• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Veteran-MC

Hej

Driver en liten Mc verkstad och har nu fått in en fin Triumph från 1949.

Mc är importerad från Tyskland och jag ska göra ordning den för besiktning, första problemet är att det saknas tanklock, någon som vet var jag kan börja leta efter ett sådant?

Alternativ få det tillverkat

Mvh

Magnus

Bilagor

• Triumph.JPG
    Triumph.JPG
    1,1 MB · Visningar: 30
Hej

Nu har jag fått in en gammal BMW som har ståt i många år, den har bara haft ca 5 liter i tanken vilket har orsakat mycket rost i tanken, det är inte ytrost utan gravrost, sökte på nätet hur man rengör en tank och fick upp följande.

Tom tanken och spola ur den.

Fyll i halva tanken med vatten och lägg i en kätting, rista tanken med rotation, töm tanken.

Fyll tanken med ättika och låt stå i några dygn, töm tanken och spola ur den.

Blanda bakpulver med vatten och fyll tanken för att neutralisera ättikan.

Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av detta?

Finns det bättre lösningar?

Finns det något företag som lösa problemet?

Fick ut mycket rost när jag hade skakat den med kätting, nu har jag fylt på 23 liter ättika så får vi se om några dagar.

Mvh

Fjelie

Jag har avrostat en tank genom att till en 1/3-del fylla tanken med småsten, krossade och vassa. Sedan skakat tanken som om jag vore en övertänd deltagare i en sambaorkester, vilat ett tag och sedan på det igen.
Det blev rätt plåtrent inne i tanken men du kanske har ett allvarligare rostproblem.

Ett problem med rostiga mc tankar är att plåten tunnas ut runt bränsle kranarna. Har sett tankar där bränslet har läckt ut i droppar genom lacken. Det finns medel som man slår i tanken som gör ytan tjockare och därmed mindre risk för läckage i botten av tanken. Finns online hos tex Blixt & Dunder i Malmö mfl

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen