• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Victron vs Renogy .....

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
För framtida upp byggnad av el med tillbehör till HB och kunna fri campa 6-7 dagar under maj till oktober.
Victron vs Renogy är Victron så mycket bättre än Renogy priset skiljer ju rätt mycket.

Ni som kan detta el, skriv hur ni tänker och vad som är vettigast för en normal brukare. (vårt att säga vad en normal förbrukare gör åt)

Allt inom solpanel, regulator och Batterier osv,,,,

Ge oss som inte är så insatt bästa förutsättningen att komma hyfsat billigt undan utan att köpa grisen i säcken!
 
Votronic bör du ta med i jämförelsen.
Finns så klart fler bra märken.

Att kunna fricampa 6-7 dygn i oktober kräver en rätt rejäl bobatteribank då laddning från solen är minimal då i Sverige, beroende såklart på förbrukningen vs. bobatteribank.

Börja med att specificera erat elbehov/dygn, då vet ni hur mycket det behöver laddas/dygn i snitt innan bobatteribanken är tom.

I mitt fall med 400Ah Litiumbatteri=5,2kWh
Med min dygnsförbrukning på 1-1,5kWh/dygn, så kan jag fricampa ca.4 dygn utan laddning.
På vår-sommar med några h laddning från mina 360W på taket, klarar jag 12-14 dygns fricamping, men så länge klarar inte våra tankar då vi duschar samt använder bara toan i husbilen.
 
Jag bor offgrid och min el kommer från solen.
Jag har genom åren bytat ut mot Victron och ger här två exempel.
1. Belastning 35w.
Steca inverter 2,5A belastning från batteribanken
Victron inverter 0,9A belastning från batteribanken.
2. Laddning solceller.
Steca regulator 3A laddning
Victron regulator 9A laddning
Även i husbilen bytade jag Epever mppt mot Victron smart solar och konstaterade att Victron laddade betydligt mer effektivt.
Ja det finns flera tillverkare men jag håller stenhårt på Victron! Hållbara grejer och bra app 👍
 
Jag blir förvånad på hur pass många haverier det är med Victron, men den är så klart vanligast också.
I övrigt så kräver Victron rejält med utrymme för kylning, så jag gillar Votronic bättre, de har oftast inbyggd kylfläkt, har dock ingen av dem själv idag.
Jag har en Renogy dcc50 med inbyggd mppt, den blir också väldigt fort varm och tappar effekt, typ som Victron.
 
Jag köpte en 30 A MPPT från AliExpress
https://es.aliexpress.com/item/1005001322379262.html
1714581918894.png
Var lite snål och tog bara en 30A. Efter det satte jag dit mer solpaneler (540 watt) vilket gör att den slår i taket hela sommaren. Den släpper bara igenom 30A, men det räcker då batteriet (litium 120A) oftast är fulladdat vid lunch.

Skulle naturligtvis köpt en 50A MPPT men det funkar bra och på vintern får jag bara 25A trots att jag bor på Kanarieöarna. Men det räcker det också. Fanns inställning för litium.

Tycker det är ett prisvärt alternativ om man har tid att vänta.
 
Behovet vet jag inte än, men det är nog bara belysning och laddning av it prylar. Vi kör inte på vinter om man inte räknar april som en vinter månad :p . Får kolla närmare på detta. Bra input och att det finns andra märken som är konkurrensens kraftiga är ju bra at veta om!
 
De tre merkene som er omhandlet her ligger alle i grenseland mellom profesjonelt utstyr og utsyr for allmenheten. Det er i praksis små skilnader mellom disse tre, Det finnes noen få ekstra merker i samme klasse, hver enkelt har sin egen styrke og svakhet uten at jeg vil rangere disse ut i mangel på egen erfaring med produktene.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen