• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Webasto som backup för Truma D6E

Hur har det gått med att slutföra installationen?
Att handla från Kina är som att köpa skraplotter fast omvänt, när man minst anar så försvinner din beställning. Vad hjälper att leverantören beklagar och att Amazon återbetalar hela kostnaden, ty det var inte det man ville... Nu har jag ny beställning på delar till 20l dieseltanken som temporär lösning tills husbilen stora tank kan tas ner för direkt pipeline till Webasto. Projektet fortsätter till helgen... Jag kommer att göra ett sammandrag med bild & text utan alla kommentarer osv. efter avslutad installation, vilket kan vara behjälpligt till näste man.
 
Det var som tusan, bara en vecka efter att ha fått pengar tillbaka för en produkt som aldrig dök upp, idag hittar jag dieselröret hängande på dörrhandtaget (utsidan så klart), levererat kl 2:29 på natten. Pinsamt att redan fått tillbaka pengarna och att ha 2 st. av samma produkt från olika leverantörer, vad gör jag nu?

Hur som helst, Webasto montering fortsätter efter ett kort uppehåll och nu var det dags att säkra brensletillförsel. Jag är nöjd med val av plats för dunken där det finns t.o.m. en hake att förankra dunken med. Dunken blir upp till 20 kg tung och då ska den inte flyga runt med alla kablar och slangar. Så här ser det ut inför montage i husbilen:

Platsen är perfekt med bra förankringsmöjlighet:
plats.jpg

Dunken går kant i kant med "garageplatsen" för plastlådor:
dunk.jpg

Och allt är förberett för montage. Jag var noga med att undvika luftfickor i anslutningar och hoppas på att pumpen orkar suga upp och leverera diesel i neråtgående riktning mot värmaren, ca 2 meter.
bränsletillförsel.jpg

Nu fattas det bara lite sol och värme så är brensleförsörjningen avklarad. Förutom elanslutning & styrenhet, det ska till dieselslang och elkabel till och från Webasto samt några liter diesel... Den här temporära lösningen har jag tänkt att förankra med plåtband och plåtskruv.
 
Själva dieselpumpen brukar kunna låta en hel del. Ett alternativ för att få den lite tystare är att inte skruva fast den samt att linda ett par varv med t.ex liggunderlag runt pumpen och hålla det på plats med en stripe, heter det så, i varje ände.
 
Själva dieselpumpen brukar kunna låta en hel del. Ett alternativ för att få den lite tystare är att inte skruva fast den samt att linda ett par varv med t.ex liggunderlag runt pumpen och hålla det på plats med en stripe, heter det så, i varje ände.
Mycket bra tips Kjell, det ska jag göra. Något som väsnades rejält hos oss var SOG motor bakom kylskåpet. Det blev betydligt bättre när jag bäddade in motorsektionen (sitter på röret strax under taket) i neoprene isoleringen liknande liggunderlag.
 
Det ärbra om du kan fylla upp bränslefiltret med diesel innan du startar pumpen, orsaken till det är att pumpen smörjs med diesel och det går åt ganska många slag innan den får smörjning så kraftigt slitage.
Det är bra om man kan montera pumpen i ca 45 grader uppåt med den änden som pumpar ut dieseln.
Det har att göra med pumpens konstruktion som gör att det blir luftbubblor till följd av kavitation och dom vill man inte ha inne i pumpen utan mata iväg dom i slangen.
Har för mej att pumpens konstruktion och kvalitet är betydligt bättre i originalet dvs den tyska, de billiga pumparna från kina ska ha sämre livslängd och låta mer. När man tittar på konstruktionen så förstår man att varje pumpslag ger ett smällande ljud som beror på att kolven landar direkt på metall vilket skulle kunnat undvikas. De tryckstötar som genereras ger inte bara ljud från själva pumpen utan det fortplantar sej i slangen både på sugsidan och trycksidan. Svårt att göra något åt man vill ju att bränslet ska spruta in i brännkammaren för att brinna med en bra låga inte droppa in, det är ju den främsta orsaken till att ha hårda teflonslangar. Just den delen skiljer sej också på de olika värmarna.
 
Det at du nå har 2 eksosrør får du ta som en gave, det er ikke din feil at transportøren har somlet med første forsendelse.
 
Tack Knut,
det känns faktiskt lite bättre med samvetet nu med att behålla båda rören (även om bara ett behövs)! Alternativet var att skicka tillbaka det röret som kom alldeles försent, men då skulle jag bekosta frakt till Kina, orimligt tycker jag...(?)

Nu är tanken/dunken redo att förankras på sin plats i "garaget". Två st. excenterlås från biltema gör det lätt att ta in/ut dunken efter behov. Nästa steg är att fästa hålplåtbanden till golvet och väggen samt ansluta paketet till Webasto. Tack Bengt, ska tänka på 45% pump-lutning och bra isolering runt om. Har köpt några isoleringsskivor (med koner) från Tyskland, som används normalt vid musikinspelning i studion och hoppas på bra ljudisolering. Återstår att testa och se/höra... Fortsättning följer!

hålplåt.jpg
 
Skrev ju fel man räknar ju inte i procent när det gäller lutningar är väl bara vägverket som gör 45 grader ska det vara behöver inte vara men ungefär, det är lite knepigt att det är ren diesel in men utkommer det bubblor ibland. Det där med kavitation är knepigt händer ju ofta med båtpropellrar har en egen ide om det hela och det är att det är lättflyktiga gaser som löses ur dieseln av pumpen som jag tycker har en eländig konstruktion men enkel att styra digitalt.
Man skickar helt enkelt ut så många pulser som behövs och varje puls sprutar in några milliliter diesel. Vet man hur många pulser det är per tidsenhet är det enkelt att räkna ut förbrukningen och avgiven värme effekt. 1dl / timme ger ca 800watt om jag inte är ute och cyklar vilket var länge sen. Borde ju ge mer men det finns ju förluster som ofullständig förbränning vilket nog är väldigt låg men sen går det ut varma avgaser som säkert står för en hel del förluster. I min truma gasolvärmare gick värmen en ganska lång väg med stora kylflänsar avgasröret var 2 m långt och när det gick ut på taket var det bara ljummet. Det frigjordes en del vatten vid utpasseringen så det blev fukt vid kopplingen till skorstenen.
Detta händer även i dieselvärmarna vid all förbränning bildas vatten även i vår andningsluft.
Därför ska det vara fall på avgasröret och likaså ljuddämparen ska monteras så att det inte kan samlas vatten, kinavärmarnas ljuddämpare är full med dåliga skarvar så där läcker det i princip överallt och en sån ljuddämpare måste sitta på utsidan av karossen Webasto är nog mycket bättre.
Väldigt proffsigt gjort inte kände man till att du hade såna förmågor!
 
Senast ändrad:
Tack Bengtic, du lär oss något nytt och praktiskt varje gång. Jag ser små bubblor i bränsleslangen när vi kör vår Truma diesel värmare så detta kommer man tydligen inte undan med. Här kommer lite läsvärt om värmare i allmänhet:

"Hur mycket diesel drar parkeringsvärmare?
En värmare kan gå med full effekt eller låg effekt. Får den värma upp en kall motor går den för fullt och drar ungefär 5dl i timmen. Är motorn varm så den bara bara behöver underhålla värme så drar den ungefär 2,5 dl i timmen. Varje gång värmaren startar bör den få gå minst 10 min för att inte sota igen".

OBS! Jag har tänkt att köra vår Webasto ca 1 timme per start och troligen max 3 ggr/natt eller i kombination med Truma värmaren, allt beroende på utetemperaturen. Den ska inte styras via kupé-värmesensorn.

"Hur mycket diesel drar en Webasto?
Hur mycket bränsle behöver en Webasto värmare per timme? Bränsleåtgången beror förstås mycket på vilken effekt som behövs och typen av värmare. Som en grov och inte förpliktande uppskattning behöver en värmare 100 ml diesel per timme och kW. Se värmarens tekniska specifikationer för vidare information".

"Hur mycket el drar dieselvärmare?
En dieselvärmare behöver 12 V strömförsörjning, men elförbrukningen är också mycket låg. Wallas värmare kräver 11-13 ampere för att starta, men när värmaren är igång behöver den bara cirka 0,5-4 ampere. Även om en dieselvärmare kan vara dyrare än en elektrisk eller en propanvärmare, kommer du att spara i längden".
 
Tack Bengtic, du lär oss något nytt och praktiskt varje gång. Jag ser små bubblor i bränsleslangen när vi kör vår Truma diesel värmare så detta kommer man tydligen inte undan med. Här kommer lite läsvärt om värmare i allmänhet:

"Hur mycket diesel drar parkeringsvärmare?
En värmare kan gå med full effekt eller låg effekt. Får den värma upp en kall motor går den för fullt och drar ungefär 5dl i timmen. Är motorn varm så den bara bara behöver underhålla värme så drar den ungefär 2,5 dl i timmen. Varje gång värmaren startar bör den få gå minst 10 min för att inte sota igen".

OBS! Jag har tänkt att köra vår Webasto ca 1 timme per start och troligen max 3 ggr/natt eller i kombination med Truma värmaren, allt beroende på utetemperaturen. Den ska inte styras via kupé-värmesensorn.

"Hur mycket diesel drar en Webasto?
Hur mycket bränsle behöver en Webasto värmare per timme? Bränsleåtgången beror förstås mycket på vilken effekt som behövs och typen av värmare. Som en grov och inte förpliktande uppskattning behöver en värmare 100 ml diesel per timme och kW. Se värmarens tekniska specifikationer för vidare information".

"Hur mycket el drar dieselvärmare?
En dieselvärmare behöver 12 V strömförsörjning, men elförbrukningen är också mycket låg. Wallas värmare kräver 11-13 ampere för att starta, men när värmaren är igång behöver den bara cirka 0,5-4 ampere. Även om en dieselvärmare kan vara dyrare än en elektrisk eller en propanvärmare, kommer du att spara i längden".
Köp helst en för liten värmare än en för stor, den lilla går på full effekt, vilket är bra för värmarens hälsa i längden.
 
Vi har tungviktaren Truma att värma oss med som ännu inte har ”landat”. Den dagen den sorgen, men vi rustar upp med Webaston för att slippa panikåtgärder som brukar kosta skjortan. Som gammal programmerare och fastighetsförvaltare, klart att man förebygger ”nästa” tänkbara händelse.

Idag var en bra installationsdag, dunken är på plats och stabil (behövs några smärre justeringar), men mest glädjande var att få bort aluminium kantskenan som dolde sandwich isoleringen (byggarens ***** premium bygge). Där ska slangen med diesel flöda förbi 2 elsladdar. Är mycket nöjd med dagen så nu är det dags för grillning, god sallad och vichyvatten på bordet!
Dieselslangen och elanslutning för pumpen kommer att ligga i golvet, prcis bakom skyddslisten…
IMG_3053.jpeg
Väl förankrad:
IMG_3052.jpeg
 
Livet och projektet går vidare, nu har jag äntligen connection under golvet, mellan bränslet (20l dunk) via ganska bra isolerad pump (bild kommer) och vidare till andra sidan. Tyvärr ingen bild (se gärna den gamla bilden som nu är avverkad). Jag glömde ta ett foto efter alla strapatser med T45 problemet.
Detta är MB torax "skruv" eller "bult" (bäst fråga Pålle som är sakkunnig i ämnet) som jag saknade hylsa till för att öppna och frigöra bottenplattan med. Nu är det gjort och jag är par hundralappar fattigare (tack DaimlerBenz!).
torax-45.jpg

Så här såg det ut och idag finns en ränna under golvet som förbinder delar av projektet.
IMG_3053.jpeg

Jag är redo för anslutning till elen och bränslet bara vädret håller i sig. Ormen på golvet är huvudkabel som ska dras till + och - huvudkonsolen och temperatur sensorn. Jag börjar se ljuset i tunneln...
IMG_3067.jpeg
 
Torxverktyg kommer allt oftare väl till pass. T45 ingår i den här satsen, så den skulle du kanske haft ;). Det finns andra fabrikat också, som de säger i TV...

Jag insåg behovet och åkte raka vägen till första proffs Tool's butiken. Jodå, köpte en sats torx plus ytterligare några andra i samma förpackning för ca hundralapp samt fick nr 40 gratis då jag tyckte 30 verkade lite väl klen. Tillbaka till projektet för att konstatera att även 40 var för liten. Då var det dags att besöka den andra proffs Tool's butiken där jag fick fatt i storlek 45 för ytterligare en hundring, men lyckan var obeskrivlig när den passade. Det kanske är dags att sluta underskatta Biltemas sortiment och priser(?) Tack Mats S, lite sent men nu har jag i alla fall en egen fungerande torx storlek 45 som förmodligen aldrig mer kommer till användning...
 
Fick ju problem med en variant av torx när jag skulle ta ut passagerarstolen tog skjutmåttet och mätte åkte till biltema och mätte på deras lösviktssortiment och hittade det jag sökte.
Den hylsan kommer jag använda vid nästa besiktning då jag tar ut säng och skåp återmonterar passagerarstolen och skruvar fast bilbälten.
Sen åker jag hem och gör allt tvärtom. Men det är ett år tills dess.
Jag säjer inte att biltema är bra men idag finns det inte mycket som är bättre mekonomen med begränsat sortiment och helt andra priser.
Vet jag vad jag vill ha och inte bråttom så blir det nätet.
Jag hoppas Marianne förstår att uppskatta dina förmågor till fullo riktigt bra gjort. Inga mer sömnlösa nätter!
Att satsa på en kvalitetsvärmare kommer förmodligen att betala sig i längden.
Speciellt när man verkligen behöver att värmaren fungerar till skillnad från en kinavärmare som man kan ha för att värma bilen innan man åker till jobbet. -Säjer jag som har en sån men använde elen rätt mycket.
 
Det enda som återstår är att göra hål i kylskåpsväggen för att få igenom huvudkabel med temperatursensorn och styrenhets anslutning bakom väggen. Detta blir jobbigt eftersom jag inte är vänsterhänt och trångt är det så det räcker, men allt annat är inkopplat. Känns faktiskt att projektet snart är klart. Jag behöver några liter diesel, kanske 5-10 för att testa Webasto och funderar på att "hämta" dieseln direkt från tanken. Såg att Biltema säljer en handpump och undrar om jag kan använda mig av den. Om den är för kort, då måste jag hitta och skarva mera bränsleslang. Nästa fråga är 8 mm eller 9,5 mm (249:) som också finns att välja?

1689856943139.png

Webasto är ansluten:
anslutning.jpg
 
Alla projekt utom Västlänken (ni som inte vet vad det är, var glada för det!), når sitt slut så även mitt lilla Webasto projekt. Jag glömde 1A säkring (styrenhet) hemma och hoppade över anslutningen till 12V, men detta är bagatell som görs på 5 minuter... Mer intressant blir att kortsluta styrenheten så att den kan programmeras till 21 unika tider (3 ggr/dygn x 7 dagar/vecka = 21). Detta går inte att göra med Truma, bara en tidsprogrammering per dygn, från klockan - till klockan med förvald temperatur, urdåligt!

Truma har nu fått en kompis, temperatur sensorer intill varandra och Webasto's styrenhet ovanför Truma's. Allt är väl synligt och på samma yta! Truma's sensor hade tyvärr kort kabel på baksidan annars hade jag hellre placerat båda sensorer långt ifrån TV'n... Nu är det som det är. Man ser CO (kolmonoxid avkännarens) temperatur och kan lätt kompensera Truma & Webasto styrning.
styrning.jpg

Alla projekt har en baksida, här kommer kylskåps-"hålet" som var hur dammigt som helst. Fick byta vatten 3 ggr... Man ser den solcellsdrivna takfläktens hål och SOG-ens takgenomföring samt motorisolering (Mariannes ligg-underlag och massa tejp).
baksidan.jpg

Webasto är på plats och ska testas innan Turkiet släpper in oss i NATO samarbete. Värmaren & dieseldunken (tillfälligt) har tagit viss garageplats, men jag kan fortfarande ha upp till 8-9 plastbackar (2 på höjd) vilket är mer än tillräckligt för oss.
garage.jpg

Och hela paketet ser ut så här inför vår nästa trip:
planering.jpg

Jag kommer att ansluta installationen till 12V, programmera om värmarens styrenhet och testa hela upplägget samt mäta temperatur och jämföra med Truma's osv... Hoppas jag hinner återkomma med fler bilder från själva testet (jag kommer att mäta även ljud).
att mäta är att veta.jpg

Ha en fin sommar... ☀️

//ranko
 
Nu är installationen äntligen klar och Webaston värmer som bara den!

Min tanke på inomhus ”tank” stötte på vissa problem då Marianne vägrade ha en diesel stinkande grej under sitt huvud. Jag förstod henne ”till sist” och plockade bort den fantastisk bra anslutna dunken (kortast väg till pumpen, oberoende av stora tanken och lättast att fylla på). Bara att bita i åran och simma vidare…

Det tog mig en hel dag att ansluta dieselslangen och webastos pump elanslutning under husbilen, rev skinnet på båda nävarna (pga trånga utrymmen) men fick hela konceptet ihop. Jag anslöt Filtret och pumpen till motorns Eberspächer, på samma slang som Truma. Och nu kommer det roliga,
ALLT FUNGERAR PERFEKT! Ikväll är vi helt oberoende av Truma om den skulle sota igen och skapa driftsstopp en vacker natt.

Det tog lite tid för dieseln att passera alla böjar och trycka ut luft i slangen för att komma till inomhus brännaren, fick upprepade H2 felkoder som inte fanns med i fälkodslistan, men det klarade sig med det okulära istället.

Härmed anser jag Webasto äventyret avklarad, ska försöka göra en ”vetenskaplig” jämförelse med Truma och återkomma efter säsongens slut…
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen