Fortsätter på tråden och med ett nytt problem, men nu gäller det en helt ny och en annan DCDC (Votronic 50A).
Denna har sina fördelar gentemot den gamla på 30A och utlovas kunna fungera parallellt med EBL och har fler inställningsmöjligheter.
Dessutom matchar den nog min batteribank på 2x100 A bättre.
Har ägnat vintern till att dra nytt kablage i Adrian enligt konstens alla regler och scheman.
Men nu har jag hamnat i någon typ av problem, när jag är så långt fram som att det bara är säkringarna att ansluta.
Då upptäcker jag, att jag har ofrivillig kontakt... när jag (enligt mitt huvud)
inte borde ha någon direktkontakt till DCDC:n.
Började felsöka och att kolla upp spänningen 12,6V som ligger på den kabel, som leder från startbatteriet till DCDC.
Kopplar loss alla anslutningar en efter en tills det bara återstår två kablar i DFCD,
plus från startbatt och minus till jord.
Mäter på före säkringen på "IN+kablen" vid startbatt utan att säkringen sitter i och till en annan pluspol.
Det visar fortfarande 12,6V, när allt annat på DCDC:n är bortkopplat?
IN+kabeln måste tjuv-jorda nånstans på vägen?, tänker jag.
Men när jag kopplar bort IN+kablen vid DCDC, så försvinner fenomenet och det tycks som,
att DCDC jordar direkt och sluter strömkretsen... utan att den överhuvudtaget är igång eller ansluten?
Allt bortkopplat och bara IN+kabel och 12v-minus är ansluten, då mäter jag 12,6V mellan två pluspoler
vid startbatteriet utan säkringen isatt och jag tycker iallafall, att jag inte skulle få något värde där.
Törs inte sätta i säkringen och belasta DCDC:n och provköra, utan att förstå problemet?
Tycker inte, att DCDC:n skulle jorda kretsen i detta läge?
Kan det vara så, att den bryter kretsen genom elektroniken och att det är normalt?
Jag vill inte riskera att kortsluta och bränna upp elektroniken, tycker inte att det kan stämma?
I övrigt är jag 100% övertygad om, att jag har kopplat helt enl schemat (förbi EBL)
dvs direkt mellan start- och bodelsbatt med en särskild dragen IN+kabel utan någon annan anslutning
och den är inte skadad på vägen och kan omöjligt orsaka tjuvjordning på vägen.
Någon som har en ide`...?