• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Votronic dc-dc laddare / booster

Den blå kabeln du skrivit att du kopplat till D+ på DC-DC, är det den som går till kopplingsplinten längst upp till höger i elschemat för EBL (märkt med ett X)?
Isåfall är det inte den typ av D+ som DC-DC skall ha, utan en Active ground dvs den jordas när motorn går, istället för att ge +12 V som DC-DC skall ha.

Fiats spec på D+ för X290 (X250 facelift 2):
1000000472.png


Jag tror rätt signal finns på dessa två plintar på EBL. Testa med multimeter med motorn igång resp avslagen, och utan något anslutet till D+ på DC-DC.

1000000467.png


1000000469.png
 
Senast ändrad:
Jag har rivit bort min förvirrade inkoppling av DCDC-laddning via EBL och börjat om från början.

Kopplat likt Kjell förslag och helt enl Votronic"s standard.
Matar ström via frånskiljare från säkringsdosa/tändning till D+ simulator,
DCDC är kopplad direkt till batterierna utan inblandning av EBL ... och nu börjar jag mäta strömmen i kablaget.

DCDC laddar utan någon belastning, 30A.
Med kylskåpet påslaget till batteridrift 12V sjunker kapaciteten med c:a 7 A, men DCDC ger fortfarande ändå 23A till batteri.

EBL laddar sin tur på egen hand och DCDC frånkopplad och utan någon belastning, så ger den 19A.
Med DCDC inkopplad bryter EBL sin egen-laddning och i displayen visas istället 0A i laddning,
men DCDC ger fortfarande 30A.

Vid batteridrift 12V* på kylskåpet sjunker DCDC laddningen ner till 23A och EBL visar nu röda siffror, minus 7A.

Vad jag förstår, så kopplas nu* kylskåpet upp till EBL och kräver nu batteribanken på 7A i drift,
samtidigt laddas batterierna under körning nu parallellt av DCDC med iallafall 23A kvar på pluskontot.

Tillslag och frånskiljning av styrström från säkringsdosan till D+ simulatorn för att styra DCDC fungerar.
Det blir inga konstiga värden med kylskåpet i drift och det verkar som att enheterna accepterar varandra.
Displayen visar värden från start och bodelsbatterier, som den ska (motorn avslagen och D+ signalen är bruten)

Så långt allt väl.
Vad jag nu har erfarit, så kopplar EBL bort sin typ egen-laddning, när DCDC är aktiverad och laddar 30A ampere till batteriet.
Men när jag tillfälligt bryter DCDC, så börjar EBL ladda igen utan störning som om DCDC aldrig funnits med i bilden.
Jag kan så här långt inte se något negativt med denna inkoppling.

Möjligtvis får jag inte rätt värden på resp batterikapacitet i Adria-displayen och jag måste nu själv mäta laddningen
från DCDC via min app från Scanbatt eller skaffa mig en särskild display till min Votronic DCDC.

Det känns, som att det får bli så här nu och jag travesterar Team Bachstad: De kan ikke bli bedre enn dette..☺️
 
Fortsätter på tråden och med ett nytt problem, men nu gäller det en helt ny och en annan DCDC (Votronic 50A).
Denna har sina fördelar gentemot den gamla på 30A och utlovas kunna fungera parallellt med EBL och har fler inställningsmöjligheter.
Dessutom matchar den nog min batteribank på 2x100 A bättre.

Har ägnat vintern till att dra nytt kablage i Adrian enligt konstens alla regler och scheman.
Men nu har jag hamnat i någon typ av problem, när jag är så långt fram som att det bara är säkringarna att ansluta.
Då upptäcker jag, att jag har ofrivillig kontakt... när jag (enligt mitt huvud) inte borde ha någon direktkontakt till DCDC:n.

Började felsöka och att kolla upp spänningen 12,6V som ligger på den kabel, som leder från startbatteriet till DCDC.
Kopplar loss alla anslutningar en efter en tills det bara återstår två kablar i DFCD,
plus från startbatt och minus till jord.

Mäter på före säkringen på "IN+kablen" vid startbatt utan att säkringen sitter i och till en annan pluspol.
Det visar fortfarande 12,6V, när allt annat på DCDC:n är bortkopplat?
IN+kabeln måste tjuv-jorda nånstans på vägen?, tänker jag.

Men när jag kopplar bort IN+kablen vid DCDC, så försvinner fenomenet och det tycks som,
att DCDC jordar direkt och sluter strömkretsen... utan att den överhuvudtaget är igång eller ansluten?
Allt bortkopplat och bara IN+kabel och 12v-minus är ansluten, då mäter jag 12,6V mellan två pluspoler
vid startbatteriet utan säkringen isatt och jag tycker iallafall, att jag inte skulle få något värde där.

Törs inte sätta i säkringen och belasta DCDC:n och provköra, utan att förstå problemet?
Tycker inte, att DCDC:n skulle jorda kretsen i detta läge?
Kan det vara så, att den bryter kretsen genom elektroniken och att det är normalt?
Jag vill inte riskera att kortsluta och bränna upp elektroniken, tycker inte att det kan stämma?

I övrigt är jag 100% övertygad om, att jag har kopplat helt enl schemat (förbi EBL)
dvs direkt mellan start- och bodelsbatt med en särskild dragen IN+kabel utan någon annan anslutning
och den är inte skadad på vägen och kan omöjligt orsaka tjuvjordning på vägen.
Någon som har en ide`...?

IMG_0733.jpeg
 
Lätt att det blir missförstånd utan en bild. Kan du inte rita ett enkelt schema med papper och penna på hur det är kopplat och fota av det, med bara de kablar som är anslutna efter att du gjort de bortkopplingar du nämner? Ta med EBL, DC/DC, startbatteri, bodelsbatteri, säkring(ar) och de anslutningar som finns i nuläget.
 
Ja, det är inte alltid lätt att förklara...
Bifogar en schematisk bild över inkopplingen.

Märkte, när jag skulle ansluta säkringen vid StartB plus, blev det gnista..-?

Borde inte bli (tycker jag) eftersom DCDC inte borde vara aktiverad, inte ens från BodelsBatt.
Ungefär som att IN+kabel blivit skadad och tjyvjordade?

Felsöker genom att eliminera och koppla bort en grupp kabel undan för undan,
tills att endast kablar IN+kabel och 12V-minus återstår som anslutna till DCDC.

Se bild - Mäter värdet till 12,6V mellan StartB +pluspol och IN+kabel / säkringshållare (utan säkring)
(båda polerna är ju egentligen +pluspoler och borde inte ge något utslag)

Två pluspoler ska inte kunna jordas i min tankevärld och ge ett värde på 12,6V,
och eftersom inte DCDC är aktiverad... borde den väl inte kunna jorda, dvs sluta strömkretsen?
DCDC borde väl först slå till vid tillslag, från t.ex D+ signalen?

Enda förklaringen vore, att DCDC bryter kretsen med något inbyggt relä, först när den strömsätts...?
Men det verkar knepigt och jag vill absolut inte chansa... då blir det nog fyrverkeri.

IMG_0734.jpeg
 
I Votronic sitter det säkringar kolla upp så dom är hela. Det gör det i min som är en 1212-30
 
Se bild - Mäter värdet till 12,6V mellan StartB +pluspol och IN+kabel / säkringshållare (utan säkring
Hej!
Vid sådan här "Fjärr/Remote" felsökning är det extra viktigt att vara 110% tydlig med var/hur mätningar har gjorts, så man inte drar fel slutsatser.

Mätte du 12.6V över säkringen SL2 i min del bild nedan?

Jag rekommenderar att du skriver siffror istället för X:

pkt 1 = på plus polen på start batteriet
pkt 2 = på SL2 säkringen, ej på den sidan som är kopplad till plus på start batteriet (utan till "IN Start+")
När man mäter spänningen mellan pkt 2 (minus på volt-metern) och pkt 1 (plus på volt-metern) => mäts +12.6V

Stämmer detta antagande:
Är det SL2 du plockat bort eller så verkar det som den brunnit av.

om vi definierar:
pkt 3 = minus på start batteriet.

kan du mäta mellan pkt 3 (minus på volt-metern) och pkt 2 (plus på volt-metern)

Mvh
Anders

1741110290069.png
 
Se bild - Mäter värdet till 12,6V mellan StartB +pluspol och IN+kabel / säkringshållare (utan säkring)
(båda polerna är ju egentligen +pluspoler och borde inte ge något utslag)



Visa bilaga 45014

Har du avlägsnat säkringen och mäter mellan startbatteriets pluspol och säkringshållarens "uppsida" (enligt bilden) så tror jag att det är rimligt att du får 12,6 V. In Start+ har ju någon förbindelse med 12V Common (minus) via diverse komponenter (med resistans) men eftersom det inte flyter någon (eller extremt liiiiten) ström genom voltmetern uppstår inget spänningsfall i kretsen och voltmetern visar spänningsskillnaden mellan batteriets plus och minus.

Jag har en Votronic VBCS Triple, som antagligen har stora likheter med din laddare. Jag minns att det blev en liten gnista när jag anslöt startbatteriets pluspol till den. Kanske en liten strömrusning för att initialt ladda någon kondensator i laddarens elektronik ?
 
Senast ändrad:
Dom tunnare kablarna [Vs+ Vs-] och [Vb+ Vb-] är s.k. "Sense ingångar" för att mäta så nära batteriernas pol-spänning, så "styr-elektroniken" mäter de "verkliga" batteri-spänningarna, oavsett hur mycket spänningsfall det blir i "huvudkablarna".
Mvh
Anders
 
Allt kablage är draget till alla punkter enl schemat och säkringar har jag först därefter plockat i efterhand
och liksom i "bakvänd" ordning... med StartBatteriet som sista post.

Dock innan jag satte i den sista säkringen vid StartB (Si2) "råkade" jag snudda helt lätt
med INStart+ mot Pluspol och då uppstod en liten gnista.

Då tänker jag, att jag fått en ofrivillig jordning i INStart-kabeln, som jag dragit separat till DCDC:n.
Två pluspoler kan ju inte ge något värde, utan det krävs iallafall en minusjord...

När jag mäter mellan INStart säkringskabel (Si2 upp) så får jag värdet 12,6V.
Drar slutsatsen, att INStart-kablen jordas någonstans.

Plockar bort allt i tur och ordning och mäter efter varje moment, men värdet blir hela tiden detsamma, 12,6V.
Slutligen är det bara INStart+ och 12V-minus kvar i DCDC och värdet 12,6V ligger kvar.
Alla andra kablar har jag kopplat loss... alltså måste jordningen ske inne i DCDC på något sätt.

Att det skulle finnas en säkring inuti apparaten kan vara en tanke,
men en brunnen säkring kan ju inte leda någon ström...till jord?

Då återstår i så fall bara teorin om, att DCDC blir spänningsladdad redan från uppstart av StartBatt
och att elektroniken först därefter på något sätt styr tillslagen av till / från gällande booster-laddningen.
Men det går långt över mitt förstånd att begripa...

Den här modellen Votronic 50 har flera olika inställningar, bl.a välja tillslag via D+ eller säkringspunkt
eller spänningsstyrt i olika steg beroende av StartBatteriets kapacitet.
Det finns alltså minst fyra olika inbyggda varianter, bara att styra tillslaget av själva boostern.

Men jag är livrädd, att sabba hela elektroniken och vill helst vara säker på vad jag gör,
innan jag sätter i den sista säkringen. (Si2)
 
Jag tror det är som Mats skriver normalt.

Min långvariga elektronik bakgrund, gör att jag tror mer på att mäta potentialen/spänningen i flera punkter, och sen dra slutsatser efter detta, istället för att dra ur olika kablar direkt, det kan kanske behövas efter den första överblicken av vad det är för spänning/potential i de flesta punkterna.

Om du kan mäta mellan de 3 punkterna jag definierade i

Post i tråd 'Votronic dc-dc laddare / booster' https://forum.ihusbil.se/threads/votronic-dc-dc-laddare-booster.4679/post-60075

om det kanske är en stor kondensator som laddats upp inne i Votronic enheten, när du anslöt första gången, kan det vara den som gör att nu efter lite själv urladdning kanske är +0.2 volt mellan pkt 3 (minus på voltmetern) och pkt2 (plus på voltmetern)
så 0.2V + 12.6V = 12.8V är kanske vad Start-batteriets spänning är nu.

"Att mäta är att veta"

Mvh
Anders
 
Ibland kan det underlätta med en jämförelse med enklare komponenter, t.ex. att man tänker sig att det inte vore en laddare du kopplat in utan en glödlampa. Om du då drar ur säkringen och mäter som du gjort kommer du i mätningen att se batteriets spänning eftersom mätpunkten efter säkringshållaren via glödlampan får kontakt med batteriets minuspol. Glödtrådens resistans "stjäl" ingen spänning eftersom ingen ström flyter, voltmetern visar hela batterispänningen. Jag tror det är något motsvarande fenomen du ser, även om laddaren är en betydligt mer komplicerad sak än en glödlampa.
 
Kan det være så enkelt at det er kontroll elektronikken i DCDC sin strømforsyning som gir et jordpotensiale på inngangen fra bilbatteriet. Selv om denne kun trekker noen få milliamper så kan du få gnist når du prøver å koble til pluss kabelen etter minus. Det er gjerne kondensatorer i denne strømforsyningen som trekker en god del startstrøm.

Regner nesten med at spenningen på bilbatteriet er litt høyere enn den spenning du måler via DCDC inngangene. Du kan og prøve å måle motstanden mellom IN+ og jord, men prøv ohm meteret begge veier da det kan ligge dioder i kretsen som sperrer den ene veien.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen