• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Webasto som backup för Truma D6E

Att mäta in fallet på avgasslangen borde gå att göra med en genomskinlig slang med vatten i den. Vatten nivån kommer alltid vara i våg vid början och slutet i slangen. Då kan man sänka ner utloppet på avgasslangen en del efter att man har vägt in nivån med slangen. När det är klart kan man spänna ett snöre på ett lämpligt ställe på avgasslangen ut till utloppet. Då borde man kunna se att det är fall hela vägen ut till utloppet. Gammal beprövad teknik med slang vattenpass.
Det blir nog bra med okulärt, så skulle jag göra.
 
Att mäta in fallet på avgasslangen borde gå att göra med en genomskinlig slang med vatten i den. Vatten nivån kommer alltid vara i våg vid början och slutet i slangen. Då kan man sänka ner utloppet på avgasslangen en del efter att man har vägt in nivån med slangen. När det är klart kan man spänna ett snöre på ett lämpligt ställe på avgasslangen ut till utloppet. Då borde man kunna se att det är fall hela vägen ut till utloppet. Gammal beprövad teknik med slang vattenpass.
Det blir nog bra med okulärt, så skulle jag göra.
Mycket bra förslag, behöver bara en slang.
 
Dag 5: montering av värmerör, lite blandat Truma och Webasto. Så skönt när leverantörer kan enas om samma dimensioner!
Jag var mest nyfiken om rörlängder som jag har beställt skulle räcka men det visade sig att det blir tom. överskott. Däremot räckte inte slangklämmor 50-70 mm så det var bara att sätta sig i bilen och hämta fler på samma hylla som jag hämtade slangklämmor 16-27mm.

Bild nedan: väl synliga stopp-klämmor enl. tips från Bengtic som tänker snäppet längre, tack (y)😍


1686834482477.png

En salig röra med rör, men allt får plats när det väl är klart. Dag 6 (imorgon) är det sista rycket med anslutning av alla värmeutlopp (måste borra bara 2 hål). Det är rätt skönt när allt finns hemma. Idag fick jag mycket spilltid i samband med bilandet på jakt efter verktyg och tillbehör. Imorgon finns allt på plats och den fysiska installationen verkar ha kommit till sin ända. Är mer orolig över el-installationen dag 7 eftersom jag saknar bra "bild" eller manual på alla kablar. Ska leta vidare på nätet!
1686834995982.png
 
Är väl bara plus och minus till värmaren resten sköter väl regulatorn med termostat som har egen kabel direkt till värmaren, är det inte alldeles för långt bort till dina andra värmare kan du ju ta ström från den du ska ju inte köra dom samtidigt för då får du gå upp i säkring men det gäller bara om du skulle starta dom samtidigt glödpluggen drar 10 A under någon minut. Så skulle jag göra!
Samma kan gälla för bränslet med en t.koppling på bränsle slangen man vill ju inte ner och rota i tankarmaturen. Det kan dock uppstå ett problem om man skulle suga bränslet baklänges från den värmaren som är avstängd beroende på hur det fungerar skulle man kunna suga den torr och få in luft bakvägen.
Tror inte det fungerar så. Oljebeständig bränsleslang i rätt dimension är viktigt. Själv har jag enligt råd bytt befintlig slang mellan pump och värmare till en ganska stel och hård slang. Hittade en bra slang som används till migsvetsar som ledare för svetstråden. De mjuka typ bränsle slang till moped 60-tal ska inte vara bra eftersom de fjädrar och dämpar strålen från bränslet när den når munstycket med risk för sämre förbränningen när den mera rinner in i droppform. Den blev lite dyr eftersom den var flera meter lång. Men bor man i finspång får man köpa det eller köra till metropolen norrköping där det finns en slangspecialist som har allt. Det är en teflonslang resistent mot det mesta. Den är som teflonet i en stekpanna lite halkig så bra slangklämmor i rätt dimension. Kan mycket väl vara en bra slang till din värmare men kinavärmarna sparar på allt.
Tycker din installation ser ok ut blir gärna lite rörigt med slangar, för att klara ut det kan man använda en tuschpenna och rita på riktning och vart de kommer från, blir enklare när demensen sätter in.
 
Hur har du tänkt lösa bränsleförsörjningen? Kanske blir en dag till😀?
En 20 l dunk står och väntar på matningsrör (se bild) från Amazon.com: väl i Spanien tar jag ner bilens tank som nu är full av diesel (75 liter) och monterar ett annat rör (olika fattning) och slipper dunken... Dunk är inte fel men den tar både plats och är extra vikt. Köper hellre 20 l "mineralvatten" med mig hem! Däremot Bengtic's idé med en T-koppling (mellan tank och dunk), dvs. innan pumpen kan ge mig dieselförsörjning från både tank och dunk efter behag (se Webasto's bild nedan). Dunk är inte helt fel att ha utanför husbilen på campingplatsen där vi vistas längst i så fall. Då tar jag dunken med mig (kopplar ifrån dieselslangen) och hämtar nya 20 l diesel på macken. Detta ger mig frihet att inte behöva flytta husbilen bara för dieseltankning som går till uppvärmning. En idé som jag har lekt med från början...
1686846147448.png

Det går tydligen att ha 2 försörjningskällor, i mitt fall från bilens tank och en ekstern dunk på 20 liter. Hade varit kanon om jag kunde få ihop detta.
1686850068995.png

För att återgå dill nuvarande projekt, det mest intressanta för mig blir dag 7 den elektriska uppkoppling. Röda markeringar visar områden som jag inte är bekant med, men det ordnar sig säkert till sist. Konstruktören har kanske tänkt på anslutningsdetaljer så jag slipper oroa mig(?). En bra grej är att kunna omprogrammera styrenhet så att man får 21 st. timrar (3 st./dygn x 7 dagar i veckan) helt underbart! Den möjlighet finns inte på Truma, tyvärr!
1686847439955.png
Fortsättning följer i ytterligare några dagar... Tack för alla kommentarer och tips, vi har ett iForum som heter duga! :love:(y)
 
Senast ändrad:
(se Webasto's bild nedan)
Möjligen har jag fel, men jag tror bilden du refererar till anger H1 och S1 vilket jag mer tror har att göra med beteckningar för rekommenderad maxhöjd och lägstanivå tanken ska monteras i förhållande till bränslepumpen. Jag tror inte att bilden har någonting att göra med antalet bränsletankar man kan använda utan att detta är en illustration på hur högt eller hur lågt man kan ha en tank i förhållande till bränslepumpen.
Skulle man bygga ett bränslesystem enligt den bilen med två tankar och utgår från att det är en T-förgrening på slangen på sugsidan så ser jag direkt två problem,, man måste alltid har bränsle i bägge och den övre tanken skulle i teorin dräneras ner till den nedre, därför har jag mycket svårt att tro att den bilden illustrerar möjligheten att använda flera tankar.
Men som sagt, jag kan ha fel.

Tillägg innan postning, jag var tvungen att forska lite i arkivet.
Så här ser nästa sida ut efter den med din bild, inte ett ord om flera bränslekällor.
Ranko, jag vill inte låta som en messersmitt, men jag tror du har missförstått monteringsanvisningen.

1686851514065.png
 
Möjligen har jag fel, men jag tror bilen du refererar till anger H1 och S1 vilket jag mer tror har att göra med beteckningar för rekommenderad maxhöjd och lägstanivå tanken ska monteras i förhållande till bränslepumpen. Jag tror inte att bilden har någonting att göra med antalet bränsletankar man kan använda utan att detta är en illustration på hur högt eller hur lågt man kan ha en tank i förhållande till bränslepumpen.
Skulle man bygga ett bränslesystem enligt den bilen med två tankar och utgår från att det är en T-förgrening på slangen på sugsidan så ser jag direkt två problem,, man måste alltid har bränsle i bägge och den övre tanken skulle i teorin dräneras ner till den nedre, därför har jag mycket svårt att tro att den bilden illustrerar möjligheten att använda flera tankar.
Men som sagt, jag kan ha fel.

Tillägg innan postning, jag var tvungen att forska lite i arkivet.
Så här ser nästa sida ut efter den med din bild, inte ett ord om flera bränslekällor.
Ranko, jag vill inte låta som en messersmitt, men jag tror du har missförstått monteringsanvisningen.

Visa bilaga 26143
Jag läste om höjder självklart, men jag såg också 2 ”tankar” vilket öppnade en möjlighet till ny tankeverksamhet. Ska kolla vidare om luftbubblor och pump-vinklar. Har redan en pump till Truma som den dyra montören förklarade att vinkeln var en ”gammal” historia som inte längre är aktuell med ”nya” pumpar. Har dessutom en pump i reserv som jag kanske kan testa med ”dunk”-tank teorin. Livet blir inte bättre om man inte testar sig fram med nya ideér, även om det blir fel ibland.

Vi får se vilket det blir i framtiden Joakim, men jag börjar med en dunk som ”tank” tills det är möjligt att komma åt bilens ordinarie tank. Finns flera video på tuben på hur man gör montering genom tanklocket. Har dessutom ganska fin kontakt med en verkstad (som har lift) och deras mekaniker, en kanon kille. Med några välinvesterade Euro är allt på plats innan tomten kommer på besök…(y)
 
Senast ändrad:
Jag tycker det verkar som ett feltänk att ha en dunk att ta bränsle ifrån när man har en koppling till tanken.
Har väl ingen betydelse om de 20litrarna befinner sig i en dunk vid sidan om eller om du häller det i tanken som du redan har en anslutning på. Jag menade att man skulle ha en t-koppling från den slang som redan försörjer trumavärmaren direkt från tanken alltså på sugsidan. Man ska inte komplicera saker i onödan.
Jag hade en lös dunk som tank men det berodde på att jag inte har någon anslutning till tanken utan det är bara en 5 litersdunk som står för bränslet. 20liter blir ganska tungt att frakta. Om man har en mindre dunk kan man ju ta det när man ändå har vägen förbi macken med elcykeln och fylla direkt i tanken.
Har du en 70liters tank i husbilen som är fulltankad lär det ta ett par månader innan det blir tomt och på den tiden har du kanske lust att köra en sväng och då blir det två månader till. Är det jag som tänker fel här eller?
 
Senast ändrad:
Ser det er 2 mm indre diameter på brensels rørene, det er det samme som for bowden PTFT rør til 3d printere med 1,7 mm filament. Disse rør eller slanger med ytre diameter 4 mm er forholdsvis stive og i teflon - relativt lett tilgjengelig fra nettbutikker til en brukbar pris. Ikke like godt beskyttet som slangene for sveisetråd, men for fast installasjonbrukbar. Samme type slange/rør benyttes også i luftfjærings systemer for biler.
 
Jag tycker det verkar som ett feltänk att ha en dunk att ta bränsle ifrån när man har en koppling till tanken.
Har väl ingen betydelse om de 20litrarna befinner sig i en dunk vid sidan om eller om du häller det i tanken som du redan har en anslutning på. Jag menade att man skulle ha en t-koppling från den slang som redan försörjer trumavärmaren direkt från tanken alltså på sugsidan. Man ska inte komplicera saker i onödan.
Jag hade en lös dunk som tank men det berodde på att jag inte har någon anslutning till tanken utan det är bara en 5 litersdunk som står för bränslet. 20liter blir ganska tungt att frakta. Om man har en mindre dunk kan man ju ta det när man ändå har vägen förbi macken med elcykeln och fylla direkt i tanken.
Har du en 70liters tank i husbilen som är fulltankad lär det ta ett par månader innan det blir tomt och på den tiden har du kanske lust att köra en sväng och då blir det två månader till. Är det jag som tänker fel här eller?
Bengtic, du tänker helt rätt, vi gör så idag, kopplar HB ifrån TV anslutning, från el och vatten, backar ner från höga klossar (vi är uppallade på en backe) och dessutom har vi fastspänd markpresenning runt hela bilen, blommor och annat att navigera genom osv...

Det finns något som jag inte har tagit upp tidigare och är bl.a. en av anledningar till att eventuellt ha 2 tankar. Vet ej hur byggaren har kopplat ihop Truma försörjning men det tär sig på ett konstigt sätt. Jag vet aldrig hur mycket som finns kvar i tanken då bränslenivåmätaren står alltid på FULL. När vi väl tankade husbilen då gick det in 30 liter diesel. Det står inte hugget i sten att vi måste ha 2 tankar, det var bara en tanke ifall det gick att genomföra.
Hur som helst jag ser fram emot att idag avsluta rördragning. Alla rör, insug, förbränning och värmefördelning ska vara på plats och ingen mer borrning! Olika delar av "projektet" kräver olika redskap så just nu är HB'n full av såg, borr och slip verktyg vilket måste städas inför kvällen för att bereda plats för kabeldragning. Vår HB står visserligen på en inhägnad P-plats med passerbricka dock utan några garantier om att vi slipper påhälsning av tjuvar och banditer, och vem vill bli av med dyra sladdlösa verktyg.
 
Senast ändrad:
Nu är sjätte installationsdagen klar, det är fredag och dags för vila. Det fysiska arbetet med att borra ett 127 mm Webasto-platta-hål samt flera 60 mm hål för varmluftstransport och ventiler genom alla tänkbara hinder är nu till ända. Jag känner mig nöjd och helt slut i kroppen efter alla strapatser i bilens trånga utrymmen. Nedan följer några bilder på dagens arbete:

Truma-ventiler har fått byta plats med Webasto's pga slanglängder och optimal användning av tillgänglig material.
1686920412943.png

Värmen kommer ut mellan bäddar i vardagsrummet, oavsett värmekälla
1686920569157.png

Truma har sina bläckfiskarmar överallt och konkurrerar med nykomlingen som också behöver plats. Häng inte upp er på detaljer då där finns mycket annat också (TV kabel, extra vattenpump m.m.
1686920752156.png

Det jobbigaste var utrymmet under toaletten, trångt som bara den med kantlister i vägen och gamla avloppsanslutningar....
1686920878937.png

Toan har fått ett extra hål...
1686920967747.png

Nog för idag, nu håller vi kvällen och kommande helg...

//ranko
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen