Funderar på att koppla om eller helt ta bort min Votronic VCC 1230 (30A)
och
alternativt införskaffa en Votronic VCC 50A.
Min VCC 1230 tillför nu inte särskilt mycket till min batteribank, visar bara runt +17A med motorn på tomgång.
Kanske något fel i elektroniken? Skulle inte satsa på en likadan iallafall, det vore nog lite tokigt.
Har en batteribank på 2x100A LFP och de ska tydligen bara må bra av att laddas rejält med många ampere.
Sen fick jag också strul med att jag ville styra tillslaget av D+ signalen med en strömbrytare, men det var ingen bra idé.
Bryter jag D+ signalen med motorn igång, så rusar amperen åt "fel hål" och jag får upp minus -17A på dispayen
och det dränerar ur bodelsbatterierna, även under körning.
Så den där tanken med en
strömbrytare på D+ signalen fungerade alltså inte i praktiken och i det här fallet.
Har inte riktigt fått klart för mig hur det kommer sig, att strömmen vänder. Kankse nåt galet i boostern?
För att undvika, att bodelen skulle dra ur startbatteriet, så monterade jag ett skiljerelä,
men då "tappade" Adria-displayen kontakten med startbatteriet och varnar med blå blinkande lampa i nattmörkret,
när motorn är avslagen. Så nattljuset består oftast numera av blinkade blå stjärnor tillsammans med Defa-larmet.
Ja, tur att det inte är röda lampor, för då skulle jag nog inte kunna parkera utan påhälsning i Berlin-området...
Skämt åsido, tycker nu i efterhand att det bara strular till det hela med att styra laddningen från boostern via EBL...
enbart för nöjet att få visning av batteristaus i Adria-displayen. Kan inte se någon annan nytta egentligen.
Den här nya Votronic VCC50 verkar kunna lira helt utan problem med flera komponenter, som laddar samtidigt från olika håll.
Då är det ju betydligt enklare att bara dra laddningen förbi och helt utanför EBL:ns funktioner direkt till batteribanken.
Det som intrresserar mig med den här nya VCC50 är, att om jag inte fattat helt fel, så är den inte lika
beroende av "rätt" D+ signal och kan tydligen även styras med viss reservation från startnyckel-positionen.
Då föds tanken på, om inte min idé med en särskild brytare på D+ signalen skulle fungera,
där jag kan styra
när jag vill att boostern ska träda in och börja ösa in extra ampere...?
Jag vet, följdfrågan blir naturligtvis... varför kan jag inte ha boostern på hela tiden och för jämnan?
Jo, t.ex om jag nu startar bilen i köldgrader på vintern, då vill jag ju undvika att få laddning på LFP batterierna
innan jag får upp innetemperaturen. Vet inte, om jag kan lita på att mina BMS i batterierna löser den uppgiften...
Just nu misstror jag mina BMS, tror att dom fått PMS (?) , för jag kämpar just med en viss oblans i mitt ena LFPbatteri.
Men det bekymret ligger i en annan tråd.... så det lämnar jag därhän så länge och fokuserar nu på VCC50
Den här VCC50 har tydligen också en temperatursensor, så den kanske eventuellt kan fungera som köldvakt?
Men samtidigt skulle det vara en kul grej med att ha möjlighet, till att styra boostern lite efter eget huvud...
Slutligen finns det två varianter av VCC50 dels
galavaniskt isolerad och en lite billigare som är
oisolerad.
Vad jag kan läsa mig till, så ska det inte ha någon större betydelse i mitt fall.
Rätta mig, om jag har fel.
Kul med lite synpunkter på min funderingar och det är alltid bra med ett bollplank och få lite olika synpunkter.
Alltid hjälper det kanske någon mer novis, som går i liknande funderingar att öka på laddningen med en booster.