• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Votronic dc-dc laddare / booster

Mätresultat idag,
efter att ha anslutet och strömsatt DCDC från BordBatt,
det gnistrar till vid polen batteripolen (+) och DCDC lyser upp med alla sina kontrollampor, som sedan slocknar.

Nu mäter jag vid StartBatt mellan pkt 2 (Si2) och pkt 1 (pluspol) och får värde 9,6V,
mellan pkt 1 (pluspol) och pkt 3 (minuspol) är batteristatus / värde 12,6V,
mellan pkt 2 (Si2) och pkt 3 (minuspol) är värdet 2,9V, en förändring från värde 0,0V från igår till 2,9V idag.

Förtydligande av mätpunkt (pkt Si2)
där mäter jag (utan säkring) på (IN+kabel) - DCDC (Start IN +)

Eftersom DCDC nu strömsatts från BordBatt,
så kanske det inte blir någon större förändring i värdena,
när jag senare sätter i säkringen 80A vid pkt (Si2)...?
Det talar väl för, att elektroniken i DCDC är ständigt inkopplad nu och ska så vara?

Låter projektet ligga till sig och se vad som händer "över tid"...
måste också först inhandla en Maxisäkring (80A)
Jag har visserligen en 60A liggande, men det är lika bra att det blir rätt från början.
Samtidigt mäter jag ytterligare en gång senare och innan jag petar i sista särkringen...(Si2).

Tack för mätvärdena! Jag ska iväg nu på en cykel-föreläsning, en föredetta kollega som cyklat långt. Men när jag kommer hem ska jag kolla o läsa på mer.
Mvh
Anders

Tack Anders... och alla andra som engagerat sig i mitt "problem".

Jag åkte iallafall till Biltema redan i dag och skaffade mig rätt Maxi säkring (80A)
Tillbaka till husbilen och tryckte i denna vid pkt 2 (Si2) - ingen gnista uppstod.

Ny mätning vid Startbatteriet och denna gång med säkring (80A)
pkt 2 (Si2) till pkt 1 (+pol) värde 0V
pkt 1 (+pol) till pkt 3 (-pol) batteristatus / värde 12,6V
pkt 2 (Si2) till pkt 3 (-pol) värde 12,6V

Känner, att nu är det rätt balans i mätvärdena och jag testar att starta motorn...
Låter den gå på tomgång några minuter, allt verkar vara i sin ordning och jag aktiverar
strömbrytare "ON" via styrkabel från säkringsdosan till D+ omvandlare, som initierar DCDC...
kontrollampor tänds och DCDC levererar 27A direkt till BordBatt.

Jag kollar värdet på Adria-displayen och EBL levererar samtidigt upp 11A som mest till BordBatt.
Motorn fortsätter gå på tomgång och fyller upp batteribanken / batt 1 från 70% till 99 % relativt snabbt,
batt 2 är redan från start uppe i 97 % och blir givetvis fulladdat betydligt fortare.

Varför ger inte DCDC mer än 27 % och varför inte 50A ... undrar kanske någon?

Det beror på min inställning av DCDC och att jag börjar med en delvis strypt laddning,
för att inte direkt ösa på med full kapacitet - innan jag kollat så att allt fungerar och
jag har ännu inte checkat hur mycket generatorn tål att ge som mest.

Det känns, som att jag vid det här laget har lyckats få till det, trots mitt vankelmod.
Men den här DCDC är rätt dyr och den vill man inte sabba i onödan.
Jag är ypperligt tacksam och lyfter på hatten för det stöd jag fått.

IMG_0735.jpeg

Bra jobbat! Helt rätt o ta det försiktigt, när jag köper ny 12V elektronik (eller mäter på EBL o panel) använder jag ett labbaggregat 0-30V med ställbar strömgräns 0-10A.
Detta kan jag rekommendera när man första gången kopplar in något man är rädd om eller misstänker att det kanske är något fel, så inte mer saker går sönder.
Mvh
Anders

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen