• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Webasto som backup för Truma D6E

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Kort inledning:
Vår Truma har krånglat några gånger och bl.a. "rökt" några ggr i vintras vilket försätter oss i beredskapstankar inför ett framtida haveri. Truman går även på el så vi är inte helt sjösatta utan mer ekonomiska, tanken är att investera en krona för att spara/tjäna i bästa fall "femtio öre" (i det långa loppet)... Efter många sömnlösa nätter, har poletten äntligen trillat ner, det är sot som dödar alla värmare till sist, oavsett vilken typ det handlar om (gasol, bensin eller diesel).
Ett sätt att "förlänga" tiden till det oundvikliga är att hindra sotbildning med alla tillgängliga medel, syre/bränsle blandning med motståndsfri utlopp för avgaser, syresatt luft oavsett höjd osv...

Vi valde: Webasto 2 Kw (original, ej Kina)
Kina värmare kan vi inte ens diskutera då vi saknar erfarenhet så tryggheten med "originaldelar" övervägde. Min tanke är att var vi än befinner oss (Sverige, Norge, Spanien) så ska vi kunna beställa reservdelar som "passar". Med erfarenhet av hur många Kw vi har använt senaste 8 åren, 2 Kw Webasto var ett givet kort!

Installation:
Spännande inslag i tillvaron! Först måste man ha allt som "passar" och sedan beställa det övriga som inte ingår. Jag beställde ett Webasto-baspaket (ca 14 000 inkl. moms, tull och postens 125:- avgift) och sedan diverse rör-uppkopplingar, distansplatta, muffar m.m. (redovisas efter hand). Det finns leverantörer som har bakat in tull & moms så man slipper överraskningar...

Dag 1: Hitta plats(!)
Jag tyckte det var lämpligast att sätta värmaren bak i husbilen (mot det vanliga, under passagerarsätet). Målet är att ta "frisk" luft utifrån istället för att rulla runt fuktig inomhusluft. Värmarens avgasrör kan komma upp till 400°C vilket ställer krav på "rätt" golv-genomföring, osv...

Gäller att missa balkar under och skapa fria vägar till in/utlopp samt el-ledningar!
Isoleringen borta, imorgon är det plåtarbeten.
1686501312624.jpeg

Original bottenplatta separerar in/ut rören från "omgivningen", bl. a. värmen som inte ska sätta fyr på golvet!
1686501454582.jpeg

Här skall den sitta! Fritt för insug, frisk luft utifrån och värmetransport inne i husbilen.
1686501653859.jpeg

...och inte minst viktigt, att alla plastbackar (rese-förnödenheter) ska få behålla sina utrymmen.
1686501861165.jpeg

Återkommer med bilder från dag-2 imorgon... Ha det bra så länge och njut av sommarvärmen...

Vänligen undvik OT kommentarer tills jag har fått ihop en installation, sen är det OK med allt som du är intresserad av! :cool:(y)
 
Jeg har litt respekt for å ta uteluft som friskluft, hvis vinden snur i løpet av natten så har du en teoretisk mulighet for å få eksos fra varmeren som friskluft, og den er jo ikke mye frisk. Jeg hadde kanskje som ett alternativ for å få inn luft vurdert en takluke med saktegående vifte type MaxxFan, den kan stå åpen når det regner. Husk att hvitt glass er det som slipper inn minst lys.
På mange varebiler er det en luftventilasjon i dørstolpene bak/under baklysene og det er jo bare en 30-40cm fra varmeren din slik den er vist på bilde, kanskje du kan bruke den på ett vis, bare pass på att det ikke blir struping av lufttilførselen til varmeren.
 
Dag 2: målsättning: göra hål för båttenplattan med insugsluft, bränsleintag och avgasrör samt friskluft (utifrån) till själva Webaston

Köpte lite tillbehör på Biltema, men det som används mest, det är alltid slut på hyllorna... Tektyl fanns dock.
Trångt med friskluftsintag men det går att stänga bakdörren. Det finns andra lösningar med längre vent.rör om det skulle behövas. Varmluftsröret kommer att ha en svag böj med minsta möjliga motstånd när den väl är på plats.
1686574082467.jpeg

Inte minst viktigt att hindra fukt angrepp i skarvar under golvet. Återstår att se hur det blir med pollen?
1686574418730.jpeg

Halva jobbet är hantering av verktyg som ska ut och sen in igen, det man har glömt och behöver köpas, t.ex. borren som gått sönder m.m.
1686575100831.jpeg

Fortsättning följer: dag 3 målsättning är att ansluta insugsluft samt avgasrör...
 
Ett tips, när du monterar avgasslangen och insugsslangen dra en slang klämma runt dem när de är i rätt höjd då kan de inte falla ner på marken när man lossar och ska ha dit dom, förenklar monteringen en del och speciellt servicen eftersom allt kan sitta kvar som det är under även om man måste köra med bilen efter att ha tagit ur värmaren.
 
Dag 3: blev inte som planerat, "avgasslangen" var för kort. Insugsslangen är monterad (bilder kommer), sen var det bara att konstatera att 1,30 m rökgasslang som följde med var rena skämtet, nådde inte ens till andra bakhjulet.
Tänker mycket på vad ni skriver och tipsar, ty nu är vi inne i farliga vatten med kolmonoxid (CO) och avstånd till in/ut luften, tack Ivar, du har helt rätt, detta har jag förstått redan när vi fick husbilen så första vi köpte var bland annat kolmonoxid avkännare.
Jodå Begtic, ditt förslag är värd en vinare när vi ses i Santa Pola., klart att Webasto'n ska tas ut vid framtida problem och då försvinner anslutningar om man inte har spärr på dessa (bild kommer).

Problemet löste sig tack vore våra båtbröder med samma rökslang/behov, vi fick fatt IDAG i en rökgasslang hos SeaSea och slapp postens väntetider. Vi bör verkligen vara rädda om våra lokala leverantörer, även om det kostar några ören mer annars är vi ute på farliga vatten...

Tack SeaSea att ni finns!
1686669157228.png

Lite trixigt att koppla ihop rostfritt diameter 22mm med 24mm utan röradaptor (som egentligen finns), men det går bra om man har dyra DeWalt verktyg (med borr och sågklingor)! Idag är jag glad o lycklig för dag 4 kommer att följa den tuffa juni-installations-planeringen...

Klappat o klart, "bara" att hänga "2,3m ormen", det skarvade (3 st. 22mm-24mm-22mm) "rörlängder" under husbilen: imorgon!
1686670004719.jpeg

Kolmonoxid luktar inte, syns inte och kan tyvärr komma in "bakvägen" vid ogynnsamma eller teoretiska förhållanden, bara att hoppas på att CO-avkännaren gör sitt jobb i så fall, annars 2 st. mindre på vägarna... Fortsättning följer imorgon (y)🥰säkerhet-1.jpg
 
Senast ändrad:
Ser ingen ljuddämpare på avgasslangen. Skall det vara så?
Ja, jag ska inte ha onödiga "motstånd" på vägen ut från Webasto för att "rädda" bränaren från sot och kort livslängd (ser det som åderförkalkning). Har länkat om detta tidigare, men se gärna ny länk HÄR. Detta är mycket viktigt att veta om hur "brännare" fungerar i verkligheten utan "mördande" produktreklam!
 
Senast ändrad:
Ja, jag ska inte ha onödiga "motstånd" på vägen ut från Webasto för att "rädda" bränaren från sot och kort livslängd (ser det som åderförkalkning). Har länkat om detta tidigare, men se gärna ny länk HÄR. Detta är mycket viktigt att veta om hur "brännare" fungerar i verkligheten utan "mördande" produktreklam!
Gissar att det kommer att låta en hel del utanför bilen när värmaren går/startar upp. Men värmarna har säkert utvecklats en hel del sen jag monterade en för 40 år sedan.
Då sitter det väl heller inga dämpare på insug/utblås.
 
Ja, jag ska inte ha onödiga "motstånd" på vägen ut från Webasto för att "rädda" bränaren från sot och kort livslängd (ser det som åderförkalkning). Har länkat om detta tidigare, men se gärna ny länk HÄR. Detta är mycket viktigt att veta om hur "brännare" fungerar i verkligheten utan "mördande" produktreklam!
Jag skall inte argumentera emot dig. Till det är min kunskap alltför ringa. Men som information kan jag nämna att min luftburna värmare fick gå i pension efter ca 10 år då elektronikenheten gav upp för andra gången och att min vattenburna värmare med ljuddämpare fortfarande fungerar efter 14 år.
 
Gissar att det kommer att låta en hel del utanför bilen när värmaren går/startar upp. Men värmarna har säkert utvecklats en hel del sen jag monterade en för 40 år sedan.
Då sitter det väl heller inga dämpare på insug/utblås.
Jodå, insug har egen "dämpare" som inte påverkar sotbildningen så mycket beroende på vilken höjd vi befinner oss på. Läs gärna i länken jag bifogade om hur allt hänger samman. Visst är vi på höga höjder, Sierra Nevada 2550, Franska Alper 2 600 - 2 800 möh, men bara tillfälligt. Merparten av tiden är vi på havsnivå som RV Webasto Latitude bl.a. är "programmerad" för (RV är ny grej, Truma har kommit med en ny generation(2) som har nytt "spjällsystem").
Hoppas att ljudet inte skrämmer grannarna, återstår att se... Återkommer om detta då hela installationen är bara i blöjstadiet som ett försök att hjälpa nuvarande Truma D6E att hålla ytterligare några år (utbyteskostnad är 50 000 + montering) Webasto kostade ca 14 000:- inkl. "några extra" tillbehör).
 
Senast ändrad:
Det är ett ganska högt luftflöde igenom värmaren, vart kommer att du släppa ut all den nya luften?
Det mesta in i bodelen och toan, kanske vi kan inkludera även förarhytten (utan isolering) med öppna takluckor på både toan och bodelen för att släppa ut fukten? Tanken är så pass ny att det får tar några år innan allt sätter sig. Jag ville bara att "ni" som följer med ska vara med från början, sen gör vi en utvärdering tillsammans...
 
Senast ändrad:
Jag har haft Webasto i båt, och dom låter,jag hade alla ljuddämpare som fanns, bränslepumpen gäller att gummiupphänga och isolera väl.
Ja, det är också ett problem som ska lösas på vägen... Truma är skonsam på många sätt men där gäler också hur installationen är genomförd. Den har vi inte haft några ljudproblem med på 8 år. Ljud pga uppvärmning är "normala" och välkomna ljud, då sover man gott i vetskap om att allt fungerar, annars är det ERROR...
 
Det är ganska stor skillnad på kinavärmarnas ljuddämpare där är det bara en krök annars går avgaserna rakt igenom. Webastos däremot är en riktig ljuddämpare och som jag tror är avsedd att användas och där man kontrollerat mottrycket nog som tyskar brukar göra.
Problemet med långa avgasslangar är att vid kylig temp så får man en kondensation som inte är så nyttig. Man ska helst ha lite fall på röret och absolut inget ställe där den hänger ned.
Beträffande kolos som man sa förr i tiden så sitter ju motorvärmarna illa till med korta avgas och insläpp men har inte hört talas om att folk haft problem med det, men så klart de döda talar inte. jag har standard längd på avgasröret och det går snett neråt och avslutas med ljuddämpare som sitter i 45 graders vinkel nedåt/bakåt.
När värmaren startar brukar det dra in rök från den och lukta illa men efter ett par minuter försvinner det och den går ganska tyst men nog hörs det. Det som iriterar mest är bränslepumpens pulsande Jag har lindat min med isolering och hängt upp den mjukt i strips. Kanhända är pumpen till webasto en bättre kvalitet. En bättre konstruktion med någon slags oring dämpar ljudet ganska mycket och förmodligen livslängden som jag tror mej veta kinavärmarens pump har begränsad livslängd.
 
Hvis du skal lage en lyddemper så ville jeg forsøkt med ett 0,3m eller lenger Ø2-2,5" tykkvegget rør som ble monter så tett inntil brenneren som mulig. Da vil du få dempet lyden før den går ut i det tynne eksosrøret. Kjøp ett rør og en gjengetapp så du lager innv. gjenger i røret som passer til slangenipler med utv. gjenger og stusser så du kan montere eksosrørene rett på. Da kan du lage en eller flere dempere som vil drepe støypulsene i eksosen.
 
Här finns det mesta och även tips för installationen, firman ligger i linköping inte långt från E4.
Finns 3 olika ljudämpare som kan passa, och lite annat. Planar heter numera autotherm och gjordes tidigare i ryssland men nu är det polen som gäller. Det ska vara den som är mest lik originalet men jag kan ha fel. HasseK har en sån 2 kw planar i sin gamla husbil.
 
Dag 4: fastsättning av själva Webasto inkl. in/ut luftslangar. Installation av avgasslangen (i nedstigande vinkel)

Båda rören in/ut är säkrade med extra klämma (tack Bengtic, bra förslag). Fick bocka en plåtkant i underedet för slangens första böj för att behålla en neråtlutande vinkel för avgasslangen som kommer så småningom fyllas med kondensvatten. Ingen bra idé dräneringborra svackor nära insuget av ren "sunt förnuft" även om mängden gas som kan komma igenom ett litet hål är försumbar.

Detta var slutmålet:
1686752482561.jpeg

men vägen var lång och knökig: alla böjar ska inspekteras imorgon!
1686752576352.jpeg

Här börjar rörnivå och skall vara fallande hela vägen till utloppet. Hur detta ska gå till har jag ingen aning om då det går inte att mäta på något sätt mer än uppskattningsvis okulärt. Jag har även lämnat ett bra utrymme för ljuddämparen, om behovet skulle uppstå med tiden.
1686752705029.jpeg

Ingen aning vad jag vill hitta på under dag 5, men en kontroll av rörets vinkel och ev. svackor som kanske behöver borras, kan vara en bra idé tills resten av anslutningsprylar har kommit från Kina och USA. Dag 5 är här redan imorgon och jag återkommer naturligtvis med en rapport...
 
Står man på en plan yta kan man givetvis mäta höjden mot marken man kan öven använda vattenpass eller app.
Det är ju inget större tryck på avgaserna så ett litet hål fungerar säkert om det inte går att fixa.
Ser bra ut men det hänger en ostagad elkabel lös under, såna kan fladra i fartvinden och det tål inte kopparen i längden.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen