• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Votronic dc-dc laddare / booster

När jag installerade LFP i min husbil så bytte jag 230V-laddare också. Det blev en Votronic och den har ett läge där den håller laddningen i LFP-batteriet mellan 50 - 80%. Normalt skall man inte använda det läget. Det är uttryckligen avsett för tillfällen där bilen inte används under en lång tid, dvs. typiskt vinteravställning.

På min elbil, en VW, så har jag ställt in den på max 80% enligt rekommendation i manualen. För ett LFP i en husbil skulle jag kankse önska att det gick att ställa in BMS:en, som är inbyggd i batteriet, att stänga av vid max 80%, men det går inte vad jag vet. Egentligen tror jag att det i praktiken är en icke-fråga när det gäller bodelsbatterier.

Mycket smart funktion
Vilken modell är din Votronic?
 
Har erfaring fra min tid i jobb. Vi hadde et ganske bredt utvalg av laptop pcer. IBM/Lenovo kunne stå med ladning tilkoblet hele tiden og batteriet mistet ikke kapasitet - HP derimot drepte batteriet på omlag ett år. Det viste seg at IBM sin gamle ladelogikk ikke startet ladning om batteriet var over ca 80% og satte batteriet frakoblet når det ble fullt og ladekabel var tilkoblet. Overtok selv en IBM Thinkpad som var noen år gammel til privat bruk, den ble mer enn 10 år gammel med originalt batteri. Disse laptop brukte NMC 18650 celler, hovedsakelig Panasonic.

Noe helt annet er det at ladetid fra 80 til 100% prinsipielt er like lang som fra 0 til 80%. Dette kommer fra ladning med konstant spenning og stigende spenning i batteriet. Husk ladekurven er nesten helt flat 20 til 80% for nesten alle Lithium celler, og stiger veldig fort mellom 80 og 100%. For en elbil som ikke trenger maks distanse er det mye tid å spare på å holde seg under 80%.

Men hvilken spenning er 100% for en LFP celle. Ved topp balansering bruker en oftest 3,65 volt, men noen bruker 3,6 volt og cellen tåler opp til 4 volt. Noen BMS kutter ved 3,8 volt andre ved 3,85. Nå er det ikke mange % i forskjell på lagret energi mellom disse spenningene, men det er målbart.
 
Jag har ställt in start av balansering vid 3,5V, när någon cell når 3,65V stoppar laddningen.
Återstart av laddning brukar jag sätta mellan 80-95% SoC.
Men dessa inställningar finns inte på alla drop-in LFP.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen