- Ort
- Göteborg
Kort inledning:
Vår Truma har krånglat några gånger och bl.a. "rökt" några ggr i vintras vilket försätter oss i beredskapstankar inför ett framtida haveri. Truman går även på el så vi är inte helt sjösatta utan mer ekonomiska, tanken är att investera en krona för att spara/tjäna i bästa fall "femtio öre" (i det långa loppet)... Efter många sömnlösa nätter, har poletten äntligen trillat ner, det är sot som dödar alla värmare till sist, oavsett vilken typ det handlar om (gasol, bensin eller diesel).
Ett sätt att "förlänga" tiden till det oundvikliga är att hindra sotbildning med alla tillgängliga medel, syre/bränsle blandning med motståndsfri utlopp för avgaser, syresatt luft oavsett höjd osv...
Vi valde: Webasto 2 Kw (original, ej Kina)
Kina värmare kan vi inte ens diskutera då vi saknar erfarenhet så tryggheten med "originaldelar" övervägde. Min tanke är att var vi än befinner oss (Sverige, Norge, Spanien) så ska vi kunna beställa reservdelar som "passar". Med erfarenhet av hur många Kw vi har använt senaste 8 åren, 2 Kw Webasto var ett givet kort!
Installation:
Spännande inslag i tillvaron! Först måste man ha allt som "passar" och sedan beställa det övriga som inte ingår. Jag beställde ett Webasto-baspaket (ca 14 000 inkl. moms, tull och postens 125:- avgift) och sedan diverse rör-uppkopplingar, distansplatta, muffar m.m. (redovisas efter hand). Det finns leverantörer som har bakat in tull & moms så man slipper överraskningar...
Dag 1: Hitta plats(!)
Jag tyckte det var lämpligast att sätta värmaren bak i husbilen (mot det vanliga, under passagerarsätet). Målet är att ta "frisk" luft utifrån istället för att rulla runt fuktig inomhusluft. Värmarens avgasrör kan komma upp till 400°C vilket ställer krav på "rätt" golv-genomföring, osv...
Gäller att missa balkar under och skapa fria vägar till in/utlopp samt el-ledningar!
Isoleringen borta, imorgon är det plåtarbeten.
Original bottenplatta separerar in/ut rören från "omgivningen", bl. a. värmen som inte ska sätta fyr på golvet!
Här skall den sitta! Fritt för insug, frisk luft utifrån och värmetransport inne i husbilen.
...och inte minst viktigt, att alla plastbackar (rese-förnödenheter) ska få behålla sina utrymmen.
Återkommer med bilder från dag-2 imorgon... Ha det bra så länge och njut av sommarvärmen...
Vänligen undvik OT kommentarer tills jag har fått ihop en installation, sen är det OK med allt som du är intresserad av!
Vår Truma har krånglat några gånger och bl.a. "rökt" några ggr i vintras vilket försätter oss i beredskapstankar inför ett framtida haveri. Truman går även på el så vi är inte helt sjösatta utan mer ekonomiska, tanken är att investera en krona för att spara/tjäna i bästa fall "femtio öre" (i det långa loppet)... Efter många sömnlösa nätter, har poletten äntligen trillat ner, det är sot som dödar alla värmare till sist, oavsett vilken typ det handlar om (gasol, bensin eller diesel).
Ett sätt att "förlänga" tiden till det oundvikliga är att hindra sotbildning med alla tillgängliga medel, syre/bränsle blandning med motståndsfri utlopp för avgaser, syresatt luft oavsett höjd osv...
Vi valde: Webasto 2 Kw (original, ej Kina)
Kina värmare kan vi inte ens diskutera då vi saknar erfarenhet så tryggheten med "originaldelar" övervägde. Min tanke är att var vi än befinner oss (Sverige, Norge, Spanien) så ska vi kunna beställa reservdelar som "passar". Med erfarenhet av hur många Kw vi har använt senaste 8 åren, 2 Kw Webasto var ett givet kort!
Installation:
Spännande inslag i tillvaron! Först måste man ha allt som "passar" och sedan beställa det övriga som inte ingår. Jag beställde ett Webasto-baspaket (ca 14 000 inkl. moms, tull och postens 125:- avgift) och sedan diverse rör-uppkopplingar, distansplatta, muffar m.m. (redovisas efter hand). Det finns leverantörer som har bakat in tull & moms så man slipper överraskningar...
Dag 1: Hitta plats(!)
Jag tyckte det var lämpligast att sätta värmaren bak i husbilen (mot det vanliga, under passagerarsätet). Målet är att ta "frisk" luft utifrån istället för att rulla runt fuktig inomhusluft. Värmarens avgasrör kan komma upp till 400°C vilket ställer krav på "rätt" golv-genomföring, osv...
Gäller att missa balkar under och skapa fria vägar till in/utlopp samt el-ledningar!
Isoleringen borta, imorgon är det plåtarbeten.
Original bottenplatta separerar in/ut rören från "omgivningen", bl. a. värmen som inte ska sätta fyr på golvet!
Här skall den sitta! Fritt för insug, frisk luft utifrån och värmetransport inne i husbilen.
...och inte minst viktigt, att alla plastbackar (rese-förnödenheter) ska få behålla sina utrymmen.
Återkommer med bilder från dag-2 imorgon... Ha det bra så länge och njut av sommarvärmen...
Vänligen undvik OT kommentarer tills jag har fått ihop en installation, sen är det OK med allt som du är intresserad av!