• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Votronic dc-dc laddare / booster

Den blå kabeln du skrivit att du kopplat till D+ på DC-DC, är det den som går till kopplingsplinten längst upp till höger i elschemat för EBL (märkt med ett X)?
Isåfall är det inte den typ av D+ som DC-DC skall ha, utan en Active ground dvs den jordas när motorn går, istället för att ge +12 V som DC-DC skall ha.

Fiats spec på D+ för X290 (X250 facelift 2):
1000000472.png


Jag tror rätt signal finns på dessa två plintar på EBL. Testa med multimeter med motorn igång resp avslagen, och utan något anslutet till D+ på DC-DC.

1000000467.png


1000000469.png
 
Senast ändrad:
Jag har rivit bort min förvirrade inkoppling av DCDC-laddning via EBL och börjat om från början.

Kopplat likt Kjell förslag och helt enl Votronic"s standard.
Matar ström via frånskiljare från säkringsdosa/tändning till D+ simulator,
DCDC är kopplad direkt till batterierna utan inblandning av EBL ... och nu börjar jag mäta strömmen i kablaget.

DCDC laddar utan någon belastning, 30A.
Med kylskåpet påslaget till batteridrift 12V sjunker kapaciteten med c:a 7 A, men DCDC ger fortfarande ändå 23A till batteri.

EBL laddar sin tur på egen hand och DCDC frånkopplad och utan någon belastning, så ger den 19A.
Med DCDC inkopplad bryter EBL sin egen-laddning och i displayen visas istället 0A i laddning,
men DCDC ger fortfarande 30A.

Vid batteridrift 12V* på kylskåpet sjunker DCDC laddningen ner till 23A och EBL visar nu röda siffror, minus 7A.

Vad jag förstår, så kopplas nu* kylskåpet upp till EBL och kräver nu batteribanken på 7A i drift,
samtidigt laddas batterierna under körning nu parallellt av DCDC med iallafall 23A kvar på pluskontot.

Tillslag och frånskiljning av styrström från säkringsdosan till D+ simulatorn för att styra DCDC fungerar.
Det blir inga konstiga värden med kylskåpet i drift och det verkar som att enheterna accepterar varandra.
Displayen visar värden från start och bodelsbatterier, som den ska (motorn avslagen och D+ signalen är bruten)

Så långt allt väl.
Vad jag nu har erfarit, så kopplar EBL bort sin typ egen-laddning, när DCDC är aktiverad och laddar 30A ampere till batteriet.
Men när jag tillfälligt bryter DCDC, så börjar EBL ladda igen utan störning som om DCDC aldrig funnits med i bilden.
Jag kan så här långt inte se något negativt med denna inkoppling.

Möjligtvis får jag inte rätt värden på resp batterikapacitet i Adria-displayen och jag måste nu själv mäta laddningen
från DCDC via min app från Scanbatt eller skaffa mig en särskild display till min Votronic DCDC.

Det känns, som att det får bli så här nu och jag travesterar Team Bachstad: De kan ikke bli bedre enn dette..☺️
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen