränsleslangen när vi kör vår Truma diesel värmare så detta kommer man tydligen inte undan med. Här kommer lite läsvärt om värmare i allmänhet:
"Hur mycket diesel drar parkeringsvärmare?
En värmare kan gå med full effekt eller låg effekt. Får den värma upp en kall motor går den för fullt och drar ungefär 5dl i timmen. Är motorn varm så den bara bara behöver underhålla värme så drar den ungefär 2,5 dl i timmen. Varje gång värmaren startar bör den få gå minst 10 min för att inte sota igen".
OBS! Jag har tänkt att köra vår Webasto ca 1 timme per start och troligen max 3 ggr/natt eller i kombination med Truma värmaren, allt beroende på utetemperaturen. Den ska inte styras via kupé-värmesensorn.
"Hur mycket diesel drar en Webasto?
Hur mycket bränsle behöver en Webasto värmare per timme? Bränsleåtgången beror förstås mycket på vilken effekt som behövs och typen av värmare. Som en grov och inte förpliktande uppskattning behöver en värmare 100 ml diesel per timme och kW. Se värmarens tekniska specifikationer för vidare information".
"Hur mycket el drar dieselvärmare?
En dieselvärmare behöver 12 V strömförsörjning, men elförbrukningen är också mycket låg. Wallas värmare kräver 11-13 ampere för att starta, men när värmaren är igång behöver den bara cirka 0,5-4 ampere. Även om en dieselvärmare kan vara dyrare än en elektrisk eller en propanvärmare, kommer du att spara i längden".
Jag insåg behovet och åkte raka vägen till första proffs Tool's butiken. Jodå, köpte en sats torx plus ytterligare några andra i samma förpackning för ca hundralapp samt fick nr 40 gratis då jag tyckte 30 verkade lite väl klen. Tillbaka till projektet för att konstatera att även 40 var för liten. Då var det dags att besöka den andra proffs Tool's butiken där jag fick fatt i storlek 45 för ytterligare en hundring, men lyckan var obeskrivlig när den passade. Det kanske är dags att sluta underskatta Biltemas sortiment och priser(?) Tack Mats S, lite sent men nu har jag i alla fall en egen fungerande torx storlek 45 som förmodligen aldrig mer kommer till användning...Torxverktyg kommer allt oftare väl till pass. T45 ingår i den här satsen, så den skulle du kanske haft. Det finns andra fabrikat också, som de säger i TV...
![]()
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons